×

تاریخچه شرکت داداریو

تاریخچه تاسیس و شروع فعالیت شرکت داداریو

تاریخچه شرکت داداریو

شرکت داداریو بزرگترین شرکت تولید کننده سیم و دیگر تجهیزات جانبی برای ساز است که دهه هاست به تولید محصولاتی از جمله انواع سیم گیتار، پیک گیتار، استرپ و دیگر لوازم جانبی پرداخته است. در ادامه به تاریخچه شرکت داداریو می‌پردازیم.

بسیاری از محصولات این شرکت تحت نام Planet Waves به فروش می‌رسد و تجهیزاتی که این شرکت برای ساز درامز تولید می‌کند نیز تحت نام Evans تولید می‌شود. این شرکت در بیش از ۱۰۰ کشور دنیا نمایندگی دارد و محصولات این شرکت توسط بسیاری از نوازنده ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

تاریخ این شرکت در واقع به سال ۱۶۸۰ میلادی باز می‌گردد. زمانی که خانواده داداریو در ایتالیا برای اولین بار شروع به تولید سیم‌هایی مخصوص ساز‌های سیمی همانند گیتار کرد.

در آن زمان شهر Salle منبع تولید ساز‌های سیمی به شمار می‌رفت و بسیاری از نوازندگان و رهبران ارکستر که به ساز‌های سیمی برای ارکستر‌ها و آهنگ‌های خود نیاز داشتند با خرید از ساز‌هایی که در این شهر تولید می‌شده است، به صدای مورد نظر خود دست پیدا می‌کردند.

به همین دلیل بود که مهندسین شرکت شرکت داداریو به سرعت به این شهر نقل مکان کردند و شروع به ساخت سیم‌هایی برای ساز‌هایی مانند گیتار‌ها، چنگ‌ها و دیگر ساز‌های سیمی کردند.

داستان ورشکستگی و شروع دوباره شرکت داداریو

سال ۱۹۰۵، پس از زلزله عظیمی که در شرکت Salle رخ داد، بسیاری از شرکت‌ها به ورشکستگی رسیدند. در این زمان، دو نفر از اعضای خانواده داداریو، چارلز و روکو با یک کشتی راهی شهر نیویورک شدند. در این شهر و با باز گشایی کارخانه داداریو، آن‌ها توانستند تا ساخت سیم‌های جدید در صنعت بمانند و محصولات جدیدی را تولید کنند.

آن‌ها اکثر سیم‌ها و محصولات جدید خود را در گاراژی تولید کردند که در پشت خانه آن‌ها قرار داشت.

شرکت داداریو در نیویورک نیز به درآمد بسیار خوبی رسید و با تولید سیم‌های با کیفیتی که برای ویولن‌ها تولید می کرد، این امکان را برای افراد فراهم کرده بود تا بتوانند به صدای بسیار حرفه ای دست پیدا کنند.

متقاضی برای سیم‌های این شرکت بسیار بود و همین موضوع نیز باعث شد تا این شرکت در آستانه شهرت بیشتر قرار بگیرد اما تنها مشکل این جا بود که چارلز داداریو، یکی از برادران داداریو که به نیویورک سفر کرده بود، علاقه ای به بزرگ تر کردن شرکت نداشت و ترجیح می‌داد تا این بیزینس یک بیزینس کوچک باقی بماند. طرز فکری که پسر او، جان داداریو، با آن مخالف بود.

فصل جدیدی در شرکت داداریو

جان داداریو، پس از آن که در شرکت داداریو شروع به فعالیت کرد، رویای یک بیزینس بسیار بزرگ و موفق را در سر داشت و به نوعی می‌توان گفت عمده شهرت این شرکت و محصولات آن، به لطف اوست.

در سال ۱۹۳۰، او در یک گروه Dance مشهور در نیویورک نوازنده ساز Double Bass بود و همچنین به خوانندگی نیز می‌پرداخت. پیش از آن که او به سن ۲۰ سالگی برسد، پدر خود، چارلز را متقاعد کرد که در کنار سیم های ویولن، به تولید سیم های گیتار نیز بپردازد.

چارلز داداریو برای این کار با یک سازنده مشهور گیتار به نام جان دآنجلیکو همکاری کرد و اولین سیستم Gauge گذاری برای گیتار ها تولید شد. او همچنین کار‌های بزرگ دیگری نیز برای صنعت سیم‌های گیتار انجام داد. برای مثال پس از تمام شدن جنگ جهانی دوم او به دنبال راهی برای استفاده از متریال‌های متفاوت به جای استفاده از متریال استاندارد آن زمان برای تولید سیم گیتار، سیم چنگ و حتی یوکوللی می‌گشت.

چارلز داداریو پس از آن که شروع به تولید سیم‌هایی برای گیتار‌های کلاسیک کرد، به سرعت درآمدش چند برابر شد و به یکی از بهترین شرکت‌های تولید کننده سیم گیتار تبدیل شد.

فرزند او، جان که در سال ۱۹۳۰ پدرش را راضی به تولید سیم‌های گیتار کرده بود، این بار در سال ۱۹۵۰ در تلاش بود تا او را راضی کند تا به تولید سیم‌های فلزی برای گیتار‌های آکوستیک و ابتدایی ترین گیتار‌های الکتریک بپردازد. اما چارلز با او مخالفت کرد و آینده ای را برای این سیم‌ها تصور نمی‌کرد.

در نهایت در سال ۱۹۵۴، جان داداریو از شرکت پدرش، C. D’Addaro & Co جدا شد و شرکت خود را به نام Archair Strings راه اندازی کرد. این اتفاق، باعث شد تا جان داداریو به یکی از موفق ترین تولید کنندگان سیم در دنیا تبدیل شود.

تنها پس از یک سال از راه اندازی این شرکت، الویس پریسلی در ایالات متحده آمریکا به شهرت رسید و گیتار‌های الکتریک و آکوستیک در سراسر دنیا فروش بسیار بالایی را تجربه می‌کردند. در این زمان بود که بسیاری از نوازنده‌ها با استفاده از سیم‌های Archair Strings توانستند صدای بسیار شفاف و زیبایی را دریافت کنند و این شرکت به موفقیت بسیار خوبی دست پیدا کرد.

در سال ۱۹۶۲، چارلز داداریو خود را بازنشسته کرد و مدیریت شرکت داداریو را به پسرش، جان سپرد. او نیز این مسئولیت را قبول کرد و تجربه ای که با شرکت خود، یعنی Archair داشت را با شهرت شرکت پدرش ترکیب کرد.

در همین زمان بود که سبک راک اند رول با تاسیس گروه بیتلز آغاز شد و بسیاری از گروه‌های دیگر نیز با الهام از گروه بیتلز شروع به ساخت آهنگ در این سبک کردند. همین موضوع باعث شد تا بار دیگر، خرید سیم‌های گیتار‌های الکتریک و گیتار‌های آکوستیک افزایش پیدا کند و شرکت داداریو از این موضوع بسیار سود کند.

صفحه ای جدید در دفتر شرکت داداریو از سال ۱۹۷۰

واگذاری D'Addario & Co به نسل بعدی
واگذاری D’Addario & Co به نسل بعدی

در این زمان بود که شرکت‌های بزرگی در صنعت تولید گیتار و لوازم جانبی آن پا به عرصه گذاشتند و رقابت شدیدی میان این شرکت‌ها صورت گرفت، از تاسیس شرکت فندر برای تولید گیتار‌های آکوستیک و الکتریک گرفته تا تاسیس شرکت وکس برای تولید انواع افکت‌ها و آمپلی فایر‌ها. یکی از شرکت‌هایی که در این زمان تاسیس شد، شرکت مارتین بود که در آینده شرکت داداریو نیز تا حدود زیادی تاثیر داشت.

پس از گذشت چند سال، جان شرکت داداریو را به شرکت مارتین فروخت تا به این ترتیب بتوانند در این صنعت پیشرفت بیشتری داشته باشند. اما این همکاری طبق برنامه پیش نرفت و از همان ابتدا مشکلات و تضاد‌های زیادی میان برنامه‌های جان داداریو و مدیریت شرکت مارتین وجود داشت.

اختلاف نظر‌هایی که باعث شد تا جان داداریو شرکت را رها کرده و برای بقا، به اولین شرکت خود، Archair باز گردد که نام آن در آن زمان به Darco Music Strings تغییر پیدا کرده بود.

اما پس از مدتی او همراه با دو پسر خود، یعنی جان جونیور و جیم، بار دیگر شرکت داداریو را با نام J. Daddario & Co تاسیس کرد. شرکتی که با این که تنها ۲۰ کارمند در آن مشغول به کار بودند اما تجربه ای معادل ۹ دهه پشت آن بود.

به مدت ۱۸ سال، جان داداریو توانست موفقیت‌های قبلی خود در شرکت پدر را در شرکت خود نیز به دست آورد و شرکت داداریو را به شرکتی تبدیل کند که امروزه آن را به خوبی می‌شناسیم.

برچسب ها :
مطالب مرتبط
ارسال نظر
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *