×

آموزش تصویری تنظیم اکشن گیتار الکتریک

تنظیم اکشن گیتار الکتریک :‌ اکشن گیتار به ارتفاع سیم های بالای فرت برد اشاره دارد. اکشن معمولا در ۱۲ امین فرت اندازه گیری می شود، اما می توان آن را از اولین فرت نیز اندازه گیری کرد. اکشن بالا (High action) اشاره به آن دسته از سیم های گیتار دارد که بالاتر یا دورتر از فرت برد قرار دارند. اکشن یا ارتفاع سیم، نقش مهمی در قابلیت پخش و کاربری راحت گیتار الکتریک دارد.

عملکرد نامناسب فقط باعث کاهش انگیزه گیتاریست شده و می تواند مشکلاتی در تیونینگ و صدای گیتار ایجاد کند. به طور کلی هرچه اکشن گیتار بالاتر باشد، نوازندگی گیتار سخت تر بوده و باید اکشن این قبیل گیتارها را پایینتر آورد، و این امر باعث اجرای آهرچه راحتتر گیتاریست می شود. تنظیمات اکشن معمولا نباید آنقدر بالا تعریف شود که انگشتان گیتاریست را خسته کند و نه آنقدر پایین تعریف شود که باعث ایجاد صدای گز در سیم ها شود.

اموزش تعویض سیم گیتار الکتریک را در اینجا بخوانید.

ممکن است این سوال برایتان بوجود آید که چیه میزان تنظیم اکشن برای داشتن عملکرد مناسب لازم است؟. جواب این است که سبک های مختلف نوازندگان گیتار تنظیمات مختلفی را برای اکشن ایجاد کرده است. اکشن سیم و ولوم صدای گیتار دو عامل مرتبط با هم هستند. به همین دلیل نوازندگان گیتار کلاسیک نسبت به نوازندگان گیتار الکتریک از اکشن بالاتری استفاده می کنند. اکشن پایینتر این امکان را فراهم می کند که گیتاریست ها نوازندگی سریعتری داشته باشند. به همین دلیل است که نوازندگان سبک متال غالبا از اکشن پایینتری نسبت به گیتاریست های سبک کانتری استفاده می کنند. گیتار ها با تنظیمات اکشن استاندارد کارخانه وارد بازار می شوند. بعضی از این تنظیمات برای همه ی نوازندگان سبک های مختلف مناسب نیستند.

 

آموزش-تصویری-تنظیم-اکشن-گیتار-الکتریک

 

 

ابزار مناسب تنظیم اکشن گیتار الکتریک

در این بخش برخی از ابزار های مربوط به تعمیر و پایینتر آوردن اکشن گیتار الکتریک را به شما معرفی می کنیم:

  • خطکش اندازه گیری ارتفاع گیج اکشن سیم: اگر می خواهید یک تنظیمات دقیق همراه با اکشنی نرم و پایین بدون هیچگونه صدای گز در سیم های گیتارتان داشته باشید، نیاز به یک خطکش اندازه گیری ارتفاع سیم خواهید داشت. این خطکش به شما کمک می کند تا اکشن، اسلات (شکاف) نات و سایر موارد مهم را اندازه گیری کنید.
  • شعاع گیج فرت برد و سیم: هیچ راهی برای پایین آوردن سیم های خود بدون اندازه گیری شعاع فرت برد وجود ندارد. شما باید شعاع سیم گیتار خود را با فرت برد مطابقت داده تا همه ی آن ها به طور مساوی در بالای فرت ها قرار گرفته باشند.
  • ابزار های تنظیم اکشن: در این بخش برخی از تجهیزات رایج در رابطه با تنظیم اکشن را مشاهده می کنید. همچنین می توانید از آچار آلن های مختلف که با سایز های مختلف truss rod گیتار ها مطابق هستند نیز برای تنظیمات گیتار الکتریک خود استفاده کنید.

خرید انواع سیم گیتار الکتریک در این بخش از سایت.

تنظیم کاهشی اکشن گیتار الکتریک

موارد مختلفی برای تنظیم اکشن گیتار الکتریک بر اساس مشکل ایجاد شده در گیتار و تاثیر آن بر عملکرد و صدا وجود دارند. به احتمال زیاد، بالا بودن یا پایین بودن اکشن گیتار شما می تواند با تنظیم truss rod بر اساس حالت دلخواهتان تنظیم شود. اگر هیچگونه آسیبی به نات یا نک گیتار شما وارد نشده باشد، به عنوان مثال نات شما نشکسته یا نک شما تاب بر نداشته باشد، تنظیم اکشن گیتار بسیار ساده خواهد بود.

تنظیمات اکشن شما همچنین به نوع گیتار و سخت افزار موجود در گیتارتان متغیر است. به طور کلی، سه مرحله برای انجام تنظیمات کامل گیتار الکتریک وجود دارد. به منظور تنظیم اکشن گیتار الکتریک، باید سه بخش مختلف را بررسی و احتمالا تنظیم کنید: truss rod، نات، و بریج. حتما به خاطر داشته باشید که بر اساس این ترتیب تنظیمات را انجام دهید زیرا تنظیم هر بخش بر روی تنظیمات بعدی تاثیر می گذارند.

Truss rod را تنظیم کنید

Truss rod قطعه ای فلزی است که درون نک شما قرار می گیرد. این بخش باعث انعطاف پذیری و پشتیبانی از نک شما می شود. truss rod را می توان شل یا محکم کرد تا نک گیتار شما صاف یا تخت شود. به احتمال زیاد صاف بودن نک گیتار الکتریک باعث پایین یا بالا رفتن اکشن گیتار شما خواهد شد. اگر truss rod را تنظیم کردید و اکشن شما در جایگاه مناسبی قرار گرفت، نیازی به انجام ۲ مورد زیر نخواهید داشت.

 

Truss rod را تنظیم کنید

 

اکشن نات را تنظیم کنید

پس از تنظیم truss rod و تخت کردن نک به مقدار دلخواهتان، می توانید اکشن نات را بررسی کنید. به منظور اندازه گیری اکشن نات، به مجموعه از گیج های حسگر نیاز خواهید داشت. اکشن ناتدر اولین فرت اندازه گیری می شود. اندازه گیری استاندارد این فاصله بین پایین سیم و بالای اولین فرت، حدود ۰.۳۰ اینچ است. اگر سیم بالاتر از ۰.۶۰ اینچ بود، شما باید نات را پایین آورید.

 

اکشن نات را تنظیم کنید

 

اکشن بریج را تنظیم کنید

آخرین مرحله در تنظیمات اکشن گیتار، تنظیم اکشن بریج است. بر اساس نوع بریج گیتار شما، تنظیمات اکشن بریج می تواند امری آسان یا سخت باشد. بریج های Fender Stratocaster/ Telecaster و Gibson Les Paul/ Tune-o-matic و Floyd Rose هر کدام تنظیمات اکشن مخصوص به خود را دارند.

 

اکشن بریج را تنظیم کنید

حالا در ادامه این مقاله به بررسی ۵ نکته مهم درباره ی اکشن گیتار میپردازیم؛

۵ نکته ای که باید راجب اکشن گیتار بدانیم

وقتی در مورد “اکشن” گیتار صحبت می کنیم، در واقع منظور ما ، ارتفاع سیم ها نسبت به فرت ها می باشد. اما موضوع به این سادگی نیست و در عمل اهمیت بیشتری پیدا خواهد کرد.

حتی اگر یک ساز فوق العاده با کیفیت داشته باشید که از بهترین چوبها ساخته شده و ساختار دقیقی داشته باشد، در صورت بالا بودن اکشن ، نواختن با آن بسیار سخت خواهد بود.

البته که این موضوع در گیتارهای الکتریک به خصوص با توجه به تنظیم پذیر بودن سخت افزارها در قسمت بریج و سدلها ، قابل تنظیم خواهد بود و با توجه به دقت ساختار و کیفیت ساز مورد نظر می توان اکشنی استاندارد برای آن منظور کرد.

این تصویر دارای صفت خالی alt است؛ نام پروندهٔ آن action-string-height-edited.webp است

پایین بودن اکشن همیشه خوب نیست!

درست است که اکشن پایین باعث راحت تر شدن نواختن می شود ، ولی این موضوع برای همه نوازندگان در سبکهای مختلف طرفدار ندارد و لزوما نمی توان گفت که همیشه پایین ترین اکشن بهترین حالت ممکن است. مطمئنا برای اجراهای تکنیکی و سرعتی اکشن پایین اغلب مطلوب خواهد بود و در اجرا پذیری نوازنده نقش موثری خواهد داشت.

با این حال برای سبکهای ریشه دار ، مانند سبک بلوز که بند کردن قسمت جدایی نا پذیر آن است، اکشن بالاتر می تواند نوک انگشتان شما را بیشتر به سیمها بچسباند پس اگر گیتارتان اکشن فوق العاده پایینی داشته و خیلی اهل شرد کردن و نوازندگی سرعتی نیستید و در بندها با مشکل مواجه هستید، سیمها را کمی بالاتر ببرید و ببیند آیا تفاوتی احساس می شود؟

این تصویر دارای صفت خالی alt است؛ نام پروندهٔ آن 20180204_113753-2.webp است

با اکشن پایین استفاده از اسلاید را فراموش کنید.

اگر جزء طرفداران نوازندگی با اسلاید باشید ، اکشن پایین گیتارتان دردسر ساز خواهد شد. به طور کلی اکثر نوازندگان گیتار که صرفا یا عمدتا با اسلاید نوازندگی می کنند، سیمهای خود را کمی بالاتر از اکشن استاندارد در نظر می گیرند چرا اکشن پایین باعث ایجاد صدای نا مطلوب در حین نوازندگیتان با اسلاید خواهد شد و صدای نتها ممکن است به طور کلی قطع شوند.

 اگر سبک نوازندگی شما ترکیبیست از اسلاید و فرت گیری پیشنهاد می شود اکشن گیتارتان را کمی بالاتر از حالت معمول تنظیم کنید.

ارتفاع اکشن تاثیر مستقیم در تن صدا خواهد داشت.

پایین نگه داشتن اکشن یا ارتفاع سیمها می تواند بر وضوح لحن نوازندگی شما تاثیر گذار باشد. حتی اگر سیم‌ها به ‌طور قابل ‌توجهی اصطلاحا گز نکنند، نزدیکی آن‌ها به فرت‌ها و عملکرد بسیار کم سیمها می‌تواند قوس ارتعاشی آنها را مهار کند و رزونانس طبیعی آنها را مختل سازد. این موضوع برای انواع گیتار ها چه الکتریک و آکوستیک یا کلاسیک صدق می کند به خصوص در گیتارهای کلاسیک که اغلب نوازندگان ترجیح می دهند اکشن کمی بالاتر از حد معمول باشد تا تُن صدایی بهتری را تجربه کنند.

برای این منظور پیشنهاد می شود به روش زیر عمل کنید: در ابتدا سیمهای گیتارتان را خیلی بالا بیاورید در حدی که انگشت گذاری دست چپتان را مختل نکند و برای نوازندگی مشکلی نداشته باشید، به تدریج اکشن گیتارتان را به صورت مرحله به مرحله پایین آورده و به تفاوتی که در لحن صدای خروجی در اکشن های مختلف ایجاد میشود دقت کنید تا بتوانید ایده ال ترین اکشن را بر روی فرت بورد خود پیدا کنید.

جاذبه مغناطیسی چیز خوبی نیست!

ارتفاع پایین اکشن می تواند باعث نزدیک شدن بیش اندازه سیمها به پیکاپها شود. کشش مغناطیسی قوی پیکاپها به ویژه پیکاپ NECK ( به این علت که این پیکاپ در محلی قرار گرفته است که سیمها در یک قوس پهن تر مرتعش می شوند و بنابر این می توانند بیشتر تحت تاثیر قرار بگیرند)  واقعا می تواند با ارتعاش سیم تداخل داشته باشند و سیمها را از لحن خارج کنند.

بیشتر کردن ارتفاع اکشن ممکن است به معنای خروجی کمتر از پیکاپها باشد، اما غالب صدای خروجی گیتار به دلیل ارتعاش آزادتر سیمها ست که باعث بهبود صدای خروجی می گردد. اگر اکشن گیتارتان را پایین تنظیم می کنید ، تنظیم ارتفاع پیکاپ را نیز فراموش نکنید تا از هرگونه درگیر شدن با سیمها جلوگیری شود.

مطالب مرتبط
ارسال نظر
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هشت + هجده =