×

آیا پیک های مختلف در صدای گیتار تاثیر گذار است؟

انواع پیک ها در ابعاد و جنس های متفاوت

گیتارهای الکتریک، از جمله سازهایی هستند که صدای نهایی آن‌ها از مجموعه ای از امکانات به وجود می‌آید و تغییر هر کدام از این اجزا، باعث می‌شود تا صدایی متفاوت و منحصر به فرد را دریافت کنید. از جمله وسایلی که نه تنها تاثیر مستقیمی بر روی صدای گیتار شما می‌گذارد، می‌توانیم به پیک‌هایی اشاره کنیم که برای نوازندگی گیتار انتخاب می‌کنید. اما در ادامه می‌خواهیم به این موضوع بپردازیم که آیا پیک های مختلف در صدای گیتار تاثیر گذار است یا خیر؟

جالب است بدانید که از دید بسیاری از نوازندگان مبتدی و نیمه مبتدی، پیک تاثیر زیادی بر روی صدای نهایی گیتار شما نخواهد داشت و تنها وسیله ای برای نوازندگی می‌باشد. در نظر داشته باشید که هنگامی که از پیک‌های مختلف استفاده می‌کنید، در واقع نوع ضربه ای که به سیم‌های گیتار خود وارد می‌کنید تغییر می‌کند و همین نکته باعث می‌شود تا صدای متفاوتی را از گیتار خود در اختیار داشته باشید.

اما چه پیک‌هایی برای استایل نوازندگی و یا سبکی که در آن فعالیت می‌کنیم برای ما مناسب‌تر است؟ در این مقاله قصد داریم تا به شکلی جدی پیک‌های مختلف را با یکدیگر مقایسه کرده و بهترین پیک برای استایل شما را پیدا کنیم پس در ادامه با سازکالا همراه باشید.

مطلب پیشنهادی : گیتار زدن با پیک یا انگشت؟ کدام یک بهتر است؟

آیا استفاده از پیک های مختلف بر روی صدای نهایی گیتار من تاثیر گذار است؟

آیا استفاده از پیک های مختلف بر روی صدای نهایی گیتار من تاثیر گذار است

برای آن که بهتر متوجه تاثیر پیک بر روی صدا و همچنین نوازندگی شوید، یک آزمایش ساده انجام می‌دهیم. به جای آن که از یک پیک گیتار برای نواختن استفاده کنید، یک سکه کوچک پیدا کنید و ریف‌ها و سولوهای مورد نظر خود را با آن بنوازید. اگر سکه‌هایی با اندازه‌های مختلف در اختیار دارید، از هر کدام از این سکه‌ها برای دستیابی به صدای خود استفاده کنید.

بسته به اندازه و قطر سکه ای که با آن نوازندگی می‌کنید، احتمالا حسی عجیب و متفاوت را تجربه می‌کنید. قطعا هنگامی که از یک سکه برای نوازندگی استفاده می‌کنید، متوجه می‌شوید که کنترل کافی برای نواختن نت‌ها به دقیق‌ترین شکل ممکن نخواهید داشت. همچنین کافی است تا از تکنیک آلترنت پیکینیگ استفاده کنید تا به سرعت متوجه شوید که چقدر نوازندگی با یک سکه سخت است!

در کنار سخت بودن نوازندگی با یک پیک، نکته ای که باید در نظر داشته باشید این است که صدایی که از گیتار خود به دست می‌آورید صدایی بسیار متالیک طور است. این صدا نسبت به صدایی که هنگام استفاده از یک پیک به دست می‌آورید بسیار متفاوت است.

پس متوجه شدیم که استفاده از مضراب‌های گوناگون برای نواختن گیتار نه تنها بر روی حس نوازندگی، بلکه بر روی صدای نهایی گیتار بسیار تاثیر گذار است. همچنین در نظر داشته باشید که برندهای مختلفی که به تولید پیک گیتارهای ‌مختلف می‌پردازند، همواره از اشکال مختلف و متریال‌های گوناگون برای ساخت پیک‌های خود استفاده می‌کنند و همین نکته باعث می‌شود تا با استفاده از هر کدام، صدایی متفاوت را در اختیار داشته باشید.

مشاهده لیست قیمت گیتار در انواع برند و مدل مختلف، موجود در فروشگاه اینترنتی سازکالا

پیک‌ها از چه متریال‌هایی ساخته می شوند؟

پیک‌ها از چه متریال‌هایی ساخته می شوند؟

بسیاری از برندهای محبوب در زمینه تولید پیک گیتارهای، از انواع پلاستیک برای ساخت پیک‌های خود استفاده می‌کنند. از جمله این متریال‌ها می‌توانیم به Nylon، Celluloid و Delrin اشاره کنیم. همچنین برخی از پیک‌های موجود در بازار با استفاده از متریال‌های دیگر همانند انواع چوب، فلزهای مختلف و سنگ ساخته می‌شوند.

همانطور که در مثال سکه متوجه شدید، متریال‌های مختلفی که برای ساخت پیک استفاده می‌شود می‌تواند بر روی صدای نهایی گیتار شما تاثیر بسزایی بگذارد. حتی استفاده از پلاستیک‌های مختلف نیز می‌توانید صداهای گوناگونی را برای شما تولید کند.

نایلون:

پیک‌های نایلونی عموما پیک‌های بسیار انعطاف پذیری هستند و دهه‌هاست که گیتاریست‌های مختلف از این پیک‌ها برای نواختن قطعات مختلف استفاده می‌کنند. این پیک‌ها به دلیل نرم بودن، صدایی گرم‌تر و گردتری را تولید می‌کنند و بسیاری از نوازندگان بلوز و راک‌های دهه ۷۰ میلادی از این پیک‌ها استفاده می‌کردند.

سلولوئید:

سلولوید نوع دیگری از پلاستیک است که به عنوان جایگزین برای لاک لاک پشت طراحی و ساخته شده است. در زمان‌های بسیار قدیم پیک‌های گیتار را از لاک لاک پشت‌های مختلف تولید می‌کردند اما این کار امروزه ممنوع است. پیک‌های سلولوئید حسی شبیه به لاک را برای شما به ارمغان می‌آورند و نسبت به نایلون‌ها، سختی بیشتری دارند. همین نکته باعث می‌شود تا صدای آن‌ها تیزتر باشد.

دلرین:

پیک‌های دلرین، نوع جدیدی از پیک‌ها هستند که از پلاستیکی خاص و منحصر به فرد بهره می‌برند. این پیک‌ها حسی پودر مانند دارند و در مقایسه با دو نوع پیک دیگر، سختی بسیار زیادی دارند. از جمله محبوب‌ترین پیک‌هایی که با استفاده از این متریال ساخته شده می‌توانیم به پیک‌های Tortex شرکت دانلوپ و پیک‌های Everlast شرکت ارنی بال اشاره کنیم. بسیاری از نوازندگان راک و متال مدرن از این پیک‌ها برای نواختن ریتم‌های مختلف استفاده می‌کنند.

آیا پیک های مختلف در صدای گیتار تاثیر گذار است

حال به سراغ اندازه پیک‌های مختلف می‌رویم.

پیک‌های نازک:

پیک‌هایی که قطر آن‌ها کمتر از ۰.۶۰ میلی متر باشد، پیک‌های نازک به شمار می‌روند. این پیکاپ‌ها انعطاف پذیری فوق العاده ای دارند و بیشتر برای نوازندگان گیتار آکوستیک که می‌خواهند آکوردهای مختلف را استرام کنند مناسب هستند.

پیک‌های مدیوم:

پیک‌هایی که اندازه آن‌ها بین ۰.۶۰ و ۰.۸۰ میلی متر، پیک‌های مدیوم به شمار می‌روند. این پیک‌ها عموما پیک‌هایی هستند که نوازندگان ریتم در سبک‌های بلوز و یا پاپ راک از آن‌‌ها استفاده می‌کنند.

پیک‌های ضخیم:

هنگامی که قطر پیک از ۰.۸۰ میلی متر بیشتر باشد، پیک ضخیم به شمار می‌رود. این نوع پیک‌ها در میان نوازندگان سبک‌های هارد راک و متال مشهور هستند و نوازندگان این سبک‌ها از این نوع پیک‌ها برای نواختن قطعات خود استفاده می‌کنند.

مطلب پیشنهادی: گیتار چه نوع سازی است و نحوه تولید صدا در انواع گیتار

سخن پایانی

نکاتی که در مقاله ” آیا پیک های مختلف در صدای گیتار تاثیر گذار است ” به آن اشاره شد، نکاتی بودند که به عنوان یک شروع برای ورود به دنیای پیک‌ها می‌توانید از آن استفاده کنید. در این مقاله متوجه شدید که پیک‌ها می‌توانند تاثیر بسزایی بر روی نحوه نوازندگی شما و همچنین صدای نهایی گیتار شما داشته باشند.

همچنین با انواع پیک‌های موجود در بازار آشنا شدید. بهترین کار این است که با توجه به نکات گفته شده و سبک و استایل نوازندگی خود، پیک‌های مختلف را با متریال مختلف و اندازه‌های گوناگون امتحان کرده و پیک مورد نظر خود را خریداری کنید.

مطالب مرتبط
ارسال نظر
2 thoughts on “آیا پیک های مختلف در صدای گیتار تاثیر گذار است؟
  • اسفند ۱۸, ۱۴۰۱ at ۱:۳۱ ب٫ظ

    سلام
    بنظرتون بلد بودن پیانو توی یادگیری سریع گیتار کمک میکنه؟

    پاسخ
    • اسفند ۲۵, ۱۴۰۱ at ۱:۴۶ ب٫ظ

      سلام دوست عزیز
      توی شناخت و درک تئوری موسیقی میتونه کمک کنه ولی در مورد تکنیک های نوازندگی خب متفاوتن از هم

      پاسخ
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *