×

روش نگهداری و تمیز کردن گیتار

روش نگهداری و تمیز کردن گیتار

ساز گیتار به عنوان یکی از محبوب‌ترین سازها دنیا، طرفداران بسیاری دارد و بسیاری از نوازندگان با خرید گیتار، مسیر موسیقایی خود را آغاز می‌کنند. همانند بسیاری از سازها، برای آن که بتوانید از گیتار خود برای مدت زمان طولانی استفاده کنید، نیاز است تا به خوبی از آن نگهداری کنید و آن را مرتبا تمیز کنید. در این مقاله قصد داریم تا به شما روش نگهداری و تمیز کردن گیتار را آموزش دهیم تا به بهترین شکل ممکن از آن نگهداری کرده و به تمیز ترین شکل ممکن حفظ کنید. در ادامه این مقاله با مجله سازکالا همراه باشید.

مطلب پیشنهادی: یادگیری گیتار چقدر طول می کشد

چرا باید از گیتار خود محافظت کنیم؟

پیش از آن که در مورد روش نگهداری از گیتار و تمیز کردن صحبت کنیم، بهتر است در مورد این موضوع صحبت کنیم که چرا گیتار، سازی است که نیاز به نگهداری دارد و چه نکاتی را باید مد نظر داشته باشید. همانطور که می‌دانید، گیتارها را با استفاده از چوب‌های مختلف تولید می‌کنند.

چوب‌ها در شرایط آب و هوایی مختلف، به خصوص مقدار رطوبت دچار تغییر می‌شوند و این موضوع می‌تواند بر روی صدا و یا حتی سطح نوازندگی ساز شما تاثیر بگذارد. بنابراین از اولین نکاتی که باید در نظر داشته باشید، شرایط آب و هوایی و محیطی است که ساز خود را در آن قرار می‌دهید.

در ادامه مواردی که باید برای نگهداری از گیتارتان رعایت کنید را شرح می‌دهیم:

۱- گیتار خود را در محیطی مناسب قرار دهید.

در قدم اول، بهترین کاری که می‌توانید در حق ساز خود بکنید این است که آن را در محیطی مناسب قرار دهید تا رطوبت بر روی آن تاثیر نداشته باشد. برای این کار، پیشنهاد می‌کنیم تا ساز خود را داخل یک هارد کیس گیتار قرار دهید تا در کنار محافظت از آن در مقابل رطوبت، بتوانید آن را از ضربه احتمالی نیز محافظت کنید. در بسیاری از کیس‌های گیتار یک رطوبت گیر نیز در نظر گرفته شده است که از مرطوب شدن بدنه و دسته گیتار جلوگیری می‌کند.

اگر شما می‌خواهید گیتار خود را بر روی استند قرار دهید، از قرار دادن استند خود در مقابل کولر و یا قرار دادن آن در کنار شوفاژ خودداری کنید. همچنین در صورت امکان، رطوبت و دمای اتاق را ثابت نگه دارید تا به این ترتیب، دسته گیتار و یا چوب بدنه آن، دچار تغییر نشود. یکی از مشکلات عمده ای که ممکن است با تغییر دمای ناگهانی در گیتار شما رخ دهد، تاب برداشتن دسته گیتار خواهد بود که رفع کردن این مشکل بسیار سخت و در عین حال بسیار گران قیمت خواهد بود.

۲- رگلاژ کردن گیتار

اگر می‌خواهید با گیتار خود به مسافرت بروید و می‌خواهید ساز خود را نیز با خود ببرید، و یا اینکه گیتار خود را از شهری دیگر خریده اید و به شهر خود آورده اید، به شما پیشنهاد می‌دهیم تا قبل از آن که ساز خود را از کیس خارج کنید، کمی به ساز فرصت دهید تا با دما و مقدار رطوبت محیط جدید تطبیق پیدا کند. در این شرایط به شما پیشنهاد می‌دهیم تا رگلاژ کردن ساز را نیز به خوبی یاد بگیرید و سعی کنید ساز خود را بر اساس محیط جدید رگلاژ کنید.

رگلاژ کردن گیتار

اما شاید بپرسید چگونه می‌توان یک گیتار را به شکل حرفه ای رگلاژ و ستاپ کرد؟ برای این کار نیاز دارید تا نکات مختلفی را در نظر داشته باشید. یکی از مهم‌ترین این نکات، تنظیم درست و دقیق تراس راد گیتار می‌باشد. با تنظیم درست تراس راد، از به وجود آمدن قوس در دسته گیتار خود جلوگیری می‌کنید.

اگر این قوس در دسته شما ایجاد شود، علاوه بر آن که ممکن است نت‌هایی که می‌نوازید دچار گز شوند، پس از مدتی باعث می‌شود تا دسته شما تاب برداشته و در نوازندگی با مشکل مواجه شوید. همچنین شما در این مرحله می‌توانید مقدار اکشن سیم‌های خود را تنظیم کنید و با تغییر محل قرار گیری سدل‌های بریج، نت‌های مختلف را به دقیق‌ترین و کوک‌ترین شکل ممکن در اختیار داشته باشید.

چگونه گیتار خود را تمیز کنیم؟

۱- شست و شوی دست

حال که در مورد نگهداری اصولی و همچنین ستاپ کردن حرفه ای گیتار صحبت کردیم، وقت آن است تا در مورد نحوه تمیز کردن گیتار نیز اطلاعاتی را به شما بدهیم. اولین قدم برای آن که گیتاری تمیز داشته باشید، این است که پیش از نوازندگی، دستان خود را بشویید. این نکته با این که بسیار ساده به نظر می‌آید، اما بسیار مهم است و تنها با رعایت این نکته، می‌توانید عمر سیم‌های خود را بیشتر کنید.

این موضوع همچنین باعث می‌شود تا دسته و فرت برد شما بسیار دیرتر چربی و جرم بگیرد و مدت بیشتری را بتوانید از ساز خود استفاده کنید.

۲- تمیز کردن گیتار با دستمال و اسپری مخصوص

 تمیز کردن گیتار با دستمال و اسپری مخصوص

یکی دیگر از روش هایی که می‌توانید برای نگهداری و تمیز کردن گیتار خود انجام دهید، این است که با استفاده از یک دستمال مخصوص، پس از هر بار نواختن گیتار خود، سیم‌ گیتار و بدنه گیتار خود را دستمال بکشید تا هیچ جرمی بر روی بدنه ساز شما باقی نماند. شرکت‌های مختلف همچنین تجهیزات خاصی را برای این کار ساخته اند که می‌توانید با استفاده از آن‌ها سیم‌های خود را تمیز کنید.

هنگامی که در مورد ستاپ گیتار صحبت کردیم، در مورد تمیز کردن ساز به شکل حرفه‌ای صحبت نکردیم. جالب است بدانید که پتانسیومترهای گیتار (یا ناب‌ها) پس از مدتی جرم دست را به خود می‌گیرند که امری طبیعی در گیتار می‌باشد. بسیاری از افرادی که به شکل حرفه ای به تمیز کردن گیتار می‌پردازند، با استفاده از اسپری‌های مخصوصی، این ناب‌ها را به شکل حرفه ای تمیز می‌کنند. این موضوع در مورد پیکاپ سلکتور و حتی پیک گارد برخی گیتارها نیز صدق می‌کند.

۳- استفاده از روغن لیمو برای فرت بورد های تیره

نگهداری و تمیز کردن فرت برد نیز از جمله کارهایی است که هر نوازنده ای باید انجام دهد. اگر گیتار شما از فرت برد رزوود، آبنوس و یا فرت بوردهایی با رنگ مشابه برخوردار است، می‌توانید از روغن لیمو برای مرطوب کردن فرت برد خود استفاده کنید.

این روغن باعث می‌شود تا چوب فرت برد شما خشک نشود و حس بسیار خوبی را هنگام نوازندگی در اختیار داشته باشید. در نظر داشته باشید که استفاده از این روغن برای چوب میپل باعث آسیب زدن به آن می‌شود بنابراین تنها از این روغن برای فرت بردهای تیره استفاده کنید.

بیشتر بخوانیم: نگهداری و نظافت گیتار الکتریک

سخن پایانی

با استفاده از اطلاعاتی که درباره روش نگهداری و تمیز کردن گیتار به شما داده شد، می‌توانید از ساز مورد علاقه خود بهتر مراقبت کنید و آن را همواره تمیز نگه دارید. همچنین با این تکنیک‌ها عمر ساز شما بیشتر می‌شود و می‌توانید با استفاده از آن‌ها آهنگ‌های بیشتری بسازید.

مطالب مرتبط
ارسال نظر
3 thoughts on “روش نگهداری و تمیز کردن گیتار
  • مهر ۲۶, ۱۴۰۱ at ۱۰:۵۸ ق٫ظ

    سلام، یکی از روش ها هم پوشیدن لباس تمیز و تمیز بودن بدن هست که وقتی ساز رو بغل می کنید قسمتی که زیر بغل قرار می گیره آسیب نبینه!

    پاسخ
  • آذر ۲۰, ۱۴۰۱ at ۴:۵۰ ب٫ظ

    سلام اگر گیتارو بدون سافت کیس یا هاردکیس تو خونه نگهداریم بدون تغییر دمای ناگهانی بازم آسیب میبینه؟

    پاسخ
    • دی ۲۱, ۱۴۰۱ at ۱۰:۱۳ ق٫ظ

      سلام دوست عزیز
      اگه گیتارتون توی یه شرایط متعادل نگه داری کنید اتفاقی نخواهد افتاد.

      پاسخ
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یازده − یک =