×

تعویض پیکاپ های گیتار الکتریک

تعویض پیکاپ های گیتار الکتریک

پیکاپ‌های گیتارهای الکتریک و گیتارهای بیس یکی از مهم‌ترین المان‌هایی است که باعث می‌شود تا صدای این سازها تغییر پیدا کند. استفاده از پیکاپ‌های مختلف در سازها باعث می‌شود تا صدای آن‌ها به صورت مستقیم تغییر کند. یکی از کارهایی که می‌توانید انجام دهید تا صدای سازتان بهتر از گذشته باشد، این است که پیکاپ های گیتار الکتریک و بیس خود را تعویض کنید.

برای این کار در ابتدا باید بدانید که به دنبال چه صدایی هستید و چه نوع پیکاپ‌هایی برای به دست آوردن آن صدا نیاز دارید. پس از آن که پیکاپ مورد نظر خود را به دست آوردید، می‌توانید پیکاپ‌های خود را با این پیکاپ‌ها تعویض کنید. اما چگونه می‌توانیم پیکاپ های گیتار الکتریک خود را تعویض کنیم.

در این مقاله، می‌خواهیم به این موضوع بپردازیم. با سازکالا همراه باشید.

مطالب پیشنهادی : انواع پیکاپ های گیتار الکتریک

۱. جدا کردن پیکاپ های قدیمی

در ابتدا برای تعویض پیکاپ های گیتار الکتریک، شما باید پیکاپ‌هایی که بر روی سازتان نصب هست را از روی ساز خود بردارید. برای این کار کافی است تا کاور پشتی ساز را باز کنید و سیم‌ها را از یکدیگر جدا کنید. در گیتارهای Semi Hollow از شکاف‌های روی بدنه و ابزارهای خاصی برای این کار استفاده می‌شود. برای این کار احتیاج به یک هویه دارید. سپس اگر سازتان Pickup Ring دارد بهتر است پیکاپ رینگ را نیز جدا کنید. در اینجا ما تعویض پیکاپ بر روی یک ساز Legator N7-300 را برای شما شرح می‌دهیم. توجه داشته باشید که می‌توانید از این روش برای تعویض پیکاپ اکثر گیتارها استفاده کنید.

Semi Hollow setup

۲. اتصال پیکاپ جدید

پس از این که قطعات گیتار را از آن جدا کردید، اولین کاری که باید انجام دهید این است که پیکاپ‌ها را با استفاده از اتصالات آن که از قسمت پشتی این گیتار به قسمت جلویی کشیده شده است متصل کنید. بهتر است اول پیکاپ بریج را متصل کنید و سپس به سراغ پیکاپ نک بروید. لازم به ذکر است در گیتاری که اینجا مثال می‌زنیم، سیستم سیم کشی این ساز به شکل PAF است. ممکن است سیستم سیم کشی ساز شما متفاوت باشد.

۳. لحیم پیکاپ به قسمت پشتی گیتار

پس از این که پیکاپ‌ها را به سیم‌ها متصل کردیم، به قسمت پشت این گیتار می‌رویم. تنها کاری که لازم است این است که پیکاپ‌ها را به قسمت پشتی لحیم کنید. پس از این که این کار را انجام دادید. می‌توانید Pot های Volume و Tone این گیتار را نیز از طریق این قسمت نصب کنید تا به این ترتیب ناب‌های شما به این پیکاپ‌ها متصل باشند.

به دلیل این که در این تعویض پیکاپ، پیکاپ‌های استفاده شده، پیکاپ‌های اکتیو هستند و برای کار کردن با این پیکاپ‌ها نیاز به باتری است، یک جای باتری نیز در قسمت پشتی این گیتار قرار می‌دهیم و آن را نیز به مدار اصلی متصل می‌کنیم. اگر به نظرتان کار سختی است می‌توانید از یک تکنسین گیتار کمک بگیرید.

نکات تغییر پیکاپ

یکی از مهم‌ترین نکاتی که باید در مورد تعویض پیکاپ‌های گیتار خود در نظر داشته باشید، گیتاری است که می‌خواهید پیکاپ آن را تعویض کنید. در نظر داشته باشید که گیتارهای الکتریک به شکل کلی به سه گروه مختلف تقسیم می‌شوند. این گروه‌ها شامل گیتارهایی ارزان قیمت و مقرون به صرفه است که عموما گیتارهای مبتدی در این سری قرار می‌گیرند. از طرف دیگر، گیتارهای رنج متوسط وجود دارند که قیمتی متوسط دارند و نوازندگان نیمه حرفه‌ای از آن استفاده می‌کنند. در آخر نیز سازهایی هستند که قیمت بالایی دارند و متریالی که برای ساخت آن‌ها در نظر گرفته شده است، از کیفیت بسیار بالایی برخوردار هستند و همچنین پیکاپ‌هایی که برای این محصول در نظر گرفته شده است، پیکاپ‌های گران قیمتی هستند.

گیتار الکتریک مبتدی تا حرفه ای

یکی از سوال‌های اصلی ای که باید مد نظر داشته باشید، این است که پیکاپ کدام یک از گیتارهای خود را می‌خواهید عوض کنید. اگر تازه شروع به یادگیری گیتار کرده اید و سازی که خریداری کرده اید، گیتاری ارزان قیمت است، تعویض پیکاپ شاید بهترین راه حل برای شما نباشد. با هزینه ای که می‌خواهید برای خرید یک ست پیکاپ جدید بکنید، می‌توانید سازی بهتر را خریداری کنید که از پیکاپ‌های بهتری نیز برخوردار باشد. 

اما اگر گیتاری دارید که در سطح متوسط و یا سطح حرفه‌ای می‌باشد، می‌توانید با استفاده از پیکاپ‌های مختلف، صدایی به مراتب بهتر را در اختیار داشته باشید.

برای مثال، اگر یک گیتار در سطح نیمه حرفه‌ای خریداری کرده اید، احتمالا پیکاپ‌هایی که برای آن در نظر گرفته شده، پیکاپ‌هایی هستند که توسط شرکت سازنده تولید شده است. همین نکته باعث می‌شود تا با تعویض پیکاپ و تهیه پیکاپ‌های حرفه‌ای، صدای ساز خود را بهبود ببخشید.

همچنین در نظر داشته باشید که سازهای گران قیمت اصولا از پیکاپ‌های حرفه‌ای برخوردار هستند. اما ممکن است صدایی که شما به دنبال آن هستید، صدایی متفاوت باشد. به همین دلیل است که باید به دنبال خرید پیکاپ‌هایی باشید که در سبک مورد نظر شما، صدای مورد نظرتان را در اختیارتان قرار دهند.

قابلیت Coil Tap

یکی از نکاتی که برای تعویض پیکاپ‌ها بهتر است به آن توجه داشته باشید این است که آیا پیکاپ‌هایی که از آن‌ها استفاده می‌کنید، دارای قابلیت Coil Tap هستند یا خیر. اگر به این صورت هستند، می‌توانید با استفاده از یک پیکاپ سلکتور ۵ حالته و با مراجعه به دیاگرام پیکاپ‌ها، هر کدام از موقعیت‌های پیکاپ را بر اساس نیاز خود متصل کنید. پس از این که این کارها را انجام دادید، می‌توانید پیکاپ رینگ، بریج و ناب‌های گیتار را بار دیگر نصب کنید. با انداختن یک ست سیم جدید بر روی این ساز می‌توانید از صدای جدید آن لذت ببرید.

مطالب مرتبط
ارسال نظر
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *