×

پیانو سایلنت چیست؟

پیانو به عنوان یکی از محبوب‌ترین سازهای دنیا، به اشکال مختلف به بازار عرضه شده است که هر کدام از این مدل‌ها، امکانات خاص و منحصر به فردی را ارائه می‌دهند. در این مقاله روی پیانو سایلنت تمرکز کرده‌ایم و توضیح داده ایم که پیانو سایلنت چیست و چه تفاوتی با بقیه پیانو ها دارد.

بسیاری از افرادی که توانایی خرید پیانوهای آکوستیک را دارند، از آن‌ها برای اجراهای زنده، ضبط استودیویی و یا تمرین با بهترین صدای ممکن استفاده می‌کنند و دیگر افراد نیز با استفاده از پیانوهای دیجیتال، تمرین‌های خود را به شکلی حرفه ای انجام می‌دهند. به تازگی اما نوعی جدید از پیانوها به بازار عرضه شده است که در میان نوازندگان به پیانو سایلنت شهرت پیدا کرده است.

با توجه به امکاناتی که این پیانو در اختیار کاربر قرار می‌دهد، این ساز به نوعی یک اختراع هوشمندانه به شمار می‌رود. در ادامه این مقاله با سازکالا همراه باشید.

آشنایی با پیانو سایلنت

پیانوهای سایلنت در واقع پیانوهایی هستند که حد فاصل بین پیانوهای آکوستیک و پیانوهای دیجیتال را پر می‌کنند. در واقع با خرید این پیانوها، نوازنده می‌تواند از امکانات پیانوهای دیجیتال بهره مند شود در حالی که طراحی کلی این پیانو، به شکل آکوستیک می‌باشد.

کلاویه‌هایی که برای این سازها مورد استفاده قرار می‌گیرد، همان کلاویه‌هایی است که برای پیانوهای آکوستیک حرفه ای استفاده می‌شود. این کلاویه‌ها، ۸۸ عدد کلاویه هستند که وزن سنگین آن‌ها بهترین حس ممکن را برای شما به ارمغان می‌آورد. از سمتی، شما می‌توانید صدای External این پیانو را با استفاده از سوئیچی که برای این پیانوها در نظر گرفته شده قطع کنید.

سپس، می‌توانید با استفاده از هدفون خود، به صداسازی و تمرین با این پیانو بپردازید. به طور کلی، هدف از طراحی این نوع پیانو‌ها این است که بتوانید از حس و صدای زیبای پیانوهای آکوستیک استفاده کنید، بدون آن که مزاحم همسایه‌ها و دیگر اعضای خانواده شوید.

پیانو سایلنت چیست

پیانوهای سایلنت به چه شکل عمل می کنند؟

حال که با هدف ساخت این ساز آشنا شدیم، وقت آن است که با مکانیزم آن نیز آشنا شویم. همانطور که گفته شد، این پیانوها در واقع نوعی پیانوهای آکوستیک هستند که امکان اتصال هدفون را به شما می‌دهند. اما این ویژگی به چه شکل امکان پذیر است؟

در داخل پیانوهای سایلنت یک میله در نظر گرفته شده که هنگامی سوئیچ این پیانو را به شکل Silent Mode در آورید، این میله به سمت چکش‌ها حرکت کرده و مانع برخورد چکش‌های پیانو به سیم پیانو می‌شود.

در این هنگام، سنسورهایی برای این ساز در نظر گرفته شده که ضربه ای که بر روی کلاویه زده می‌شود را به سیگنال الکترونیکی تبدیل می‌کند. سپس شما می‌توانید با استفاده از اتصال هدفون به این ساز، این سیگنال الکترونیکی را از طریق هدفون دریافت کنید.

نکته جالب‌تر در مورد این پیانوها این است که شرکت‌های مختلف پیانوهای سایلنت خود را در دو نسخه Grand و Upright به بازار عرضه کرده اند. از جمله شرکت‌های معتبری که به تولید این نوع پیانوها می‌پردازند می‌توانیم به شرکت Yamaha و Kawai اشاره کنیم.

پیانوهای سایلنت به چه شکل عمل می کنند؟

چرا باید هنگام خرید یک پیانو سایلنت را انتخاب کنیم؟

یکی از نکاتی که در مورد ساز پیانو وجود دارد این است که پیانوهای آکوستیک عمدتا صدای بهتری را تولید می‌کنند و همین موضوع نیز باعث شده تا بسیاری از نوازندگان بخواهند از این نوع ساز برای تمرین‌های خود استفاده کنند. دلیل آن شاید این باشد که صدای زیبا پیانوهای آکوستیک، سختی تمرین کردن را برای افراد علاقه مند، آسان‌تر می‌کند. اما این موضوع هنگامی که در یک آپارتمان زندگی کنید، به کاری مشکل تبدیل می‌شود زیرا صدای بلند پیانوهای آکوستیک، می‌تواند مزاحم همسایه‌ها شود.

از طرفی، ممکن است شما در شرایطی باشید که بخواهید به تمرین ساز خود بپردازید اما به دلیل صدای بلند آن از این کار منصرف شوید. از این نوع عوامل می‌توانیم به خواب بودن فرزندان و یا دیگر اعضای خانواده اشاره کنیم.

در این هنگام، داشتن یک پیانو سایلنت بهترین گزینه برای شما خواهد بود. شما می‌توانید به راحتی با استفاده از سوئیچی که برای این پیانوها در نظر گرفته شده، آن را از یک پیانوی آکوستیک عادی به یک پیانوی دیجیتال تبدیل کنید و با استفاده از هدفون به تمرین بپردازید.

دلیل خرید یک پیانو سایلنت

برخی از بهترین پیانوهای سایلنت

پیانو گرند Yamaha DGB1KE3 Disklavier: یکی از ویژگی‌های منحصر بفرد Disklavier TV است که با استفاده از آن می‌توانید اجرای زنده موسیقی را تنظیم کرده و پیانو شما موزیک را به صورت زنده اجرا کند. قدرت ضبط دقیق، پخش و امکان استفاده از هدفون نیز از جمله موارد دیگر این پیانو به شمار می‌رود. همچنین می‌توانید قطعات four-hand را با دو دست اجرا کنید و نرم افزار امکان کنترل بهتر پیانو را در اختیار شما قرار می‌دهد.

پیانو گرند Bösendorfer 214VC: شما می‌توانید پیانوهای Bösendorfer را به صورت Silent Edition و Disklavier Edition خریداری کنید. وقتی کلاویه‌ها را با ظرافت فشار می‌دهید، صدای باورنکردنی را در اختیار شما قرار می‌دهد، در حالی که وقتی به کلاویه‌ها ضربه می‌زنید ( با قدرت بیشتری کلاویه‌ها را فشار می‌دهید ) صدایی غنی، قوی و ضربی ایجاد می‌شود.

مقاله پیشنهادی: پر فروش ترین پیانو های دیجیتال حرفه ای

پیانو سایلنت

کلام آخر

در این مطلب به صورت کامل توضیح دادیم که پیانو سایلنت چیست و حد واسط پیانو دیجیتال و آکوستیک می باشد. یعنی سیستم کارکرد آن مانند آکوستیک است ولی هنگامی که بخواهیم صدایی ایجاد نشود تا مزاحم همسایه ها و دیگران نشویم به پیانو دیجیتال تبدیل می‌شود. سپس با هدفون می‌توانیم از صدای آن لذت ببریم.

مطالب مرتبط
ارسال نظر
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *