×

مانیتور کنترلرها و نقش آن‌ها در استودیو

راهنمای خرید مانیتور کنترلر

تجهیزات استودیویی به طور عمده برای یک هدف ساخته می‌شوند. این که سرعت کار مهندسان صدا را بیشتر کنند و این امکان را برای آن‌ها فراهم کنند تا بتوانند صدای بهتری را به دست آورند. از جمله این تجهیزات، می‌توانیم به مانیتور کنترلرها اشاره کنیم. برای اطلاع از راهنمای خرید مانیتور کنترلر با ما در ادامه این مقاله همراه باشید.

مشاهده انواع کنترلر صدا و مانیتور کنترلر

شاید در ابتدای امر با خود فکر کنید که خرید یک مانیتور کنترلر حرفه ای، کار چندان منطقی ای نباشد. به این دلیل که ستاپی که از آن استفاده می‌کنید، یک ستاپ کوچک است. شما از یک کارت صدا برای ضبط‌های خود استفاده می‌کنید، با استفاده از یک ست اسپیکر به مانیتور کردن آهنگ‌های خود می‌پردازید و همچنین با استفاده از یک هدفون، به ضبط مشغول هستید.

اما کافیست تا تجهیزات بیشتری خریداری کنید و استودیوی بزرگ تری در اختیار داشته باشید. اینجاست که کنترل سیگنال و اینکه مسیر آن را تشخیص دهید به کاری سخت و دشوار تبدیل می‌شود. برای مثال، فرض کنید که از دو ست اسپیکر مانیتورینگ و دو عدد هدفون استفاده می‌کنید، چگونه می‌خواهید سیگنال وارد شده به آن‌ها را کنترل کنید؟ یا استودیویی را تصور کنید که به میکس صدا به شکل Surround مشغول است.

یا بگذارید یک مثال ساده تر بزنیم. فرض کنید که برای اسپیکرهای خود یک ساب ووفر تهیه کرده اید تا به این ترتیب بتوانید فرکانس‌های بیس را با دقت بیشتری میکس کنید. به چه شکلی می‌توانید این ساب ووفر را خاموش یا روشن کنید و از آن استفاده کنید؟ برای آن که به راحتی بتوانید این کارها را انجام دهید، خرید یک مانیتور کنترلر واجب است. در مقاله ی راهنمای خرید مانیتور کنترلر، قصد داریم شما را با امکانات این محصولات بیشتر آشنا کنیم. در ادامه با ما همراه باشید.

قابلیت انتخاب کردن میان اسپیکرهای مختلف

قابلیت انتخاب کردن میان اسپیکرهای مختلف

بسیاری از استودیوهای مطرح دنیا و یا مهندسان صدای مشهور، از چند ست اسپیکر در استودیوی خود استفاده می‌کنند. این موضوع عجیب نیست که شما برای میکس خود، بخواهید از چند منبع صوتی مختلف استفاده کنید تا به صدای مورد نظر خود دست پیدا کنید. به همین دلیل است که گاهی در برخی استودیوها، یک ست اسپیکر Near Field، یک ست اسپیکر Mid Field و یک ست اسپیکر Far Field دیده می‌شود.

حتی گاهی در برخی استودیوها نیز، دو عدد اسپیکر کوچک که به Cube مشهور هستند دیده می‌شود که برای چک کردن میکس در حالت مونو به کار می‌رود.

استفاده از چند اسپیکر کاری منطقی است و اگر توانایی آن را دارید، پیشنهاد ما به شما این است که میکس‌های خود را در چند ست اسپیکر مختلف گوش دهید. اما نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید، این است که چگونه می‌توانید به سرعت میان اسپیکرهای مختلف خود سوئیچ کنید و میکس خود را بدون آن که تمرکز خود را از دست دهید، به اشکال مختلف مانیتور کنید؟ مانیتور کنترلرها این امکان را برای شما فراهم می‌کنند.

تنها کاری که نیاز است انجام دهید این است که سیستم مانیتورینگ خود را به مانیتور کنترلر متصل کرده و آن را به کارت صدای خود وصل کنید تا به سرعت بتوانید بر روی اسپیکر مورد استفاده خود، کنترل داشته باشید.

کنترل کردن ساب ووفر

از دیگر سناریوهایی که مانیتور کنترلرها در آن نقش کلیدی دارند، می‌توانیم به زمانی اشاره کنیم که شما یک ساب ووفر را به سیستم مانیتورینگ خود اضافه کرده اید. هنگامی که شما یک ساب ووفر را به سیستم خود اضافه می‌کنید، در واقع یک اسپیکر مستقل را به سیستم مانیتورینگ خود اضافه کردید که باید از عملکرد درست آن در کنار دیگه اسپیکرهای خود اطمینان حاصل کنید.

با استفاده از یک مانیتور کنترلر، به راحتی می‌توانید ساب ووفر خود را خاموش و یا روشن کنید و یا حتی آن را سولو کنید. همچنین شما اگر دو ست اسپیکر داشته باشید و بخواهید از یک ساب ووفر نیز استفاده کنید، حتما به یک مانیتور کنترلر احتیاج خواهید داشت.

قابلیت تغییر صدا از مونو تا Surround تنها با یک دکمه

قابلیت تغییر صدا از مونو تا Surround تنها با یک دکمه

یکی از تکنیک‌هایی که بسیاری از افراد از آن استفاده می‌کنند، این است که برای میکس کردن ترک‌های مختلف از قابلیت مونو استفاده می‌کنند تا بتوانند به شکل دقیق تر و بهترین به اکولایز کردن بپردازند و یا میکس خود را در سیستم‌های مونو گوش می‌دهند. مانیتور کنترلرها این امکان را به شما می‌دهند تا تنها با استفاده از یک دکمه، سیستم مانیتورینگ خود را به شکل مونو در بیاورید.

از طرفی، اگر شما از سیستم مانتیورینگی بهره می‌برد که قابلیت میکس به شکل Surround را برای شما فراهم می‌کند، داشتن یک مانیتور کنترلر می‌تواند بعدهای مختلفی از صدا را برای شما به ارمغان آورد.

قابلیت Cue Mix

قابلیت Cue Mix

استفاده از یک مانیتور کنترلر تنها مختص به مهندسین صدا در اتاق‌های کنترل نیست بلکه بسیاری از هنرمندان هنگام ضبط نیز می‌توانند از مانیتور کنترلرها استفاده کنند. یکی از امکاناتی که این محصولات در اختیار شما قرار می‌دهند، این است که می‌توانید هدفون‌ میکس‌های مختلفی را برای آرتیست‌ها به هنگام ضبط ایجاد کنید.

از دیگر ویژگی‌هایی که بسیاری از مانیتور کنترلرها به آن مجهز هستند، یک میکروفون داخلی به شکل TalkBack است که این امکان را به مهندس صدا می‌دهد تا با آرتیست در حال ضبط مکالمه کند. این موضوع می‌تواند زمان بسیار زیادی را صرفه جویی کند و در نتیجه، ضبط‌های بهتری را در اختیار داشته باشید.

چه مانیتور کنترلری مناسب من است؟

پس از آن که در مورد امکانات و اهمیت این محصول در مقاله ی راهنمای خرید مانیتور کنترلر صحبت کردیم، شاید از خود بپرسید که بهترین مانیتور کنترلر برای شما چه مدلی خواهد بود. این موضوع کاملا به شما، بودجه ای که برای خرید آن در نظر گرفته اید و همچنین امکاناتی که برای شما ضروری است بستگی دارد.

از طرفی اما، باید در نظر داشته باشید که خرید یک مانیتور کنترلر برای همه افراد لازم نیست. اگر شما تنها از یک ست اسپیکر مانیتورینگ استفاده می‌کنید و یا ضبط‌های خود را در اتاق کنترل استودیوی خود انجام می‌دهید، نیازی به خرید یک مانیتور کنترلر نخواهید داشت. اما اگر حس می‌کنید که سیگنال‌های ورودی و خروجی شما با کارت صدا محدود می‌شود، وقت آن است که به فکر خرید این محصول باشید.

مطلب پیشنهادی: راهنمای جامع خرید دی جی کنترلر

مطالب مرتبط
ارسال نظر
2 thoughts on “مانیتور کنترلرها و نقش آن‌ها در استودیو
  • تیر ۲۶, ۱۴۰۱ at ۴:۳۲ ب٫ظ

    سلام اد-لیب چیه؟

    پاسخ
    • تیر ۲۸, ۱۴۰۱ at ۹:۱۸ ق٫ظ

      سلام دوست عزیز
      به آواهایی که خواننده در فضای خالی تنظیم آهنگ ایجاد میکنه تا اون فضا ها خالی نباشن ad libitum یا به اصطلاح ad lib میگن.

      پاسخ
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *