×

تاریخچه شرکت Gibson

گیتار

شرکت گیبسون، یکی از شرکت‌های معتبر دنیا در زمینه تولید گیتارهای الکتریک و آکوستیک است که گیتارهای این شرکت توسط نوازندگان مشهور بسیاری مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این مقاله سازکالا قصد داریم تا با تاریخچه این شرکت مشهور بیشتر آشنا شویم. با ما در ادامه این مقاله همراه باشید.

تاریخچه شرکت گیبسون

نام شرکت گیبسون، از نام تاسیس کننده آن یعنی Orville Gibson برداشته شده است. کسی که در سال ۱۸۹۴ به ساخت سازهای مختلف می‌پرداخت و شرکت خود را در سال ۱۹۰۲ تاسیس کرد. او نام این شرکت را Gibson Mandolin-Guitar Mfg. Co. Ltd گذاشته بود و محل تاسیس این شرکت، شهر Kalamazoo در ایالت میشیگان آمریکا بود.

هدف اصلی این شرکت در تولید سازها، تولید ماندولین‌های با کیفیت بود تا نوازندگان این سازها بتوانند با استفاده از محصولات این شرکت به صدای مورد نظر خود دست پیدا کنند اما طولی نکشید تا طراحان این شرکت، طرحی از ساخت گیتارها دادند که تا آن زمان توسط هیچ شرکت دیگری استفاده نشده بود.

آن‌ها با تولید گیتار هایی که از رویه Arch Top بهره می‌برند، شروع به ساخت گیتارهایی کردند که بدنه آن‌ها شباهت بسیاری به بدنه ویولن‌ها دارد. بعد از مدتی در دهه ۳۰ میلادی، این شرکت شروع به تولید گیتارهای Flat Top آکوستیک نیز کرد. همچنین، در این سال ها بود که این شرکت توانست اولین نسخه از گیتارهای Hollow Body را به بازار عرضه کند.

این گیتارها، گیتارهای الکتریکی هستند که صدایی بسیار خاص و منحصر به فرد دارند. یکی از دلایلی که باعث شد تا این گیتارها طرفداران بسیاری پیدا کنند، نوازنده و آهنگساز مشهور Charlie Christian بود. در سال ۱۹۴۴؛ ابن شرکت توسط یک شرکت بزرگ تر به نام Chicago Musical Instruments خریداری شد که این شرکت نیز توسط یک شرکت خارجی خریداری شد.

پس از مدتی اما، نام شرکت گیبسون به نام Norlin Corporation تغییر کرد و این نام در سال‌های ۱۹۶۹ تا ۱۹۸۶ بر روی این شرکت بود. مالکان این شرکت در سال ۱۹۸۶ تغییر کردند و در سال ۲۰۱۸، جمعی از سرمایه گذاران سهام شرکت گیبسون را خریداری کردند.

گیتارهای مشهور

شرکت گیبسون گیتارهای خود را تحت نام‌های مختلف به بازار عرضه کرده است و همواره در این سال‌ها، گیتار‌هایی را به بازار عرضه کرده که نه تنها صدای بسیار زیبایی دارند، بلکه کیفیت ساخت فوق العاده آن‌ها نیز بسیاری از افراد را به سمت محصولات این شرکت جذب کرده است.

یکی از محبوب ترین سازهایی که توسط مهندسین این شرکت تولید شد و دهه هاست که توسط بسیاری از نوازندگان مشهور مورد استفاده قرار می‌گیرد، سری گیتارهای لس پاول این شرکت می‌باشد. از طرفی، این شرکت به عنوان یکی از بهترین شرکت‌های دنیا در زمینه تولید گیتارهای آکوستیک فعالیت دارد و در دوره ای که آن را با نام Big Band Era می‌شناسند، گیتار Gibson Super 400 جزو پرفروش ترین محصولات آن زمان بوده است.

گیتار الکتریک

اولین گیتار الکتریک Solid Body

اولین گیتار الکتریک Solid Body این شرکت، در سال ۱۹۵۲ به بازار عرضه شد که همان گیتار Les Paul مشهور این شرکت می‌باشد. این گیتار امروزه نیز جزو پرفروش ترین گیتار‌های دنیا به شمار می‌رود. سازنده اصلی این گیتارها، تیمی از مهندسان و طراحان بودند که سرپرست آن‌ها Ted McCarty بود.

در همان زمان، مهندسان شرکت گیبسون از سری جدید گیتارهای خود تحت نام Thinline رونمایی کردند. نکته ای که در مورد این گیتارها وجود دارد، طراحی آنهاست که به شکل بسیار نازک انجام شده است.

همچنین وزن این سازها بسیار کم می‌باشد که باعث شده تا بسیاری از نوازندگان آن زمان با استفاده از این ساز بتوانند به اجرای زنده بپردازند. در این زمان بود که شرکت گیبسون با ساخت گیتار های سری ES توانست نظر بسیاری از نوازندگان سبک بلوز را به خود جلب کند.

گیتار  ES-335

گیتار ES-335

از جمله پرفروش ترین گیتارهای این سری می توانیم به ساز ES-335 شاره کرد که تفاوت آن با دیگر گیتارهای سری ES در این است که در قسمت میانی بدنه این ساز، یک تکه چوب به شکل یک تکه قرار داده شده است و این موضوع باعث می‌شود تا صدای این محصول صدایی بسیار گرم و حجیم و در عین حال با ساستین بسیار بیشتری باشد.

در میانه دهه ۵۰ میلادی شرکت گیبسون از سخت افزارهای جدید خود نیز رونمایی کرد که این سخت افزارها به طور اختصاصی برای گیتارهای این شرکت طراحی شده بودند. برای مثال، یکی از جدیدترین دستاوردهای این شرکت در آن سال‌ها، ساخت بریج‌های Tune O Matic بود که برای گیتار های لس پاول مورد استفاده قرار گرفت.

همچنین، مهندسین این شرکت در سال ۱۹۵۷ اولین پیکاپ هامباکر خود را ساختند که نام آن را PAF گذاشتند. این پیکاپ‌ها همچنان توسط بسیاری از افراد مورد استفاده قرار می‌گیرد و صدای آن یکی از تاثیرگذار ترین صداهای دنیا می‌باشد.

در سال ۱۹۵۸، شرکت گیبسون از دو طرح جدید رونمایی کرد که بیشتر مناسب استفاده در سبک راک بود. این دو طراحی، با نام Explorer و Flying V به بازار عرضه شدند اما در همان ابتدای فروش آن بسیار ضعیف بود. شرکت گیبسون سپس در دهه ۷۰ میلادی بار دیگر این گیتارها را به بازار وارد کرد و این موضوع باعث شد تا فروش بهتری را به دست آورد. در اوایل دهه ۶۰ میلادی نیز مهندسین این شرکت از طرح جدیدی به نام Firebird رونمایی کردند.

وضعیت اخیر کمپانی گیبسون

اما یکی از نکاتی که بسیاری از افراد نمی‌دانند، این است که شرکت گیبسون در سال‌های اخیر شرکت‌های دیگری را نیز خریداری کرده است تا بتواند سهم بیشتری را در بازار صدا داشته باشد. یکی از شرکت‌هایی که توسط مدیریت شرکت گیبسون خریداری شده، شرکت KRK می باشد که یکی از بزرگترین شرکت‌های تولید کننده تجهیزات استودیویی در دنیا می‌باشد.

همچنین در سال‌های اخیر، شرکت گیبسون بسیاری از سهام شرکت Mesa Boogie را نیز خریداری کرده و آن را به یکی از شرکت‌های خانواده خود اضافه کرده است. شرکت Mesa Boogie یکی از محبوب ترین شرکت‌های تولید کننده آمپلی فایر در دنیا می باشد که بسیاری از نوازندگان حرفه ای با استفاده از محصولات آن‌ها به صدای مورد نظر خود دست پیدا کرده اند. شرکت Gibson همچنین از شرکت‌های متعدد همانند PRS، Kiesel Guitars و Framus Warwich بابت کپی برداری از طرح گیتار های خود شکایت کرده است.

مطلب پیشنهادی: تاریخچه برند G&L

مطالب مرتبط
ارسال نظر
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *