×

مقایسه آمپلی فایر های وات پایین با آمپلی فایر های وات بالا

بررسی آمپلی فایر های وات پایین با آمپلی فایر های وات بالا

آمپلی فایرهای گیتار، از دید بسیاری از نوازندگان یکی از مهم‌ترین تجهیزاتی است که می‌توانید خریداری کنید و برای آن که بتوانید صدایی بسیار حرفه‌ای را از آن‌ها به دست آورید، نیاز است تا با کنار گذاشتن مبلغی، به دنبال خرید آمپلی فایرهای تیوب بروید. اما نکته ای که در مورد این آمپلی فایرها وجود دارد این است که در سال‌های اخیر، بسیاری از شرکت‌ها به سراغ ساخت آمپلی فایرهای وات پایین رفته‌اند که نه تنها همان صدای افسانه ای را در اختیار شما قرار می‌دهد، بلکه دست شما را برای انجام کارهای مختلف باز می‌گذارد.

اما دلیل آن چیست؟ و آیا آمپلی فایرهای وات پایین واقعا بهتر از آمپلی فایرهای وات بالا هستند؟ در این مقاله قصد داریم به مقایسه آمپلی فایر های وات پایین با آمپلی فایر های وات بالا بپردازیم. در ادامه با سازکالا همراه باشید.

اگر به کاتالوگ آمپلی فایر بسیاری از شرکت‌های محبوب دنیا در زمینه تولید آمپلی فایر نگاه کنید، متوجه می‌شوید که در سال‌های اخیر، بسیاری از این شرکت‌ها آمپلی فایرهای ۱۰۰ وات خود را به شکل محدود تولید می‌کنند و به سراغ آمپلی فایرهای کوچک‌تر رفته اند. دلیل آن نیز بسیار منطقی است.

سالن‌های اجرایی که در حال حاضر در بسیاری از کشورها برای گروه‌های موسیقی مورد استفاده قرار می‌گیرد، سالن‌های کوچکی هستند که استفاده از آمپلی فایرهای بزرگ در آن‌ها منطقی به نظر نمی‌رسد. از طرفی، قیمت این آمپلی فایرها بسیار بالا است و تنها می‌توانید در استودیوهای حرفه‌ای و یا سالن‌های بسیار بزرگ از آن‌ها استفاده کنید. از طرفی اما، آمپلی فایرهای وات پایین امکانات مختلفی را در اختیار شما قرار می‌دهند.

آمپلی فایر های وات پایین

برای مثال، می‌توانید از آن‌ها برای تمرین قطعات مختلف استفاده کنید، برای اجرا در سالن‌های بسیار کوچک، می‌توانید از این آمپلی فایرها به راحتی استفاده کنید و نگران صدای بسیار بلند آن‌ها نباشید. همچنین برای ضبط در استودیوهای خانگی، استفاده از این آمپلی فایرها بسیار منطقی‌تر خواهد بود زیرا صدای آن‌ها به گونه ای است که همسایگان شما اذیت نخواهند شد.

یکی از ویژگی‌هایی که بسیاری از شرکت‌ها، به خصوص شرکت‌هایی که در زمینه تولید آمپلی فایرهای بیس فعالیت می‌کنند از آن برخوردار هستند، قابلیت Direct In می‌باشد. این قابلیت، این امکان را به شما می‌دهد تا بتوانید مستقیما این آمپلی فایرها را به کارت صدا و یا میکسر خود متصل کنید و به این ترتیب، صدایی بسیار حرفه‌ای را بدون مزاحمت در اختیار داشته باشید.

شما سپس می‌توانید با استفاده از Impulse Responseهای مختلفی که در بازار می‌توانید تهیه کنید، صدایی بسیار واضح و زیبا را در اختیار داشته باشید.

آیا آمپلی فایرهایی با وات پایین بهتر از آمپلی فایرهایی با وات بالا هستند؟

این سوال تا حد بسیار زیادی نسبی است و بستگی به سبک و صدایی دارد که شما به دنبال آن هستید. برای مثال، اگر شما در سبک‌های راک و متال فعالیت می‌کنید، بهتر است در شرایط خاص از آمپلی فایرهای وات پایین استفاده کنید زیرا در این شرایط می‌توانید هارمونیک دیستورشن بهتری را بدون آن که صدای بلندی را از این محصولات به دست آورید، در اختیار داشته باشید.

از طرفی اما، اگر در سبک‌هایی همانند پاپ و یا جز فعالیت می‌کنید و به صدایی بلند و کلین نیاز دارید، خرید آمپلی فایر هایی که وات بالایی دارند برای شما مناسب خواهد بود. در نظر داشته باشید که استفاده از این آمپلی فایرها همچنین باعث می‌شود تا بتوانید از افکت‌های مختلف به شکل پدال و یا مولتی افکت نیز استفاده کنید و به این شکل صدای نهایی گیتار خود را تغییر دهید.

در ادامه مقاله مقایسه آمپلی فایر های وات پایین با آمپلی فایر های وات بالا با ما همراه باشید.

تفاوت اصلی میان دو آمپلی فایر

آمپلی فایر های وات بالا

آمپلی فایرهایی که از وات پایینی برخوردار هستند، عموما از دو ناب مجزا برخوردار هستند که یکی از آن‌ها، ناب گین و دیگر ناب Master Volume می‌باشد. دلیل استفاده از این دو ناب در این نوع از آمپلی فایرها، این است که می‌توانید با استفاده از ناب گین ای که برای آن‌ها در نظر گرفته شده است، می‌توانید مقدار دیستورشن پری امپ آمپلی فایر خود را تغییر دهید و با استفاده از ناب Master Volume، می‌توانید مقدار دیستورشن پاور امپ آمپلی فایر خود را تغییر دهید.

به طور کلی، هر چقدر آمپلی فایر شما از وات بالاتری برخوردار باشد، لازم است تا ناب Master Volume خود را بیشتر کنید تا به این ترتیب بتوانید یک سچوریشن دلنشین از تیوب‌های داخلی آمپلی فایر خود به دست آورید.

این موضوع در مورد آمپلی فایرهای وات بالا نیز وجود دارد، اما کنترل‌ها و ناب‌هایی که برای این سازها در نظر گرفته شده است بسیار کمتر از آمپلی فایرهای وات پایین می‌باشد. در آمپلی فایرهای وات بالا، به خصوص محصولات وینتج، شما دیگر نابی تحت عنوان گین نخواهید داشت و برای آن که بتوانید تیوب‌های داخلی آمپلی فایر خود را به سچورینی مناسب برسانید، نیاز است تا از مستر والیوم آن استفاده کنید و با افزایش مقدار آن، به صدای مورد نظر خود دست پیدا کنید.

در نظر داشته باشید که بیشتر کردن مقدار مستر والیوم نه تنها باعث می‌شود تا سچوریشن بیشتری را در اختیار داشته باشید، بلکه باعث می‌شود تا صدای نهایی آمپلی فایر شما نیز بیشتر شود که این موضوع برای بسیاری از افراد مناسب نخواهد بود.

یکی دیگر از نکاتی که باید در نظر داشته باشید این است که شما می‌توانید با استفاده از یک Load Box، از آمپلی فایرهای وات بالای خود استفاده کنید، بدون آن که صدای بسیار بلندی را از آن به دست آورید. شما همچنین می‌توانید از Attenuator‌های مختلف نیز استفاده کنید و با استفاده از آن‌ها صدای نهایی آمپلی فایر خود را کمتر کنید.

مطلب پیشنهادی: تفاوت امپ و پری امپ، چرا به امپ نیاز داریم؟

سخن پایانی

در این مقاله به شکل کامل به مقایسه آمپلی فایر های وات پایین با آمپلی فایر های وات بالا پرداختیم و ویژگی‌های مختلف آن‌ها را بررسی کردیم. اگر شما می‌خواهید در استودیوی خانگی خود به تمرین و ضبط بپردازید و نمی‌توانید در سالن‌های بزرگ به نوازندگی بپردازید، بهترین گزینه برای شما آمپلی فایرهای وات پایین می‌باشد. در غیر این صورت، می‌توانید از آمپلی فایرهای وات بالا استفاده کنید و از صدای زیبای آن‌ها لذت ببرید.

مطالب مرتبط
ارسال نظر
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *