×

راهنمای جامع مسترینگ برای پلتفرم یوتیوب

یکی از پلتفرم های مشهور و پر طرفدار دنیا در حال حاضر، پلتفرم یوتیوب می‌باشد و بسیاری از افراد در این پلتفرم به آپلود ویدئو، تولید محتوا و یا استریم می‌پردازند. اما با این که وقت گذراندن در یوتیوب کاری بسیار لذت بخش است، برای این که بتوانید در این پلتفرم به شکل حرفه ای کار کنید، نیاز است تا نکاتی را در مورد نحوه مسترینگ در یوتیوب بدانید.

در این قسمت، به طور اختصاصی به موسیقی ای که قرار است بر روی ویدئو‌های خود و یا آهنگ‌های خود در این پلتفرم منتشر کنید صحبت کنیم و به طور اختصاصی نحوه مسترینگ صدا برای انتشار در این پلتفرم را مورد بررسی قرار دهیم.

در ادامه این مقاله با سازکالا همراه باشید.

تفاوت مسترینگ در یوتیوب با دیگر پلتفرم ها

پلتفرم یوتیوب به طور کلی، یک پلتفرم اختصاصی برای ویدئو‌ها می باشد و نحوه مسترینگ صدای آن، با دیگر پلتفرم‌هایی که برای موسیقی وجود دارد، متفاوت است.

شما باید تکنیک‌های متفاوت‌تری را برای منتشر کردن مستر خود اجرا کنید و نکات بیشتری را مد نظر خود قرار دهید. در ادامه این نکات را مرور خواهیم کرد اما قبل از آنکه بخواهیم به صورت ریزبینانه به تفسیر این موضوع بپردازیم، مقاله تحت عنوان ۱۰ نکته در مسترینگ برای افراد مبتدی را پیشنهاد مطالعه می‌دهیم.

کیفیت بالایی برای میکس و خروجی مستر استفاده کنید

اگر نگاهی به صفحه راهنمای سایت یوتیوب برای تولید کنندگان محتوا بیاندازیم، متوجه می‌شویم که خود شرکت یوتیوب بر استفاده از بالاترین کیفیت ممکن در صدا و ویدئو اصرار دارد.

در قسمتی از این متن آمده “ویدئویی که توسط شما آپلود می‌شود، در صورت داشتن بالاترین کیفیت ممکن در ویدئو و صدا، شانس پخش شدن با کیفیت بالاتر را پیدا می‌کند.”

بنابراین نه تنها بهتر است ویدئوهای خود را با نهایت کیفیت در این پلتفرم آپلود کنید، بلکه برای صدایی که بر روی ویدئوهای خود قرار می‌دهید نیز باید نکاتی را مد نظر داشته باشید.

از مهم‌ترین نکاتی که بهتر است به آن توجه کنید، این است که از فایل‌های صوتی کمپرس شده، همانند فایل‌های MP3 در ویدئو‌های خود استفاده نکنید. پیشنهاد ما به شما استفاده از فرمت‌هایی همانند WAV و AIFF هست که مهندسان میکس از این فرمت‌ها برای میکس آهنگ‌های خود استفاده می‌کنند.

این فایل‌ها کیفیت بسیار بالاتری را ارائه می‌دهند و جزئیات بیشتری در صدا را به همراه دارند.

همچنین هنگام خروجی یا Export ویدئو‌های خود دقت کنید که صدا و یا ویدئویی که در حال خروجی گرفتن آن هستید، با کیفیت اصلی ویدئو و یا صدا تفاوتی نداشته باشد.

مسترینگ در یوتیوب

یک عدد خاص برای بلندی صدای مستر خود در نظر داشته باشید

همه ما می‌دانیم که مهم‌ترین هدف در مسترینگ، رساندن صدا به یک بلندی صدای خاص می‌باشد.

بسیاری از نرم افزار‌هایی که برای ادیت ویدئو مورد استفاده قرار می‌گیرند، برای نشان دادن بلندی صدا از dBFS استفاده می‌کنند که بیشتر به شما Peak های صدایی را نشان می‌دهند اما اطلاعات دقیقی از بلندی صدای فایل صوتی شما را ارائه نمی‌دهند.

برای این که بتوانید به طور دقیق، مقدار بلندی صدای فایل صوتی خود را مشاهده کنید، باید از LUFS استفاده کنید.

این سیستم دقیق‌ترین سیستم نشان دادن مقدار بلندی صدای می‌باشد و هنگام ادیت ویدئو، باید حتما به آن توجه کنید. ممکن است نرم افزار ادیت ویدئو شما این قابلیت را داشته باشد، اما اگر این قابلیت در دسترس شما نیست، می‌توانید از پلاگینی همانند Waves WLM Plus Loudness Meter استفاده کنید.

این پلاگین توسط بسیاری از مهندسان مسترینگ دنیا مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای ویدئوهای یوتیوب، بهتر است که بلندی صدای شما میان اعداد -۱۳ LUFS تا -۱۵ LUFS باشد. اما یوتیوب نیز همانند دیگر پلتفرم‌ها، صداهای بلندتر و کمتر را به شکل خودکار به این بازه صدایی می‌رساند.

اما پیشنهاد ما این است که سعی کنید مستر شما در این بلندی صدا، صدای خوب و با کیفیتی را ارائه دهد.

مقداری هدروم برای صدای خود بگذارید

با این که بیشتر در مورد مقدار بلندی صدای کلی صدا‌های موجود در صدا صحبت کردیم، اما باید در نظر داشته باشید که Peak های صدایی نیز نکته مهمی است که باید به آن توجه کنید.

برای این کار، پیشنهاد ما به شما این است که ۱ الی ۲ دسی بل هدروم برای صدای خود قرار دهید تا پیک‌های مختلف، فایل مسترینگ شما را نابود نکنند. نکته ای که باید در نظر داشته باشید، این است که شما با توجه به هدرومی که قرار می‌دهید، باید بلندی صدایی برابر با -۱۵ LUFS تا -۱۳ LUFS را به دست آورید.

میکس خوب، پیش نیاز یک مستر حرفه ای

مسترینگ به نوعی، آخرین قسمت یک میکس خوب است و برای این که صدای شما در ویدئوها، صداهایی شفاف، واضح و بلندی آن‌ها کاملا درست باشد، باید میکس خوبی را پیش از مسترینگ به دست آورید.

یکی از بهترین راه‌ها برای چک کردن میکس‌هایتان، این است که میکس خود را در صدای بسیار کم گوش کنید و مطمئن شوید که همه المان‌ها را می‌توانید به راحتی بشنوید. در نظر داشته باشید که طرفداران شما و کسانی که ویدئوهای شما را تماشا می‌کنند، این کار را با تجهیزات مختلف انجام می‌دهند.

بسیاری از افراد ویدئوها را با اسپیکر‌های گوشی خود تماشا می‌کنند، برخی از افراد برای دیدن ویدئو‌ها از هدفون های عادی استفاده می‌کنند و برخی از افراد نیز برای دیدن این ویدئو‌ها، از اسپیکر های استودیویی و مانیتورینگ استفاده می‌کنند.

میکسی که شما باید برای ویدئو‌های خود در انجام دهید، باید به گونه ای باشد که در تمامی این اسپیکر‌ها و تجهیزات، صدای خوبی را ارائه دهد.

سخن پایانی

با استفاده از نکاتی که در مقاله مسترینگ در یوتیوب گفته شد، می‌توانید صدایی را در ویدئو‌های خود استفاده کنید که از دید کارشناسان یوتیوب، بهترین صدای ممکن برای این پلتفرم است. بار دیگر، این نکات را به طور خلاصه در ادامه مرور می‌کنیم.

  • از پلاگین‌های نشان دهنده LUFS استفاده کنید و سعی کنید صدایی با بلندی میانگین -۱۴ LUFS به دست بیاورید.
  • بر روی فیدر مستر خود، ۱ الی ۲ دسی بل هدروم بگذارید.
  • صدا را با بالاترین کیفیت ممکن خروجی بگیرید. حداقل کیفیت مورد نظر ۱۲۸ kbps می‌باشد.
  • از فایل‌های با کیفیت و کمپرس نشده همانند WAV و AIFF استفاده کنید. تا حد امکان از فایل‌های کمپرس شده همانند MP3 دوری کنید.
  • میکس خود را در صدای پایین گوش دهید و مطمئن شوید که تمامی المان‌ها شنیده می‌شوند.
مطالب مرتبط
ارسال نظر
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 × پنج =