×

گیتار چه نوع سازی است و نحوه تولید صدا در انواع گیتار

نحوه تولید صدا در گیتار

در میان سازهایی که برای ساخت موسیقی غربی استفاده می‌شود، گیتار یکی از محبوب‌ترین سازهای دنیا به شمار می‌رود. این ساز را می‌توانید در انواع سبک‌ها مشاهده کنید و یا با استفاده از آن، قطعات مختلف را بپردازید. همچنین طبق تحقیقات صورت گرفته، این ساز محبوب‌ترین ساز سیمی دنیا به شمار می‌رود و درصد بسیار بالایی از افرادی که می‌خواهند مسیر موسیقایی خود را آغاز کنند، این ساز را برای شروع انتخاب می‌کنند. اما اگر نوازندگی با آن و روش‌های یادگیری با آن را کنار بگذاریم، به عنوان یک نوازنده و یا حتی کسی که می‌خواهید این ساز را خریداری کنید، بهتر است با مکانیزم کارکرد گیتار و همینطور با نحوه تولید صدا در انواع گیتار آشنا شوید.

به همین دلیل است که در این مقاله، قصد داریم را با مکانیزم نوازندگی با گیتار بیشتر آشنا شویم و آن را مورد بررسی قرار دهیم تا بتوانید با نحوه کار آن بیشتر آشنا شده و ساز مورد علاقه خود را بهتر از گذشته بشناسید. در ادامه ما روش کارکرد گیتارهای مختلف را شرح می‌دهیم پس تا انتهای این مقاله با سازکالا همراه باشید.

بیشتر بخوانید: آیا پیک های مختلف در صدای گیتار تاثیر گذار است؟

گیتارهای آکوستیک

نحوه تولید صدا در گیتار آکوستیک

گیتارهای آکوستیک، ساده‌ترین و نخستین نوع از انواع گیتارها به شمار می‌روند که قرن‌هاست تولید می‌شوند و مکانیزم کارکرد آن‌ها، در تمامی این سال‌‍‌ها یکسان بوده است. جالب بدانید که ما به شکل کلی، گیتارهای آکوستیک را به نوعی از گیتار می‌گوییم که برای دریافت صدای حرفه ای از آن، نیازی به استفاده از آمپلی فایر و یا کارت صداها نداشته باشید بنابراین نه تنها گیتارهای آکوستیک مدرن بلکه گیتارهای کلاسیک و دیگر سازها همانند یوکللی نیز در این دسته بندی قرار می‌گیرند.

یکی از ابتدایی‌ترین گیتارهایی که به عنوان گیتار آکوستیک وارد بازار شد، گیتارهای شش سیم اسپانیایی بودند که در قرن ۱۸ میلادی وارد بازار شدند. پس از آن در قرن ۱۹ از سیم‌هایی از جنس استیل استفاده شد و گیتارهای آکوستیک امروزی ساخته شدند.

نحوه تولید صدا در انواع گیتار آکوستیک

هنگامی که به طراحی این نوع گیتارهای دقت کنید، متوجه می‌شوید که یک حفره صدایی در مرکز بدنه این گیتارهای در نظر گرفته شده که دقیقا در قسمت زیرین سیم‌های گیتار طراحی می‌شود. در واقع، هنگامی که شما با استفاده از یک گیتار به نوازندگی می‌پردازید، با استفاده از ناخن خود و یا با استفاده از یک پیک، سیم‌های ساز خود را به ارتعاش در می‌آورید.

این ارتعاش به قسمت بریج ساز شما منتقل می‌شود و باعث می‌شود تا بریج شما نیز دچار ارتعاش شود. سپس ارتعاش حاصل از قسمت بریج، به بدنه ساز منتقل شده و این ارتعاش در حفره صدایی ساز تشدید می‌شود و به گوش شما می‌رسد. اما چگونه می‌توانید با استفاده از یک گیتار آکوستیک نت‌های مختلف را بنوازید؟ باید در نظر داشته باشید که نتی که به گوش شما می‌رسد، کاملا بسته به کشش سیم‌های ساز شما دارد.

این کشش و طول سیم در واقع نکته ای است که مکانیزم کلی این ساز را تشکیل می‌دهد. هنگامی که شما ساز خود را کوک می‌کنید، در واقع سیم‌های این ساز را می‌کشید و این نکته باعث می‌شود تا کشش سیم بیشتر بشود و همین نکته باعث ایجاد صدا می‌شود.

در نظر داشته باشید که هنگامی که یکی از فرت‌هایی که بر روی فرت بورد ساز خود وجود دارد را نیز نگه می‌دارید، در واقع طول و کشش سیم را تغییر می‌دهید و همین نکته باعث می‌شود تا بتوانید نت‌های مختلف را با استفاده از ساز خود بنوازید.

برای مشاهده قیمت انواع گیتار در رنگ‌ها و سبک‌ها و مدل‌های مختلف کلیک کنید.

گیتارهای آکوستیک الکتریک

نحوه تولید صدا در گیتار الکتر آکوستیک

یکی از اهدافی که تولید کنندگان گیتار و نوازندگان آن را دنبال می‌کنند، این است که راه‌هایی را پیدا کنند تا به وسیله آن بتوانند بلندی صدای ساز خود را افزایش بدهند و به راحتی در کنسرت‌ها به اجرای قطعات مورد نظر خود بپردازند.

استفاده از سیستم‌های تشدید صدا یا سیستم‌های الکترونیکی آمپلی فایری، از جمله محبوب‌ترین اختراعاتی بود که برای ساز گیتار صورت گرفت و در سال ۱۹۲۰ و ۱۹۳۰، از پیکاپ‌های مختلف برای ساخت گیتارهای آکوستیک الکتریک استفاده شده تا نوازنده بتواند صدای بلندتری را از ساز خود دریافت کند.

این نوع گیتارها، در واقع به اسم گیتارهای Hollow Body و یا Semi Hollow Body نیز مشهور هستند. اگر این سازها را به آمپلی فایر و یا کارت صدای خود متصل نکنید، می‌توانید صدایی شبیه به صدای گیتارهای آکوستیک را دریافت کنید. اما می‌توانید با اتصال این گیتارها به ستاپ‌های مختلف، صداهای منحصر به فرد و مختلفی را تهیه کنید.

اما شاید این پرسش برای شما نیز به وجود بیاید که پیکاپ‌هایی که برای گیتارها ساخته می‌شود، به چه شکلی عمل می‌کنند؟ در قسمت بعدی به شکل کامل آن را شرح می‌دهیم.

در ادامه مقاله گیتار چه نوع سازی است و نحوه تولید صدا در انواع گیتار با ما همراه باشید.

گیتارهای الکتریک

گیتار الکتریک شامل پیکاپ های مخصوص

خرید گیتار الکتریک با تنوع بی نظیر برند و مدل، از فروشگاه اینترنتی سازکالا

نوع دیگری از گیتار که طرفداران بسیار زیادی دارد، گیتارهای الکتریک است که شامل پیکاپ‌های مخصوص و همچنین بدنه‌های یک تکه یا Solid می‌شود که هیچ حفره ای برای آن‌ها در نظر گرفته نشده است. اما نحوه عملکرد این سازها به چه شکلی است؟ همان طور که در قسمت اول به آن اشاره کردیم، با ارتعاش سیم‌ها، می‌توانید صداهای مختلفی را از گیتار خود دریافت کنید.

پیکاپ‌هایی که برای گیتارهای الکتریک استفاده می‌شوند، پیکاپ‌هایی هستند که در داخل آن‌ها از مگنت‌های الکترومغناطیسی استفاده شده است که با استفاده از سیم پیچ‌ها و ساخت میدان‌های الکتریکی ساخته شده اند.

هنگامی که سیم گیتارهای الکتریک (که از متریال‌هایی همانند استیل، کبالت و نیکل ساخته می‌شود) ارتعاش می‌کند، فرکانس‌های تولید شده توسط این سیم توسط این میدان مغناطیسی جذب می‌شود و به شکل سیگنال الکتریکی در می‌آید. سپس می‌توانید با متصل کردن یک کابل به گیتار خود و اتصال آن به آمپلی فایرهای مختلف، صداهای گوناگونی را در اختیار داشته باشید.

سخن پایانی

در این مقاله به شکلی دقیق مکانیزم انواع گیتار را مورد بررسی قرار دادیم و همینطور با نحوه تولید صدا در انواع گیتار نیز آشنا شدیم و متوجه شدیم که با یک گیتار، به چه شکل می‌توانیم قطعات مختلف را بنوازیم. دانستن این مطالب برای طرفداران این ساز و به خصوص نوازندگان می‌تواند بسیار کارآمد باشد.

مطلب پیشنهادی : معرفی جامع انواع گیتار

مطالب مرتبط
ارسال نظر
2 thoughts on “گیتار چه نوع سازی است و نحوه تولید صدا در انواع گیتار
  • اسفند ۱۸, ۱۴۰۱ at ۱:۲۵ ب٫ظ

    سلام. یادگیری گیتار برای نواختن سازهای زهی دیگه ضروریه؟

    پاسخ
    • اسفند ۲۵, ۱۴۰۱ at ۱:۴۷ ب٫ظ

      سلا دوست عزیز
      خیر ، هر ساز زهی ساختار و ابعاد متفاوتی میتونه داشته باشه و همینطور تکنیک های متفاوتی ، مثل ویالون و گیتار که هر دو زهی هستند ولی تکنیک های نوازندگی کاملا متفاوت

      پاسخ
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *