×

یوکللی (ukulele) از چه نوع چوب هایی ساخته می شود؟

جنس بدنه یوکللی

هنگامی که تصمیم به انتخاب و خرید یوکللی می‌گیرید، با انواع مدل‌های متنوعی از آن روبرو خواهید شد. مهم‌ترین تفاوتی که در مدل‌های مختلف “یوکللی” می‌تواند وجود داشته باشد، نوع چوب به کار رفته در ساخت آن‌هاست چرا که بزرگ‌ترین عامل کیفیت صدا دهی در این ساز یا سازهای زهی دیگر می‌باشد. در این مقاله در مورد جنس بدنه یوکللی صحبت خواهیم کرد.

جنس بدنه یوکللی

در ساخت بدنه ساز “یوکللی” از چوب‌های متنوعی با شخصیت‌های صوتی متفاوت استفاده می‌گردد که مهم‌ترین قسمت در بدنه “یوکللی” صفحه صدا یا همان چوب قسمت بالایی بدنه است که سوراخ صدا و بریج بر روی آن قرار دارد.

هنگامی که یکی از سیم‌ها را می‌نوازید لرزش ایجاد شده ابتدا به بریج و سپس به صفحه صدا منتقل می‌شود و در نهایت صدای تقویت شده در داخل بدنه ساز از طریق سوراخ صدا به بیرون پخش می‌شود.

پس مهم‌ترین قسمتی که از آن صدا به وجود خواهد آمد صفحه صدای ساز بوده که در واقع مهم‌ترین قسمت یک “یوکللی” یا سازهای مشابه می‌باشد.

صفحه صدا یوکللی
صفحۀ صدا مهمترین قسمت “یوکللی”

در این مقاله sazkala قصد داریم کیفیت صدا دهی یا به عبارتی دیگر، شخصیت صوتیِ محبوب‌ترین چوب‌های مورد استفاده در ساخت “یوکللی” و جنس بدنه یوکللی را مورد بررسی قرار دهیم:

چوب ماهون (MAHOGANY)

چوب ماهون یا ماهوگانی یکی از پر طرفدارترین چوب‌های مورد استفاده در صنعت ساخت ساز بوده که صدایی بسیار گرم دارد. بر خلاف چوب رزوود (ROSEWOOD) ، ماهوگانی تُن صدایی میدرینج (MIDRANGE) دارد، یعنی صدایی در فرکانس‌های میانی (بینِ بم و زیر) از خود تولید می‌کند.

چوب ماهوگانی بهترین گزینه برای نوازندگانیست که به دنبال صدایی بسیار واضح هستند و به دلیل شدید نبودن صدا در این نوع چوب، ایده آل برای سازهای استودیویی و ضبط کردن می‌باشد. ماهوگانی که رنگی روشن با رگه‌های قهوه‌ای دارد، از دیرباز مورد علاقه بسیاری از سازندگان ادوات موسیقی بوده است.

"یوکللی" با چوب ماهوگانی
“یوکللی” با چوب ماهوگانی

چوب صنوبر (SPRUCE)

چوب صنوبر بیش از چندین دهه است که یکی از متداول‌ترین شخصیت‌های صوتی در گیتارهای آکوستیک را دارا بوده و عجیب نیست که راه خود را در قلب نوازندگان “یوکللی” نیز پیدا کرده است.

گونه‌هایی مختلفی از چوب درخت صنوبر وجود دارد که از مهم‌ترین ویژگی‌های آن به استقامت بالا و وزن کمش می‌توان اشاره کرد. چوب صنوبر صدایی شفاف و کامل دارد که آن را برای ریتم نوازی و فینگرپیکینگ (FINGERPICKING) بسیار ایده آل کرده است.

تشخیص چوب صنوبر از ظاهر، کار خیلی دشواری نیست وتقریبا به رنگ بلوند روشن بوده که به مرور زمان زرد می‌شود. برای خرید یوکللی می‌‌توانید از راهنمای جامع خرید یوکللی استفاده کنید.

جنس بدنه یوکللی با چوب صنوبر (SPRUCE)
“یوکللی” با چوب صنوبر (SPRUCE)

چوب افرا (MAPLE)

چوب درخت افرا در برخی موارد حتی رنگ روشن‌تری نسبت به چوب صنوبر دارد اما چوبی سنگین‌تر با صدایی صاف و یکنواخت است. این چوب به دلیل توانایی آن در کاهش بازخورد و صداهای ناخواسته، اغلب برای قسمت‌های پشت و جانبی استفاده می‌شود.

افرا ،کیفیتی شفاف به صدا می‌دهد به این معنی که به ندرت شدت صدای ساز را اضافه یا از آن حذف می‌کند.  صدای تولید شده از چوب افرا، نه درخشان است و نه گرم و چوبیست محکم و زیبا که همگی این ویژگی‌ها بستگی به انتخاب سلیقه شما خواهد داشت.

"یوکللی" با چوب افرا (MAPLE)
“یوکللی” با چوب افرا (MAPLE)

رُز وود (ROSEWOOD)

به همان اندازه که صفحه صدای ساز برای صدا دهی یک ساز پر اهمیت است، قسمت‌های پشت و جانبی هم از اهمیت بالایی برخوردار بوده و وظیفه تقویت صدای خروجی را بر عهده دارند، برای پی بردن به اهمیت این موضوع کافیست قسمت‌های پشت و جانبی ساز را از صفحه صدای آن جدا کنیم تا متوجه اختلاف فاحشی که بر صدای تولید شده می‌گذارد شوید.

چوب های رزوود در بدنه یوکللی
چند نمونه از چوبهای “رزوود” پرکاربرد

چوب رزوود یکی از محبوب‌ترین چوب‌های مورد استفاده در قسمت‌های پشت و جانبی در تمام دوران‌ها بوده و به دلیل ظاهر بسیار زیبا و تیره رنگی که دارد و همچنین تٌن صدای گرمش، مورد علاقه بسیاری از نوازندگان است. لازم به ذکر است که در سال ۲۰۱۷ چوب رزوود به لیست چوب‌های محافظت شده اضافه و باعث محدودیت در تجارت آن گردید با این حال مجددا در سال ۲۰۱۹ محدودیت‌ها برداشته شده و باردیگر “یوکللی” های حاوی چوب رزوود به بازار جهانی عرضه گردید. یکی از مهم‌ترین نوازندگانی که حامی این شخصیت صوتی بوده است می‌توان به جرج هریسون اشاره کرد.

چوب کوآ (KOA)

و اما “کوآ”، زیباترین چوب این فهرست. همۀ چوب‌های کوآ از جزایر هاوایی تهیه می‌شوند، جایی که زیباترین گونه‌های چوب را برای ساخت سازهایمان، می‌توانیم در آنجا پیدا کنیم.

اما این چوب چگونه صدا می‌دهد؟ کوآ شدیدا صدای میدرینجی دارد که بسیار گرم و شفاف است. به زبانی دیگر، لحن صدایی کوآ بسیار آرامش بخش بوده و با کم بودن صداهای اضافی، کیفیتی واضح و در عین حال کامل را برایتان فراهم می‌کند.

البته که وجود این ویژگی‌های فوق العاده در چوب کوآ، باعث گران قیمت بودن آن شده و طرفداران زیادی در بین نوازندگان پیدا کرده است.

"یوکللی" با چوب کوآ (KOA)
“یوکللی” با چوب کوآ (KOA)

در آخر لازم به ذکر است که همه چوب‌های معرفی شده جزء چوب‌های اصلی و فوق العاده برای انتخاب ساز “یوکللی” هستند و ممکن است چوب‌های دیگری نیز در ساخت این ساز به کار گرفته شود .با توجه به شناختی که از شخصیت‌های صوتی آن‌ها پیدا کرده اید و همچنین مدنظر گرفتن سلیقه خود، می‌توانید یکی از آن‌ها را انتخاب کنید.

امیدواریم با این اطلاعاتی که در اختیارتان گذاشتیم، بتوانید خریدی آگاهانه و مطمئن‌تر، در “یوکللی” بعدی خود داشته باشید. درک از ساختمان ساز و متریال به کار رفته در آن از اولین قدم‌های بزرگ برای استاد شدن است. امیدوارم تا کنون از مقاله جنس بدنه یوکللی لذت برده باشید. حال به شما پیشنهاد می‌کنیم که مقاله انواع چوب گیتار کلاسیک را نیز مطالعه فرمایید.

جنس چوبی بدنه یوکللی
اولین قدم برای نوازندگی : آشنایی با متریال به کار رفته در ساخت ساز

برای اطلاعات دقیق‌تر و یا برای پرسیدن سئوالات تخصصی خود در مورد ساز “یوکللی”، می‌توانید با کارشناسان  فروشگاه سازکالا از طریق شماره تلفن ۰۲۱۵۴۷۷۲ تماس بگیرید و یا به وبسایت www.sazkala.com مراجعه کنید. فروشگاه ساز کالا یک فروشگاه معتبر است که محصولات متنوعی از برندهایی مانند آیبانز، یاماها، کورت، کرگ و … را با گارانتی معتبر عرضه می‌کند.

مطالب مرتبط
ارسال نظر
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *