×

آمپلی فایر های لامپی

تاریخچه آمپلی فایر های لامپی به سال ۱۹۳۰ باز می‌گردد، این یعنی ۱۴ سال قبل از تولید اولین گیتار الکتریک. در آن زمان از این امپلی فایرهای لامپی برای پخش سیگنال‌های رادیو استفاده می‌شد. قبل از تولید امپلی فایرهای دیجیتالی اوایل بیشتر مردم از POD Line6 استفاده می‌کردند و محبوبیت شبیه سازی‌های آمپ را نادیده می‌گرفتند. Line6 در اوایل سال ۲۰۰۰ همراه با موفقیت مدل آمپ دیجیتال POD را روانه بازار کرد.

آینده امپلیفایر های لامپی

یک استودیو ضبط حرفه‌ای دارای ده‌ها گزینه میکروفون می‌باشد که برخی از آن‌ها ۳۰۰۰ دلار قیمت دارند. یک استودیوی حرفه‌ای همچنین باید دارای اتاق‌هایی با طراحی خاص و آکوستیک باشد که نه تنها صدای آمپ گیتار را به طور دقیق ضبط کند، بلکه اغلب صدای گیتار را با یک محیط طبیعی که قادر به باز تولید در استودیو خانگی نیست، افزایش دهد.

بیایید کاملا واضح و شفاف باشیم، اگر چه فناوری به طرز چشمگیری ارتقا یافته است، اما این جعبه قرمز جادویی کوچک قرار نیست کپی دقیقی از صداهای آمپ‌ها را برای شما فراهم کند. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره میکروفون‌ها و فضای استودیو می‌توانید به مقاله تفاوت میکروفون ها مراجعه کنید.

انواع آمپلی فایر

تکنولوژی‌های مختلفی در ساخت آمپلی فایر مورد استفاده قرار می‌گیرد که باعث می‌شود انواع مختلفی از امپلی فایر‌ها در دنیا تولید شوند. تکنولوژی‌هایی از جمله لامپ خلا، ترانزیستور، دیجیتال، هیبردی و… هرکدام از این نوع امپلی فایرها ویژگی خاص خود را دارند. اما در این میان، امپلی فایرهای تیوب طرفداران بیشتری را به خود اختصاص داده اند. استفاده از لامپ خلا از قدیمی‌ترین روش‌های ساخت امپلی فایر گیتار است است که از دهه ۳۰ میلادی مورد استفاده قرار گرفت.

آینده امپلی فایر های لامپی

ویژگی های امپلی فایر های لامپی

امپلی فایر های لامپی با ویژگی‌های خاصی که دارند باعث شده اند در صدر بهترین آمپلی فایرها قرار بگیرند. از مهم‌ترین ویژگی‌های این امپلی فایرها می‌توان به هدرو بالای آن‌ها اشاره کرد. اما این ویژگی چه کاربردی دارد؟ یکی از مهم‌ترین قسمت‌های صدا سازی در گیتار الکتریک استفاده از پدال افکت‌هاست، استفاده چندین افکت در صدای گیتار باعث می‌شود هر نوازنده صدای مخصوص به خودش را داشته باشد. اما استفاده از افکت‌ها در هر امپلی فایری کیفیت خوبی ندارد زیرا برای تاثیر گذاری مناسب بر روی سیگنال نیاز به امپلی فایری با هدروم بالا دارند.

وجود داینامیک صدا در نوازندگی اهمیت خیلی بالایی دارد به صورتی که وجود داینامیک احساس نوازندگی و نفوذ پذیری آن را افزایش می‌دهد، از این رو برای نوازندگان گیتار الکتریک استفاده از امپلی فایری که داینامیک را به خوبی پوشش دهد از اهمیت بالایی برخوردار است.

دیگر ویژگی بزرگ آمپلی فایر های لامپی طبیعی بودن صدای آن هاست. برای مثال در امپلی فایرهای دیجیتال صدای اوردرایو شبیه سازی می‌شود اما در امپلی فایر های لامپی به دلیل وجود لامپ‌های خلا سیگنال‌های اوردرایو به صورت واقعی تولید و پخش می‌شوند. این ویژگی باعث می‌شود تا امپلی فایرهای لامپی کاربرد بسیار بیشتری در ضبط‌های استدیویی داشته باشند.

بهترین آمپلی فایر های لامپی

آمپلی فایر Vox ac 30

یکی از امپلی فایرهای افسانه ای تاریخ گیتار الکتریک بدون شک vox ac30  است. اگر به موزیک‌های بند کویین گوش داده باشید قطعا صدای این آمپ افسانه ای را شنیده اید.

آمپلی فایر Mesa Boogie Dual Rectifier

ساخت امپلی فایرهای مسابوگی قطعا از مهم‌ترین اتفاقات دنیای گیتار الکتریک بوده است. این امپلی فایرهای با صدای های گینی که دارند در بین نوازندگان گیتار بسیار پر طرفدار هستند. از مطرح‌ترین بندهایی که از این امپلی فایرها استفاده کرده اند می‌توان به متالیکا اشاره کرد.

آمپلی فایر مارشال jcm 800

اگر صدای گیتار الکتریک در سبک راک را دوست داشته باشید قطعا از آمپلی فایر مارشال JCM800 نیز خوشتان می‌آید. بند اسلیر از معروف‌ترین بندهای دنیا است که از این آمپلی فایر استفاده می‌کند.

بهترین برند های تولید کننده آمپلی فایر لامپی

در طول تاریخ برندهای بسیاری اقدام به ساخت امپلی فایرهای لامپی کرده اند. از بهترین برندها می‌توان به برند مارشال، ووکس، بلک استار، فریدمن، مسابوگی و… اشاره کرد. هرکدام از این برندها صدایی مخصوص به خود را دارند. برای مثال آمپلی فایر های لامپی برند ووکس بیشتر برای سبک بلوز تا هارد راک مورد استفاده قرار می‌گیرند در صورتی که آمپلی فایر های لامپی بلک استار بیشتر در سبک متال مورد استفاده قرار می‌گیرند.

برای مشاهده و خرید آمپلی فایر لامپی در مدل های مختلف کلیک کنید.

مطالب مرتبط
ارسال نظر
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *