×

همه چیز درباره گیتارهای مولتی اسکیل

گیتارهای مولتی اسکیل

در سال‌های گذشته، سبک‌هایی مانند سبک مدرن متال، جنت و متالکور طرفداران بسیاری پیدا کرده و گروه‌های بسیاری نیز به تولید آهنگ در این سبک‌ها پرداخته‌اند. یکی از اصلی‌ترین نکات در مورد این سبک استفاده از گیتارهای الکتریک در کوک‌های پایین و یا به اصطلاح Drop Tuning می‌باشد که باعث می‌شود تا صداهای بسیار بم و حجیمی از گیتارها به دست بیاید.

مشکل کوک کردن گیتار

اما مشکلی که در کوک کردن گیتارها به این شکل وجود دارد، این است که باید سیم‌هایی با گیج بسیار بالا تهیه شود تا بتوانید گیتارهای خود را در این کوک‌ها قرار دهید. اگر سیم‌های خود را برای این کوک‌ها عوض نکنید، با صدایی بسیار شل و غیر قابل کنترل مواجه می‌شوید که به هیچ عنوان قابل ضبط و یا نواختن نیست.

اما از طرف دیگر، استفاده از سیم‌هایی با قطر بالا باعث می‌شود تا کشش سیم‌ها بر روی دسته بسیار بیشتر شود و این موضوع نه تنها باعث می‌شود تا رگلاژ کردن این گیتارها، به کاری بسیار دشوار تبدیل شود، بلکه این گیتارها نیز به راحتی از کوک خارج می‌شوند.

ایده ای برای حل کردن کوک های بم تر

برای حل این مشکل، گیتارهایی تولید شدند که طول دسته آن‌ها در مقایسه با گیتارهای عادی، بلندتر بود. این موضوع باعث می‌شد تا نوازنده‌ها بتوانند از سیم‌هایی با گیج پایین‌تر استفاده کنند، کشش سیم بر دسته مناسبی داشته باشند و گیتارهای خود را به راحتی در کوک‌های دراپ کوک کنند.

اما مشکلی که به وجود می‌آید این است که افرادی که می‌خواهند با استفاده از این گیتارها به نواختن لاین‌های لید بپردازند، باید با طول دسته بلندتر و صد البته حس متفاوت‌تر این گیتارها آشنا شوند و به آن عادت کنند. در این جا بود که شرکت‌های گیتار سازی، به فکر استفاده از تکنیک Fan Fret برای تولید گیتارهای مولتی اسکیل کردند.

گیتار الکتریک مولتی اسکیل

Fan Fret Guitar

این گیتارها در ابتدا برای سبک‌های بلوز ساخته شدند. دلیل آن این است که بسیاری از نوازندگان بلوز می‌خواستند تا به راحتی نت‌های مورد نظر خود را بند کنند و لاین‌های ملودیک خود را بنوازند اما از طرفی نیز می‌خواستند تا صدای ریتم‌های بسیار شفاف و تیزی را در اختیار داشته باشند. از این رو گیتارهای فن فرت گیتارهایی بودند تا نوازندگان بتوانند از آن‌ها برای دستیابی به این صدای خاص استفاده کنند.

در واقع طراحی گیتارهای فن فرت یا مولتی اسکیل، به گونه‌ای است که دو طول دسته مختلف در گیتارها با یکدیگر تلفیق می‌شوند. به گونه‌ای که برای مثال، سیم‌های نازک‌تر دارای طول دسته‌ای کوتاه‌تر نسبت به سیم‌های بم‌تر می‌شوند.

این موضوع باعث می‌شود تا با تعداد فرت یکسان، نواختن لاین‌های لید کاری بسیار آسان‌تر باشد و از طرفی، کشش سیم‌ها در طول دسته‌های بلندتر بیشتر باشد و صدایی بسیار دقیق و کوبنده‌تری را تولید می‌کند.

Fan Fret Guitar

الگو برداری از ساز باندورا

شاید برایتان جالب باشد که قبل از این که از این طراحی برای گیتارها استفاده شود، ساز باندورا اولین سازی بود که طول دسته‌ای بلندتر در سیم‌های بم خود داشت. این ساز در اواخر قرن ۱۶ میلادی تولید می‌شد. اما فرم کنونی که در بسیاری از گیتارها مورد استفاده قرار می‌گیرد، اولین بار در ساز StarrBoard استفاده شده است. این ساز در سال ۱۹۷۷ توسط John D. Starrett طراحی و تولید شده‌اند.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
OLYMPUS DIGITAL CAMERA

کوک ماندگار و Intonation دقیق

اما نکته‌ای که در مورد گیتارهایی با طراحی مولتی اسکیل وجود دارد، این است که این گیتارها نه تنها نوازندگی در کوک‌های دراپ را به مراتب آسان‌تر می‌کنند، بلکه ماندگاری کوک، رگلاژ شدن و Intonation دقیق‌تری را نیز در اختیار شما قرار می‌دهند.

یکی دیگر از مواردی که در مورد این گیتارها صادق است این است که اگر شما عموما به طور ایستاده ساز می‌زنید، این گیتارها حال ارگونومیک‌تری را برای شما ایفا می‌کنند و به راحتی می‌توانید در اجراهای زنده و یا ضبط های خود به صورت ایستاده به نواختن ساز خود بپردازید.

شرکت‌های بسیاری در این سال‌ها به سمت تولید سازهای مولتی اسکیل پرداخته‌اند. با این که این نوع طراحی برای گیتارهای الکتریک ابتدا برای سبک بلوز بوده است، اما در سال‌های اخیر بسیاری از شرکت‌ها این محصولات را برای سبک‌های مدرن متال و جنت طراحی کرده‌اند.

کوک ماندگار و Intonation دقیق

بیشتر بخوانید: گیتار الکتریک PRS

سخن آخر

نه تنها گیتارهای الکتریک، بلکه بسیاری از شرکت‌های تولید کننده گیتار بیس نیز از این طراحی برای ساخت مدل‌های خود استفاده می‌کنند.

بنابراین اگر به دنبال گیتارهایی هستید که بتوانید با استفاده از آن‌ها به نواختن ریف‌هایی در کوک‌های دراپ بپردازید و از طرفی نیز، به نواختن سولوها و لاین‌های لید بپردازید، گیتارهای مولتی اسکیل بهترین گزینه‌هایی هستند که می‌توانید خرید آن‌ها را مد نظر داشته باشید.

مطالب مرتبط
ارسال نظر
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *