×

نرم افزارهای ویرایش صدا

نرم افزارهای ویرایش صدا، همانند دیگر نرم افزارهای ادیت موجود در بازار برای کسانی ساخته شده‌اند که با استفاده از آن‌ها می‌خواهند صداهای خاصی را تولید کنند، صداهای ضبط شده خود را برای ویدئو‌ها ادیت کنند و یا به دنبال ساخت موسیقی متن یک فیلم، میکس و مستر و یا ضبط استودیویی هستند.

سال‌ها پیش تمامی این قابلیت‌ها را باید با استفاده از تجهیزات آنالوگ انجام می‌دادید اما امروزه با استفاده از نرم افزارهای مختلف نه تنها می‌توانید به ضبط صدا و میکس و مستر بپردازید، بلکه می‌توانید صداهای بسیار خاص و فوق العاده تولید کنید که با استفاده از آن‌ها می‌توانید آهنگ‌هایی منحصر به فرد خلق کنید.

انواع نرم افزارهای ویرایش صدا

نرم افزارهای ویرایش صدا انواع گوناگونی دارند که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم، اما نکته‌ای که باید به آن دقت کنید تفاوت نرم افزارهای ادیت و نرم افزارهای میزبان است. نرم افزارهای ویرایش یا ادیت صدا تنها امکان برش دادن فایل‌های صوتی و برخی از ادیت‌های ساده را در اختیار شما قرار می‌دهند. این نرم افزارها را می‌توانید برای ادیت صداهای ضبط شده خود در ویدئوهای خود استفاده کنید. اما با استفاده از این نرم افزارها نمی‌توانید کنترل بسیار کاملی بر روی ادیت‌های خود داشته باشید.

از طرفی، نرم افزارهای میزبان که به آن‌ها DAW یا Digital Audio Workstation گفته می‌شود، نرم افزارهای بسیار پیشرفته‌ای هستند که این امکان را برای شما فراهم می‌کنند تا با استفاده از آن‌ها بتوانید صداهای خود را به حرفه‌ای‌ترین شکل ممکن ادیت کنید، با استفاده از پلاگین‌ها آن‌ها را میکس و مستر کنید و یا به ضبط آهنگ‌های خود بپردازید.

در سازکالا به هر دو نوع این نرم افزارها اشاره می‌کنیم و انواع آن‌ها را به شما معرفی می‌کنیم که با استفاده از آن‌ها بتوانید صداهای فوق‌العاده‌ای در اختیار داشته باشید.

نرم افزار میزبان چیست؟

نرم افزارهای میزبان، نرم افزارهایی هستند که این امکان را برای شما فراهم می‌کنند تا علاوه بر ادیت صداهای ضبط شده به بهترین شکل ممکن، بتوانید سازها و وکال‌های خود را با استفاده از پلاگین‌ها و یا سخت افزار‌های آنالوگ استودیویی ضبط کنید و یا آن‌ها را میکس و مستر کنید.

معرفی نرم افزارهای ویرایش صدا در سازکالا

نرم افزارهای میزبان حدودا ۴ دهه است که باعث شده‌اند تا مهندسین صدا به صداهای مورد نظر خود دست پیدا کنند و به این ترتیب بتوانند آهنگ‌ها و آلبوم‌های فوق العاده‌ای تولید کنند. یکی از موضوعاتی که باید به آن توجه داشته باشید، این است که نرم افزارهای میزبان در مقابل نرم افزارهای ویرایش صدا، بسیار پیشرفته‌تر و در عین حال پیچیده‌تر هستند.

در ادامه مقاله نرم افزارهای ویرایش صدا برخی از نرم افزارهای میزبان مشهور را به شما معرفی می‌کنیم و مزایا و معایب هر کدام را شرح می‌دهیم تا بتوانید با استفاده از آن‌ها به صدای مورد نظر خود دست پیدا کنید و موسیقی بسیار با کیفیتی را تولید کنید.

مطلب پیشنهادی: معرفی ۱۰ نرم افزار برتر میزبان استودیویی

Image-Line FL Studio

نرم افزار های ویرایش صدا 01

نرم افزار میزبان FL Studio که در ابتدا با نام FruityLoops به بازار عرضه شد، یک نرم افزار میزبان بسیار پیشرفته است که بیشتر طرفداران این نرم افزار را تنظیم کننده‌های موسیقی الکترونیک تشکیل می‌دهند. نرم افزار FL Studio برای تنظیم و ساخت موسیقی یکی از بهترین و با امکانات‌ترین نرم افزارهای دنیاست و این موضوع باعث می‌شود تا با استفاده از این محصول بتوانید موسیقی خود را با استفاده از بهترین ابزار تولید کنید.

بسیاری از کسانی که به تولید موسیقی هیپ هاپ و یا EDM می‌پردازند، با استفاده از این نرم افزار آهنگ‌های خود را تنظیم می‌کنند. جدیدترین نسخه این نرم افزار میزبان که FL Studio 20 نام دارد، دارای ویژگی‌ها و امکانات بسیار کاربردی می‌باشد. مهم‌ترین تغییری که این نسخه نسبت به نسخه‌های قبل داشته، این موضوع است که می‌توانید از این نرم افزار به صورت ۶۴ بیتی در سیستم عامل مک نیز استفاده کنید.

نرم افزار میزبان FL Studio در سال ۲۰۲۰ پر طرفدارترین نرم افزار میزبان دنیا شناخته شد و جالب است این موضوع را بدانید که بسیاری از تنظیم کننده‌ها و موزیسین‌ها، به خصوص کسانی که در سبک‌های هیپ هاپ و EDM مشغول به فعالیت هستند، با استفاده از این نرم افزار میزبان به تولید موسیقی می‌پردازند.

مزایا

  • امکانات بسیار حرفه‌ای و فوق‌العاده
  • مناسب برای تنظیم کننده‌های هیپ هاپ و EDM

معایب

  • رابط کاربری فانتزی

Steinberg Cubase

Steinberg Cubase

نرم افزار میزبان کیوبیس را می‌توان یکی از قدیمی‌ترین نرم افزارهای میزبان دنیا دانست که پس از دهه‌ها، همچنان با ویژگی‌های فوق العاده خود با نرم افزارهای میزبان جدید رقابت می‌کند. نرم افزار کیوبیس یکی از مجهز‌ترین نرم افزارهای میزبان از نظر امکانات ادیت، ضبط و میکسینگ است.

شرکت اشتاینبرگ اولین شرکتی بود که نرم افزارهایی را تحت عنوان VST به بازار عرضه کرد. نرم افزارهایی که تا به امروز نیز در بسیاری از نرم افزارهای میزبان مورد استفاده قرار گرفته‌اند.

شرکت اشتاینبرگ در جدیدترین نسخه نرم افزار میزبان کیوبیس، از امکانات جدیدی بهره برده تا کاربران بتوانند با استفاده از این امکانات، میکس‌های فوق‌العاده‌ای تولید کنند. شاید برخی از کاربران این نرم افزار دلتنگ زمانی هستند که این شرکت با آپدیت‌های خود امکانات بی شماری را به نرم افزار خود اضافه می‌کرد، اما باید توجه داشت که بعد از ۳۰ سال، این نرم افزار میزبان یکی از پیشرفته‌ترین و حرفه‌ای‌ترین نرم افزارهای میزبانی است که با استفاده از آن نه تنها می‌توانید صداهای ضبط شده خود را به بهترین شکل ممکن ادیت کنید، بلکه با استفاده از امکانات جدید این نرم افزار می‌توانید میکس‌های فوق العاده ای نیز داشته باشید.

مزایا

  • امکانات پیشرفته برای ادیت صدا
  • بهره مندی از باندل‌ها و وی اس تی‌های بسیار با کیفیت

معایب

  • طراحی معمولی

Presonus Studio One

Presonus Studio One

نرم افزار میزبان استودیو وان را می‌توان یکی از جدیدترین نرم افزارهای میزبانی دانست که در حال حاضر در دنیا وجود دارد. این نرم افزار همانند رقبای خود از امکانات بسیاری بهره می‌برد که تلاش کرده است با ارائه این امکانات باعث شود تا کاربران بتوانند صدای فوق العاده ای را به دست بیاورند.

شما با استفاده از این نرم افزار نه تنها می‌توانید فایل‌های صوتی خود را به راحتی ادیت کنید، بلکه این امکان را دارید تا فایل‌های MIDI را نیز به بهترین شکل ممکن ادیت کرده و به صدای دلخواه خود دست پیدا کنید.

از ویژگی‌های فوق العاده این محصول می‌توانیم به دسترسی سریع به تمامی امکانات این محصول اشاره کنیم. با استفاده از نرم افزار استودیو وان شما می‌توانید صدای خود را به حرفه‌ای‌ترین شکل ممکن ادیت و میکس و مستر کنید.

اما مشکلی که این نرم افزار میزبان دارد این است که به دلیل این که نسبت به رقبای خود نرم افزار جدیدی محسوب می‌شود، برخی از پلاگین‌ها با باگ‌های متعددی بر روی این نرم افزار اجرا می‌شوند. شرکت Presonus در تلاش است تا با هر آپدیت، این باگ‌ها را کمتر و تجربه ای دلچسب‌تر برای شما ایجاد کند.

مزایا

  • امکانات ادیت بسیار خارق العاده
  • دسترسی سریع به امکانات آن

معایب

  • همه امکانات در یک پنجره قرار دارد که باعث گیج شدن کاربران تازه وارد می‌شود.

Logic Pro

Logic Pro

نرم افزار میزبان Logic، نرم افزار میزبانی است که شرکت مشهور اپل برای کاربران کامپیوترهای خود آن را طراحی کرده است. با این که در ابتدا بسیاری از افراد به این نرم افزار میزبان شک داشته‌اند، اما باید بدانید کمپانی اپل با عرضه نسخه Logic Pro X این امکان را برای کاربران ایجاد کرده است که بتوانند با استفاده از این نرم افزار میزبان به صدای مورد نظر خود دست پیدا کنند.

با استفاده از این نرم افزار نه تنها می‌توانید صداهای خود را ادیت کنید، بلکه این نرم افزار یکی از بهترین نرم افزارها برای ضبط موسیقی نیز می‌باشد. امکانات میکس و مستر این نرم افزار فوق‌العاده است و یکی از ویژگی‌های فوق العاده آن، قیمت کمتر نسبت به دیگر نرم افزارهای میزبان موجود در بازار می‌باشد. تنها مشکل این محصول این است که تنها می‌توانید آن را بر روی کامپیوترها و لپ تاپ‌های مک شرکت اپل نصب کرده و از آن استفاده کنید.

مزایا

  • امکانات فوق العاده کاربردی
  • رابط کاربری جذاب

معایب

  • اختصاصی بودن برای سیستم عامل مک

Cockos Reaper

Cockos Reaper

نرم افزار میزبان ریپر یکی دیگر از نرم افزارهای میزبان است که این امکان را به شما می‌دهد تا با استفاده از آن بتوانید با بهترین کیفیت ممکن به ساخت موسیقی، ادیت صداها و میکس و مستر بپردازید. یکی از ویژگی‌های این محصول، حجم بسیار پایین آن است که این امکان را به کاربر می‌دهد تا بتواند حتی با ضعیف‌ترین سیستم‌ها نیز از این نرم افزار میزبان استفاده کند.

از مهم‌ترین ویژگی‌های این محصول می‌توانیم به این نکته اشاره کنیم که می‌توانید با استفاده از Themeهایی که در این نرم افزار وجود دارد، ظاهر آن را تغییر دهید. همچنین قیمت این نرم افزار میزبان نیز بسیار پایین است که باعث می‌شود تا افراد بیشتری بتوانند با استفاده از آن به ساخت موسیقی بپردازند. تنها نکته منفی درباره این محصول این است که پلاگین‌های زیادی در این نرم افزار به صورت پیش فرض وجود ندارند.

مزایا

  • قیمت بسیار مناسب
  • حجم بسیار کم
  • قابلیت تغییر ظاهر نرم افزار

معایب

  • تعداد کم پلاگین‌های پیش فرض

Avid Pro Tools

Avid Pro Tools

نرم افزار میزبان پرو تولز، یکی از قدیمی‌ترین نرم افزارهای میزبان دنیاست که تا به امروز نیز کاربران بسیاری با استفاده از آن به ساخت موسیقی می پرداخته‌اند. پرو تولز از دید بسیاری از افراد، استانداردترین نرم افزار ادیت و ضبط و میکس و مستر دنیاست و دلیل آن این است که نه تنها بسیاری از افراد مشهور در زمینه مهندسی صدا از این نرم افزار استفاده می‌کنند، بلکه تمامی استودیوهای مطرح دنیا نیز با استفاده از پرو تولز به ضبط، ادیت، میکس و مستر می‌پردازند.

نرم افزار میزبان پرو تولز نسبت به رقبای خود از ظاهری قدیمی‌تر بهره می‌برد و برخی از امکاناتی که نرم افزارهایی مانند استودیو وان در اختیار کاربر قرار می‌دهند را ندارد. اما از طرفی، پرو تولز کامل‌ترین ابزار ادیت و میکس را در اختیار کاربران قرار می‌دهد، ابزار و امکاناتی که در هیچ نرم افزار دیگری آن را پیدا نمی‌کنید.

اگر می‌خواهید در زمینه مهندسی صدا به طور جدی فعالیت کنید، نرم افزار پرو تولز بهترین گزینه برای شما خواهد بود. یکی از موضوعاتی که باید درباره این نرم افزار بدانید این است که شرکت Avid از پلاگین‌هایی با فرمت VST پشتیبانی نمی‌کند بنابراین پلاگین‌های VST شما در این نرم افزار اجرا نخواهند شد.

برای استفاده از پلاگین‌های خود در نرم افزار پرو تولز باید آن‌ها را با فرمت AAX و یا RTAS نصب کنید. یکی دیگر از ویژگی‌هایی که باعث می‌شود تا این نرم افزار به عنوان حرفه‌ای‌ترین نرم افزار ساخت موسیقی شناخته شود، این است که با استفاده از میکس کنترلرهای شرکت Avid میکس‌های خود را به راحتی کنترل کرده و کیفیت فوق العاده ای دریافت کنید.

مزایا

  • دارای کامل‌ترین ابزار ادیت و میکس صدا
  • استانداردترین نرم افزار میزبان برای مهندسی حرفه‌ای صدا

معایب

  • ظاهری قدیمی و پیچیده
  • عدم پشتیبانی از پلاگین‌ها با فرمت VST

Ableton Live

Ableton Live

نرم افزار میزبان ایبلتون لایو یکی دیگر از نرم افزارهایی است که بسیاری از تنظیم کننده‌های موسیقی الکترونیک از آن استفاده می‌کنند. این نرم افزار امکاناتی را در اختیار شما قرار می‌دهد که برای تولید موسیقی الکترونیک همانند Dubstep ،EDM و بسیاری دیگر از سبک‌ها مناسب است و باعث می‌شود تا بتوانید به راحتی به صدای مورد نظر خود دست پیدا کنید.

این نرم افزار را می‌توانیم جدی‌ترین رقیب برای نرم افزار میزبان FL Studio بنامیم. جدیدترین نسخه این نرم افزار میزبان علاوه بر این که امکانات بسیار فوق‌العاده ای را به شما ارائه می‌دهد، این امکان را برای شما فراهم کرده تا با استفاده از این نرم افزار بتوانید از پلاگین‌هایی با فرمت VST3 نیز در میکس‌ها و تنظیم‌های خود استفاده کنید.

مزایا

  • ابزارها و پلاگین‌های پیش فرض بسیار کاربردی
  • دسترسی سریع به قیمت‌های مختلف
  • نرم افزار منتخب بسیاری از تنظیم کننده‌های موسیقی الکترونیک

Adobe Audition

adobe audition

ویرایش، میکس، رکورد و ذخیره صدا در آدیشن به سادگی انجام می‌شود. آدیشن یک برنامه ضبط با ابزار بسیار زیاد می‌باشد که شامل مولتی ترک، شکل موج صوتی، فضای مناسب برای خلق محتوای صوتی، میکس، ویرایش و ذخیره این محتوا است. این ورک استیشن صوتی دیجیتال ساخته شده تا جریان کاری و پردازش صدای موجود روی ویدئوی شما را بهبود بخشد. در نهایت شما صدایی با کیفیت‌تر و تمیز روی ویدئوی خود خواهید داشت.

مزایا

  • مناسب کارهای ویدئویی
  • قابل تطبیق با دیگر نرم افزارهای Adobe

معایب

  • برای آهنگسازی خیلی مناسب نیست

سخن پایانی

با استفاده از نکاتی که درباره هر کدام از نرم افزارهای ویرایش صدا در این مقاله به شما معرفی کردیم، شما می‌توانید با توجه به نیازهای خود، نرم افزار مورد نظر خود را دریافت و با استفاده از آن‌ها به ادیت صدا و یا ساخت موسیقی بپردازید. در نظر داشته باشید که نرم افزارهای میزبان امکاناتی به مراتب بیشتر از نرم افزارهای ادیت در اختیار شما قرار می‌دهند.

در انتها پیشنهاد سازکالا به شما این است که انواع نرم افزارها را امتحان کرده و نرم افزاری را انتخاب کنید که به راحتی با استفاده از آن به ادیت و یا میکس صدای خود می‌پردازید. در قسمت نظرات منتظر سوالات و دیدگاه‌های شما درباره نرم افزارهای ویرایش صدا هستیم.

مطالب مرتبط
ارسال نظر
2 thoughts on “نرم افزارهای ویرایش صدا
  • اسفند ۳, ۱۳۹۹ at ۲:۰۷ ب٫ظ

    ممنون از مطلب بسیار مفیدی که به اشتراک گذاشتین با ما

    پاسخ
  • بهمن ۳۰, ۱۴۰۰ at ۱۱:۵۱ ب٫ظ

    دست مریزاد، بسیار حرفه ای و تخصصی به نرم افزارهای حوزه صدا پرداخته اید و مقاله بسیار خوب و پرباری بود، ضمناً نرم افزارهای FL Studio و Cubase که تشریح کردید به نظرم فوق العاده هستند.

    پاسخ
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *