×

راهنمای جامع خرید کیبورد

همه ما می‌دانیم که خرید یک کیبورد خوب می‌تواند باعث شود تا بتوانیم تئوری موسیقی و نوازندگی پیانو را به راحتی یاد بگیریم و این موضوع به ما کمک می‌کند تا پس از مدتی به یک پیانیست خوب تبدیل شویم. اما برای خرید اولین کیبورد خود باید چه نکاتی را مد نظر داشته باشیم و چگونه می‌توانیم مناسب‌ترین کیبورد ممکن را خریداری کنیم.

در سازکالا قصد داریم تا به این سوال پاسخی جامع دهیم تا بتوانید با استفاده از نکاتی که در این مقاله وجود دارد، بهترین کیبورد ممکن را خریداری کنید.

یکی از نکاتی که بسیاری از افراد آن را نمی‌دانند این است که برای یادگیری یک ساز جدید هیچ گاه دیر نیست و حتی افرادی با سن بالا می‌توانند به راحتی با استفاده از یک کیبورد با کیفیت و خوب، به نوازندگی بپردازند و به راحتی پیشرفت کنند.

چگونه کیبوردی مناسب برای مبتدی ها پیدا کنیم

یکی از سوال‌هایی که از بسیاری از مدرسین پیانو می‌شود این است که چه کیبوردی را باید برای شروع انتخاب کنیم. واقعیت این است که این سوال، جواب مشخصی ندارد و این موضوع کاملا به این باز می‌گردد که شما از کیبورد خود چه انتظاراتی دارید و می‌خواهید از چه امکاناتی استفاده کنید.

اگر شما می‌خواهید با استفاده از کیبورد خود، آهنگ‌های خاص خود را بنویسید و آن‌ها را ضبط کنید، به کیبوردی نیاز دارید تا بتوانید با آن صداهای مختلفی در اختیار داشته باشید. این در حالی است که هنرجویی که می‌خواهد با استفاده از کیبورد، به یادگیری تئوری موسیقی و پس از مدتی می‌خواهد به نواختن پیانو بپردازد، به کیبوردی کاملا متفاوت نیاز دارد. پس برای این که بدانید کدام کیبورد برای کار شما مناسب است، بهتر است اول مشخص کنید که هدف شما از خرید کیبورد چیست.

با تمامی این تفاسیر، کیبوردهایی که برای هنرجوهای مبتدی کاربردی ترند دارای مشخصه‌هایی می‌باشند که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

مطالب پیشنهادی: اصطلاحات کیبورد و سینتی سایزر

انتخاب بین کیبورد و پیانوی دیجیتال

هنگام خرید اولین کیبورد خود به دنبال چه نکاتی باشیم؟

  • اکشن: اکشن کیبورد به این معناست که وقتی کلاویه‌های آن را به سمت پایین فشار می‌دهید، چه عکس العملی از خود نشان می‌دهد. کیبوردهایی که کلاویه‌های بدون وزن دارند برای نوازندگی آسان‌تر هستند و باعث می‌شود تا با کمترین مقدار فشار، بتوانید به نوازندگی بپردازید. این در حالی است که کیبوردهایی که دارای کلاویه‌های نیمه سنگین و یا سنگین هستند، این امکان را به شما می‌دهند تا هنگام نواختن با آن‌ها، حس و حال نواختن پیانو را تجربه کنید.
  • پشتیبانی از MIDI: اتصالات میدی به زبان ساده، یک انتقال دیجیتالی است که این امکان را برای سازهای مختلف فراهم می‌کند تا بتوانند سیگنالی بین یکدیگر رد و بدل کنند و با یکدیگر ارتباط داشته باشند. این به این معناست که می‌توانید با استفاده از دو سازی که از اتصال میدی پشتیبانی می‌کنند، صداهای مختلفی دریافت کنید و یا آن دو را به راحتی از طریق یکدیگر کنترل کنید. با این که این قابلیت برای نوازندگان مبتدی اهمیت چندانی ندارد، اما این قابلیت در بسیاری از کیبوردها و به طور کلی در بسیاری از سازهای مدرن وجود دارد.
  • پشتیبانی از اتصال به کامپیوتر: با این که اتصال به کامپیوتر تاثیری در نوازندگی شما نخواهد گذاشت، اما اگر کیبوردی را انتخاب کنید که از این قابلیت پشتیبانی کند، این امکان را دارید تا با استفاده کیبورد خود، صداهای مختلفی را با استفاده از وی اس تی‌های کامپیوتری به دست بیاورید.
  • پشتیبانی از سمپلر/ رکورد: همانند اتصال میدی که پیش‌تر درباره آن صحبت کردیم، برخی از کیبوردها دارای قابلیت سمپلر و رکوردر هستند که این موضوع این امکان را برای شما فراهم می‌کند تا با استفاده از کیبورد خود به راحتی موسیقی‌ها و آهنگ خود را تولید کنید.
  • حافظه: در اینجا، حافظه به این معناست که کیبوردی که شما تهیه می‌کنید، دارای چندین صدای مختلف است که می‌توانید با استفاده از هر کدام از این صداها، به تمرین بپردازید و یا آهنگ‌های مختلفی را بنوازید. بسیاری از کیبوردها همچنین دارای ورودی USB نیز هستند که به این ترتیب می‌توانید صداهای مختلفی را از اینترنت دانلود و با استفاده از کیبورد خود به نواختن آن‌ها بپردازید.
  • ورودی‌ها و خروجی‌ها: کیبوردهایی که از ورودی‌های مختلف استفاده کنند بسیار کمیاب هستند و بسیاری از کیبوردها تنها از ورودی میدی پشتیبانی می‌کنند. اما خروجی کیبوردها بسیار مهم است. خروجی‌های بیشتر این امکان را به شما می‌دهند تا بتوانند کیبورد خود به امپلی فایرها و یا کارت صداها متصل کنید و از این طریق به ضبط صداهای خود با بالاترین کیفیت ممکن بپردازید.
  • صدا: صدا کیبوردها، مهم‌ترین نکته ای است که در خرید آن‌ها باید دقت کنید. بسیاری از کیبوردها به گونه ای طراحی و ساخته می‌شوند که صدای یک پیانو را برای نوازنده به ارمغان بیاورند. به همین منظور اگر هدفتان از خرید کیبورد این است که پس از مدتی شروع به نواختن پیانو کنید، پیشنهاد ما به شما این است که کیبوردی را تهیه کنید که از همان ابتدا صدای پیانو را برای شما تولید می‌کند.

از دیگر نکاتی که باید هنگام خرید کیبورد به آن دقت کنید که به صدای آن ارتباط مستقیم دارد، پولی فونی است. پولی فونی به این معناست که کیبورد شما می‌تواند چند نت را به صورت همزمان پردازش کند. همچنین بسیاری از کیبوردها این امکان را به شما می‌دهند تا بتوانید با استفاده از آن‌ها صداهای مختلفی از جمله صدای درامز، گیتار و غیره را به دست بیاورید.

  • سایز: برای کسانی که می‌خواهند با استفاده از کیبوردها، به یادگیری پیانو بپردازند، کیبوردهایی وجود دارند که دارای کلاویه‌های فول سایز و سنگین هستند. این موضوع باعث می‌شود تا در ادامه هنرجو به راحتی بتواند یادگیری پیانو را دنبال کند. همچنین کیبوردهای دیگری نیز وجود دارند که با استفاده از آن‌ها می‌توانید به ساخت موسیقی‌های الکترونیک بپردازید که اکثر آن‌ها دارای کلاویه‌هایی با سایزهای کوچک‌تر و بدون وزن هستند.
نکات مهم در خرید کیبورد

خرید لوازم جانبی کیبورد

در کنار این که باید یک کیبورد خوب تهیه کنید، این موضوع را نیز باید مد نظر قرار دهید تا با خرید لوازم جانبی مناسب بتوانید بهترین شرایط را برای تمرین مهیا کنید. از لوازم جانبی ای که به آن نیاز دارید، می‌توانیم به صندلی ای که بر روی آن بشینید و به تمرین بپردازید و همچنین یک استند که نت‌های خود را بر روی آن قرار دهید، اشاره کنیم.

برای نوازندگان مبتدی ما همچنین خرید یک پدال Damper را نیز پیشنهاد می‌کنیم زیرا با استفاده از این پدال‌ها می‌توانید به راحتی نوازندگی با پیانو را شبیه سازی کنید.

انواع کیبورد

همانطور که قبلا نیز گفتیم، کیبوردهایی که هنرجوهای پیانو آن را خریداری می‌کنند نسبت به کیبوردهایی که هنرجوهای موسیقی الکترونیک آن را تهیه می‌کنند، متفاوت است. یکی از موضوعاتی که هنرجوهای کیبورد به دنبال آن هستند این است که کیبوردی تهیه کنند تا بتوانند با استفاده از آن به راحتی آهنگ‌های مشهور و مختلف را بنوازند.

برای هنرجویانی که به دنبال تمرین پیانو هستند، کیبورد مناسب برای یادگیری پیانو نیز پیشنهاد می‌شود که می‌توانند با استفاده از این کیبوردهای آموزشی فرآیند تمرین نت خوانی و اجرای برخی قطعات را با استفاده از آن‌ها انجام دهند.

با این که کیبوردها مدل‌های مختلفی دارند، در ادامه این مقاله قصد داریم تا به معرفی آن‌ها بپردازیم و توضیحی جامع درباره هر کدام از آن‌ها دهیم تا به این ترتیب بتوانید مناسب‌ترین کیبورد را برای خود انتخاب کنید.

کیبورد های ورک استیشن

کیبورد ورک استیشن ها کیبوردهایی هستند که معمولا قیمت آن‌ها نسبت به دیگر مدل‌های کیبورد بیشتر است. این کیبوردها از یک کامپیوتر داخلی بهره می‌برند که این کامپیوتر داخلی وظیفه پردازش صدا را بر عهده دارد. این کیبوردها توسط بسیاری از تنظیم کنندگان پاپ و هیپ هاپ مورد استفاده قرار می‌گیرند و بسیاری از این نوازنده‌ها با استفاده از این کیبوردها به ساخت بیت‌ها و موسیقی‌های مورد نظر خود می‌پردازند.

این نوع کیبوردها همچنین دارای کلاویه‌های سنگین وزن هستند که به شما حس و حالی کاملا شبیه به پیانو را ارائه می‌دهند.

کیبورد ورک استیشن

مزایا:

  • کلاویه‌های سنگین
  • کامپیوتر داخلی جهت پردازش دقیق صدا
  • دارای امکانات بسیار فوق العاده برای تنظیم موسیقی

معایب:

  • قیمت بالا
  • امکانات فراوان این محصول می‌تواند نوازنده‌های مبتدی را گیج کند.

 مطلب پیشنهادی : راهنمایی خرید کیبورد ورک استیشن

کیبورد های ارنجر

ارنجرها این امکان را برای شما فراهم می‌کنند تا با تنظیم چند پارامتر، بتوانید به راحتی یک تنظیم عالی در اختیار داشته باشید. این کیبوردها تنها با دانستن ریتم و تمپو این امکان را برای شما فراهم می‌کنند تا با استفاده از بکینگ ترکی، به تمرین بپردازید. این کیبوردها برای کسانی مناسب هستند که می‌خواهند با یک گروه موسیقی به نواختن بپردازند.

برای مشاهده قیمت انواع ارنجر به فروشگاه اینترنتی سازکالا مراجعه کرده و مشخصات مدل‌های مختلف را بررسی کنید.

کیبورد-ارنجر

مزایا:

  • مناسب برای تنظیم موسیقی
  • شما را در بهتر درک کردن ریتم‌ها کمک می‌کند.
  • مناسب برای تنظیم کننده‌هایی که با یک گروه موسیقی به ساز می‌پردازند.

معایب:

  • قیمت آن‌ها نسبت به دیگر کیبوردها (کیبوردهای آموزشی) کمی بالاتر می‌باشد.
  • امکانات و ویژگی‌هایی که این کیبوردها در اختیار نوازنده قرار می‌دهد ممکن است برخی از هنرجوهای مبتدی را گیج کند.

سینت سایزرها

سینت سایزر را می‌توانیم یکی از محبوب‌ترین انواع کیبورد به حساب بیاوریم زیرا بسیاری از تنظیم کننده‌ها و نوازنده‌ها با استفاده از این نوع کیبورد توانسته اند صداهای بسیار منحصر به فرد و فوق العاده تولید و از آن‌ها در آهنگ‌های خود استفاده کنند. این کیبوردها ابعادی کوچک‌تر از یک پیانو دارند و به طور عمومی، کلاویه‌های آن‌ها وزن ندارند. اکثر افراد از این کیبوردها برای سبک الکترونیک استفاده می‌کنند.

سینت سایزر

مزایا:

  • به گونه ای طراحی شده‌اند که با استفاده از آن می‌توانید با دیگر نوازنده‌ها به نوازندگی بپردازید.
  • عموما دارای خروجی‌هایی است که می‌توانید با استفاده از این خروجی‌ها، سینت سایزر خود را به امپلی فایرهای مختلف متصل کنید.
  • به عنوان پلی میان پیانو و صداهای الکترونیک به شمار می‌روند
  • با استفاده از سینت سایزرها می‌توانید صداهای بسیار مختلفی را به دست بیاورید.

معایب:

  • بسته به نوع سینت سایزر و قیمت آن، کیفیت ساخت‌های متفاوتی دارند.
  • وجود کلاویه‌های بدون وزن می‌تواند کار نوازنده برای نواختن با پیانو را مشکل کند.

پیانو های دیجیتال

همانطور که از اسم این ساز پیدا است، پیانوهای دیجیتال برای افرادی طراحی شده است که می‌خواهند با استفاده از این سازها به نواختن پیانو بپردازند و هدف آن‌ها از ابتدا، یادگیری پیانو می‌باشد. شرکت‌های سازنده پیانوهای دیجیتال همواره تلاش می‌کنند تا این محصولات را به گونه ای طراحی کنند تا با استفاده از آن‌ها بتوانید حس و حال یک پیانوی واقعی را تجربه کنید.

بر خلاف بسیاری از کیبوردها، این محصولات دارای ۸۸ کلاویه سنگین وزن هستند که این موضوع باعث می‌شود تا احساس نوازندگی با یک پیانو آکوستیک را داشته باشید. این نوع کیبوردها بر خلاف دیگر کیبوردها، صداهای مختلفی را در اختیار شما قرار نمی‌دهند و به طور کلی به گونه ای طراحی شده‌اند که با استفاده از آن‌ها بتوانید به نوازندگی پیانو بپردازید.

علاوه بر این بهترین کیبوردها برای آموزش پیانو، مدل‌های PSR-E463 ،PSR-A350 و PSR-E363 برند یاماها را می‌توان نام برد.

پیانو-دیجیتال

مزایا:

  • حس و حال یک پیانوی واقعی را به شما ارائه می‌دهد.
  • از پیانوهای آکوستیک ارزان‌تر است و نیازی به کوک کردن آن‌ها ندارید.
  • باعث می‌شود تا بتوانید به راحتی موسیقی و نوازندگی پیانو را بر روی آن یاد بگیرید و با آن تمرین کنید.

معایب:

  • صداهای کمی را می‌توانید از این نوع کیبورد دریافت کنید.
  • نمی‌توانید همانند سینت سایزرها آن‌ها را به راحتی حمل کنید.

میدی کنترلر

کیبورد کنترلر ها، محصولاتی هستند که قیمت آن‌ها پایین‌تر از پیانوها دیجیتال و به طور کل، دیگر کیبوردها هستند. تفاوت آن‌ها با دیگر کیبوردها در این است که آن‌ها به طور عادی صدایی ندارند و این موضوع شاید کمی عجیب بنظر برسد. اما بیشتر این کیبورد کنترلرها، دارای قابلیت میدی هستند که می‌توانید با استفاده از آن، صداهای مورد نظر خود را از وی اس تی‌ها و یا دیگر سازهایی به دست بیاورید که از میدی پشتیبانی می‌کنند.

میدی کنترلر

مزایا:

  • می‌توانید با استفاده از این کیبوردها از صداهای داخل کامپیوتر خود استفاده کنید.

معایب:

  • به خودی خود صدایی ندارد
  • برای استفاده از آن باید آن را به کامپیوتر و یا لپ تاپ متصل کنید.

با این اطلاعاتی که درباره هر کدام از این کیبوردها در مقاله بالا گفته شد، شما می‌توانید با توجه به هدف و خواسته‌هایتان، کیبورد مورد نظر خود را تهیه کنید. یکی از نکاتی که باید آن را مد نظر داشته باشید این است که قبل از این که بخواهید تصمیم خود را درباره کیبورد مورد نظر خود بگیرید، به اینترنت بروید و انواع محصولات و مدل‌های مختلف کیبورد را مشاهده کنید. در این صورت می‌توانید تصمیم خود را برای خرید کیبورد بگیرید.

آیا برای استفاده از کیبورد ها به امپلی فایر نیاز داریم؟

جواب کوتاه این سوال، منفی است. البته حداقل برای اول راه!  بسیاری از کیبوردهایی که برای هنرجوهای مبتدی ساخته می‌شوند دارای اسپیکر داخلی هستند که با استفاده از آن‌ها می‌توانید به راحتی به تمرین بپردازید. همچنین از دیگر امکاناتی که بسیاری از کیبوردها دارند، می‌توانیم به این موضوع اشاره کنیم که برخی از آن‌ها دارای ورودی هدفون هستند و می‌توانید با متصل کردن هدفون خود به این کیبوردها، به راحتی از آن‌ها استفاده کنید.

هنگام خرید کیبورد، کلاویه های آن را مد نظر داشته باشید

از مهم‌ترین نکاتی که هنگام خرید کیبوردها باید مد نظر بگیرید، تعداد کلاویه‌هایی است که هر کیبورد در اختیار شما قرار می‌دهد. کیبوردها انواع مختلفی دارند و با توجه به هدفی که از خرید آن‌ها دارید ممکن است تعداد کلاویه‌های متفاوتی داشته باشند. اگر می‌خواهید با استفاده از کیبورد، خود را برای نواختن پیانو آماده کنید، بهتر است کیبوردی را تهیه کنید که دارای ۸۸ کلاویه سنگین و یا نیمه سنگین است.

اما اگر می‌خواهید با استفاده از کیبورد خود به مسافرت بروید و یا بتواند به راحت یکبورد خود را با خود حمل کنید، بهتر است کیبوردهایی همانند سینت سایزرها را تهیه کنید که عموما کلاویه‌های کنار  66 عدد دارند. در نهایت این موضوع کاملا به شما باز می‌گردد که چه کیبوردی را با چه تعداد کلاویه ای انتخاب کنید.

اما برای یک نوازنده مبتدی، چند عدد کلاویه کافیست؟

اگر می‌خواهید در ادامه مسیر نوازندگی خود، یک پیانو آکوستیک تهیه کنید، پیشنهاد سازکالا این است که از همان ابتدا کیبوردی را تهیه کنید که دارای ۸۸ کلاویه می‌باشد. از طرفی، می‌توانید برای هزینه کمتر و همچنین برای تولید موسیقی الکترونیک کیبوردهایی را تهیه کنید که دارای ۶۱ کلاویه هستند.

میدی-کنترلر

بهترین برندهای کیبورد برای نوازندگان مبتدی

با این که کیبوردهایی که در بازار وجود دارند در رنج‌های قیمتی مختلفی به فروش می‌رسند اما این موضوع که کیبورد‌های برند عموما صدا و کیفیت ساختی بهتر دارند، بر کسی پوشیده نیست. اما دلیل این برتری چیست؟ بسیاری از شرکت‌هایی برند نیستند، کیبوردهایی می‌سازند که کیفیت ساخت پایینی دارد و این موضوع باعث می‌شود تا قطعاتی که در ساخت این ساز به کار می‌رود پس از مدتی از بین برود.

همچنین، صداهایی که آن‌ها برای محصولات خود استفاده می‌کنند، کیفیت و دقت بالایی ندارند و تمامی این موضوعات باعث می‌شود تا این کیبوردها قیمت پایینی داشته باشند.

در کنار این شرکت‌ها که محصولات بی کیفیتی تولید می‌کنند، شرکت‌های برند بسیاری هستند که کیبوردهایی بسیار با کیفیت با قیمت‌های مناسب به بازار عرضه کرده اند که با استفاده از آن‌ها می‌توانید به راحتی به تمرین بپردازید و صدایی بسیار با کیفیت دریافت کنید. از این شرکت‌ها می‌توانیم به شرکت‌های Yamaha، Roland و Kurzweil اشاره کنیم که کیبوردهای آن‌ها برای نوازندگان مبتدی، جزو بهترین گزینه‌ها می‌باشند.

بهترین برند های کیبورد برای نوازندگان مبتدی

اگر می‌خواهید کیبوردی خریداری کنید که کیفیت ساخت آن کمی بیشتر باشد و سال‌ها با استفاده از آن به تمرین و ساخت قطعات بپردازید، می‌توانید از کیبوردهای شرکت Korg و Williams استفاده کنید. کیبوردهای شرکت Williams کیبوردهایی هستند که به دلیل داشتن کلاویه‌های نیمه سنگین و همچنین فول سایز، این امکان را به شما می‌دهد تا حس و حال یک پیانوی کامل را در اختیار داشته باشید.

خرید کیبورد دست دوم در مقابل کیبورد های نو

موضوعی که در بسیاری از سازها مطرح می‌شود، این است که بسیاری از افراد این سوال را می‌پرسند که آیا خرید کیبوردهای نو بهتر است یا خرید کیبوردهای دست دوم؟ همانند تمامی سازها، هر کدام از این‌ها، مزایا و معایب خود را دارند.

ابتدا با کیبوردهای نو آغاز می‌کنیم. برای خرید این کیبوردها شما می‌توانید به راحتی به فروشگاه‌های مورد اعتماد خود بروید و تمامی انتظاراتی که از کیبورد خود دارید را به مشاورین آن فروشگاه بگویید تا بتوانید محصول مورد نظر خود را تهیه کنید. همچنین با خرید کیبورد نو، می‌توانید از گارانتی آن بهره مند شوید که این موضوع باعث می‌شود تا بدون نگرانی بتوانید سال‌ها از کیبورد خود استفاده کنید.

اما از طرفی، خرید کیبوردهای دست دوم باعث می‌شود تا بتوانید مقداری زیادی پول برای خود ذخیره کنید و همان ساز را خریداری کنید. اما باید نکات متعددی را هنگام خرید ساز دست دوم در نظر داشته باشید. اولین آن این است که ساز شما شامل گارانتی نمی‌شود و اگر مشکلی برای ساز پیش بیاید، شرکت گارانتی کننده ساز را قبول نمی‌کند.

همچنین این موضوع را به یاد داشته باشید که این سازها را باید از نظر فنی کاملا تست کنید زیرا امکان خراب بودن سازهای دست دوم بسیار بالاست. همچنین ممکن است کیبورد دست دوم ما امکانات مد نظر شما را نداشته باشد.

خریدکیبورد دست دوم

سخن پایانی

در این مقاله سعی شد تا تمامی پرسش‌هایی که ممکن است هنگام خرید کیبورد برایتان رخ دهد، پاسخ داده شود و بتوانید با استفاده از این نکات، به راحتی کیبورد مورد نظر خود را تهیه کرده و شروع به یاد گیری آن کنید. اگر این نکات را هنگام خرید در نظر بگیرید، این تضمین را به شما می‌دهیم که بهترین ساز ممکن را خریداری خواهید کرد. در تصمیم گیری خود برندهای معتبری نظیر Yamaha ، Korg ، Native ، M-Audio و بسیاری دیگر را در نظر داشته باشید.

برچسب ها :
مطالب مرتبط
ارسال نظر
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *