×

آکورد های پیانو برای افراد مبتدی

آکورد‌ها در واقع هارمونی آهنگ را تعریف می کنند، و با پخش همزمان بیش از یک نت ساخته می شوند. آکورد‌ها ممکن است ساده یا پیچیده بنظر برسند، اما حتی آکورد‌های مبتدی نیز می توانند سرگرم کننده و مهیج باشند.

در این مقاله موارد زیر توضیح داده می شوند

  • نمودار آکورد‌های رایج پیانو.
  • آکورد پیانو چیست؟.
  • نت‌های استاندارد پیانو.
  • نمودار نت در پیانو.
  • آکورد‌های ماژور در پیانو.

نمودار آکورد های رایج پیانو

وقتی نوبت به نواختن پیانو می‌رسد، پیانیست‌ها می‌توانند از بین هزاران آکورد مختلف اعم از آکورد‌های محبوب انتخاب کنند. برخی از رایج ترین آکورد‌های موجود را می‌توانید در نمودار زیر مشاهده کنید:

رایج ترین آکورد های پیانو عبارتند از:

A major (A). A – C# – E

    A minor (Am). A – C – E

    C major (C). C – E – G

    C minor (Cm). C – Eb – G

    D major (D). D – F# – A

    D minor (Dm). D – F – A

    E major (E). E – G# – B

    E minor (Em). E – G – B

    F major (F). F – A – C

    F minor (Fm). F – Ab – C

    G major (G). G – B – D

    G minor (Gm). G – Bb – D

نمودار آکورد های رایج پیانو

آکورد در پیانو چیست؟

یک آکورد هنگامی ایجاد می‌شود که بیش از یک نت همزمان باهم نواخته شوند و شامل دو ، سه یا چند نت مجزا باشد. در پیانو به این معناست که بیش از یک کلاویه نواخته شود. همه آکورد های پیانو حاوی یک نت اصلی می‌باشند و این نت نامگذاری آکورد را مشخص می‌کند.

آکورد های اصلی در پیانو اغلب از دو یا سه نت تشکیل می‌شوند، در حالی که آکورد‌های پیشرفته تر حتی می‌توانند نت‌های بیشتری را در خود جای دهند. رایج ترین نوع آکورد در پیانو و کیبورد، تریاد یا آکورد سه نت می‌باشد. یک تریاد شامل یک نت اصلی و دو نت دیگر که اغلب شامل نت‌هایی می‌باشند که فاصله های سوم و پنجم در بالای نت اصلی را ایجاد می‌کنند.

یکی از راه های بدست آوردن شکل اصلی یک تریاد این است که انگشت شست و انگشتان خود را روی کلاویه‌های سفید قرار دهید و با انگشت شست، انگشت وسط و انگشت کوچک کلاویه‌ها را فشار دهید. با یادگیری این تکنیک می‌توانید انواع آکورد های پیانو را بنوازید. آموزش نت خوانی پیانو را با سازکالا بیاموزید.

فواصل در پیانو چیست؟

فضای بین نت‌های پیانو را interval یا فاصله می‌نامند، این فواصل صدا دهی نت‌ها هنگام نواخته شدن باهم را مشخص می‌کنند. فاصله‌ها به نیم پرده و یک پرده کامل طبقه بندی می‌شوند.

Half-step یا نیم پرده: فاصله بین یک کلاویه تا کلاویه بعدی می‌باشد.

Whole-step یا پرده: به فاصله بین دو نیم پرده گفته می‌شود.

نکته: فواصل متداولی که در پیانو مورد استفاده قرار می‌گیرند، آکورد ماژور سوم است که فاصله بین ۲ پرده یا ۴ نیم پرده می‌باشد.

بیشتر بخوانید: بهترین قطعات موسیقی پیانو در تمام دوران

نت های استاندارد در پیانو چیست؟

نت‌های پیانو از الگوی کلاویه‌های سفید و مشکی پیروی می‌کنند. این الگو در صفحه کلاویه تکرار می‌شوند و برای پیدا کردن نت‌ها از این الگو استفاده می‌کنیم. به هر کدام از کلاویه‌های سفید یک حرف A تا G اختصاص داده می‌شود و به هر یک از کلاویه‌های مشکی sharp یا flat نامیده می‌شوند.

نت‌های sharp و flat در پیانو چیست؟

کلاویه مشکی سمت راست کلید C بنام C# ، c sharp در نظر گرفته می‌شود.

کلاویه مشکی سمت چپ “B” بنام Bb ، b flat در نظر گرفته می‌شود.

نمودار نت در پیانو

این نمودار نت در پیانو شامل همه نت‌های مختلفی است که در صفحه کلاویه پیدا می‌کنید، و موضوع مهم درک فاصله بین نت‌هایی است که در واقع باعث تعیین نوع آکورد تولید شده می‌شود.

نمودار نت در پیانو

آکورد های ماژور در پیانو

رایج ترین تریاد یا آکورد سه نت، آکورد ماژور است. محبوبیت و تطبیق پذیری این آکورد‌ها باعث شده که افراد مبتدی در ابتدا این آکورد ها را آموزش ببینند.

چگونه می توانید یک آکورد ماِژور روی پیانو بنوازید؟

برای نواختن یک آکورد ماژور، با انتخاب نت اصلی، شروع کنید و به تعداد دو پرده بشمارید. این نت بعنوان سوم یا third نام گذاری می‌شود زیرا سومین نت از شروع نت اصلی می‌باشد. از نت سوم با شمارش یک و نیم پرده یا سه نیم پرده به نت پنجم یا fifth خواهیم رسید.

آکورد های ماژور رایج در پیانو شامل موارد زیر می‌باشد:

C major (C). C – E – G

C# major (C#). C# – E# – G#

D major (D). D – F# – A

Eb major (Eb). Eb – G – Bb

E major (E). E – G# – B

F major (F). F – A – C

F# major (F#). F# – A# – C#

 G major (G). G – B – D

 Ab major (Ab). Ab – C – Eb

A major (A). A – C# – E

 Bb major (Bb). Bb – D – F

 B major (B). B – D# – F#

آکورد های ماژور در پیانو

آکورد های مینور در پیانو

آکورد‌های مینور، مانند آکورد‌های ماژور شامل سه نت اصلی بر روی صفحه کلاویه ، یک نت root  ، فواصل سوم و پنجم می‌باشند. به منظور نواختن یک آکورد مینور، هر نت root که می‌خواهید را انتخاب کرده و سپس ۳ نیم پرده تا فاصله سوم بشمارید. از فاصله سوم، ۲ پرده بشمارید تا فاصله ۵ ام را بیابید.

آکورد‌های مینور در موسیقی راک و پاپ نیز بسیار رایج می‌باشند. یکی از مثال‌های بارز از آکورد مینور در موسیقی راک آهنگ “Comfortably Numb” است که با آکورد مینور شروع می‌شود. اکثر آهنگ‌های راک و پاپ ترکیبی از آکورد‌های ماژور و مینور پیانو را استفاده می‌کنند.

آکورد های مینور در پیانو

آموزش پیانو به صورت ویدیویی و رایگان توسط سازکالا برای علاقه مندان به پیانو آماده شده است.

مطالب مرتبط
ارسال نظر
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *