×

اتوماسیون میکس در نرم افزار های میزبان

اتوماسیون در میکس به چه معناست؟

اگر شما هم در زمینه میکس و مستر فعالیت می‌کنید، مطمئنا با عبارت اتوماسیون (Automation) برخورد کرده‌اید و یا اسم آن را شنیده‌اید. اما این موضوع دقیقا به چه معناست و چه زمانی باید از اتوماسیون‌ها استفاده کنیم؟ آن‌ها چگونه به میکس ما کمک می‌کنند و چه نکاتی باید درباره آن‌ها بدانیم؟ در این مقاله با ما همراه باشید تا پاسخ این سوالات را برای شما توضیح دهیم.

مطالب پیشنهادی : برخی از اصطلاحات رایج میکس و مسترینگ

اتوماسیون چیست؟

در معنای لغوی، اتوماسیون به این معناست که شما اجازه می‌دهید تا کامپیوتر و یا یک ربات، کارهایی را برای شما انجام دهد. در زمینه ساخت موسیقی و میکسینگ، اتوماسیون هنگامی استفاده می‌شود که شما این اجازه را به نرم افزار میزبان خود (برای مثال اف ال استودیو و یا کیوبیس) می‌دهید که کارهایی را در یک زمان خاص برای شما انجام دهد. این کارها می‌تواند تغییر تنظیمات یک پلاگین باشد، و یا میزان بلندی صدای یک المان در میکس.

اما یکی از مهم‌ترین و پراستفاده‌ترین انواع اتوماسیون، این است که میزان بلندی هر المان در میکس را با کمک آن تغییر می‌دهند. برای مثال، شما می‌توانید با استفاده از اتوماسیون، صدای پیانوی آهنگ خود را برای مدت کوتاهی افزایش دهید تا شنونده را تحت تاثیر قرار دهید، و پس از آن می‌خواهید که صدای پیانوی شما کمتر از دیگر المان‌های میکس باشد. در این مواقع می‌توانید از اتوماسیون استفاده کنید و به نتیجه مورد نظر خود دست پیدا کنید.

اتوماسیون در نرم افزارهای میزبان

چرا باید از اتوماسیون استفاده کنیم؟

برای جواب این سوال، بهتر است به ۳۰ سال پیش سفر کنیم. زمانی که ساخت موسیقی همانند امروز، دیجیتالی نبود و همه اتفاق‌ها و تغییرات باید دستی انجام می‌شدند.

فرض کنید در حال میکس موزیک یک گروه موسیقی بودید. در قسمت ورس، همه چیز عالی صدا می‌دهد و از میزان بلندی صداها رضایت کامل دارید، هنگامی که به کورس می‌رسید، حس می‌کنید که صدای وکال در میان سازها کمی گم شده است. می‌خواهید صدای وکال را بیشتر کنید اما در این صورت توازن قسمت ورس را بر هم زدید. در این موقعیت، مهندسین صدا در زمان قدیم این تنظیمات را به صورت دستی به هنگام ضبط بر روی نوار انجام می‌دادند.

حالا فرض کنید که وکال را در قسمت کورس به میزان دو دسی بل افزایش صدا داده‌اید اما این بار حس می‌کنید که ریوربی که بر روی وکال قرار داده بودید را نیز باید در کورس کم کنید. کمی پس از آن متوجه می‌شوید که تغییرات زیادی را باید انجام دهید تا آهنگ به بهترین شکل ممکن صدا دهد اما تنها دو دست برای تغییر فیدرها به صورت زنده دارید تا بر روی نوار ضبط شوند!

چرا باید از اتوماسیون استفاده کنیم؟

برای حل این موضوع باید چند نفر دیگر را به اتاق کنترل می‌آوردید و هر کدام وظیفه تغییر چند فیدر را بر عهده می‌گرفتند. همچنین خطاها و اشتباهاتی که ممکن بود رخ دهد را نیز در نظر بگیرید. حال در دنیای امروزی، شما تنها کافیست تا با فعال کردن اتوماسیون و تنظیم کردن آن، به صورت بسیار سریع، دقیق و بدون دردسر، به آهنگی فوق العاده دست پیدا کنید. پس می‌توانیم مزایای اتوماسیون را این سه مورد بدانیم :

  • سرعت شما را بالاتر می‌برد.
  • دقت بالاتری در انجام تغییرات دارد.
  • می‌توانید با استفاده از اتوماسیون به ساخت افکت‌های مختلف بپردازید.

برای چه چیز هایی می توان از اتوماسیون استفاده کرد؟

به جرئت می‌توانیم بگوییم همه چیز! شما می‌توانید علاوه بر تغییر میزان بلندی صدای هر المان در میکس خود با استفاده از اتوماسیون، برای Send ها و Panning ها نیز از اتوماسیون استفاده کنید و آن‌ها را تغییر دهید. از دیگر نکاتی که درباره این قابلیت باید بدانید این است که می‌توانید تنظیمات هر پلاگین را از طریق اتوماسیون تغییر دهید. همچنین می‌توانید پلاگین های خود را در یک زمان خاص Bypass کنید. چهار مورد زیر می‌تواند ایده اولیه این کارها را به شما بدهد.

  • می‌توانید پلاگین‌های خود را برای یک قسمت خاص Bypass کنید. این موضوع می‌تواند افکت‌های بسیار جالبی را در آهنگ‌های شما ایجاد کند. برای مثال می‌توانید با استفاده از این اتوماسیون، دیلی‌های خود را تنها بر روی برخی از کلمات قرار دهید.
  • می‌توانید تنظیمات هر پلاگین را با استفاده از اتوماسیون تغییر دهید. این موضوع نیز می‌تواند افکت‌های بسیار جالی را موسیقی شما اضافه کند. برای مثال می‌توانید با استفاده از اتوماسیون، فیلترهایی که برای اکولایزر خود استفاده کردید را بیشتر و یا آن‌ها را باز کنید و افکت LoFi ایحاد کنید.
  • می‌توایند فیدر VCA ها و یا Buss Channel ها را از طریق اتوماسیون تغییر دهید. با استفاده از این ویژگی، می‌توانید میزان بلندی تعداد زیادی از ترک‌ها را به صورت یک جا تغییر دهید.
  • می‌توانید Master Fader را از طریق اتوماسیون تغییر دهید. این موضوع هنگامی ارزش دارد که می‌خواهید در اول و یا آخر آهنگ خود از افکت Fade In و یا Fade Out استفاده کنید.

آیا می توانیم پارامتر های زیادی را بر روی یک ترک تغییر دهیم؟

بله! تمامی نرم افزارهای میزبان این قابلیت را به شما می‌دهد تا با استفاده از بخش اتوماسیون آن‌ها، بتوانندی پارامتر‌های مختلفی از جمله پارامترها پلاگین‌ها را بر روی یک ترک تغییر دهید.

چه زمانی باید از اتوماسیون استفاده کنیم؟

از اتوماسیون می‌توانید هنگامی استفاده کنید که می‌خواهید یک پارامتر خاص در یک قسمت از المان‌های میکس تنها برای یک مدت محدود تغییر کند.

چگونه می توانیم اتوماسیون های خود را ذخیره و یا آن ها ضبط کنیم؟

برای این کار سه روش مختلف وجود دارد که می‌توانید با استفاده از آن‌ها می‌توانید اتوماسیون‌ها و تغییراتی که بر روی پارامترهای یک المان انجام داده‌اید را ذخیره و یا ضبط کنید. این روش‌ها عبارتند از :

  • می‌توانید با استفاده از موس و با انجام تغییرات در بخش اتوماسیون نرم افزار میزبان خود این کار را انجام دهید.
  • می‌توانید پارامترهای پلاگین خود و یا فیدرهای خود را به صورت زنده تغییر دهید.
  • می‌توانید دکمه مربوط به اتوماسیون را بر روی میدی کنترلر خود فعال کنید و از این طریق شروع به انجام تغییرات دهید.

این روش‌ها، روش‌هایی هستند که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید و همگی این امکان را برای شما فراهم می‌کنند تا بتوانید یک المان را به شکل دلخواه تغییر دهید. سریع‌ترین روش از نظر ما، این است که بر روی نرم افزار میزبان و با استفاده از موس خود این کار را انجام دهید. زیرا استفاده از این روش نه تنها سرعت بالاتری دارد، بلکه می‌توانید تنظیم کنید که هر المان چه پارامتری را به چه میزان تغییر دهد و این موضوع چون با اعداد و ارقام استف از دقت بالاتری برخوردار می‌باشد. برای انجام این کار هم کافیست بر روی لاین اتوماسیون بر روی نرم افزار میزبان خود کلیک کنید تا بتوانید آن را به راحتی تغییر دهید.

مود های اتوماسیون چیست؟

برای انجام اتوماسیون‌ها، نرم افزارهای میزبان ۴ حالت مختلف را در اختیار شما قرار می‌دهند که می‌توانید با استفاده از آن‌ها با دقت بیشتری به اتوماسیون کردن بپردازید. این چهار حالت عبارتند از :

Read: در این حالت، ترک شما هیچ تغییراتی را نمی‌پذیرد و تماما تغییرایتی را می‌خواند که آن‌ها را قبلا انجام داده‌اید. این مود برای هنگامی است که شما از اتوماسیون خود اطمینان کاملی دارید و یا می‌خواهید با استفاده از موس خود، شروع به نوشتن اتوماسیون‌ها کنید.

Touch: این مود شباهت بسیار زیادی به مود Read دارد اما تفاوت آن در این است که هنگامی که یک پارامتر را تغییر دهید، تغییرات بر روی لاین اتوماسیون شما اعمال می‌شود. پس از این که فیدر را رها کنید، این حالت به Read تغییر پیدا می‌کند. این مود برای هنگامی مناسب است که می‌خواهید تغییرات کوچکی را روی اتوماسیون‌های قبلی خود اعمال کنید.

Latch: این مود، شباهت زیادی به مود Touch دارد اما با این تفاوت که تا هنگامی که موسیقی را قطع نکنید، تغییراتی که بر روی فیدر داده اید ادامه خواهد داشت. این موضوع برای مواقعی مناسب است که می‌خواهید قسمتی از موسیقی را از نو اتوماسیون کنید.

Write: یکی از تاثیر گذارترین و شدیدترین مودهای اتوماسیون، مود Write است. این مود کاملا تغییرات اتوماسیونی شما را نادیده می‌گیرد و پارامترهایی که در آن لحظه وجود دارد را جایگزین اتوماسیون‌های قبلی شما می‌کند. این موضوع هنگامی کار آمد است که می‌خواهید یک اتوماسیون جدید را طراحی کنید.

آیا نحوه اتوماسیون کردن در همه نرم افزار های یکسان شبیه است؟

پاسخ این سوال، منفی است. با این که بسیاری از نرم افزارهای میزبان مدرن همانند پرو تولز، کیوبیس، لاجیک و استودیو وان شباهت‌های بسیاری هنگام اتوماسیون دارند، اما روش نوشتن اتوماسیون در آن‌ها و یا کلیدهایی که آن‌ها برای اتوماسیون قرار داده‌اند با یکدیگر متفاوت است. همچنین در نرم افزار میزبان ایبلتون، اتوماسیون تا هنگامی که هنگام ضبط تغییری را ایجاد نکنید وجود دارد. این موضوعات باعث می‌شود تا بگوییم اتوماسیون کردن در هر نرم فزار میزبان متفاوت است و باید آن را در نرم افزار میزبان خود بلد باشید.

برای داشتن مستر هم سطح از اتوماسیون استفاده کنید

غالباً درامرها هنگام اجرای قطعات با سرعت زیاد، مانند ضربه‌های دوتایی، اجرایی نرم‌تر دارند. شما برای حفظ انرژی مستر آهنگ خودتان، به آن بخش‌ها بروید و اتوماسیون Volume را انجام دهید. یک اتوماسیون ساده، برای حجم صدای هر سازی، می‌تواند به جای کمپرس موازی پیچیده (میکس پارالل) که همیشه نتیجه دلخواه را ندارند، استفاده و در وقت صرفه جویی شود. ما معمولاً خود را درگیر گره‌هایی مثل انبوهی از کمپرس کردن‌های پیچیده می‌کنیم، در حالی‌که فقط با صرف چند دقیقه و کاهش و افزایش صدا از طریق اتوماسیون، صدای بهتر و طبیعی‌تری به دست می‌آید.

آیا می توانید از اتوماسیون برای ساخت قسمت های هیجان انگیز در آهنگ های خود استفاده کنیم؟

البته! یکی از مهم‌ترین و پر طرفدارترین کارهایی که بسیاری از مهندسان صدا با استفاده از اتوماسیون انجام می‌دهند این است که اکولایزرها و به طور دقیق‌تر، فیلترها را با استفاده از اتوماسیون در آهنگ تغییر می‌دهند تا به این ترتیب، بتوانند افکت‌های جدیدی را به آهنگ‌های خود اضافه کنند.

جمع بندی

اتوماسیون یکی از مهم‌ترین و پر قدرت‌ترین ابزاری است که در نرم افزار میزبان خود در اختیار دارید و با استفاده از آن می‌توانید آهنگ‌های خود را چند پله بهتر کنید. امیدواریم با اطلاعاتی که از این مقاله سازکالا به دست آورده‌اید، از اتوماسیون بیشتر استفاده کنید و آهنگ‌های با کیفیت‌تری تولید کنید.

مطالب مرتبط
ارسال نظر
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × دو =