×

مقایسه افکت های دیجیتال و آنالوگ

طی سال‌های اخیر، با پیشرفت تولید تجهیزات استودیویی دیجیتال، یکی از مهم‌ترین و اساسی‌ترین سوالاتی که برای نوازندگان مطرح شده این است که در میان افکت‌ها و تجهیزات آنالوگ و دیجیتال، کدام یک دارای مزیت بیشتری است؟ آیا افکت‌های دیجیتال مناسب‌تر هستند یا افکت‌های آنالوگ؟ در این مقاله به مقایسه افکت های دیجیتال و آنالوگ و بررسی مزایا و معایب هر یک از آن‌ها خوهیم پرداخت. با سازکالا همراه باشید.

پدال های آنالوگ

مقایسه افکت های دیجیتال و آنالوگ (پدال های آنالوگ)

پدال‌های آنالوگ، ساده‌ترین راه برای رسیدن به صدای یک افکت خاص است. شما با استفاده از پدال‌های آنالوگ، معمولا تنها به یک نوع حالت صدایی دسترسی پیدا خواهید کرد. البته پدال‌هایی نیز وجود دارند که بیش از یک نوع افکت صدایی را به شما ارائه می‌کنند.

مزایای استفاده از پدال های آنالوگ

پدال‌های آنالوگ به وسیله اندازه نسبتا جمع و جوری که دارند، حمل و نقل راحت‌تری داشته و به راحتی بر روی پدال بورد شما نصب می‌شوند. همچنین شما می‌توانید به راحتی پدال‌های آنالوگ را روی پدال بوردتان جا به جا کنید و ترتیب پدال‌هایتان را به طور دلخواه تغییر دهید. برای مثال، اگر شما بخواهید قبل یا بعد از پدال Overdrive از کمپرسور استفاده کنید، به سادگی می‌توانید با جا به جا کردن پدال‌هایتان این کار را انجام دهید.

یکی از مهم‌ترین مزیت‌های پدال‌های آنالوگی که تنها یک نوع افکت دارند، این است که تنها کاری را انجام می‌دهند که برای آن ساخته شده اند و شما را با حالت‌های متنوع و تنظیمات گوناگون گیج نمی‌کنند. شما با استفاده از این پدال‌ها، بدون نیاز به مانیتورهایی که بر روی افکت‌های دیجیتال قرار دارند و تنها با استفاده از پیچ‌های تنظیم و اعتماد به گوش خودتان می‌توانید به صدای دلخواهتان دست پیدا کنید.

معایب استفاده از پدال های آنالوگ

پدال‌های آنالوگ، به صورت جداگانه به تغذیه برق احتیاج دارند و اگر تعداد پدال‌های آنالوگ تان زیاد باشد، برای تامین برق آن‌ها نیاز به یک منبع تغذیه با تعداد خروجی بالا نیاز خواهید داشت که ممکن است امری هزینه بر باشد. از آنجایی که بیشتر پدال‌های آنالوگ تنها یک حالت صدایی به شما ارائه می‌کنند، برای در اختیار داشتن تنوع بیشتری از حالت‌های صدایی مختلف، نیاز به خرید چند پدال آنالوگ مختلف خواهید داشت.

همچنین خریدن تعداد زیادی از پدال‌های آنالوگ، امری پر هزینه بوده و همچنین باعث می‌شود تا پدال بورد شما بیش از حد بزرگ و سنگین شده و حمل و نقل آن برای شما دشوار باشد.

در ادامه مقاله مقایسه افکت های دیجیتال و آنالوگ با ما همراه باشید.

مولتی افکت های دیجیتال

مولتی افکت های دیجیتال

در طی چند سال اخیر، تولید افکت‌های دیجیتال پیشرفت زیادی کرده و روز به روز طرفداران بیشتری در میان نوازندگان جهان پیدا می‌کند. مولتی افکت های دیجیتال، به جای رد کردن سیگنال صدای شما از ترانزیستورها و تیوب‌های آنالوگ، آن را از طریق یک الگوریتم دیجیتال و به وسیله DSP پردازش می‌کنند.

مزایای استفاده از مولتی افکت های دیجیتال

شما با استفاده از مولتی افکت‌های دیجیتال، می‌توانید تنها با استفاده از سوییچ بورد، به راحتی افکت‌های متفاوت را با هم ترکیب کنید. مولتی افکت‌های دیجیتال، انواع بیشتری از یک افکت را به شما ارائه می‌کنند. برای مثال شما با استفاده از مولتی افکت‌های دیجیتال، می‌توانید چند نوع افکت دیلی از جمله Digital Delay ،Tape Delay و سایر انواع این افکت را در اختیار داشته باشید.

برای تامین برق مولتی افکت‌های دیجیتال، نیاز به منبع تغذیه‌های با تعداد خروجی بالا یا استفاده از چند آداپتور نداشته و می‌توانید با استفاده از یک آداپتور برق آن‌ها را تامین کنید. شما به راحتی می‌توانید با استفاده از مولتی افکت‌های دیجیتال، صداها و افکت‌های متنوع را تنظیم کنید و با ذخیره تنظیمات دلخواهتان، بدون نیاز به تنظیم مجدد و به وسیله سوییچ بورد، خیلی سریع به صدا و تنظیمات مورد نظرتان دسترسی پیدا کنید.

مشاهده و خرید پدال گیتار الکتریک در مدل‌ها و برندهای مختلف دیگر در سازکالا

معایب استفاده از مولتی افکت های دیجیتال

شما برای تنظیم کردن افکت‌ها و صداهای مورد نظرتان، تنها می‌توانید از مانیتورهای دیجیتال استفاده کنید که معمولا ابعاد کوچکی داشته و کار را برایتان دشوار می‌سازد. پریست‌ها و تنظیمات پیش فرضی که بر روی مولتی افکت‌ها قرار دارند اغلب تنظیماتی غیر حرفه‌ای و معمولی بوده و به تغییر نیاز دارند.

ارائه کردن تنوع بسیار گسترده ای از انواع افکت‌ها، ممکن است باعث گیج شدن شما شود و مسیر شما برای رسیدن به صدای خوب دلخواهتان را دشوار کند. البته مولتی افکت‌های دیجیتال در نهایت شبیه ساز پدال‌های آنالوگ هستند، بنابراین کیفیت صدای این افکت‌ها به خوبی صدای پدال‌های آنالوگ نخواهد بود.

نرم افزار های دیجیتال شبیه ساز افکت های گیتار

نرم افزار های دیجیتال شبیه ساز افکت های گیتار

اگرنوازنده گیتار الکتریک هستید، می‌توانید برای تمرین یا ضبط صدا، از نرم افزارهای شبیه ساز افکت‌های گیتار استفاده کنید. این نرم افزارها به طور کلی انواع مختلفی از امپلی فایرها و پدال بوردها را شبیه سازی کرده و در اختیار شما قرار می‌دهند.

این نرم افزارها، به شما کمک می‌کنند تا صدایی نزدیک به امپلی فایرها و پدال‌های آنالوگ را تجربه کنید. این ویژگی به شما این امکان را می‌دهد تا در هنگام خرید تجهیزات آنالوگ، اطلاعات بیشتری در دسترس داشته باشید و دقیقا به دنبال تجهیزات مورد نظر خودتان بروید.

جمع بندی

پس در مقایسه افکت های دیجیتال و آنالوگ متوجه شدید که اگر به دنبال این هستید که با یک بار خرید کردن، به صداهای مورد نیازتان دست پیدا کنید و تمامی امکانات را به طور هم زمان در اختیار داشته باشید، یا یک نوازنده مبتدی هستید و می‌خواهید صدا های متنوع‌تری را با هزینه کمتری تجربه کنید، مولتی افکت های دیجیتال می‌توانند گزینه مناسبی برای شما باشند. اما اگر به کیفیت صدا اهمیت بیشتری می‌دهید و می‌خواهید که صدای منحصر به فرد خودتان را طراحی کرده و به بهترین کیفیت صدای ممکن دسترسی پیدا کنید، پدال‌های آنالوگ انتخاب مناسب شما خواهند بود.

مطلب پیشنهادی: انواع افکت های MODULATION برای گیتار

مطالب مرتبط
ارسال نظر
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *