×

تاریخچه موسیقی متن و تاثیر آن بر احساسات

اهمیت موسیقی در فیلم و احساسات

تاریخچه موسیقی متن

اگر یک ثانیه وقت بگذارید و چشمان خود را ببندید و به جنگ ستارگان فکر کنید ، چه چیزی به ذهن شما می‌رسد؟ شلیک‌های لیزری ، شمشیرهای نورانی یا … دقیقا این موضوع نشان می‌دهد برای فیلم‌ها ، موسیقی نقش مهمی در نشان دادن حس موضوعات و موقعیت‌ها دارد. همچنین برای بسیاری از کارهای جزئی تر یا حتی در کارهای تجاری ، موسیقی نحوه درک ما از تصاویر بصری روی صفحه را شکل می‌دهد. در این مقاله متفاوت از سازکالا همراه ما باشید.

برای مثال ، صحنه ای را تصور کنید که بازیگر اصلی ما در حال عبور از یک میدان است. آنها با سرعتی زیاد می‌دوند بدون هیچ گونه احساس واضح در چهره خود، در پس زمینه شما یک موسیقی متن فیلم ترسناک با صدای غوغای ویولن ها را می شنوید! حال چه احساسی نسبت به بازیگر ما دارید؟ هراسان یا نگران؟

حالا همان صحنه را تصور کنید ، بازیگر ما در حال دویدن است ، اما این بار یک موسیقی متن فیلم الهام بخش ظاهر می‌شود. ارکستر موسیقی پیروزی را اضافه می‌کند، درست مانند فیلم‌هایی که یک شخصیت قهرمان در آن وجود دارد. الان چه احساسی دارید؟ احتمالاً این مورد چیزی متفاوت از آخرین مثال ما است.

اگرچه تغییر موسیقی متن برای صحنه ما ظریف بود ، اما تفسیر صحنه به طور چشمگیری تغییر کرد. همین اصل در مورد همه فیلم‌ها صدق می کند – خواه فیلم تجاری برای تبلیغ خمیر دندان باشد یا فیلم پرفروش سینمایی.

عصر طلائی در موسیقی متن (دهه ۱۹۳۰-۱۹۵۰)

عصر طلایی در موسیقی متن

این یک دوره منحصر به فرد در تاریخ فیلم سازی است. آثار شگفت انگیز و خلاقانه به همراه موسیقی تنظیم شده برای فیلم‌هایی که به طور کامل با هنرمندی بازیگران آن‌ها مطابقت دارد. آهنگسازان در این دوره عمدتا دارای سابقه موسیقیایی در کنسرت هستند و تقریباً منحصراً قطعات ارکستری می‌نویسند. در اینجا چند آهنگساز بسیار تأثیرگذار از آن زمان آورده شده است:

  • ماکس اشتاینر : او که به عنوان “پدر موسیقی فیلم” شناخته می‌شود ، در یکی از مشهور ترین کارهای خود برای فیلم کینگ کنگ در سال ۱۹۳۳ از لایت موتیف استفاده گسترده ای می‌کند. Leitmotif یا نغمه معرف توسط آهنگساز اپرای آلمانی ریچارد واگنر ایجاد شده است ، تکنیکی است که در آن سازها با موسیقی خاصی به شخصیت‌ها یا رویدادهای فیلم اشاره اختصاصی دارند. در دهه های بعد ، استفاده از leitmotif در موسیقی فیلم همه جا رایج شد.
  • اریک کورنگلد : وی از جمله آهنگسازان متولد اتریش است که به عنوان آثار شناخته شده از اریک کورنگلد می‌توان به ماجراهای رابین هود (۱۹۳۸) وThe Sea Hawk (1940)  اشاره کرد که آثار جان ویلیامز در جنگ ستارگان در سال ۱۹۷۷ را بسیار تحت تأثیر قرار داد. 
  • آلفرد نیومن : نیومن موسیقی بیش از ۲۵۰ فیلم از جمله ماسک زورو (۱۹۴۰) را ساخته است. او به عنوان مدیر موسیقی در استودیوهای RKO خدمت می کند. او پدر آهنگسازان توماس نیومن (American Beauty) ، دیوید نیومن (Ice Age) و عموی خواننده و ترانه سرا رندی نیومن (Toy Story) است.
  • برنارد هرمان : هرمان بیشتر بخاطر همکاری طولانی مدت خود با آلفرد هیچکاک ، به ویژه کارهای نمادین خود در زمینه روانشناسی (۱۹۶۰) شناخته شده است. در سال‌های بعد ، هرمان با کارگردانان جدید هالیوود مانند مارتین اسکورسیزی (Taxi Driver) و برایان د پالما (Sisters) همکاری کرد.

برخی از پرفروش ترین موسیقی متن فیلم ها

پر فروش ترین موسیقی متن فیلم ها

بسیاری از مشهورترین آهنگ‌های جهان از فیلم‌ها سرچشمه می‌گیرند ، بنابراین تعجب آور نیست که برخی از سودآورترین آلبوم‌های تاریخ موسیقی متن فیلم هستند. در اینجا ، ما شما را به یک سفر موسیقی می‌بریم و پرفروش ترین موسیقی متن فیلم تمام دوران را جمع آوری می‌کنیم. ما در طیف وسیعی از ژانرهای فیلم سفر می‌کنیم و لیست برخی از فیلم‌ها با معروف ترین موسیقی متن‌ها را در اختیار شما قرار می‌دهیم. در ادامه به معرفی پرفروش ترین موسیقی متن فیلم‌ها می‌پردازیم.

  1. The Bodyguard (1992)
  2. Saturday Night Fever (1977)
  3. Dirty Dancing (1987)
  4. Titanic (1997)
  5. Grease (1978)
  6. Aashiqui (1990)
  7. Dilwale Dulhania Le Jayenge (1995)
  8. Purple Rain (1984)
  9. Flashdance (۱۹۸۳)
  10. Bombay (۱۹۹۵)
  11. The Lion King (1994)

سخن آخر

در این مقاله ما راجع به موسیقی متن و اهمیت آن صحبت کردیم. امیدواریم برای شما عزیزان مفید بوده باشد.

برچسب ها :
مطالب مرتبط
ارسال نظر
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *