×

تفاوت صدایی امپلی فایر های وکس، مارشال و فندر

شرکت‌های فندر، مارشال و وکس اولین شرکت‌هایی هستند که هنگامی که به امپلی فایرهای کلاسیک فکر می‌کنیم، به ذهنمان می‌رسند. این شرکت‌ها همواره امپلی فایرهای فوق‌العاده‌ای را تولید کرده‌اند که با استفاده از آن‌ها می‌توانید صداهایی فوق‌العاده تولید کنید. در کنار این محصولات، شرکت‌های Mesa Boogie، Orange و Supro نیز هستند که کیفیت صدایی فوق‌العاده‌ای دارند و بسیاری از افراد از این امپلی فایرها نیز در آهنگ‌ها و آلبوم‌های خود استفاده کرده‌اند. در این مقاله ما راجع به تفاوت صدایی امپلی فایر های وکس، مارشال و فندر صحبت خواهیم کرد.

این شرکت‌ها در سال‌های اخیر، امپلی فایرهای مختلف را تولید کرده‌اند که صدای هر کدام از آن‌ها با یکدیگر متفاوت است. اما با این که این مدل‌ها از نظر صدایی با یکدیگر متفاوت هستند، اما در کل می‌توانیم به این موضوع برسیم که هر کدام از این شرکت‌ها، صدای خاصی را در تمام محصولات خود دارند که باعث می‌شود صدای منحصر به فردی را بتوانید از امپلی فایرهای این شرکت‌ها به دست بیاورید.

مطلب پیشنهادی: گیتار چه نوع سازی است و نحوه تولید صدا در انواع گیتار

اما این صداها، دقیقا چه چیزهایی هستند و هنگام خرید امپلی فایر یکی از این شرکت‌ها، چه موضوعی را باید مد نظر داشته باشیم تا بتوانیم بهترین امپلی فایر ممکن را بخریم.

فندر

شرکت فندر که بیشتر به عنوان یکی از مهم‌ترین شرکت‌های تولید کننده گیتارها و بیس‌ها به شمار می‌رود، طرفداران بسیاری در دنیا دارد که با استفاده از محصولات این شرکت صدای بسیار فوق‌العاده‌ای دریافت کرده‌اند. اما جالب است بدانید که این شرکت، قبل از این که به تولید ساز رو بیاورد، یک کمپانی ساخت امپلی فایر و رادیو بوده است. همین موضوع باعث شده است تا امپلی فایرهای این شرکت، صدایی بسیار فوق‌العاده داشته باشند.

 

در دهه ۵۰ میلادی، امپلی فایرهای کمبویی همانند Bassman، باعث شده‌اند تا بسیاری از صدای بسیاری از آلبوم‌های راک آن زمان ساخته شود. ابعاد و صدای این امپلی فایرها به سرعت محبوب شد و بسیاری از نوازندگان با استفاده از این محصولات صدای مورد نظر خود را به دست آورده‌اند.

در دهه ۶۰ میلادی، شرکت فندر تلاش کرد تا مدارهای افکتی مانند ریورب و یا کورس‌ها را بر روی این محصولات قرار دهد تا نوازندگان بتوانند با استفاده از ای افکت‌ها، به صدای مورد نظر خود دست پیدا کنند. بسیاری از صدا هایی که در آلبوم های راک و یا کانتری می‌شنوید، با استفاده از این افکت‌ها ضبط شده است.

تفاوت صدایی امپلی فایر های وکس، مارشال و فندر

 

از اواسط دهه ۶۰ میلادی، امپلی فایر هایی به نام Black on Black به بازار عرضه شدند که می‌توان آن‌ها را یکی از محبوب‌ترین و پرفروش‌ترین امپلی فایرهای تاریخ در نظر گرفت. بیشتر امپلی فایرهای شرکت فندر نیز با استفاده از این طراحی ساخته شده‌اند زیرا بسیاری از نوازندگان با استفاده از این امپلی فایرها، صدای فوق‌العاده‌ای را به دست می‌آورند.

یکی از موضوعاتی که امپلی فایرهای فندر به آن معروف هستند، این موضوع است که هدروم این امپلی فایرهای بسیار بالاست و می‌توانید صداهای بسیار تمیزی را از آن‌ها دریافت کنید. این موضوع باعث می‌شود تا با استفاده از این امپلی فایرها بتوانید پدال‌های مورد نظر خود را به راحتی به آن‌ها متصل کرده و با استفاده از پدال‌های خود صداهای منحصر به فردی به دست بیاورید. از این رو، بسیاری از نوازندگان مدرن به دنبال امپلی فایرهای فندر هستند.

امپلی فایرهای فندر دهه هاست که توسط بسیاری از نوازندگان در سبک‌های مختلف استفاده می‌شود و این موضوع که این محصولات از دهه ۵۰ میلادی تا به امروز تولید شده‌اند، نشان دهنده این است که کیفیت ساخت این محصولات فوق العاده است و می‌توانید به راحتی امپلی فایر مورد نظر خود را از مدل‌های مختلف این شرکت انتخاب و از آن استفاده کنید.

بیشتر بخوانید: مقایسه ۵ امپلی فایر ۱۰ وات

وکس

امپلی فایرهای شرکت وکس از نظر صدایی، شباهت بسیاری به امپلی فایرهای شرکت فندر دارند. این امپلی فایرها نیز همانند امپلی فایر های شرکت فندر، دارای صدایی بسیار تمیز هستند و هدروم بالایی دارند. همچنین صدایی بسیار تیز و شفاف در این محصولات باعث شده است تا بسیاری از افراد با استفاده از این محصولات بتوانند به صدای مورد نظر خود دست پیدا کنند.

از آرتیست‌هایی که با استفاده از این امپلی فایرها، صدای فوق العاده ای به دست بیاورند می‌توانیم به گروه‌های بیتلز و یا کویین اشاره کنیم که از امپلی فایرهای سری AC این شرکت در بسیاری از آهنگ‌های خود استفاده کرده اند.

امپلی فایرهایی که این شرکت، یکی از بهترین امپلی فایرهایی است که تا به حال تولید شده است. مدارهایی که مهندسیان این شرکت برای امپلی فایرهای خود استفاده کرده اند شباهت بسیاری به امپلی فایرهای شرکت فندر دارد. اما تفاوت این دو امپلی فایر در این است که امپلی فایرهای شرکت وکس، عموما دارای صدایی باز تر و شفاف تری نسبت به امپلی فایرهای فندر هستند.

در دهه ۶۰ میلادی، برخی از امپلی فایرهای این شرکت به همراه مدار Top Boost عرضه شده اند که این مدار باعث می‌شود تا فرکانس‌های تربل این محصول بیشتر از پیش افزایش داشته باشند.

تفاوت صدایی امپلی فایر های وکس، مارشال و فندر

 

با این که مالک شرکت وکس از دهه ۶۰ و ۷۰ میلادی که امپلی فایرهای فوق العاده ای توسط این شرکت عرضه شد، تغییر پیدا کرده است، اما این شرکت در این سال‌های اخیر تلاش کرده است تا امپلی فایرهایی را تولید کند که با استفاده از آن‌ها می‌توانید صداهای فوق العاده و بسیار نزدیک به امپلی فایرهای وینتیج این شرکت به دست بیاورید و از صدای آن‌ها لذت ببرید.

مارشال

امپلی فایرهای شرکت مارشال، بر خلاف امپلی فایرهای شرکت وکس و فندر، دارای صدایی خشن تر و بلند تری هستند که مناسب استفاده در سبک‌ها راک و متال می‌باشند. اولین امپلی فایرهای این شرکت، در واقع نسخه‌هایی تغییر یافته از امپلی فایرهای Bassman شرکت فندر بوده است.

پس از چند سال که سبک راک محبوبیت بیشتری پیدا کرد، گروه‌هایی همانند Led Zeppelin و The Who به امپلی فایرهایی نیاز داشتند که با استفاده از آن‌ها بتوانند به راحتی به اجرای زنده بپردازند، قدرت بیشتری داشته باشند و همچنین صدایی خشن تر را در اختیار آن‌ها قرار دهند. در این سال‌ها بود که امپلی فایر های Plexi مارشال تولید شد و جزو اولین امپلی فایرهایی بود که دارای ۱۰۰ وات قدرت بود.

در دهه ۸۰ میلادی، این شرکت از یکی از افسانه ای ترین امپلی فایرهای خود یعنی JCM800 رو نمایی کرد. امپلی فایری افسانه ای که توسط بسیاری از گروه‌های راک و متال از جمله Guns N’ Roses استفاده می‌شود. این محصول یکی از پر فروش‌ترین امپلی فایرهای این شرکت تا به امروز بوده است و حتی تا به امروز نیز بسیاری از گروه‌ها با استفاده از این امپلی فایر به اجرا می‌پردازند.

تفاوت صدایی امپلی فایر های وکس، مارشال و فندر

 

به طور کلی، نوازندگان عاشق صدای بسیار گرم و حجیمی هستند که امپلی فایرهای مارشال آن‌ها را تولید می‌کنند. صدایی که از امپلی فایرهای این شرکت به دست می‌آید، صدایی بسیار کمپرس شده است که طرفداران خاص خود را دارد. به همین دلیل است که بسیاری از افراد، عاشق صدای اوردرایو امپلی فایرهای این شرکت هستند.

شرکت مارشال در سال‌های اخیر تلاش کرده است تا صدای فوق العاده خود را در قالب امپلی فایرهای کوچک عرضه کند تا به این ترتیب، نوازندگان بیشتری بتوانند از محصولات این شرکت استفاده کنند و از صدای بی نظیر این امپلی فایرها لذت ببرند.

مقاله پیشنهادی: مقایسه انواع آمپلی فایر گیتار

سخن آخر

در این مقاله راجع به تفاوت صدایی امپلی فایر های وکس، مارشال و فندر صحبت شد. درصورت داشتن هرگونه سوال یا پیشنهاد و انتقاد، آن را در قسمت نظرات با ما درمیان بگذارید.

مطالب مرتبط
ارسال نظر
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *