×

نگهداری و نظافت گیتار الکتریک

گیتارها در ابعاد و ظاهرهای متفاوتی وجود دارند، اما با این وجود سازهایی ظریف و حساس هستند. به منظور جلوگیری از بروز مشکلات احتمالی مانند تعمیر و نگهداری‌های گران قیمت، گیتار خود را از یک فروشنده معتبر یا نوازنده ای حرفه ای خریداری کنید و قبل از تهیه آن حتما از سلامت فیزیکی و عملکردی آن مطمئن شوید. هنگامی که گیتار خود را خریداری کردید، حتما آن را به خوبی تمیز و داخل سافت کیس یا هارد کیس نگهداری کنید. در ادامه این مقاله مهم‌ترین نکات در نگهداری و نظافت گیتار الکتریک را عنوان کرده ایم.

مرحله-اول-تمییز-کردن-گیتار

نکات مهم در نظافت گیتار الکتریک

از اسپری هوای فشرده استفاده کنید

شما می‌توانید از اسپری‌هایی که به منظور تمیزکاری در محیط کار استفاده می‌کنید، برای تمییز نگه داشتن گیتار خود نیز استفاده کنید. معمولا این اسپری‌ها به منظور تمیز کردن کیبورد‌های کامپیوتری مورد استفاده قرار می‌گیرند، اما برای تمییز کردن سیم‌ها و بدنه گیتار یا فرت برد نیز بسیار مناسب هستند. قبل از تمیز کردن گیتار با هر چیز دیگری حتما از این اسپری‌ها استفاده کنید تا از شر ذرات کوچک روی سطح گیتارتان خلاص شوید.

گیتار خود را با پارچه ای با الیاف گرم و مرطوب تمییز کنید

یک پارچه نمناک آلودگی‌ها و انواع مواد شیمیایی موجود بر روی گیتار شما را از بین خواهد برد. هرگز اسپری‌های مایع را بر روی گیتار خود نپاشید، به این دلیل که ممکن است به چوب گیتار شما آسیب بزنند. مواد شیمیایی موجود به منظور تمیزکاری نیز می‌توانند به فینیش گیتار شما آسیب بزنند.

قبل از اینکه ساز خود را لمس کنید، پارچه را به خوبی فشار دهید تا آب پارچه شما گرفته شود. بهتر است هر بار که نوازندگیتان به اتمام می‌رسد، گیتار خود را با یک پارچه نرم مانند پارچه ابریشمی میکروفیبر تمیز کنید. همچنین یک تیشرت تمیز یا یک دستمال پارچه ای نیز کار شما را راه می‌اندازد.

تمیز کردن فرت های گیتار الکتریک

وقتی مسواک شما دیگر برای استفاده بر روی دندان‌هایتان مناسب نیست، از آن برای تمییز کردن فرت برد و تمیزکاری هر طرف از فرت‌ها استفاده کنید. سلول‌های مرده پوست معمولا بر روی فرت‌های گیتار شما وجود دارند که می‌توانید با این روش به راحتی هر چه تمام‌تر گیتار خود را تمیز کنید. بهترین راه این است که ابتدا سیم‌های گیتار را باز کرده، تا دسترسی راحت تری به فرت‌ها داشته باشید.

فروش گیتار الکتریک با قیمت‌هایی باورنکردنی در سازکالا

کاربرد شیشه پاک کن!

ممکن است گیتار شما دارای بخش‌های فلزی باشد، به خصوص در گیتار الکتریک که اجزای فلزی آن بیشتر از گیتار آکوستیک است. شما می‌توانید برای تمیز کردن این بخش‌ها از شیشه پاک کن استفاده کنید. ابتدا مقداری از این اسپری را بر روی پارچه خود پاشیده، و سپس قطعات مورد نظر را تمیز کنید.

در صورت لزوم از پولیش گیتار استفاده کنید

اگر بعد از تمیز کردن گیتار نیاز به پولیش کردن (صیقل دادن) بدنه گیتار داشتید، حتما از یک پولیش مخصوص گیتار استفاده کنید. این پولیش‌ها ممکن است کمی گران‌تر از سایر پولیش‌ها باشند، اما پولیش‌های معمولی مخصوص مبلمان گیتار شما را از بین می‌برند.

نات گیتار خود را تمیز کنید

سلول‌های مرده پوست و گرد و غبار بر روی نات گیتار شما به طور قطع بر صدا و قدرت پخش گیتار شما تاثیر می‌گذارد. هر موقع که سیم‌های گیتار خود را تعویض می‌کنید، حتما نات گیتار خود را نیز قبل از قرار دادن سیم‌های جدید تمیز کنید.

نگهداری-و-نظافت-گیتار-الکتریک

نکات مهم در نگهداری گیتار الکتریک

هنگام نوازندگی، لرزش‌های گیتار ممکن است پیچ‌ها و بندهای گیتار شما را شل کند. با گذشت زمان، این موضوع ممکن است بر صدای یا قابلیت پخش گیتار شما تاثیر منفی ایجاد کند. حتما پیچ‌های شل شده را بررسی کنید و در صورت نیاز آن‌ها را با پیچ گوشتی مخصوص محکم کنید تا به مرور زمان صدای گیتار شما ضعیف نشود.

بهترین راه برای محافظت از گیتار در برابر گرد و غبار یا ضربه یا هر مورد دیگری قرار دادن آن در سافت کیس یا هارد کیس مخصوص است. حتی اگر گیتار خود را بر روی پایه قرار دهید یا آن را از دیوار آویزان کنید ممکن است در اثر ضربه، وجود رطوبت یا گرد و غبار عملکرد و سلامت فیزیکی آن دچار مشکل شود.

گیتار خود را از رطوبت دور کنید

گیتار شما از چوب نازکی ساخته شده است و ممکن است راحت پیچیده یا آسب ببیند، بنابراین هر نوع رطوبتی برای گیتار شما مناسب نیست. اگر در نواحی با آب هوای مرطوب زندگی می‌کنید، حتما گیتار خود را در محلی بدور از رطوبت قرار دهید.

نور و دما را چک کنید

نور و دما نیز می‌تواند عاملی تاثیر گذار در آسیب رسیدن به گیتار شما باشد. گیتار خود را دور از نور آفتاب قرار دهید زیرا به مرور زمان فینیش گیتار را محو می‌کند. سعی کنید گیتار خود را در دمای بین ۲۲ و ۲۵ درجه برابر با ۷۲ و ۷۷ درجه فارنهایت نگهداری کنید.

مرحله-دوم-نگهداری-از-گیتار

نظافت سیم های گیتار الکتریک

دستانتان را قبل از نوازندگی بشورید

بخش زیادی از کثیفی سیم های گیتار شما از دستانتان نشات می‌گیرد. قبل از نوارندگی حتما دست‌های خود را بشورید.

سیم های خود را قبل از نوازندگی حتما تمییز کنید

از یک پارچه خشک و نرم برای تمیز کردن استرینگ (سیم) های گیتارتان استفاده کنید.

شوینده سیم گیتار

اگر به طور مرتب سیم‌های خود را تمیز نکرده اید، یا کثیفی زیادی بر روی آن‌ها مشاهده می‌کنید، می‌توانید یک ماده شوینده و روان کننده مخصوص گیتار را از فروشگاه‌های موسیقی خریداری کنید.

سیم های گیتارتان را به موقع تویض کنید

سیم‌ها با گذشت زمان گرد و غبار گرفته و کارایی اولیه خود را از دست می‌دهند. هرچند وقت یکبار سیم‌های گیتار خود را عوض کنید. این موضوع بستگی به میزان نوازندگی شما با گیتار دارد، و باید حداقل هر دو ماه یکبار سیم‌ها تعویض شوند.

مطالب مرتبط
ارسال نظر
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

14 + دو =