اسپیکر مانیتورهای Eris از کمپانی PreSonus اسپیکرهای استودیویی فوق حرفهای هستند که برای افرادی که ساخت و تنظیم موسیقی را به صورت جدی دنبال میکنند بسیار مناسب است. با ارائه پاسخ فرکانسی دقیق و تقویت قوی، اسپیکر مانیتور های اصلی استودیوی سری Eris، محصول موفقی از PreSonus بودهاند. در حال حاضر، مدل جدید Eris E7 XT، بیس غنی و کنترل شده ای را در فرم استاندارد ارائه میدهد که تقریباً در یک استودیو با هر اندازه ای قرار میگیرد، که از همان طرح بیضوی (EBM) توسط هیو سارویس از WorxAudio استفاده میکند.
تاریخچه کوتاه کمپانی
در گذشته، شرکتی به نام PreSonus وجود داشت که در سال ۱۹۹۵ در بایوی لوئیزیانا تأسیس شد. بنیانگذاران PreSonus Audio Electronics میخواستند محصولات صوتی نوآورانه ای را طراحی کنند که در عین کیفیت و ویژگیهای حرفهای، مقرون به صرفه هم باشد. آنها ۲۵ سال پیش، موفق به انجام این کار شدند و محصولاتی را برای موسیقیدانان، تولیدکنندگان محتوا، آهنگسازان و مهندسان صدا ارائه دادند.
در ژانویه ۲۰۱۳، با همکاری David Gunness و Fulcrum Acoustic، این شرکت طیف کاملاً جدیدی از بلندگوهای صوتی حرفهای را معرفی کرد، از جمله سری Scepter مانیتورهای استودیوی کواکسیال و سری ارزان Eris و در سال ۲۰۱۴، پس از خرید شرکت تولید کننده بلندگو WorxAudio Technologies ،PreSonus توانست از تجربه طراحی بلندگوهای هیو سارویس، بنیانگذار و مدیر مهندسی WorxAudio برای معرفی نوآوری در محدوده مانیتورهای استودیویی خود استفاده کند و در سال ۲۰۱۵، R65 و R80 Active جدید را معرفی کرد.
این مانیتورها، دارای یک توییتر سفارشی Air Motion Transformer (AMT)، و مانیتورهای استودیویی جدید Eris E44 و E66 دو طرفه دارای MTM (Midwoofer-Tweeter-Midwoofer) میباشند. برای آن دسته از دوستانی که اطلاعاتی در مورد اسپیکر مانیتورینگ ندارند باید مقاله اسپیکر مانیتورینگ چیست را مطالعه نمایند.
شروع ساخت سری جدید اسپیکرهای اریس
در سال ۲۰۱۹، PreSonus سری جدید Eris XT را با پاسخ فرکانسی بهبود یافته و گستردگی بیشتر عرضه کرد. محدوده کنونی مانیتور استودیویی PreSonus Eris XT شامل مدل بزرگتر Eris E8 XT، مدل متوسط جدید Eris E7 XT و کوچکتر E5 XT است. Eris E8 XT، با ووفر کامپوزیت بافته شده ۸ اینچی و اندازه بزرگ، صدایی غنی و عمیق را ایجاد میکند که تا ۳۵ هرتز میرسد.
صدای آن در فضای استودیویی نسبتاً بزرگ برای کسانی که از صدای بیس بزرگ استفاده میکنند، بیشتر مورد استقبال قرار میگیرد. Eris E5 XT کوچکتر، با ووفر ۵ اینچی خود، در فضاهای کوچکتر مانند آتلیههای اتاق خواب عالی به نظر میرسد، اما صدای او به اندازه قدرتمند بودن E8 XT نمیرسد و ممکن است خیلی کوچک باشد تا فضاهای بزرگ استودیو را پر کند.
با جدیدترین عضو خانواده اریس، Eris E7 XT آشنا شوید، که برای فضاهای استودیویی با اندازه متوسط مناسب است. با ووفر ۷ اینچی و توئیتر گنبد ابریشمی ۱.۲۵ اینچی، صدای E7 XT به مراتب قویتر و غنیتر از اعضای کوچکتر خانواده Eris است، تقریبا به اندازه صدای E8 XT. با داشتن ۱۴۰ آمپر قدرت دوگانه کلاس AB مانند E8 XT ، میتواند با وجود فاکتور فرم جمع و جور، باس قوی و متمرکز را تا ۴۲ هرتز ارائه دهد.
تمامی اسپیکر مانیتورینگ پریسونوس در مدلهای جدید E8 XT و E5 XT ، Eris E7 XT مجهز به راهنمای شکل موج سفارشی PreSonus با مدل بیضوی است، که این صدای مانیتورها را قادر میسازد تا در یک “نقطه شیرین صوتی” وسیع ۱۰۰ درجه با ۶۰ درجه متمرکز به وضوح و دقیق شنیده شوند.
حالت عمودی برای به حداقل رساندن انعکاسهای میز و به حداکثر رساندن عملکرد در نظر گرفته شده است. و از آنجا که این مانیتورهای اکتیو باید بتوانند در هر محیط متفاوتی کار کنند، PreSonus این سری را به کنترلهایی مجهز کرد که مسطحترین پاسخ را تضمین میکند.
به غیر از کنترلهای کم ارتفاع، میانی و بالا، تنظیم فضای صوتی ۳ طرفه برای جبران پیامدهای صوتی قرارگیری بلندگو در کنار دیوار یا گوشه وجود دارد. اتصالات شامل XLR متعادل در سطح خط، TRS متعادل ۱/۴ اینچ و RCA نامتعادل است.
بخش تنظیم آکوستیک شامل کنترل فرکانس بالا و متوسط به همراه یک کلید low cut است. کنترل بالا در همه فرکانسهای بالاتر از ۴.۵ کیلوهرتز با محدوده 6dB boost تقویت یا کاهش را فراهم میکند. کنترل میانی همین کار را در فرکانسهای متمرکز بر ۱ کیلوهرتز انجام میدهد و حول یک اکتاو بالا و پایین آن فرکانس گسترش مییابد. سوئیچ Low Cutoff فرکانسهای پایین را زیر دو فرکانس قابل انتخاب، 80Hz یا 100Hz، با شیب -12dB/اکتاو خاموش میکند.
شاید جالبترین ویژگی سوئیچ سه حالته Acoustic Space باشد. این یک فیلتر درجه دوم و قفسه بندی پایین را فعال میکند که سطح همه فرکانسهای زیر ۸۰۰ هرتز را -2dB یا -4dB کاهش میدهد تا بتواند تقویت بیس ناشی از مرز را که ممکن است هنگام قرار دادن مانیتورها در کنار دیوار، در گوشه ای رخ دهد، جبران کند.
سری چهار و نیم اینچی
از بین همه مانیتورهای Eris ، ۴.5s بهترین تعریف بیس را داشته، و میتوان برخی از چرخشها را در پایینترین فرکانسها تشخیص داد. تصویر استریو نیز به طرز چشمگیری واضح بوده. این مانیتورها گران قیمت نیستند اما بسیار بالاتر از قیمت خود هستند. آنها کاملاً برای راک، پاپ و الکترونیک مناسب هستند، اما ضبطهای صوتی مهم، به ویژه تارها، در مقایسه با مانیتورهای سطح بالا، محدودیتهای آنها را آشکار میکند.
این استاندارد کنترلهای تنظیم فرکانس در دنیای واقعی برای اسپیکرهای سطح ابتدایی غیر معمول است و همین امر را میتوان در مورد ظاهر، کیفیت ساخت و صدا نیز گفت. اسپیکرهای اکتیو سری Eris ارتباطی مناسب با بسیاری از مجموعهها و با قیمت عالی دارد.