×

نکاتی برای افزایش طول عمر سیم گیتار

افزایش طول عمر سیم گیتار

سیم گیتار یکی از مصرفی‌ترین تجهیزاتی است که می‌توانید تهیه کنید و باید در نظر داشته باشید که پس از مدتی استفاده، باید با تهیه سیم جدید، صدایی واضح و دقیق را از ساز خود دریافت کنید. در نظر داشته باشید که در ایران با توجه به بالا بودن قیمت سیم، منطقی است تا به دنبال راه‌هایی باشیم که طول عمر سیم گیتار خود را افزایش دهیم و دیرتر مجبور به تعویض آن‌ها شویم. در ادامه این مقاله، با راه‌هایی آشنا می‌شویم که می‌توانید از طریق آن‌ها، برای مدت طولانی‌تری به نوازندگی با صدایی شفاف بپردازید. در ادامه با سازکالا همراه باشید.

مشاهده قیمت گیتار در تنوع فوق العاده برند و مدل در فروشگاه معتبر سازکالا

۱. دست‌های خود را بشویید:

یکی از راه‌هایی که باعث می‌شود تا برای مدت طولانی سیم‌های خود را تازه نگهدارید، این است که دست‌های خود را مرتبا قبل از نوازندگی و بعد از نوازندگی بشویید. این نکته باعث می‌شود تا باکتری‌ها و چربی‌هایی که ممکن است روی دست شما بنشیند، به سیم گیتار نخورد و به این ترتیب، سیم گیتار عمر بیشتری داشته باشد. یکی دیگر از نکاتی که باید در نظر داشته باشید، عرق کردن دست شما است. اگر جزو افرادی هستید که دستشان مرتبا عرق می‌کند، نیاز است تا دست‌های خود را مرتبا بشویید.

۲. سیم‌های خود را پس از هر بار نواختن با دستمال تمیز کنید:

سیم‌های خود را پس از هر بار نواختن با دستمال تمیز کنید

یکی دیگر از راه‌هایی که می‌توانید از طریق آن، طول عمر سیم گیتار خود را افزایش دهید، این است که پس از نوازندگی با ساز خود، با استفاده از یک دستمال روی سیم‌های خود بکشید و به این ترتیب، سیم‌های خود را پس از نوازندگی تمیز کنید.

۳. ساز خود را درون کیس قرار دهید:

ساز خود را درون کیس قرار دهید

از آن جایی که سیم گیتار عموما از جنس فلز ساخته می‌شود (به جز سه سیم بالای گیتارهای کلاسیک)، اگر این سیم‌ها در معرض هوای آزاد قرار بگیرد احتمال زنگ زدگی آن‌ها بسیار بالا می‌رود. به همین دلیل است که پیشنهاد می‌شود تا در صورت امکان، هنگامی که از ساز برای تمرین و یا ضبط استفاده نمی‌کنید، ساز را درون کیس قرار دهید. با این که سافت کیس‌های مختلف نیز برای این کار مناسب هستند، اما پیشنهاد می‌شود تا از یک هارد کیس استفاده شود تا بتوانید با استفاده از رطوبت گیرهایی که برای آن‌ها استفاده می‌شود، رطوبت را از سیم‌های گیتار دور کنید.

۴. پیش از تعویض سیم گیتار خود را ستاپ کنید:

شاید برای بسیاری از افراد این موضوع واضح نباشد اما هنگلامی که سیم نو بر روی ساز خود می‌اندازید و سپس آن را ستاپ می‌کنید، این موضوع باعث می‌شود تا عمر سیم کوتاه‌تر شود و نتوانید به شکل کامل از سیم خود استفاده کنید. برای این کار، لازم است تا پیش از آن که بخواهید سیم را بر روی ساز خود قرار دهید، ساز را به شکل کامل ستاپ کنید و سپس سیم را بر روی ساز خود قرار دهید. به این ترتیب، زمانی که سیم بر روی ساز قرار داده می‌شود، کوتاه‌تر است و برای مدت بیشتری می‌توانید از آن برای نوازندگی استفاده کنید.

۵. هنگامی که می خواهید سیم ساز را تعویض کنید، سیم‌های خود را بکشید:

هنگامی که می خواهید سیم ساز را تعویض کنید، سیم‌های خود را بکشید

یکی از بهترین کارهایی که هنگام تعویض سیم می‌توانید انجام دهید، این است که سیم را پس از آن که بر روی ساز قرار دادید، بکشید و به این ترتیب، کشش سیم را آزاد کنید. این موضوع نه تنها باعث می‌شود تا کشش سیم بر روی ساز از ماندگاری بهتری برخوردار باشد، بلکه ساز شما بیشتر در کوک می‌ماند و همین نکته باعث می‌شود تا برای مدت بیشتری بتوانید در کوک مورد نظر خود ساز بزنید.

۶. ساز را در شرایط مناسب قرار دهید:

همانند هر ساز دیگری که از چوب ساخته شده است، سازهای گیتار نیز به گونه ای ساخته شده است که در صورت قرار گرفتن در شرایط آب و هوایی مختلف، چوب دچار تغییرات مختلف می‌شود و همین نکته باعث می‌شود تا نیاز باشد تا ساز را طبق این شرایط، ستاپ کنید. به همین دلیل است که پیشنهاد می‌شود تا ساز را در شرایطی قرار دهید که تغییرات آب و هوایی و یا رطوبت بر روی آن تاثیر نداشته باشد.

۷. از سیم‌های Coated استفاده کنید:

بسیاری از برندهای دنیا که در زمینه تولید سیم‌های گیتار فعالیت می‌کنند، از مدل‌های مختلفی رونمایی کرده اند که طول عمر بیشتری را در مقایسه با سیم‌های عادی در اختیار نوازنده قرار می‌دهد. با خرید این سیم‌ها می‌توانید صدایی با کیفیت را برای مدت زمان بیشتری در اختیار داشته باشید و از این سیم‌ها برای ضبط و یا اجرا استفاده کنید.

مطلب پیشنهادی : انواع سیم گیتار الکتریک و آکوستیک

سخن پایانی

با استفاده از نکاتی که در این مقاله به آن‌ها اشاره شد، می‌توانید طول عمر سیم گیتار خود را افزایش دهید و همین موضوع باعث می‌شود تا مدت زمان طولانی‌تری بین تعویض سیم‌های خود داشته باشید و هزینه کمتری برای دست یابی به صدایی واضح و شفاف در نظر بگیرید.

مطالب مرتبط
ارسال نظر
2 thoughts on “نکاتی برای افزایش طول عمر سیم گیتار
  • مرداد ۱۸, ۱۴۰۲ at ۱۲:۴۵ ب٫ظ

    سلام شما چه سیمی رو برای گیتار پیشنهاد میدین؟

    پاسخ
    • مرداد ۳۱, ۱۴۰۲ at ۲:۵۹ ب٫ظ

      سلام دوست عزیز
      نوع گیتارتون رو نفرمودید. لطفا تماس بگیرید کارشناسان ما راهنماییتون کنند🙏🌻

      پاسخ
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک × پنج =