×

نرم افزار گیتار پرو Guitar Pro

نرم افزار گیتار پرو Guitar Pro یک برنامه نت و تبلیچر نویسی گیتار و یا به طور کلی سازهای فرت دار می‌باشد که امکانات بسیار کاربردی و جالبی را در اختیارتان می‌گذارد. به کمک این برنامه می‌توانید رو نوشت‌هایی از موسیقی را ایجاد یا دانلود کرده و سپس آن را پخش یا ویرایش کنید، البته که این توضیح ساده ترین عملکرد این نرم افزار بوده و گیتار پرو کارهای بیشتری می‌تواند انجام دهد. به طور کلی برنامه گیتار پرو به شما امکان انجام سه کار اصلی را فراهم می‌کند:

  • نوشتن موسیقی برای گیتار و یا هر ساز دیگری.
  • امکان همنوازی بر روی قطعات مورد نظر.
  • با ابزارهایی موجود در برنامه می‌توانید موسیقی‌های مورد نظرتان را تمرین کرده و یاد بگیرید.
نرم افزار گیتار پرو Guitar Pro
نرم افزار گیتار پرو نسخه ۷.۵

انواع موسیقی‌ها را می‌توانید تحت فرمت گیتار پرو و در فایل‌های کم حجم از سایت‌های مختلفی که مهم‌ترینشان ultimate-guitar.com است به راحتی دانلود کرده و در نرم افزار گیتار پرو اجرا کنید. بعد از اجرای یک فایل گیتار پرو در نرم افزار، پارتیتور قطعه مورد نظرتان نمایش داده خواهد شد. امکاناتی که در این نرم افزار در اختیارتان گذاشته شده بسیار زیاد بوده و می‌توان گفت هیچ کاری نیست که در این نرم افزار نتوانید انجام دهید!

مقاله پیشنهادی سازکالا: خواندن تبلچر برای گیتار

ابزارهایی متنوع برای نگارش موسیقی

می‌توانید  یکی از لاین‌های پارتیتور را انتخاب کنید که فقط صدای آن را بشنوید و یا برعکس، صدایش را حذف کنید تا خودتان به جای آن لاین نوازندگی کنید. ممکن است قسمتی از موسیقی مورد نظری که در حال تمرین کردن و اجرایش هستید برایتان سخت باشد، فقط کافیست آن چند میزان را انتخاب نموده تا مدام همان چند میزان برایتان اجرا شود، اگر سرعتش زیاد باشد هم به راحتی با تغییر تمپو سرعت آن را کمتر کنید تا راحت‌تر بتوانید آن چند میزان را تمرین نمایید.

ابزارهایی متنوع برای نگارش موسیقی
انواع افکت و پدال های متنوع برای اتصال گیتار

نرم افزار گیتار پرو Guitar Pro برنامه بسیار کاربردی بوده که هر گیتاریستی نیاز به آن خواهد داشت تا قطعات خود را با آن به راحتی بنویسد و یا با آن اجرا نماید. آخرین ورژن این نرم افزار با قابلیت‌های بیشتر اکنون در دسترس می‌باشد که امکانات بسیار جالبی را در اختیارتان می‌گذارد.

در ورژن‌های ۷ و ۸ (آخرین نسخه منتشر شده) شما می‌توانید گیتار خود را به کارت صدا متصل کرده و با استفاده از افکت‌ها و پدال‌های موجود در نرم افزار طیف صدایی متنوعی را داشته باشید. البته که این نرم افزار امکان ضبط صدا را نداشته و تنها برای اجرای تمرینات مناسب می‌باشد، برای ضبط و ویرایش صدا می‌بایست به سراغ نرم افزار DAW مانند CUBASE و  REAPER  بروید که مخصوص همین کار طراحی شده اند.

در گیتار پرو هم می‌توانید تبلیچر داشته باشید و هم نت نویس استاندارد و یا هر دو را به صورت همزمان. امکاناتی هم برای نوشتن سازهای کوبه ای یا نت نویسی ریتمیک خواهید داشت که برای نوازندگان سازهای کوبه ای بسیار کاربردی خواهد بود. یکی از قابلیت‌های جالب این برنامه امکان انتقال گام مورد نظرتان می‌باشد که تنها با چند کلیک ساده در ابزار TRANSPOSE  این امر امکان پذیر خواهد بود.

استفاده از موتور صدای RSE : صدایی واقع گرایانه

صدا دهی این نرم افزار بر پایه موتور صدای RSE یا همان  REAL SOUND ENGINE  بوده که در آخرین نسخه‌های منتشر شده صدایی بسیار واقعی و طبیعی را به خصوص در بانک صداهای مربوط به گیتارها خواهید داشت. بانک‌های صدایی متنوعی از انواع سازهای دیگر نیز در این متور صدا وجود دارد که می‌تواند بسیار مناسب برای آهنگسازان باشد تا بتوانند در حین نوشتن پارتیتور، پیش فرض از صدا دهی سازهای مورد نظر هم داشته باشند.

البته که صدای خروجی این نرم افزار با وجود به روز رسانی‌هایی که در موتور صدای آن انجام گردیده، کیفیت صدای بالایی برای انجام پروژه‌های حرفه ای ندارد ولی برای ساخت ماکت از موسیقی مورد نظرتان بسیار انعطاف پذیر بوده و با رابط کاربری ساده خود دست شما را برای ویرایش و تنظمی موسیقیتان باز خواهد گذاشت.

خروجی در فرمت های متنوع

موسیقی مورد نظرتان را در گیتار پرو بنویسید، ویرایش کنید، میکس کنید و در نهایت می‌توانید در فرمت‌های مختلف از PDF  گرفته تا فایل‌های صوتی مانند MP3 یا  WAVE  از آن خروجی بگیرید. هر لاین را جداگانه خروجی PDF بگیرید و به نوازنده مورد نظر گروهتان بدهید. در واقع با نرم افزار گیتار پرو از صفر تا صد موسیقی مورد نظرتان می‌توانید به نگارش در آورده و برای گروه موسیقیتان خروجی‌های مختلف بگیرید.

هنگامی گیتار پرو را اجرا کنید، جدای از فضای زمینه و به طور پیش فرض، سه پنل در پایین، راست و چپ خواهید داشت. پنل پایین مربوط به میکسر بوده و امکاناتی از قبیل اجرای لاین‌ها به صورت تکی یا گروهی، تنظیم شدت خروجی صدای هر لاین، پنینگ کردن صدا، میوت کردن یا قطع صدای لاین مورد نظر و در سمت راست میکسر هم TARCK LIST را داریم که نمایی کلی از میزان‌ها را خواهیم داشت و هر مربع نمایانگر یک میزان می‌باشد.

خروجی در فرمت های متنوع
آخرین نسخه گیتار پرو (نسخه ۸) با امکاناتی بی نظیر

پنل سمت راست مربوط به تنظیمات صدای خروجی و لاین‌ها وجود دارد. انتخاب صدای مورد نظر برای هر لاین، افکت‌ها و پدال‌ها، انتخاب نمایش نوع نگارش (تبلیچر یا نت نویسی استاندارد) اصلی‌ترین قسمت‌های این پنل است.

در پنل سمت چپ نرم افزار هم ابزارهایی مربوط به نگارش نت‌ها مانند نوع کشش، تکنیک‌ها ( اسلاید، بند، لگاتوها و … ) را خواهید داشت که با انتخاب نت مورد نظرتان و کلیک بر روی ابزارهای تعبیه شده، می‌توانید تغییرات را اعمال نمایید و جدای از نمایش آن بر روی نت مورد نظر تغییرات در صدای خروجی هم اعمال خواهد گردید.

گیتار پرو: ابزاری پرکاربرد برای گیتاریست ها

و در قسمت بالای نرم افزار ابزارهای مربوط به پخش، تمپو، تغییر پیچ (PITCH)، زوم کردن، نحوه نمایش پارتیتور (به صورت گروهی یا تکی، خطی، زیرهم، تمام صفحه و یا پارتیتور استاندارد)، مترونوم، تنظیمات مربوط به اتصال گیتار و تیونر را در اختیار دارید.

بدون شک نرم افزار گیتار پرو Guitar Pro بهترین نرم افزاری است که برای نوازندگان گیتار و یا سازهای فرت دار مانند بیس، یوکللی و … طراحی شده که کمک شایانی را برای تمرینات، ساخت ماکت، نگارش و اجرای قطعات فراهم نموده و تاثیر به سزایی را در تمریناتتان داشته و یا شنیدن پیش زمینه ای از ایده هایتان را برایتان مهیا می‌کند.

مطالب مرتبط
ارسال نظر
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *