×

تاریخچه موسیقی پاپ

موسیقی پاپ، یکی عامه پسندترین سبک‌های موسیقی است که طی دهه ها به شکل مستقل تکامل پیدا کرده و به این شکل از موسیقی تبدیل شده است. موسیقی پاپ که ریشه در آمریکا و انگلستان دارد، به دلیل ترکیبی از سبک‌های مختلف موسیقی، در بین مردم مشهور است. در ادامه به بررسی تاریخچه موسیقی پاپ می‌پردازیم.

اگرچه بیشتر مردم پاپ را به عنوان ژانری مرتبط با مهمانی، رقص و… می‌دانند، اما موسیقی پاپ در فرهنگ‌های مختلف با دامنه کاربرد گسترده تر معرفی شده است.

با این وجود، ممکن است از خود بپرسید: “موسیقی پاپ به چه معناست؟” یا “موسیقی پاپ از چه زمانی آغاز شد؟” در این مقاله به این موضوعات نیز خواهیم پرداخت.

موسیقی پاپ چیست؟

با توجه به ماهیت همیشه در حال تغییر این ژانر، تعریف موسیقی پاپ به صورت پویا و قابل انعطاف است. موسیقی پاپ سبکی بسیار محبوب بین شنوندگان است که معمولا بالاترین بازدید و دانلودها را دارد. پاپ اساساً نوعی موسیقی معاصر است که خود را از سبک موسیقی محلی، هنری و کلاسیک متمایز می‌کند.

برخی از عناصری که موسیقی پاپ و زیرشاخه‌های آن را به شکلی ساده تعریف می‌کند شامل ساختاری تکرار شونده در آهنگ‌ها، ملودی‌های ساده و ریتم‌های موزون است. همچنین سازهایی که در موسیقی پاپ استفاده می‌شوند، نقش تعیین کننده ای در آنچه در این ژانر به وجود می‌آید دارند.

از چه سازهایی در موسیقی پاپ استفاده می شود؟

در طول دهه‌ها، موسیقی از یک طیف گسترده‌ای از سازها استفاده می‌کند و پاپ نیز از این قاعده مستثنی نبوده است. اگر به یک برنامه پاپ یا کنسرت رفته باشید، حتماً متوجه سازهایی مانند کیبورد، پیانو دیجیتال، گیتار و درام و سنج‌ها شده‌اید.

انواع گیتارهای مورد استفاده در موسیقی پاپ شامل گیتارهای الکتریک، آکوستیک و بیس است. گاهی اوقات، سازهای زهی ارکسترال مانند ویولن و سازهای بادی مانند ترومپت و ساکسیفون در نسخه‌های مختلف موسیقی پاپ ارائه می‌شوند.

انواع موسیقی پاپ

پاپ یکی از معدود سبک‌های موسیقی است که با توجه به موقعیت جغرافیایی و کاربرد، اختلاف کمی بین زیر شاخه‌های آن وجود دارد. این انواع رایج شامل الکترو پاپ، ایندی پاپ، پاپ راک، فولک (معاصر)، پاپ ارکسترال و پاپ رپ است.

ریشه موسیقی پاپ

این واقعیت که موسیقی پاپ همیشه در حال تغییر است به این معنی است که لیست نسخه‌های مختلف موسیقی پاپ به راحتی کنار گذاشته نمی‌شوند و به مرور زمان انواع بیشتری از این ژانر ظاهر می‌شوند.

موسیقی پاپ در واقع از ایالات متحده آمریکا و انگلیس نشات گرفته است. این ژانر به عنوان ترکیبی از سبک‌های مختلف موسیقی آغاز به کار کرد که در اوایل دهه ۵۰ محبوب بودند. برخی از انواع موسیقی که به پیدایش پاپ منجر شد شامل موسیقی جز (jazz )، کانتری (country)، رپ (rap) و راک اند رول (Rock and roll) بود.

به مرور منتشر و دست به دست شدن برگه نت‌های موسیقی پاپ برای نواختن ساز در بین عموم به گسترش بیشتر این ژانر کمک کرد تا جایی که امروزه اکثر سازهای اصلی از نت آهنگ‌های موسیقی پاپ برای تمرین نواختن استفاده می‌کنند.

جالب است بدانید در آغاز قرن بیستم، آهنگ‌هایی از پیانو در حال نواختن موسیقی پاپ در گرامافون خانه ها شنیده می‌شد که در نتیجه باعث شد مخاطبان با اجرای جدیدی از موسیقی پاپ آشنا شوند. در این‌جا یک نکته مهم از بینش‌ها و رویدادهایی است که موسیقی پاپ را شکل داده است.

چه کسی موسیقی پاپ را شروع کرد؟

در سال ۱۹۵۴، الویس پریسلی اولین هنرمندی بود که موسیقی پاپ را اجرا کرد؛ متشکل از تلفیق سبک‌های بلوز، راک اند رول و کانتری.

موسیقی پاپ از دهه ۱۹۵۰ هنگامی شروع شد که راک اند رول ریتم روز بود. موفقیت پاپ در این دهه به عواملی مانند Columbia Records نسبت داده می‌شود که ژانرهای موسیقی این زمان را برای تولید موسیقی پاپ ترکیب کرده است. (Columbia Records از زیر مجموعه های کمپانی Sony Music Entertainment است.

خوانندگان پیشگام دهه ۵۰ میلادی موسیقی پاپ مانند الویس پریسلی، کارل پرکینز و بیل هیلی موسیقی پاپ را به سطح کاملاً جدیدی رساندند.

۵ آهنگ برتر سبک پاپ سال ۲۰۲۲ در بیلبورد

آهنگ هایی که در ادامه نام میبریم در لیست ۵۰ آهنگ برتر سایت بیلبورد قرار دارد. اگر به موسیقی پاپ غربی علاقه مند هستید میتوانید آهنگ های زیر را گوش کنید و لذت ببرید.

Harry Styles, “As It Was”

Doja Cat, “Woman”

Lizzo, “About Damn Time”

Justin Bieber, “Ghost”

The Weeknd, “Less Than Zero”

مطالب مرتبط
ارسال نظر
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *