×

نحوه میکس با ریورب

امروزه به لطف تکنولوژی‌های جدید و اینترنت هر کسی می‌تواند به راحتی یک نرم افزار آهنگسازی در اختیار داشته باشد و کماکان به ساخت موزیک و اصوات جدید بپردازد. اگرچه این امر مزیت‌های فوق العاده ای دارد و می‌تواند بسیاری هزینه‌ها و مشکلات موزیسین‌ها را رفع نماید، اما نقاط ضعفی نیز دارد. اگر چنین امری همراه با آموزش صحیح و اصولی پیش نرود نه تنها سودی ندارد، بلکه می‌تواند ضربه بزرگی به حرفه و پیشرفت موزیسین وارد نماید. در ادامه با نحوه میکس با ریورب آشنایی می‌یابید.

ریورب Reverb

ریورب تنها یک افکت نمی‌باشد. بلکه علاوه بر آن یک تکنیک و مهارت است و در واقع نحوه استفاده از ریورب در میکس مهم‌تر از خود آن می‌باشد. این افکت، به صدا عمق می‌دهد و یکی از تاثیرگذارترین افکت‌ها می‌باشد. استفاده حرفه‌ای و صحیح از آن موزیک را به سطح بالایی می‌رساند، اما استفاده نادرست از آن صدمات بزرگی به موزیک وارد می‌نماید.

انواع ریورب

۱. Hall / Ambience

این، اولین نوع ریورب می‌باشد. Hall طولانی‌ترین نوع ریورب است. این نوع به شما کمک می‌کند تا بک گراند موزیک را پر کنید. البته باید به میزان و بلندی آن دقت فراوانی داشته باشید، چرا که اگر بیش از حد باشد، عمق و فید زیادی در بک گراند ایجاد می‌کند. همچنین ریورب‌هایتان باید هنگامی که کیک زده می‌شود، فید شوند. پیشنهاد می‌کنیم که Hall Reverb را بین ۲.۲ تا ۲.۵ ثانیه نگه دارید.

Hall 2

البته این مسئله به ژانر موزیک نیز بستگی دارد. همچنین تمپوهای پایین‌تر ریورب را طولانی‌تر می‌نمایند. Hall Reverb  کمترین عدد High Frequencies را دارا است. این امر باعث می‌شود که صدا دور به نظر برسد. هر قدر که High Frequency بیشتری داشته باشیم صدا نزدیک‌تر به نظر می‌آید.

۲. Plate / Spring

این نوع ریورب برای وکال، درام و ساز مناسب است. پیشنهاد می‌کنیم هنگامی که فرکانس‌های High زیادی دارید از این نوع استفاده نمایید.

۳. Small Room

این ریورب معمولا برای درامز استفاده می‌شود. چرا که صدا بسیار نزدیک به نظر می‌رساند و انگار از سمت مقابل پخش می‌شود. البته این نوع می‌تواند Bright و Dark باشد.

نکته

قبل از اینکه با ریورب میکس کنید، نیاز دارید تا این نکته را بدانید. هنگامی که قصد افزودن ریورب به وکال، ساز، درامز و .. را دارید، نیازمند مهارت کافی برای این امر هستید. چرا که با این کار در واقع فرم فضای موزیک را می‌سازید و بُعدهای مختلفی را برای موزیکتان ایجاد می‌نمایید. هنگامی که با ریورب سر و کار دارید، می‌توانید از کانال Insert استفاده کنید. یکی از قوانین طلایی ریورب: ریورب نباید به طور واضح شنیده شود. اما اگر حذف اش کنید، باید جای خالی آن در میکس، حس شود.

در ادامه مقاله نحوه میکس با ریورب با سازکالا همراه باشید.

تلاش کنید تا ریورب Hall 2 ثانیه طول داشته باشد. پیشنهاد می‌کنیم از پلاگین Neoverb استفاده نمایید. همچنین ریورب نوع Plate را تا ۱.۱۶ ثانیه طول دهید. برای ریورب Small room یا همان ریورب مخصوص درامز، سعی نمایید طول ریورب را بسیار کوتاه کنید. برای مثال طول آن را  ۰.۸ ثانیه بگذارید. البته ناگفته نماند که این مقادیر تا حدی به ژانر و سبک نیز بستگی دارد. در روند پردازش و Processing ریورب نیز می‌توانید از Fabfilter Pro Q3 بهره ببرید.

نحوه میکس با ریورب در پلاگین Neoverb

نیازی نیست که برای فرکانس‌های زیر ۳۰۰Hz ریورب گذارید. چرا که این رنج فرکانسی را برای درامز کیک و بیس نیاز داریم. معمولا یک Low-Cut بین ۱۰۰-۲۰۰ Hz  و یک Low-Shelf filter نیز استفاده می‌کنند. این امر باعث می‌شود تا فرکانس‌های ناخواسته ای که ممکن است نویز ایجاد کنند را از میکس حذف کنیم. نیازی نیست تا نگران تنظیمات EQ باشید، چرا که ریورب بخش اعظمی از آن‌ها را از خشکی در می‌آورد.

بعد از EQ، از یک کمپرسور استفاده کنید. مهم‌ترین مسئله در اینجا جلوگیری از ورود Transient به ریورب است. اگر اتک کمتری می‌خواهید، باید Transient های کمتری داشته باشید. همچنین پیشنهاد می‌کنیم در محیط پلاگین بچرخید و ببینید کدام تنظیمات به کارتان می‌آید.

در پایان کار به حاشیه میکس موزیک می‌پردازیم. در این بخش هدف این است که در نقطه تقابل ریورب و کیک، ریورب را تمام کنیم. از این جهت، کیک با ریورب ترکیب نمی‌شود و تداخل ایجاد نمی‌کند.

مطالب مرتبط
ارسال نظر
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *