×

چگونه بر خستگی مفرط از آهنگسازی غلبه کنیم؟

مانند دیگر حرفه‌ها، موزیسین‌ها در سال‌های گذشته مجبور بوده‌اند که تطابق‌های زیادی را در زندگی خود ایجاد کنند. برای بسیاری، شرایط فعلی به معنای اجراهای زنده کمتر و یادگیری فنون بیشتر در خانه بوده است، مانند آغاز یک کانال یوتیوب، ساخت یک وبسایت، به وجود آوردن یک استودیوی خانگی یا به سادگی تمرین کار خودتان. ۲۰۲۰ به اکثر ما اینگونه گذشت. ما چیزهای بسیاری را یاد گرفتیم و تمرین‌های بسیاری انجام دادیم، مانند خطی نقره‌ای بر روی این ابرهای سیاه.

اما، پس از گذراندن ساعت‌ها انجام این کارها – که متأسفانه بیشتر آن‌ها شامل خیره شدن به صفحه ای با نور پس زمینه بود – دچار خستگی می‌شویم، جایی که دست‌ها ، چشم‌ها و گوش‌هایمان بسیار خسته می‌شوند و چیزی جز استراحت و سکوت نمی‌خواهند. البته استراحت سالم ، امری ضروری است.

اما، گاهی اوقات، این احساس تا روز بعد یا بیشتر ادامه می‌یابد ، که این نشانه فرسودگی شغلی است.

علاوه بر مطالعه و ورزش، یک نوع تمرین وجود که می‌تواند انگیزه شما را حتی زمانی که شنوایی شما خسته می شود حفظ کند. ما آن را “تمرین ذهن” می نامیم و آن را بسیار ارزشمند می‌دانیم.

یک سری تمرین ها و راه‌ و روش هایی وجود دارد که می‌توانید با استفاده از آنها به سوی رشد و پیشرفت خود قدم بردارید. در این مقاله متفاوت، همراه سازکالا به عنوان مرجع فروش انواع سازهای موسیقی ایران باشید.

در ذهن خود تمرین کنید

یکی از راه های غلبه بر خستگی آهنگسازی نواختن یک نت یا قطعه موسیقی به عنوان مرجع آغازین است. فرض کنید شما یک قسمت کوتاه را روی کیبورد خود پخش می‌کنید. بگذارید ذهن شما آن را به خاطر بسپارد – صدای ملودی، ریتم و صدای کلی آن را بشنوید.

در مرحله بعد، یک صفحه کلید پیانو را در ذهن خود تجسم کنید. آن قسمت را روی کیبورد در ذهن خود اجرا کنید و سعی کنید قطعه را تصور کرده و در گوش خود بشنوید. همچنین می‌توانید احساس اجرا، احساس کلیدها، حرکات فردی هر دست/انگشت را تصور کنید، یا حتی تصور کنید که مترونوم یا درامر به شما در حفظ زمان کمک می‌کند.

این کار را می‌توانید ساعت‌ها در سکوت کامل هنگام استراحت روی کاناپه یا انجام کارهای پیش پا افتاده مانند نظافت خانه انجام دهید. من تضمین می‌کنم که وقتی به کیبورد خود برگردید، آن قسمت احساس و صدایی متفاوت می‌کند. برای یک چالش بیشتر، سعی کنید یک صفحه اصلی از آهنگ پاپ مورد علاقه خود را روی صفحه کلید ذهن خود بخوانید و همزمان اجرای آهنگ را بشنوید.

غلبه بر خستگی آهنگسازی

تمرین دادن گوش در سکوت نسبی

یکی دیگر از راه های غلبه بر خستگی آهنگسازی این است که می‌توانید این تمرین را با دادن یک نقطه مرجع به خود شروع کنید. فرض کنید نت میانی C است. آن را روی کیبورد در ذهن خود اجرا کرده و صدای آن را بشنوید.

هنگامی که آن را دارید، سعی کنید F بالا را بشنوید. این یک فاصله چهارم کامل است. اگر نمی‌توانید آن را کاملاً بشنوید، آن را تا زمانی که آن را در ذهن خود دارید روی صفحه کلید خود پخش کنید. حالا قسمت سرگرم کننده: خلاق باشید! C و F را با ریتم‌های مختلف در سر خود اجرا کنید. شنیدن همان فاصله زمانی که از نت اصلی دیگری شروع می‌شود. آن دو نت را با هم به صورت دیاد اجرا کنید.

گام‌ها یا حالت‌های مختلف و غیره را اجرا کنید. این را می‌توان به آکورد کامل ، گام‌ها ، ظریف کاری‌ها/ریف/ یا حتی بداهه گسترش داد. توصیه می‌کنم با فواصل کوچکتر بر اساس ثانیه و یا یک سوم شروع کنید و راه خود را برای شنیدن فواصل بزرگتر مانند ششم و هفتم افزایش دهید.

تمرین دادن گوش در سکوت نسبی

ساخت آکوردها در ذهن

این توسعه تمرین قبلی است. من دوست دارم یک آکورد خاص را مجسم کنم و سپس هر نت را از پایین به بالا یا از بالا به پایین اجرا و حفظ کنم. با سه گانه‌های اصلی و آکوردهای هفتم شروع کنید و آکوردهای پیچیده تری بسازید.

برای مثال، یک آکورد فاصله هفتم ماژور E  بگیرید. هر نت را در کیبورد تجسم کنید و سپس هر یک را از پایین به بالا آرپژ کنید: E ، G#، B ، D#.  می‌توانید آن را برای یک چالش اضافی بخوانید. همچنین می‌توانید کنار کیبورد بنشینید و بین شنیدن آن در ذهن و نواختن آن به جلو و عقب بروید.

این یک راه عالی برای تقویت دانش تئوری شما و آموزش گوش شما در همان زمان است. من همچنین متوجه می‌شوم که تلاش برای شنیدن صدایی در سرم به من انگیزه می‌دهد تا آن را اجرا کنم. این می‌تواند شما را از رکود تمرین آزاد کند. امیدوارم سعی کنید این تمرینات را در برنامه تمرین خود قرار دهید تا مهارت‌های خود را ادامه دهید و انگیزه و الهام خود را حفظ کنید.

در این مقاله راه های غلبه بر خستگی آهنگسازی را آموزش دادیم. امیدواریم این مطلب برای شما مفید بوده باشد. موفق باشید!

برچسب ها :
مطالب مرتبط
ارسال نظر
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 × 1 =