×

مقایسه انواع آمپلی فایر گیتار

مقایسه انواع آمپلی فایر گیتار : صدای بسیاری از دستگاه‌ها و سازهای موسیقی به علت محدودیت صدایی که خود سازها دارند در موقعیت‌ها و فضاهای شلوغ و عمومی معمولاٌ جوابگو نیستند به همین علت بسیاری از نوازندگان نیاز به یک امپلی فایر یا همان تقویت کننده خواهند داشت. طبیعی است که نوازندگان گیتار به دنبال بهترین امپلی فایر برای گیتارشان می‌گردند هر چند که با توجه به نیاز مشتری انواع این امپلی فایرها نیز به مرور زمان گسترش یافته اند و بسیار متنوع‌تر از گذشته شده اند ولی شاید انتخاب یک امپلی فایر مناسب با توجه به نیازی که نوازنده دارد در شرایطی که انتخاب‌ها بسیار بیشتر شده است به نظر سخت می‌رسد به همین دلیل در این نوشتار قصد داریم به مقایسه انواع آمپلی فایر گیتار بپردازیم تا شما را با مزیت‌ها و معایب آن‌ها بیشتر آشنا کنیم.

 آمپلی فایرهای « Solid state»

در این نوع از امپلی فایرها که به ترانزیستوری نیز معروف هستند به جای تیوب (لامپ خلاء) از ترانزیستور استفاده شده است این نوع از امپ‌ها همان طور که به نظر می‌رسد امپ‌های محبوبی هستند و در بین مردم رواج و شهرت بیشتری نیز دارند و بسیاری از نوازندگان ترجیح می‌دهند از آن استفاده کنند. لازم به ذکر است که در این نوع از آمپ‌ها که  سازگاری بیشتری در وفق دادن خود به محیط‌های مختلف دارند سعی شده است که از تکنولوژی یکسانی در ساخت آن استفاده کنند به طوری که از آن صدایی یکسان و به یک اندازه شنیده می‌شود.
کمپانی‌های ساخت امپ‌های ترانزیستوری بعضی از مدل Solid State را به تیوب‌ها نیز تجهیز کرده اند و معمولا با کیفیت‌ترین لوازم در ساخت آن استفاده شده است این نوع از آمپلی فایر ها به صدای بسیار واضح و با کیفیتی که تولید می‌کنند مشهور هستند شاید یکی از دلایل اصلی در اقبال عمومی مردم در همین باشد که شنونده همیشه صدایی با کیفیت و واضح را از آن انتظار دارد. شاید بتوان گفت که مهم‌ترین تفاوت solid state لیبا فول تیوب در این است که این نوع از آمپ‌ها بسیار قابل اطمینان‌تر، بسیار ارزان‌تر و گرمای کمتری نیز تولید می‌کنند این مسئله بسیار مهم است چون همان طور که می‌دانیم گرمای بیش از اندازه قاتل اصلی همه دستگاه‌های الکترونیکی است و ممکن است کار آنان را به تعمیرگاه بکشاند! به هر حال این نوع از آمپلی‌فایرها محبوب نوازندگانی است که دوست دارند صدایی قوی و رسا و بی درد سری را بشنوند!
بیشتر بخوانید: مقایسه آمپلی فایر های وات پایین با آمپلی فایر های وات بالا

آمپلی فایرهای مدلینگ یا شبیه ساز

امپ مدل سازی یا دیجیتالی به گونه ای طراحی و ساخته شده اند که بسیار شبیه به امپ‌های ترانزیستوری به نظر برسند. در این نوع از امپ‌ها سعی شده است به گونه ای طراحی و ساخته شوند که صدایی شبیه به آن چه که آمپ‌های تیوب تولید و پخش می‌کنند را ایجاد کند که به نظر بسیاری از نوازنده‌ها اصلا به هم شبیه نیستند. به هر حال در این مدل امپلی فایرها از مدارها و قطعات الکترونیکی پیشرفته استفاده می‌شود. نسل جدید این امپ‌ها اکثرا دارای یک ال سی دی کوچک جهت پردازش صدا هستند. امپ مدل سازی بزرگ‌ترین مزیت این امپ‌ها داشتن تنوع بسیار زیادی از امپ و افکت‌های مختلف می‌باشد تقریبا هر نوع افکت که برای پردازش صدای گیتار  الکتریک لازم هست در این نوع امپ‌ها موجود هست. یک قابلیت پیشرفته دیگر در این مدل‌ها امکان ذخیره سازی صدا می‌باشد. شما می‌توانید صدای مورد نظر خود را در مدل‌های مختلف امپلی فایر ذخیره کنید و با فشار دادن یک کلید یا فوت سوییچ از آن استفاه کنید. یکی از معایب بزرگ این امپ‌ها استفاده از اسپیکرهای ارزان قیمت در آن‌ها می‌باشد. با توجه به اینکه این مدل‌ها بیشتر برای افراد مبتدی و یا تمرین طراحی شده است باید از قیمت نسبتا معقولی برخوردار باشد. این مورد می تواند دلیل محکمی برای استفاده از اسپیکرهای ارزان قیمت در این مدل‌ها باشد.

آمپلی فایرهای تیوبی

این نوع از امپ‌ها که به امپ‌های لامپی نیز شهرت دارند در نوع خود بهترین آمپلی فایر برای افراد حرفه‌ای می‌باشد و شک نکنید توجه گیتاریست‌های حرفه‌ای را به خود جلب می‌کند. خصوصاٌ کسانی که گوش‌هایشان عادت دارد که بهترین صداها را با تمام ظرافت‌هایش بشنوند این نوع از آمپلی فایرها به گونه ای طراحی شده اند که نوازنده‌های حرفه‌ای از صدایی که تولید می‌شود لذت ببرند و صدایی گرم و طبیعی که انتظار دارند را بشنوند. این نوع آمپ‌ها نیاز به مراقب بسیار زیادی دارند و قیمت آنان نیز در مقایسه با مدل‌های ترانزیستوری نیز بیشتر است.

مزیت ها و معایب آمپلی فایر های تیوبی

هر چند که از لحاظ قوی بودن و کیفیت صدا با امپ های به نظر در یک سطح هستند. ولی شنونده و نوازنده حرفه‌ای تفاوت تولید صدای امپ‌های تیوب از نظر گرم و طبیعی و زنده بودن را به خوبی درک می‌کند به هر حال در نقد آن می‌توان گفت به نگهداری همیشگی احتیاج دارند، به نسبت بقیه امپ‌ها گران هستند و میزان خرابی و گرمایی که ایجاد می‌کنند بسیار بالاتر است و تیوب‌های آن نیز پس از چند سال احتیاج به تعویض دارد  هر چند که همه این مسائل به نحوه نگهداری شما نیز بستگی دارد. ترجیح نوازندگان حرفه‌ای همان امپ تیوب است هر چند که برای اجراهای کوچک، جز گاهی اوقات امپ‌های ترانزیستوری را می‌پسندند زیرا ترجیح می‌دهند صدایی قوی و رسا و تر و تمیزی را بشنونند و از امپ‌های مدلینگ نیز زمانی استفاده می‌کنند که احتیاج به تمرین و یا ضبط ایده ای را داشته باشند که سریعا از ذهنشان می‌گذرد؛ هر چند که این نوع از امپ برای مراسمات و زمانی که احتیاج به رابط کاربری مناسب و سریع داشته باشیم نیز کاربرد دارد.
مطالب مرتبط
ارسال نظر
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *