×

گیتارهای آکوستیک با بدنه Dreadnought یا بدنه OM، کدام یک بهتر است؟

گیتار آکوستیک

گیتارهای آکوستیک در طرح‌های مختلفی طراحی می‌شوند اما دو طرح بدنه OM و Dreadnought را می‌توانیم جزو پرطرفدارترین طرح‌هایی بدانیم که برای این گیتارها مورد استفاده قرار گرفته اند. در کنار ظاهر زیبایی که این طرح‌ها به گیتارها بخشیده اند، استفاده از این طرح‌‎‌ها در بدنه این گیتارها صدای خاصی را نیز به آن‌ها بخشیده است. اما کدام یک مناسب شماست و بهتر است برای سبک نوازندگی خود انتخاب کنید؟

در این مقاله به این سوال پاسخ می‌دهیم.

گیتار آکوستیک طرح Dreadnought چیست؟

یکی از طرح‌های بسیار محبوب در میان گیتارهای آکوستیک، طرح Dreadnought می‌باشد که اولین بار در سال ۱۹۱۶ توسط کمپانی مارتین ساخته شد. این بدنه، در طی سال‌های گذشته به یک استاندارد در میان گیتارهای آکوستیک تبدیل شده و بسیاری از شرکت‌ها از این طرح برای ساخت گیتارهای خود استفاده می‌کنند.

احتمال آن که ۸۰ درصد گیتارهای آکوستیکی که در کنسرت‌ها و یا استودیوها مشاهده می‌کنند، گیتارهایی با این طرح باشند، بسیار زیاد است. گیتار Fender Af -125 نمونه ایی از این دسته می‌باشد.

گیتار آکوستیک با الگوی بدنه Dreadnought
گیتار آکوستیک با الگوی بدنه Dreadnought

هنگامی که این طرح برای گیتارهای آکوستیک مورد استفاده قرار گرفت، برای آن‌ها ۱۲ فرت در دسترس (به جز فرتهای بر روی بدنه) در نظر گرفته شده بود. امروزه بیشتر گیتارهایی که با این طرح ساخته می‌شوند دارای ۱۴ فرت قابل دسترس می‌باشند. از طرفی نیز، گیتارهای Dreadnought ای که توسط شرکت مارتین طراحی و ساخته شده است، عموما دارای بدنه ای بسیار گرد هستند.

بدنه نام آشنا گیتار

همین موضوع باعث شده تا بسیاری این گیتارها را با این بدنه بشناسند. اما در عصر کنونی و با این نکته که بسیاری از شرکت‌‌ها در ساخت گیتارها، از نوآوری‌های مختلفی بهره می‌برند، گیتارهای Dreadnought بسیار زیادی را می‌توان پیدا کرد که دارای کات اوی هستند و با استفاده از آن‌‌ها می‌توانید به فرتهای انتهایی فرت بورد دسترسی راحت تری داشته باشید.

مشخصات بدنه گیتار

اما ابعاد این بدنه شاید به شما کمک کند تا ایده بهتری از این گیتارها داشته باشید. طول بدنه این محصول، برابر با ۵۰۸ میلی متر است و عرض آن، برابر با ۳۹۶.۹ میلی متر می‌باشد. عمق بدنه این گیتارها نیز برابر با ۱۲۳.۸ میلی متر می‌باشد. از دلایل محبوبیت این گیتارها می‌توانیم به صدای آن‌ها اشاره کنیم که صدایی بسیار کوبنده، گرم و حجیم است. دلیل آن اما، بدنه بسیار بزرگ این سازها می‌باشد که باعث تولید چنین صدا می‌شود.

از این نوع گیتارها در انواع سبک‌ها از جمله سبک‌‌های Singer Songwriter استفاده می‌شود.

شرکت مارتین

با این که شرکت مارتین را می‌توانیم طراح اصلی این نوع بدنه بنامیم، شرکت‌های دیگر نظیر تاکامین، تیلور، گیبسون و اپیفون جزء شرکت‌هایی هستند که از این نوع بدنه برای ساخت گیتارهای خود استفاده کرده اند و آرتیست‌های بسیاری با استفاده از این گیتارها به صدای مورد نظر خود دست پیدا کرده اند.

از آرتیست‌هایی که از این نوع گیتارها برای ساخت آهنگ‌های خود استفاده کرده اند می‌توانیم به Joni Mitchell، Neil Young، Kurt Cobain، Garth Brooks، The Beatles، Johnny Cash و Woodie Guthrie اشاره کرد.

گیتارهای آکوستیک طرح OM چه گیتارهایی هستند؟

گیتارهایی که از طرح OM یا Orchestral Model بهره می‌برند نیز طرفداران خاص خود را دارند. این طرح به طور کلی، شباهت بسیار زیادی به گیتارهایی با طرح OOO ( تریپل اُ ) دارد. فرقی اصلی این گیتار را می‌توان در دسته آن مشاهده کرد زیرا بر خلاف گیتارهای Dreadnought، این گیتارها از همان ابتدا از ۱۴ فرت در دسترس بهره می‌بردند که باعث شد تا بسیاری از افرادی که به دنبال نواختن ملودی‌های مختلف بر روی گیتار خود هستند از این گیتارها استفاده کنند.

از طرفی نیز، از دید بسیاری از افراد، این مدل گیتارها دارای شباهت زیادی به گیتارهای Dreadnought دارند اما تفاوت آن‌ها در این است که بدنه این گیتارها کمی کوچک تر است و این بدنه کوچک تر، صدایی بسیار دقیق تر و متمرکز تر را ارائه می‌دهد.

گیتار آکوستیک با الگوی بدنه OM (ORCHESTRAL MODEL)
گیتار آکوستیک با الگوی بدنه OM (ORCHESTRAL MODEL)

ابعادی که این گونه گیتارها دارند، به این شکل است. طول بدنه گیتارهای OM برابر با ۴۹۲.۱ میلی متر است و عرض آن برابر ۳۸۱ میلی متر. عمق بدنه این گیتارها نیز برابر با ۱۰۴.۵ میلی متر می باشد که ابعادی به مراتب کوچکتر از بدنه گیتارهای Dreadnought می‌باشد.

یکی دیگر از دلایلی که بسیاری از افراد به سراغ این گیتارها می‌روند، قیمت ارزان تر این گیتارها می‌باشد. از آرتیست‌هایی که از این نوع گیتارها استفاده می‌کنند می‌توانیم به Eric Clapton، Bob Dylan، John Mayer و Bruno Mars اشاره کنیم. البته شایان ذکر است که این آرتیست‌ها همواره از گیتارهای OM استفاده نمی‌کنند و در بسیاری از اجراهای خود، از گیتارهای Dreadnought  نیز استفاده کرده اند.

مقاله تفاوت گیتار آکوستیک پیکاپ دار و معمولی را مطالعه فرمایید.

صدای گیتار

اما تفاوت اصلی این گیتارها، علاوه بر ابعاد آن‌ها که تفاوت زیادی دارد، در صدای آن‌هاست. بسیاری از افراد، عاشق صدای گیتارهای Dreadnought هستند زیرا این گیتارها صدایی بسیار گرم، کوبنده و حجیم را تولید می‌کنند که می‌توانید در انواع سبک‌های موسیقی از آن استفاده کنید و صدای بسیار خوبی را به دست آورید.

مقایسه دو بدنه گیتارهای آکوستیک DREADNOUGHT  و  OM
مقایسه دو بدنه گیتارهای آکوستیک DREADNOUGHT و OM

اما از طرفی، بسیاری از گیتارهایی که امروزه به بازار عرضه شده اند، گیتارهایی هستند که دارای پیکاپ یا پری امپ هستند و می‌توانید مستقیما آن‌ها را به کارت صدا و یا سیستم PA متصل کنید. به همین دلیل است که تفاوت صدایی این دو گیتار در سال‌های اخیر کمتر شده است و با استفاده از هر کدام از این سازها می‌توانید به صدای مورد نظر خود دست پیدا کنید. بسیاری از نوازندگان گیتار اما صدای گیتارهای OM را برای نواختن آکوردهای مختلف و ریتم نوازی بیشتر دوست دارند.

سبک Bluegrass

گیتارهای Dreadnought در ابتدا بیشتر برای سبک Bluegrass مورد استفاده قرار می گرفتند اما با محبوبیت بیشتر این گیتارها، نوازندگان بیشتری از این گیتارها برای سبک‌های دیگر همانند جز، فانک، پاپ و یا حتی راک استفاده کردند. هنگامی که با استفاده از این گیتارها به نواختن آرپژهای مختلف می‌پردازید، صدای بی نظیر این نوع گیتار را به خوبی احساس می‌کنید.

استایل Finger Pick

اما اگر استایل نوازندگی شما، استایل Finger Pick یا استفاده از انگشتان خود برای نواختن نت‌های می‌باشد، انتخاب گیتارهای OM برای شما مناسب تر است زیرا این نوع گیتارها صدایی دقیق تر دارند و تمامی جزئیات شما در نوازندگی به خوبی با استفاده از این گیتارها شنیده می‌شود. امیدوارم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید، همراه مجله موسیقی سازکالا باشید.

مطالب مرتبط
ارسال نظر
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *