×

آموزش سه تار جلسه چهارم

آشنایی با نواختن مضراب چپ

در ادامه می‌خواهیم به نوع دیگری از مضراب زدن اشاره کنیم که دقیقا مخالف مضراب راست یا معمولی انجام می‌شود. برای این نوع مضراب زدن باید برعکس حرکت مضراب راست انگشت اشاره را از داخل دست به بیرون حرکت دهیم و در این مسیر با پشت ناخن بر روی سیم‌ها ضربه بزنیم. به این مضراب، مضراب چپ گفته می‌شود که معمولا با علامت ( ۷ ) بالای هر نت نشان داده می‌شود.

لازم به ذکر است مضراب معمولی سه تار یا راست با علامت ( ۸ ) نشان داده می‌شود که در اغلب اوقات از نوشتن آن صرف نظر می‌کنیم.

جلسه اول آموزش سه تار

جلسه دوم آموزش سه تار

جلسه سوم آموزش سه تار

جلسه پنجم آموزش سه تار

تمرین نت‌های سفید و سیاه

درس این جلسه را با تمرینی از کتاب ذوالفنون شروع می‌کنیم که در واقع مروری بر کشش زمانی‌های مختلف و نت‌هایی است که تا الان یاد گرفتیم. تمرین اول صفحه ۲۲ کتاب، با عنوان تمرین نت‌های سفید و سیاه بر روی سیم اول است. دقت داشته باشید میزان نما ما در این تمرین ۴/۴ می‌باشد.  

تمرین نت های سفید و سیاه سیم اول

نکته‌ای که در این تمرین وجود دارد این است که تمام نت‌ها بر روی سیم دوم یا سیم سل نواخته می‌شوند. ممکن است نت دو در این تمرین برای شما یادآور نت دو دست باز بر روی سیم اول باشد، اما اگر دقت کنید بالای نت دو یک منحنی وجود دارد که نشانگر انگشت گذاری روی سیم دوم بوده و عدد ۳ بالای آن به معنای گرفتن نت با انگشت سوم است.

بنابراین در این تمرین نت دو پرده ششم سیم دوم می‌باشد که با انگشت سوم گرفته می‌شود.

تمرین نت های سفید وسیاه سیم دوم

تمرین بعدی تمرین روی سیم دوم در صفحه ۲۳ کتاب می‌باشد. سعی کنید نت خوانی را انجام داده و سپس به سراغ نواختن تمرین بروید. اگر برای خواندن نت‌ها تردید داشتید یا نام آن‌ها را فراموش کردید می‌توانید از معرفی نت‌ها بر روی پنج خط حامل کمک بگیرید و آن را دوباره مرور کنید. ضمنا به عدد هایی که برای انگشت گذاری بر روی سیم دوم بالای نت‌ها قرار گرفته است دقت کنید.

تمرین روی سیم دوم

نکته‌ای که در این تمرین قابل توجه است میزان نما ¾ می‌باشد. همان‌طور که آموختید این میزان نما به معنا ۳ کشش زمانی سیاه در هر میزان است. ضمنا این تمرین بر روی سیم اول انجام می‌شود؛ بنابراین مانند تمرین‌های قبل فراموش نکنید انگشت گذاری را درست انجام داده و برای گرفتن نت فا با انگشت سوم، سعی کنید انگشت اول و دوم خود را بر روی پرده‌های قبل ثابت نگه دارید.

تمرین روی سیم اول

تمرین پوزیسیون می

پوزیسیون می یا پوزیشن می ( position ) در اصطلاح موسیقی به معنای موقعیت دست چپ نسبت به دسته ساز است. در سازهای آرشه‌ای مانند ویولن پوزیسیون‌های مختلف با عدد نشان داده می‌شود. در سه تار مبنای پوزیسیون می را انگشت اول بر روی نت می سیم اول قرار داده‌ایم. بنابراین می‌توان گفت تمرین‌های قبلی که تا الان انجام داده‌ایم در پوزیسیون ر بوده زیرا انگشت اول بر روی نت ر قرار می‌گرفته است.

در چند تمرین ترکیبی از پوزیسیون ر و می را انجام خواهیم داد.

تمرین ها
مطالب مرتبط
ارسال نظر
3 thoughts on “آموزش سه تار جلسه چهارم
  • آبان ۱۱, ۱۴۰۰ at ۱۱:۲۶ ب٫ظ

    سلام
    ممنون از سایت خوبتون
    بالای صفحه ۲۴ زیر نت دو نوشته ۸vb. این چه فرقی با ۸ داره؟
    ممنون

    پاسخ
  • دی ۲, ۱۴۰۲ at ۴:۵۵ ب٫ظ

    سلام متشکرم خیلی خوب بود استاد بسیار روان توضیح میدهد

    پاسخ
    • دی ۵, ۱۴۰۲ at ۱۰:۳۳ ق٫ظ

      سلام دوست عزیز
      ممنون از شما 🌸🙏

      پاسخ
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *