×

شروع آهنگسازی با پیانو

این روزها بسیاری از نوازندگان به دنبال آهنگسازی با پیانو و خلق اثرهای منحصر بفرد هستند. این کار بسیار هیجان انگیز و در کنار آن می تواند دلهره آور باشد زیرا شما اساسا در نقش نوازنده، ترانه سرا و تهیه کننده موسیقی قرار خواهید گرفت. برای بسیاری از تهیه کنندگان، پیانو یک شکاف در مجموعه مهارت‌هایشان تلقی می‌شود و نیاز به تمرین و یادگیری در کنار تهیه کنندگی موسیقی و ترانه سرایی دارد.

مطلب پیشنهادی : چرا پیانو ساز مادر است؟

اگر تا کنون بر روی مهارت‌های فنی در تولید موسیقی دلخواه خود تمرکز کرده‌اید و یادگیری DAW خود را در سطح قابل قبولی قرار داده‌اید، حال زمان آن است که از یک میدی کنترلر یا پیانو با قابلیت میدی برای نواختن و خلق موسیقی خود استفاده کنید. البته این موضوع کاملا بستگی به سبک کار شما دارد، برخی نوازندگان با یک میدی کنترلر کار خود را انجام می‌دهند که دسترسی مناسبی به ناب‌ها ، درام پد و … داشته باشند.

برخی از سینت سایزر‌ها برای ساخت صداهای مختلف استفاده می‌کنند و در کنار اجرای لایو، این دستگاه‌ها را به کامپیوتر به صورت مستقیم یا کارت صدا متصل کرده و از این ساز به‌عنوان میدی کنترلر نیز استفاده می‌کنند. آهنگسازان حرفه ای از ورک استیشن‌ها برای ساخت انواع ماکت ، ریتم و به طور کلی ساخت موسیقی استفاده می‌کنند که بسته به مدل می‌تواند دارای کلاویه‌های سبک، نیمه سنگین یا سنگین باشند.

عده ای از نوازندگان و آهنگسازان حساس از پیانو دیجیتال برای نوازندگی و حتی آهنگسازی استفاده می‌کنند. مهم‌ترین بخش در آهنگسازی ارتقا مهارت‌های فنی و آشنایی کامل با نرم افزار‌های میزبان استودیویی یا همان DAW ها می‌باشد اما آیا یادگیری نواختن پیانو برای یک تهیه کننده موسیقی مفید است؟

توانایی های ترانه سرایی با یادگیری پیانو بهتر می شود

شروع آهنگسازی با پیانو

یادگیری پیانو در موارد زیر می‌تواند کار شما را بهبود بخشد:

  • وقتی می‌خواهید ایده های آهنگسازی خود را به DAW خود انتقال دهید.
  • پیشرفت در اجرای درست آکورد‌ها و اجرای تکنیک های مختلف.
  • درک بهتر در ساخت انواع ملودی‌ها و خطوط بیس عمیق تر.
  • قادر به نواختن و برقراری ارتباط با سایر نوازندگان و آهنگسازان حرفه ای.

ترانه سرایی و خلاقیت

وقتی صحبت از آهنگسازی به میان می‌آید، یادگیری پیانو می‌تواند یکی از مهم‌ترین مهارت‌های مورد نیاز برای پیشرفت شما باشد. در طول تاریخ پیانو بهترین ابزار ممکن برای بهبود ترانه سرایی بوده است. پیانو، بهترین درک هارمونی، فواصل نت‌ها و ساختار آکورد برای انجام کار به عنوان یک ترانه سرا را در اختیار شما قرار می‌دهد.

درک راه حل های مدرن برای آهنگسازی

درک راه حل های مدرن برای آهنگسازی

اگر از نرم افزار‌های DAW استفاده می‌کنید، ممکن است یکسری هک و راه‌های هوشمندانه برای ساخت آکورد‌ها و قرار دادن نت داشته باشید. افکت Chord’ MIDI در Ableton یکی از مثال‌های بارز است، اما بیشتر نرم افزار‌های DAW ورژنی شبیه به این دارند. این پلاگین‌ها می‌توانند برای افراد مبتدی کمی پیچیده و گیج کننده باشد اما افرادی که کار خود را با تحلیل هارمونی شروع می‌کنند، کارایی بهتری خواهند داشت.

با این حال، یکی از مشکلات این افزونه‌ها این است که تاچ و مشکلات احتمالی که در نواختن ساز دارید را حذف کرده و کیفیت کار شما پایین باشد. یکی دیگر از روش‌های محبوب برای دور زدن نواختن کلاویه‌ها زمانیکه هنوز با این کار زیاد آشنا نیستید، اضافه کردن و ویرایش نت‌ها در یک piano roll است. زمانیکه فایل میدی خود را به این روش ویرایش می‌کنید، بسیاری از مهارت‌های ارزشمند برای یک آهنگساز از بین خواهد رفت.

مشکلاتی که این کار با خود به دنبال دارد شامل: یک، انتقال ایده‌های شما به DAW دشوار تر خواهد بود. ساخت موزیک تماما به معنای احساس و خلاقیت شماست. مشکل دوم piano roll این است که زمان زیادی را صرف ایجاد تنظیمات جزئی در صفحه نمایش می‌کنید و این موضوع کار با کلاویه‌ها و ایجاد ایده‌های جدید برای استفاده از تنظیمات مختلف دیگر به منظور آهنگسازی با کیفیت و بهتر را مختلف می‌کند.

مطلب پیشنهادی :

۱۰ روش پیشرفت در آهنگسازی

برنامه ها و دوره های آنلاین

یکی از بهترین راه‌ها برای ارتقای نوازندگی و آموزش کار با نرم افزار، دوره‌های آنلاین است. این ابزار‌ها معمولا تحت عنوان دوره‌های “play along” در برنامه یا مرورگر‌های وب یافت می‌شوند و راهی برای شروع  کار با کلاویه‌ها، به ویژه یادگیری تکنیک‌های مناسب و نحوه صحیح اجرای آن‌ها هستند.

یکی از این نرم افزار‌‌ها Melodics ، یک نرم افزار تعاملی به منظور یادگیری پیانو است. Melodics با ارزیابی میزان پیشرفت شما، تمرین‌های کوتاله به صورت روزانه را در اختیار شما قرار می‌دهد. همچنین این نرم افزار دارای درس‌هایی در زمینه آهنگ‌های پاپ ارائه می‌دهد و این امکان را برای شما فراهم می‌کند که تنها از نواختن گام‌ها خودداری کنید.

بهترین پکیج های VST برای آهنگسازی با پیانو

Keyscape : یک کتابخانه فوق العاده با بیش از ۵۰۰ صدای پیانو و ۳۶ مدل ساز و پچ های ترکیبی می باشد. این کتابخانه می تواند در قالب Spectrasonics میزبانی شود و با کتابخانه Omnisphere به صورت یکپارچه مورد استفاده قرار گیرد.

Garritan CFX : این کتابخانه حداکثر ۲۰ لایه velocity را برای هر کلاویه ، از جمله ست های سمپل مختلف برای پدال ساستین و سافت ارائه می کند. CFX همراه با زیورب مخصوص به خود در این VST ارائه شده و دیگر نیازی به نصب پلاگین ریورب جداگانه نخواهید داشت.

VIENNA IMPERIAL BY VSL : کتابخانه Vienna Symphonic با بیش از ۱۲۰۰ سمپل صدای ضبط شده در هر کلاویه را ارائه می کند. VSL یک کتابخانه استاندارد است که توسط آهنگسازان بسیاری استفاده شده و برای آهنگسازی فیلم در سطح جهانی مورد استفاده قرار می گیرد.

RAVENSCROFT 275 BY VI LABS : با استفاده از حدودا ۱۷۰۰۰ سمپل ضبط شده از نت های پیانو و همچنین با استفاده از ۴ میکروفون ( close, player, side, room ) بازسازی صدا را انجام داده که امکان کنترل بسیاری آزادانه تری را فراهم می کند. ۱۹ لایه سرعتی مختلف که شامل نمونه های Strike samples ( مانند زمانی که یک کلاویه را فشار می دهید اما در واقع فرایند ضربه چکش به سیم انجام نمی شود ) نیز برای این مجموعه در نظر گرفته شده است.

PIANOTEQ 7 : کتابخانه ها اکثرا ۱۶ لایه سرعت ( velocity ) مختلف را ارائه می دهند که attack و tone هر نت را پوشش می دهند. در کتابخانه Pianoteq، از ۱۲۷ لایه مختلف تشکیل شده که دامنه داینامیکی بسیار گسترده ای را در اختیار نوازندگان قرار می دهد.

برای آشنایی با معروف ترین قطعات پیانو کلیک کنید.

لید های سبک جز

بهتر است قبل از شروع لید‌های جز، یکسری دروس اصلی را آموزش دیده باشید. اما اگر موسیقی جز را دوست دارید و مطالعه کمی در رابطه با تئوری آکورد‌ها دارید، یادگیری لید‌های جز روش خوبی برای ارتقای سطح نوازندگی شما خواهد بود. یک لید اساسا نمادی از یک آهنگ جز است که معمولا تنها آکورد‌ها و ملودی را با کلید تربل نشان می‌دهد.

هدف از این لید این است که حداقل اطلاعات را به نوازندگان بدهد و فضایی برای بداهه نوازی و افرودن کاراکتر به آکورد یا صدا باقی بگذارد. پس آموزش این لید‌ها می‌تواند برای بداهه نوازی و سپس اضافه کردن بسیاری موارد دیگر به قطعه نواخته شده و تشکیل یک آهنگ منحصر بفرد کمک کند.

پیانو دیجیتال بخریم یا میدی کنترلر؟

مزیت‌های میدی کنترلر:

  1. ارزان قیمت تر.
  2. انعطاف پذیری با نرم افزار‌های میزبان استودیویی.
  3. سبک وزن و قدابل حمل.

مزیت‌های پیانو دیجیتال:

  1. امکان تمرین به صورت لایو بدون استفاده از کامپیوتر. حتی نوازندگی سایلنت با هدفون.
  2. دارای سمپل صداهای مختلف ( غالبا پیانو ها، پیانوهای دیجیتال).
  3. امکان استفاده به‌عنوان میدی کنترلر توسط اتصال USB TO HOST.
برچسب ها :
مطالب مرتبط
ارسال نظر
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هجده − 17 =