×

تاریخچه برند G&L

در این مقاله قصد داریم به تاریخچه برند G&L بپردازیم و شما را با بنیان گذاران و محصولات این برند آشنا کنیم. با سازکالا همراه باشید.

شرکت G&L یکی از شرکت‌های معتبر دنیا در زمینه تولید گیتار می‌باشد که در سال ۱۹۷۹ بنیان گذاری شد. از بنیان گذاران اصلی این شرکت می‌توانیم به لئو فندر، بنیان گذار شرکت فندر، George Fullerton و Dale Hyatt اشاره کنیم. نحوه کار این شرکت به این شکل است که گیتارها و طرح‌های قدیمی و وینتیج شرکت فندر را برای ساخت گیتارهای الکتریک و یا گیتارهای بیس خود استفاده می‌کنند.

جالب است بدانید که این شرکت نه تنها در زمینه تولید گیتار الکتریک، بلکه در زمینه تولید افکت پدال‌ها نیز مشغول است و از کیفیت بالایی برخوردار است. از طرفی، نوازندگان مختلف و مشهور بسیاری هستند که از گیتارهای این شرکت استفاده می‌کنند که از جمله آن‌ها می‌توانیم به Jerry Cantrell اشاره کنیم که نوازنده گیتار و خواننده گروه محبوب Alice in Chains می‌باشد.

او از دهه ۸۰ میلادی، با بسیاری از گیتارهای این شرکت در اجراهای خود نواخته و همین موضوع باعث شده تا در حال حاضر، گیتار سیگنچر خود را از این شرکت داشته باشد. شما می‌توانید یکی از گیتارهای G&L را در موزیک ویدئوی Man in the Box از گروه Alice in Chains مشاهده کنید.

بنیان گذاری

لئو فندر بنین گذار g&l

در سال ۱۹۶۵، پس از آن که لئو فندر شرکت گیتار سازی خود یعنی شرکت فندر را فروخت، به شرکت Music Man پیوست و در دهه ۷۰ میلادی با استفاده از شرکت خود یعنی CLF Research، شروع به طراحی گیتارهای مختلف برای شرکت Music Man کرد.

پس از آن که رابطه او و شرکت Music Man از بین رفت، او شرکت دیگری را بنا کرد که نام آن G&L قرار داده و هدف از تولید این شرکت، ساخت گیتارهایی بود که به طور مستقیم توسط لئو فندر طراحی می‌شدند. جالب‌ترین نکته در مورد نام این شرکت جدید، این است که نام G&L در واقع اول حرف دو بنیان گذار این شرکت است یعنی George Fullerton و Leo Fender.

طراحی گیتار های این شرکت

هنگامی که گیتارهای این شرکت را از نزدیک مشاهده کنید، متوجه می‌شوید که این گیتارها از همان طراحی قدیمی و کلاسیک شرکت فندر برخوردار هستند و تفاوت آن با گیتارهای شرکت فندر، در برخی ویژگی‌های کوچک است که به طور اختصاصی برای گیتارهای G&L در نظر گرفته شده است.

همچنین، کارخانه ای که گیتارهای G&L را تولید می‌کند، همان کارخانه ای است که سازهای شرکت فندر را تولید می‌کند. کارخانه ای در شهر Fullerton ایالت کالیفرنیا که پیش از تولید سازهای این دو شرکت، به تولید گیتارهای شرکت Music Man مشغول بود.

نکته ای که باید در مورد گیتارهای شرکت G&L در نظر داشته باشید، این است که خط تولید این شرکت در مقایسه با دیگر شرکت‌های موجود در بازار همانند موزیک من و یا فندر، کوچک‌تر است و همین موضوع باعث شده تا علاقه مندان و یا افرادی که علاقه به تشکیل کلکسیون‌های گیتار دارند، بتوانند به راحتی این سازها را خریداری کنند. در نظر داشته باشید که این گیتارها همچنین قابلیت شخصی سازی را برای نوازندگان به ارمغان می‌آورد که همین نکته باعث می‌شود تا بتوانید به صدایی حرفه‌ای دست پیدا کنید.

هنگامی که لئو فندر در سال ۱۹۹۱ درگذشت، همسر او، یعنی Phylis Fender، ریاست شرکت G&L را به John C. McLaren داد که او پیش‌تر در شرکت BBE Sound مشغول به کار بود. George Fullerton تا هنگام درگذشتش در سال ۲۰۰۹ یکی از مدیران ارشد این شرکت به شمار می‌رفت. این موضوع در مورد همسر لئو فندر نیز صدق می‌کرد تا او هم در سال ۲۰۲۰، در گذشت. در یکی از تبلیغات‌هایی که برای این شرکت انجام شده بود، یک متن از لئو فندر نوشته شده بود که در آن گفته شده بود که گیتارهای G&L، بهترین گیتارهایی هستند که تاکنون طراحی کرده ام.

در ادامه مقاله تاریخچه برند G&L با ما همراه باشید.

نوآوری‌ها

همانطور که پیش‌تر نیز گفته شد، این گیتارها عموما از کیفیت بسیار بالایی برخوردار هستند و طراحی آن‌ها بسیار شبیه به طراحی گیتارهای فندر کلاسیک است اما نکاتی در مورد این گیتارها وجود دارد که پیش‌تر در گیتارهای دیگری همانند آن را مشاهده نکرده‌ایم. از جمله این نوآوری‌ها که تنها در گیتارهای G&L دیده می‌شود، می‌توانیم به پیکاپ‌های MFD اشاره کنیم.

این نام که کوچک شده نام Magnetic Field Design است، در واقع پیکاپ‌هایی هستند که از مگنت سرامیکی برای ساخت آن‌ها استفاده شده است. در مقایسه با دیگر پیکاپ‌های سینگل کویل که عموما برای تولید آن‌ها از مگنت‌های آلنیکو استفاده می‌شود، این گیتار صدایی تیزتر و شفاف‌تری را تولید می‌کند و همین نکته باعث می‌شود تا بتوانید در سبک‌های مختلف از آن استفاده کنید.

دیگر نکته ای که در مورد این گیتارها وجود دارد، بریج‌های آن‌هاست که با نام Dual Fulcrum Vibrato ساخته شده‌اند. بر خلاف بریج‌های گیتارهای فندر، این سازها دارای دو پیچ در قسمت بالایی خود هستند که نه تنها ظاهری متفاوت را برای این گیتار به ارمغان آورده، بلکه در نگه داری کوک توسط این گیتار نیز تاثیر بسزایی داشته است.

مدل‌ها

پیش از سال ۲۰۰۳، این شرکت تنها مدل‌هایی را به بازارعرضه می‌کرد که در کارخانه آمریکای این شرکت تولید می‌شدند و از قیمت بالایی نیز برخوردار بودند. این گیتارها عمدتا برای نوازندگان حرفه‌ای طراحی شده بود.

سپس در سال ۲۰۰۳، این شرکت از مدل جدیدی تحت Tribute رونمایی کرد که قیمت ارزان‌تری نسبت به مدل‌های تولید شده در آمریکا داشت و افراد بیشتری می‌توانستند این سازها را خریداری کنند. این گیتارها در کشور کره و توسط کارخانه Cort Guitars ساخته شدند تا نه تنها کیفیت ساخت‌ آن‌‌ها حفظ شود، بلکه افراد بتوانند با قیمتی ارزان‌تر آن‌ها را خریداری کنند.

این گیتارها در مقایسه با گیتارهایی که در آمریکا توسط این شرکت تولید می‌شود، از همان طراحی و امکانات برخوردار است و عمده تفاوت میان این مدل‌ها، در پیکاپ‌ها و کیفیت بریج آن‌ها می‌باشد. شرکت G&L تا سال ۲۰۲۰ تلاش کرده تا بسیاری از گیتارهای محبوب خود را در سری Tribute نیز عرضه کند که از جمله آن‌ها می‌توانیم به Commanche، S-500، Legacy، مدل‌های مختلف ASAT، Doheny و غیره اشاره کنیم.

مطلب پیشنهادی : تاریخچه شرکت Gibson

سخن آخر

در این مقاله به بررسی تاریخچه برند G&L پرداختیم در صورت نیاز به راهنمایی برای خرید محصولات این برند، می‌توانید از کارشناسان ما راهنمایی بگیرید.

مطالب مرتبط
ارسال نظر
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *