×

آموزش سه تار جلسه پنجم

در جلسه پنجم آموزش سه تار به ادامه تمرینات پرداخته و در آخر نیز قطعه‌ای مشهور که احتمالا بسیاری از شما آن را شنیده‌اید را خواهیم نواخت.

در ابتدا برای یاد آوری اشاره‌ای به پوزیسیون‌ها می‌کنیم. در جلسات قبل آموختیم پوزیسیون در اصطلاح موسیقی به معنای موقعیت دست چپ نسبت به دسته ساز است. همچنین تا این جلسه با پوزیسیون‌های ر و می آشنا شدیم. به یاد داشته باشید با تمرین و مرور درس‌ها می‌توانید پوزیسیون را بر روی پرده‌های مختلف اجرا کنید.

جلسه اول آموزش سه تار

جلسه دوم آموزش سه تار

جلسه سوم آموزش سه تار

جلسه چهارم آموزش سه تار

در جلسه پنجم درباره پوزیسیون سل صحبت می‌کنیم و تمرین‌هایی را در این قسمت از کتاب انجام می‌دهیم، با ما همراه باشید.

پوزیسیون سل

همان‌طور که می‌دانید برای اجرای پوزیسیون باید انگشت اول بر روی نت مشخص شده قرار بگیرد و انگشت دوم و سوم نیز بر روی پرده‌های بعدی قرار بگیرند. برای مثال برای اجرای پوزیسیون می در جلسه چهارم انگشت اول خود را بر روی نت می یعنی پرده پنجم گذاشتیم و انشگت‌های دوم و سوم هم بر روی پرده‌های فا و سل قرار دادیم. حال برای اجرای پوزیسیون سل باید همین الگو را تکرار کنیم و انگشت اول را بر روی نت سل قرار دهیم.

برای یادگیری بهتر پرده بندی سه تار پیشنهاد می‌کنیم عکس زیر را نگاه کنید و سعی کنید به مرور محل نت‌ها را حفظ کنید.

پرده بندی سه تار

یکی از راه‌های تشخیص آسان محل نت سل پیدا کردن آن بر اساس ضخامت پرده است. اگر دقت کنید پرده‌ها نخ هایی هستند که چندین دور به دور دسته چرخانده شده‌اند و در پرده‌های مختلف تعداد دور چرخاندن متغییر است.

برای مثال پرده سل نسبتا ضخیم‌تر از پرده های بالایی و پایینی است زیرا نخ‌های این پرده ۴ دور بسته شده و باقی ۳ دور بسته شده‌اند، به همین دلیل ضخیم‌تر دیده می‌شود و شما می‌تواند به راحتی نت سل سیم اول را بر روی دسته پیدا کنید.

نت‌های نیم پرده و ربع پرده چیست؟

مواردی که نام بردیم در واقع علائم موسیقی هستند که به گونه‌ای هر کدام تعیین کننده حالت نت ما هستند. اگر بخواهیم ساده‌تر بگوییم احتمالا به کلیدهای پیانو دقت کردید که دارای کلیدهای سفید و سیاه است. در پیانو کلیدهای سفید نت‌های اصلی ما هستند و کلیدهای مشکی در واقع صدایی ایجاد می‌کند که دقیقا بین دو کلید سفید قرار دارد.

به این گونه نت‌ها در موسیقی غربی بمل و دیز یا نیم پرده گفته می‌شود اما در موسیقی ایرانی تقسیم بندی یک چهارم پرده هم وجود دارد که کرن نامیده می‌شود. در کل اگر فاصله دو نت مانند “ر” و “می” را یک پرده در نظر بگیریم بین آن تقسیم بندی‌هایی وجود دارد که شامل نیم پرده و ربع پرده می‌شود.

ممکن است برای شما سوال پیش بیاید که چگونه می‌توان نت‌های نیم پرده یا ربع پرده را تشخیص داد؟ لازم است بدانید برای نت‌ها علائمی در نظر گرفته شده که نشان می‌دهد نت باید به چه شکلی اجرا شود. همانطور که گفتیم فاصله بین نت‌ها دارای تقسیم بندی‌هایی شامل بکار، بمل، دیز، کرن و… می‌باشد که در ادامه با علائم و ویژگی های آن‌ها بیشتر آشنا می‌شوید.

بکار

بکار به معنای حالت طبیعی یک نت است و صدای تغییر یافته را به حالت اصلی باز می‌گرداند.

بمل

صدای نت را نیم پرده پایین می‌آورد یا بم تر می‌کند.

دی یز

صدای نت را نیم پرده بالا می‌برد یا زیرتر می‌کند.

کرن

صدای نت را ربع پرده بم‌تر می‌کند.

سری

صدای نت را ربع پرده زیرتر می‌کند.

مطالب مرتبط
ارسال نظر
18 thoughts on “آموزش سه تار جلسه پنجم
  • شهریور ۶, ۱۴۰۰ at ۸:۵۱ ب٫ظ

    خدا قوت می گویم از استاد اعتمادی آموزش‌های ایشان بسیار عالی بود می خواستم خواهش کنم که آموزش ها ادامه دار باشه چون من آموزش‌های دیگر اساتید را دیدیم اما ایشان بسیار روان و عالی آموزش می دهند و یادگیری بسیار آسان می کنند

    پاسخ
  • شهریور ۱۳, ۱۴۰۰ at ۳:۱۹ ب٫ظ

    با سلام و خسته نباشید خدمت شما جناب اعتمادی و سایت سازکالا
    ممنون از آموزشهای زیباتون که خیلی متین و آروم و مفید پیش میبرید و من به شخصه خیلی لذت بردم و استفاده کردم. آمیدوارم که این سری آموزشی ادامه داشته باشه تا بتونیم از هنر شما استفاده کنیم. باز هم ممنون از شما

    پاسخ
  • مهر ۸, ۱۴۰۰ at ۳:۳۹ ب٫ظ

    سلام خسته نباشین ،ممنون بابت این ۵درس
    می خواستم بدونم درس های دیگه ای هم به این ۵ درس اضافه می کنید رویسایت یا نه؟؟

    پاسخ
    • دی ۱۹, ۱۴۰۰ at ۴:۴۰ ب٫ظ

      سلام دوست عزیز بله

      پاسخ
  • مهر ۸, ۱۴۰۰ at ۳:۴۱ ب٫ظ

    سلام خسته نباشین ،ممنون بابت این ۵درس
    می خواستم بدونم درس های دیگه ای هم به این ۵ درس اضافه می کنید تو سایت یا نه؟؟

    پاسخ
    • دی ۱۹, ۱۴۰۰ at ۴:۳۹ ب٫ظ

      سلام دوست عزیز بله

      پاسخ
  • بهمن ۶, ۱۴۰۰ at ۱۰:۳۵ ب٫ظ

    خدا قوت خیلی خوب و روان لطفاً در مورد ردیف نوازی و کوک های مورد نیاز و مناسب هر ردیف هم لطف کنید بفرمایید
    باتشکر از مجموعه سازکالا

    پاسخ
  • بهمن ۱۶, ۱۴۰۰ at ۱:۳۵ ق٫ظ

    جناب فرزادخان اعتمادی.استاد باانگیزه وقابل احترام من.استاد.من درجلسه مجازی شما در خصوص آشنایی با مبانی اولیه قبلا آشنا شدم.وچون من نوازنده دوتار خراسانی هستم انگشت گزاری برایم سخت نبود ولی برای آموزش کلاسیک به فرمایشات اخیرتان نیاز داشتم.باسپاس سرهنگ بازنشسته از مشهد مقدس.شکاری

    پاسخ
  • بهمن ۱۶, ۱۴۰۰ at ۱:۵۱ ق٫ظ

    سلام مجدد.جناب استاد اعتمادی عزیز..من اسم نت ها را ریز در کنار پرده مربوطه نوشتم که دنبالش نگردم.البه تا الان در این یکسال نصفش را از حفظ کردم .آیا ایرادی داره؟

    پاسخ
  • بهمن ۱۶, ۱۴۰۰ at ۷:۴۶ ب٫ظ

    سلام و خسته نباشید بسیار عالی
    لطفا جلسات دیگه رو هم بزارین
    ممنون میشم

    پاسخ
  • بهمن ۱۳, ۱۴۰۱ at ۶:۵۷ ب٫ظ

    استاد اعتمادی عزیز ، مدرس محترم سایت محبوب ساز کالا ؛ امیدوارم تدریس و آموزش هنرمندانه جنابعالی در آینده نزدیک ادامه داشته باشه . من از تمرین ها بسیار لذت بردم . با آرزوی سلامتی و توفیق برای جنابعالی و سایت وزین ساز کالا . ارادتمند شما : امیر مرشدی از شهر جدید اندیشه تهران

    پاسخ
    • اسفند ۴, ۱۴۰۱ at ۱:۰۳ ب٫ظ

      ممنون از محبت شما دوست عزیز

      پاسخ
  • فروردین ۲۷, ۱۴۰۲ at ۱۱:۰۷ ب٫ظ

    احسنت دوست من / روش آموزشتون عالی بود / من تازه یه سری چیزها برام جا افتاد / به قول دوستان دمتون گرم

    پاسخ
    • اردیبهشت ۱۹, ۱۴۰۲ at ۱۱:۱۳ ق٫ظ

      سلام دوست عزیز
      ممنون از دیدگاه ارزشمندتون🙏

      پاسخ
  • اردیبهشت ۳, ۱۴۰۲ at ۱۱:۲۵ ق٫ظ

    سلام از زحمات استاد عزیز آقای اعتمادی بخاطر آموزش روان و امیدوارم قسمتهای بعدی آموزش رو در اختیار ما بزارن مرسی از زحمات شما و سایت خوبتان

    پاسخ
  • تیر ۶, ۱۴۰۲ at ۱۰:۰۱ ق٫ظ

    سلام خیلی خوب و روان توضیح دادند. با تشکر

    پاسخ
  • تیر ۲۴, ۱۴۰۲ at ۹:۴۱ ب٫ظ

    سلام…ببخشید چرا فقط همین ۵ جلسه رو گذاشتین

    پاسخ
    • مرداد ۲۶, ۱۴۰۲ at ۱۱:۱۷ ق٫ظ

      سلام دوست عزیز
      فعلا همین قسمت ها موجود هست🙏

      پاسخ
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *