×

گیتار زدن با پیک یا انگشت؟ کدام یک بهتر است؟

ساز گیتار به عنوان یکی از محبوب‌ترین سازهای دنیا، یکی از سازهایی است که برای نواختن آن می‌توانید از تکنیک‌های مختلفی استفاده کنید که یکی از این تکنیک‌ها، این است که با استفاده از پیک و یا انگشت خود به نواختن گیتار بپردازید.

جالب است بدانید که این سوال برای بسیاری از نوازندگان مبتدی نیز به وجود می‌آید که ساز خود را با انواع پیک گیتار بنوازیم و یا قطعات مختلف را با انگشت بنوازیم. با این که این موضوع یک انتخاب شخصی است، اما در این مقاله قصد داریم تا تفاوت‌های اساسی میان استفاده از این دو تکنیک را برای شما شرح دهیم تا با توجه به صدایی که در نظر دارید، بتوانید بهترین صدای ممکن را در اختیار داشته باشید.

در ادامه با سازکالا همراه باشید.

تکنیک Flat Picking و Fingerstyle چیست؟

تکنیک پیک یا انگشت برای گیتار زدن که در تیتر، کلمه ی انگلیسی آن گفته شد، در واقع اسم‌هایی است که برای تکنیک‌های مختلف در نظر گرفته می‌شود و می‌توانید از هر کدام از آن‌ها برای نوازندگی استفاده کنید.

تکنیک Flat Picking

تکنیک Flat Picking

استایل Flat Picking در واقع همان استفاده از پیک برای نواختن سیم‌های گیتار می‌باشد. با استفاده از این تکنیک، می‌توانید از یک پیک برای نوازندگی استفاده کنید و به این ترتیب، قطعات مختلفی را بنوازید. از طرف دیگر، پیک‌های مختلف می‌توانند بر روی صدای نهایی شما اثرگذار باشند و متریال و شکل آن می‌تواند صداهای متفاوتی را در اختیار شما قرار دهد.

برای مثال، برخی از پیک‌ها با استفاده از متریال چوب ساخته می‌شوند، مدل‌های دیگر با استفاده از متریال پلاستیک، مدل‌های دیگر با استفاده از متریال‌هایی که شرکت‌های مختلف از آن‌ها برای ساخت سازهای خود استفاده می‌کنند. از طرف دیگر، پیک‌های مختلف، اشکال مختلفی دارند که هر کدام بر روی صدای نهایی ساز شما تاثیر گذار هستند. برخی از آن‌ها از لبه‌های تیز برخوردار هستند در حالی که برخی دیگر لبه‌های گرد دارند. اندازه، قطر پیک و همچنین متریال آن تنوع فراوانی دارد.

تکنیک Fingerstyle

تکنیک Fingerstyle

از طرف دیگر اما، دیگر روشی که می‌توانید از آن برای نوازندگی گیتار خود استفاده کنید، استفاده از انگشتان و ناخن‌های خود است. با استفاده از این تکنیک شما باید ناخن‌های دست راست (در صورت راست دست بودن) را بلندتر نگه دارید و به این ترتیب به نوازندگی گیتار بپردازید. به طور کلی، تکنیکی که برای این روش نوازندگی مورد استفاده قرار می‌گیرد، به گونه ای است که باید از انگشت شست خود برای نواختن سیم‌های شش، پنج و یا چهار استفاده کنید و سپس با استفاده از انگشتان اشاره، انگشت وسط و انگشت حلقه خود برای نواختن سیم‌های چهار، سه، دو و یا یک استفاده کنید.

برای اطلاع از قیمت پیک گیتار کلیک کنید.

تفاوت در اجرای تکنیک‌ها

همان طور که تاکنون متوجه شدید، استفاده از هر دو روش باعث می‌شود تا بتوانید قطعات مختلفی را بنوازید اما تفاوتی که میان این دو روش نوازندگی وجود دارد، در تکنیکی است که با آن به نوازندگی می‌پردازید. در روش استفاده از پیک، شما با استفاده از انگشت اشاره و شست خود، پیک را در دست خود نگه می‌دارید و در صورتی که بخواهید یک آرپژ را بنوازید، با انگشت خود را در میان سیم‌ها حرکت دهید.

کاربرد اجرای تکنیک انگشت

از طرف دیگر، اجرای آرپژ‌ها با سرعت بسیار بالا استفاده از پیک مقداری سخت‌تر خواهد بود. این در حالی است که اگر از انگشتان خود استفاده کنید، در واقع به نوعی چهار عدد پیک را به شکل همزمان در اختیار دارید و می‌توانید به این ترتیب، چهار سیم مختلف را به سرعت به ارتعاش در آورید.

از آن جایی که تکنیک Fingerstyle و یا استفاده از انگشتان، در واقع چهار پیک مجزا در اختیار شما قرار می‌دهد، امکان اجرای برخی از تکنیک‌هایی که با این روش بسیار ساده قابل نواختن هستند، هنگام استفاده از پیک بسیار سخت و یا حتی نشدنی خواهند بود.

کاربرد گیتار زدن با انگشت بدون پیک

برای مثال، یکی از تکنیک‌هایی که در این استایل نوازندگی مکرر شنیده می‌شود، استایل Chord Melody است که به شکل همزمان شما به نواختن آکوردها می‌پردازید و با استفاده از سه انگشت دیگر خود یک ملودی را به همراه آکورد مورد نظر خود بر روی گیتار بنوازید. اجرای این تکنیک با استفاده از پیک عملا غیر ممکن است. همچنین در بسیاری از قطعات در سبک‌های کلاسیک و یا فلامنکو، نوازنده بیس لاین‌هایی را به همراه ملودی‌های خود می‌نوازند.

برای مثال، هنگام نواختن یک ملودی، با استفاده از انگشت شست خود، بر روی سیم شش، نت‌هایی را می‌نوازد که باعث می‌شود تا حسی بسیار خاص به شنونده منتقل شود. شما نمی‌توانید چنان قطعاتی را با استفاده از پیک بنوازید بلکه برای نواختن این قطعه‌ها، حتما نیاز است تا تکنیک Fingerstyle را یاد بگیرد.

خرید گیتار با شرایط اقساطی را در فروشگاه اینترنتی سازکالا تجربه کنید

کاربرد اجرای تکنیک پیک

کاربرد اجرای تکنیک پیک

از طرفی اما، نوازندگان گیتار الکتریک، به خصوص نوازندگان سبک‌های راک و متال همواره از پیک برای نواختن قطعات خود استفاده کرده اند و اجرای این قطعات با استفاده از انگشت، کاری غیر ممکن است. هنگام نواختن ریف‌های متال، شما به پیک زدنی بسیار محکم نیاز دارید تا صدایی کوبنده و حجیم را به دست آورید که امکان به دست آوردن چنین صدایی با استفاده از انگشتان غیر ممکن است.

همچنین در بسیاری از قطعات نئو کلاسیکال و متال، برخی نوازندگان از تکنیک‌هایی نظیر Sweep Picking و Alternate Picking استفاده می‌کنند که این تکنیک‌ها نیز همانطور که از نام‌ آن‌ها پیداست، نیازمند استفاده از پیک هستند.

یکی دیگر از تفاوت‌های اساسی میان این دو روش، صدای نهایی است که از گیتار خود دریافت می‌کنید. به طور کلی هنگام استفاده از تکنیک Fingerstyle، داینامیک گسترده‌تری را می‌توانید در نوازندگی در اختیار داشته باشید. این در حالی است که هنگامی که از پیک استفاده می‌کنید، صدای شما داینامیک کمتری دارد و صدایی یکنواخت و ممتد را می‌توانید از ساز خود به دست آورید.

بیشتر بخوانیم: آیا پیک های مختلف در صدای گیتار تاثیر گذار است؟

سخن پایانی

هر دو تکنیک پیک یا انگشت برای گیتار زدن که در این مقاله به آن‌ها اشاره شد، تکنیک‌های محبوب و مرسوم برای نوازندگی با گیتار هستند. با توجه به سازی که خریداری کردید و سبک و استایلی که می‌خواهید بنوازید، می‌توانید یکی از این تکنیک‌ها را انتخاب کرده و با آن به تمرین ساز خود بپردازید. نوازندگان بزرگ گاهی به هر دو تکنیک اشراف کامل دارند و از هر دوی آن‌ها در قطعات خود استفاده می‌کنند.

مطالب مرتبط
ارسال نظر
One thought on “گیتار زدن با پیک یا انگشت؟ کدام یک بهتر است؟
  • اردیبهشت ۳۰, ۱۴۰۲ at ۱۱:۰۱ ق٫ظ

    بنظرم گیتار زدن چه با پیک باشه چه با انگشت لذت بخشه و جذاب 😍😍

    پاسخ
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *