×

قطعات پیانو برای نوازندگان مبتدی

قطعات پیانو برای نوازندگان مبتدی

همیشه نوازندگان مبتدی در هر سازی مانند گیتار، پیانو و…، باید با اتودها و قطعات ساده شروع کنند و مهارت خود را رفته رفته افزایش دهند. البته معمولا در ابتدا پیشرفت حتی در چنین قطعات آسان ممکن است بسیار سخت به نظر برسد. آموختن قطعات جدید می‌تواند موقعیت و وضعیت‌های مختلفی را برای افزایش تکنیک ایجاد نماید. تمرین‌های مختلف می‌توانند شامل تمرین گام، تریاد و آکورد، آرپژ و … باشند.

پیانو به عنوان سازی که تئوری موسیقی غرب بر اساس آن نوشته شده است، ‌می‌تواند سازی بسیار قدرتمند و منعطف در یادگیری باشد. حواس‌تان باشد که بعضی قطعات و Riff ها بیشتر برای گیتار ساخته شده‌اند. بعضی از این قطعات به خاطر ساختار خود ممکن است به خوبی روی گیتار اجرا شوند؛ اما قابل تنظیم برای پیانو نباشند یا به خوبی روی پیانو اجرا نشوند.

برای مثال ‘Strum’ در گیتار اکوستیک به طور طبیعی قابل اجرا روی پیانو نمی‌باشد. از این جهت می‌توان در حالت اکورد، آرپژ یا ریتم آن را نواخت. البته این مسئله برعکس هم صدق می‌کند. قطعاتی نیز هستند که روی پیانو به خوبی قابل اجرا اند اما در گیتار جالب عمل نمی‌نمایند. خوشبختانه موزیک‌های فراوانی وجود دارد که برای هر دو ساز به خوبی قابل تنظیم می‌باشند. در ادامه با سازکالا همراه باشید.

چه قطعاتی برای شروع پیانو مناسب است؟

معمولا قطعاتی که سیکل آکورد ساده و ملودی قدرتمندی دارند برای شروع مناسب می‌باشند. هنگامی که در حال آموختن آکوردهای پیانو هستید بهتر است با استفاده از این موزیک‌ها به آکوردها عادت کنید تا بهتر با آن‌ها آشنا شوید. پیشنهاد می‌کنیم با قطعاتی پیش بروید که گام‌هایی با تعداد دیز و بمل کم داشته باشند. به طور کلی گام‌هایی که حداکثر دو دیز یا بمل دارند کافی است. همچنین قطعاتی که ملودی قدرتمند و در عین حال ساده‌ای دارند نیز راهی مناسب برای حفظ کردن قطعات می‌باشند؛ به ویژه هنگامی که به آن موزیک علاقه مند باشید.

موزیک‌هایی که ساختار و فرم ساده‌ای دارند، مانند ساختار Verse-Chorus، معمولا یک فرم را تکرار می‌نمایند و از این جهت برای حفظ کردن مناسب اند. موزیک‌های محبوبی در همه دهه‌ها وجود دارد که فارغ از ژانر به راحتی قابل نواختن و حفظ کردن می‌باشند. در طول زمان الگوهای مشابه در دیگر موزیک‌ها شناخته می‌شوند و پروسه آموختن و حفظ موزیک راحت‌تر می‌شود.

موزیک‌هایی آسان برای پیانو

در ادامه به معرفی قطعات آسان پیانو برای نوازندگان مبتدی می‌پردازیم.

موزیک‌هایی آسان برای پیانو

Another Brick In The Wall Part. 2 – Pink Floyd

این موزیک به خاطر بیس لاین تاثیر گرفته از دیسکو اش شناخته شده است. ساز ارگ در این موزیک آکوردها را در پس زمینه نگه می‌دارد. استفاده از پد در این موزیک در بخش سولو گیتار بیشتر می‌شود. لاین ملودی این مدل یک موتیف ساده است که در طول کل موزیک به کرات تکرار می‌شود.

Baba O’Riley – The Who

ریف اصلی این موزیک معمولا به هنرجویان گیتار و بیس آموزش داده می‌شود؛ در حالی که قبل از ورود گیتار و بیس این ریف با پیانو شروع می‌شود. Intro معروف سینت سایزر این موزیک توسط یک ارگ الکتریک نواخته شد. ریف این مدل برای نوازندگان پیانویی که می‌خواهند یک موزیک را در چند سطح سختی بنوازند فوق العاده است. از نت‌های ساده و Power Chord گرفته تا آکوردهای معکوس و … . همانطور که این موزیک در میان گیتاریست‌ها محبوب است، برای یک نوازنده پیانو هم بسیار مناسب می‌باشد.

Don’t Stop Believin’ – Journey

این قطعه یکی از مشهورترین و معروف‌ترین ریف‌های راک پیانو را دارد. Don’t Stop Believin’ یکی از آثار موثر بر فرهنگ عامه می‌باشد. به عنوان یک قطعه برای مبتدیان این موزیک برای ارتقا و افزایش مهارت دست چپ و راست فرصت مناسبی است. در اینگونه قطعات و تمرین‌ها بهتر است در ابتدا هر دست را به صورت جداگانه تمرین نمایید و سپس از هر دو دست به صورت همزمان استفاده نمایید. معمولا دست راست به نواختن آکوردهای Broken مشغول است و دست چپ به کمک دادن به گیتار بیس مشغول می‌باشد.

Forget You – Ceelo Green

موزیکی مدرن بر اساس استایل Motown از دهه ۶۰. این موزیک از یک ریف پیانو تکرار شونده به عنوان پایه موزیک استفاده می‌کند. مانند اکثر موزیک‌ها در این سبک، Forget You از سنکوپ استفاده می‌کند تا حسی Funky را همراه با درامز القا نماید. Chorus و Verse هر دو از سه آکورد یکسان استفاده می‌نمایند. در نتیجه آموختن آن ساده‌تر می‌گردد. بیشتر این موزیک توسط دست چپ نواخته می‌شود.

Imagine – John Lennon

Imagine از جان لنون نیز یکی از کلاسیک‌هایی است که موزیک و شعر قدرتمندی دارد. این موزیک از یک ساختار Verse-Chorus-Bridge پیروی می‌کند. هر سه بخش از آکوردهای ساده استفاده می‌کند. این قطعه، موزیکی فوق العاده برای یادگرفتن این است که چگونه از آکوردها به اشکال متفاوتی استفاده کرده و سعی بر ایجاد ریتم نماییم. Imagine را می‌توان هم با یک دست و همچنین با هردو دست آموخت و نواخت. علاوه بر آن می‌توان با این موزیک مهارت را در استفاده از پدال ساستین افزایش داد.

Jump – Van Halen

این موزیک تغییری‌ست از پیانو به سینت سایزر. Jump یکی دیگر از ریف‌های معروف کیبورد راک است. هنگامی که ادی ون هیلن به خاطر مهارت اش در گیتار شهرت داشت، او با این موزیک مهارت خود را در کیبورد نیز به اثبات رساند. این موزیک تقریبا در دو ماژور (تمام کلاویه‌های سفید) نوشته شده است. این موزیک تماما یک نت روت را در دست چپ نگه می‌دارد درحالی که دست راست یک موتیف را مداما تکرار می‌کند. Pre-Chorus به خاطر اینکه تغییراتی در ریتم دارد کمی سخت است.

در ادامه مقاله قطعات پیانو برای نوازندگان مبتدی با ما همراه باشید.

Just What I Needed – The Cars

این موزیک یکی از کارهای اولیه The Cars محسوب می‌شود. در ابتدا و انتها موزیک دو سولو برای سینت سایزر می‌باشد که مناسب افراد مبتدی است. این سولوها برای فهمیدن یک آکورد در ملودی موثر می‌باشند. سیکل آکورد این موزیک نیز ساده است و در اجرای لایو بهتر شنیده می‌شود.

Let it Be – The Beatles

یک موزیک فراموش نشدنی! این موزیک یکی از زیباترین قطعات پیانو به شمار می آید و از ساختار Verse-Chorus-Bridge پیروی می‌نماید. بخش Verse با یکی از پراستفاده‌ترین آکوردها نوشته شده است. این بخش براساس آکوردهای I-V-VI-IV در گام دو ماژور نوشته شده است. لاین پایین رونده پیانو در پایان هر Verse و Chorus راهی مناسب برای آموختن حرکت بین آکوردها در هر دو دست می‌باشد.

Someone Like You – Adele

این موزیک فوق العاده به خاطر اکومپانیمان وکال توسط پیانو معروف است. تنظیم این مدل استایل کلاسیک دارد و البته به پیچیدگی که به نظر می‌رسد نیست. مانند دیگر موزیک‌هایی که گفتیم، این موزیک نیز ساختار Verse-Chorus-Bridge پیروی می‌کند و از آکوردهای ساده‌ای در تمام بخش‌ها استفاده می‌کند. بخش دست راست از آکوردهای Broken زیادی استفاده می‌کند. اکثر نت‌ها به صورت پایین رونده و بالا رونده همزمان با Block Chord حرکت می‌کنند. این در حالی است که نواختن این شکل آکورد مانند آرپژ نیازمند حرکات زیاد دست نیست. این موزیک راهی مناسب برای استقلال انگشتان می‌باشد. سعی کنید در ابتدا با سرعت آرام این قطعه را بنوازید و به تدریج سرعت‌تان را به موزیک برسانید.

When You Were Young – The Killers

یک موزیک راک و پرانرژی! این قطعه از یک سیکل آکورد استفاده می‌کند که در درجه‌های مختلفی از سختی آن را می‌توان نواخت. می‌توان از سینگل نت شروع نمود و به Power Chord رسید و سپس از هر دو دست استفاده نمود. این سیکل آکورد در تمام طول موزیک تکرار می‌شود. ملودی اصلی موزیک نیز بین گیتار و سینت سایزر در حرکت است. بخش Bridge مقداری چالش برانگیزتر می‌باشد. چرا که آکوردهای آن از کلاویه‌های سیاه زیادی استفاده می‌کنند.

فرقی نمی‌کند در چه سبک یا ژانری فعالیت می‌کنید. همیشه موزیک‌های فراوانی وجود دارند که برای افزایش مهارت کیبورد مناسب اند. تمام موزیک‌هایی که معرفی نمودیم بخش‌هایی برای پیانو یا کیبورد دارند. کافی‌ست چندتایی آکورد ساده را یاد بگیرید تا به تدریج راه بیافتید! از جهتی دیگر باید در نظر داشته باشید این است که استفاده از تکنیک یا مهارت بر عهده خود شما است. حتی اگر این تکنیک‌ها در موزیک استفاده نشده باشند خودتان می‌توانید آن‌ها را اضافه نمایید.

برای مثال تکنیک‌هایی مانند: آرپژ، بیس لاین دست چپ، استفاده از پدال، ریتم ضد ضرب و سنکوپ، سولو و …. . اگر نواختن موزیک یا قطعه‌ای برای‌تان سخت است، سعی کنید در ابتدا با سرعت بسیار آرام و با یک دست شروع به یادگرفتن آن نمایید. اگر استفاده از هر دو دست را به نادرستی یاد گرفته باشید، صحیح نمودن و درست کردن آن در آینده بسیار سخت خواهد بود. حتی گاهی بهتر است از یک استاد نیز مشاوره بگیرید.

مطالب مرتبط
ارسال نظر
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *