×

مختصری بر تاریخچه شرکت BOSS

تاریخچه شرکت BOSS

شرکت باس یکی از محبوب‌ترین شرکت‌های دنیا در زمینه تولید پدال‌ افکت‌های مناسب برای گیتار الکتریک و گیتار بیس است که از سال ۱۹۷۳ تاکنون، به تولید پدال‌های با کیفیت و حرفه ای پرداخته است. با ۵۰ سال قدمت، همواره می‌توانید پدال‌های این شرکت را در پدال بورد نوازندگان بزرگ ببینید و یا با استفاده از این پدال‌ها، به صدای مورد نظر خود دست پیدا کنید.

این شرکت در کنار ساخت پدال‌های مختلف، تاکنون مولتی افکت‌ها و همچنین آمپلی فایرهای مختلفی را نیز به بازار معرفی کرده است که تعداد آن‌ها بسیار کم می‌باشد و عموما برای نوازندگانی ساخته شده که نمی‌خواهند برای خرید یک پدال بورد هزینه کنند.

پیشتاز در تولید افکت های گیتار الکتریک

 پیشتاز در تولید افکت های گیتار الکتریک

برای سال‌ها، شرکت باس به تولید افکت پدال‌های مختلف برای گیتارهای الکتریک پرداخته است که این پدال‌ها، طرفداران بسیاری نیز پیدا کرده اند. بسیاری از این پدال‌ها، هنگام ضبط آلبوم‌ها و یا آهنگ‌های مشهور مورد استفاده قرار گرفته اند و صدایی که از آن‌ها بدست آمده، صدایی بسیار زیبا و خاص می‌باشد.

امروزه شرکت باس، یکی از زیر مجموعه‌های برند رولند به شمار می‌رود. شرکتی ژاپنی که در ساخت و سازها و تجهیزات موسیقی قدمتی طولانی دارد و می‌توانید از آن در شرایط مختلف استفاده کنید. جالب است بدانید که شرکت باس چند سمپلر و درام ماشین نیز تولید کرده است که برای آهنگسازان سبک الکترونیک، یک اتفاق فوق العاده به شمار می‌رود.

پدال‌های شرکت باس، تا سال ۱۹۹۰ در کشور ژاپن تولید می‌شدند و پس از آن، کارخانه تولید کننده پدال‌های این برند، به کشور تایوان نقل مکان کرد. از سال ۲۰۱۹ نیز این پدال‌ها در کشور مالزی تولید می‌شود اما یکی از نکاتی که باید در مورد این پدال‌ها در نظر داشته باشید این است که شرکت باس همواره تلاش کرده تا کیفیت ساخت و متریالی که برای ساخت محصولات خود در نظر می‌گیرد را حفظ کند.

بسیاری از پدال‌های این شرکت، از قابلیت Buffered Bypass برخوردار هستند که هنگامی که این پدال‌ها را خاموش می‌کنید، باعث می‌شود تا به شکل کامل از مدار خارج شوند و تاخیری در دیگر پدال‌ها به وجود نیاورند.

از جمله محبوب ترین پدال‌های این شرکت، می‌توانیم به پدال دیلی DD-7 اشاره کنیم که یک پدال دیلی به شکل دیجیتال است. پدل GE-10 نیز یکی از پرفروش‌ترین اکولایزرهای این شرکت به شمار می‌رود و پدال HM-2، یکی از پدال‌هایی است که باعث شد تا صدای گیتارهای سبک دِث متال برای همیشه تغییر کند و افراد با استفاده از این پدال بتوانند به صدای افسانه ای گروه‌های دث متال اروپایی دست پیدا کنند.

رونمایی از پدال های Waza Craft

رونمایی از پدال های Waza Craft

پس از گذشت چند سال که بسیاری از پدال‌های این شرکت توقف تولید شدند، در بازار فروش تجهیزات دست دوم قیمت این پدال‌ها بسیار بالا رفت به گونه ای که بسیاری از نوازندگان حاضر بودند تا هزاران دلار را صرف خرید یکی از پدال‌های این شرکت کنند. همین موضوع باعث شد تا شرکت باس از سری جدید پدال‌های خود با نام Waza Craft رونمایی کند.

پدال‌هایی که از همان مدارهای قدیمی ساخته شده بودند، کیفیت بدنه و تکنولوژی بهتری در ساخت آن‌ها استفاده شده بود و قیمت مناسب آن‌ها باعث شد تا قیمت پدال‌های این شرکت در بازار دست دوم مقدار زیادی کاهش یابد و افراد بتوانند با خرید این محصولات، به صدای مورد نظر خود دست پیدا کنند. کلمه Waza در زبان ژاپنی به معنای هنر و تکنیک است.

تولید سمپلر و آمپلی فایر

در سال‌های اخیر، شرکت باس نه تنها به تولید پدال‌های خود ادامه داده است، بلکه به تازگی به تولید دستگاه‌های جدیدی همانند سمپلر‌ها و ریتم ماشین‌های مختلف نیز پرداخته است. آن‌ها همچنین به تازگی به ساخت آمپلی فایرهای مختلف نیز پرداخته اند که نام آن‌ها، آمپلی فایر های کاتانا می‌باشد.

این آمپلی فایر‌ها نه تنها صدای بسیار خوبی را ارائه می‌دهند، بلکه می‌توانید با استفاده از آن‌ها به صدای برخی از پدال‌های مشهور این شرکت نیز دست پیدا کنید. پیشنهاد ویژه سازکالا به شما این است که مقاله انواع افکت های گیتار الکتریک را مطالعه فرمایید.

اولین محصول شرکت باس

یکی از اولین محصولاتی که شرکت باس تولید کرده است، B-100 نام داشت که در سال ۱۹۷۴ به بازار عرضه شده بود. این محصول در واقع یک پیکاپ و پری امپ کلیپسی بود که به طور اختصاصی برای گیتار های آکوستیک ساخته شده بود.

نام این پیکاپ The Boss نام گذاری شده بود اما هنوز نام شرکت به این نام تغییر نکرده بود و در آن زمان، این شرکت با نام Beckme Musical Instruments Product به فعالیت می‌پرداخت.

اولین محصول شرکت باس
B-100

اولین محصول این شرکت که شباهت بسیاری به پدال‌های امروزی دارد، پدال کورس CE-1 بود که در ماه ژوئن سال ۱۹۷۶ تولید شد.

نکته جالبی که در مورد این پدال وجود دارد این است که مهندسین این شرکت آن را به گونه ای طراحی کرده اند که صدای مشهور کورس‌های آمپلی فایرهای JC-120 شرکت رولند را در قالب یک پدال در اختیار شما قرار دهد.

این پدال به عنوان یکی از اولین پدال‌های دنیا برای نوازندگان به بازار عرضه شد و نکته ای که در مورد آن وجود دارد این است که در مقایسه با دیگر محصولاتی که این شرکت تا کنون عرضه کرده، پدالی بسیار بزرگ به شمار می‌رفت.

پس از تولید این محصول، شرکت باس شروع به تولید محصولات دیگر کرد و دیگر محصولاتی که توسط این شرکت در همان سال تولید شد، پدال‌های GE-10 که یک پدال اکولایزر بود، پدال BF-1 که یک پدال فلنجر محسوب می‌شد و همچنین پدال DB-5 که یک پدال دیستورشن بود، می‌باشند.

باس
Boss GE-10

انقلابی در تولید استامپ باکس ها

اما شروع تولید پدال‌های کوچک و طراحی خاص آن‌ها که همچنان نیز توسط شرکت باس ادامه دارد، در سال ۱۹۷۷ با تولید ۶ پدال رقم خورد. نکته جالب توجه آن جاست که تمامی این ۶ عدد پدال اکنون توقف تولید شده اند و هیچ کدام از آن‌ها دیگر توسط این شرکت تولید نمی‌شوند.

این پدال‌ها شامل یک پدال اوردرایو به نام OD-1، یک پدال فیزر به نام PH-1، یک اکولایزر پارامتریک به نام SP-1، یک اکولایزر گرافیکی با ۶ باند مختلف به نام GE-6، یک پدال کمپرسور به نام CS-1 و یک پدال واه به نام TW-1 بوده اند.

Boss OD-1

در سال ۱۹۸۳، باس یکی از اولین پدال‌های پر فروش خود را به نام DD-2 به بازار عرضه کرد که یک پدال دیلی بسیار خوش صدا و کاربردی به شمار می‌رفت. سپس، این شرکت به ساخت پدال‌های دیگری کرد که باعث شد تا نام این شرکت به عنوان یکی از بهترین شرکت‌های تولید کننده پدال در دنیا بپیچد.

برای مثال، در ۱۹۹۱ پدال Metal Zone به بازار عرضه شد و در سال ۱۹۹۲، این شرکت ۹ عدد پدال جدید را به بازار عرضه کرد که از جمله این پدال‌ها می‌توانیم به پدال DS-2 و HM-2 اشاره کنیم که در آلبوم‌های بسیاری از آن‌ها استفاده شده است.

این شرکت در سال ۲۰۰۶ شروع به ساخت پدال‌های شبیه ساز کرد و پدال شبیه ساز صدای گیتار آکوستیک و یا پدال‌های شبیه ساز آمپلی فایرهای فندر توسط این شرکت به بازار عرضه شدند. از طرفی، سیستمی که این شرکت برای پدال‌های خود در نظر گرفته به گونه ای عمل می‌کند که هنگام Bypass کردن آن‌ها هیچ کلیک و صدای اضافی ای را از آن‌ها دریافت نخواهید کرد.

برچسب ها :
مطالب مرتبط
ارسال نظر
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *