×

راهنمای جامع انتخاب پیک گیتار

از جمله ابزاری که نوازنده‌های گیتار، توجه زیادی به آن نمی‌کنند، پیک گیتار می‌باشد. این موضوع در نوازنده‌های مبتدی و نوازنده‌های سطح متوسط بیشتر دیده می‌شود که اهمیت زیادی به پیک خود نمی‌دهند و با هر نوع پیکی، شروع به نوازندگی می‌کنند. اما باید بدانید که این قطعه بسیار کوچک و همچنین بسیار ارزان، تاثیر بسیار زیادی بر روی صدای نهایی گیتار شما و نحوه نوازندگی شما خواهد داشت. در مقاله ی راهنمای جامع انتخاب پیک گیتار، قصد پیدا کردن بهترین پیک ممکن برای استایل‌های مختلف نوازندگی را داریم.

تمامی نکاتی که باید در انتخاب مناسب‌ترین پیک در نظر داشته باشید را به شما منتقل می‌کنیم و تاثیر پیک‌های مختلف را بر روی نوازندگی مشاهده می‌کنیم. در ادامه با ما همراه باشید.

راهنمای جامع انتخاب پیک گیتار

آیا استفاده از پیک‌های مختلف، تاثیری در نوازندگی دارد؟

دیدگاهی که بسیاری از نوازندگان در مورد پیک دارند، این است که فرقی نمی‌کند که از چه نوع پیکی استفاده می‌کنید. در نهایت، پیک تنها یک ابزار کوچک است دیگر!

اما بیایید این دیدگاه را در مقاله ی راهنمای جامع انتخاب پیک گیتار مورد بررسی قرار دهیم تا متوجه شوید که استفاده از یک پیک مناسب چه تاثیری بر روی صدای نهایی ساز شما دارد.

در قدم اول، یک سکه بردارید و سعی کنید تا ریتم‌ها و یا ملودی‌های مورد علاقه خود را با آن بنوازید. برای آن که بهتر تفاوت این موضوع را درک کنید، سعی کنید از سکه‌ها با اندازه‌های مختلف استفاده کنید.

نوازندگی با سکه چه حسی به شما می دهد؟

بسته به اندازه و همچنین ضخامت سکه ای که انتخاب کرده اید، نوازندگی برای شما به کاری سخت و دشوار تبدیل شده است. حتی ممکن است به دلیل گرد بودن گوشه‌های سکه، در اجرای برخی از تکنیک‌ها به مشکل بربخورید. سعی کنید تا با استفاده از سکه تکنیک Alternate Picking را اجرا کنید و به سرعت متوجه سخت بودن و مشکلات استفاده از آن می‌شوید.

اما سوال دیگر این است که استفاده از سکه، چه تغییری در صدای ساز دارد؟

واضح است که هنگامی که از سکه برای نوازندگی استفاده می‌کنید، صدایی متالیک مانند به صدای گیتار شما اضافه شده است و حتی صدای خراشیده شدن سکه به سیم‌ها را نیز به وضوح متوجه می‌شوید. حتی استفاده از سکه به عنوان پیک بر روی نحوه ارتعاش سیم‌های گیتار شما تاثیر بسزایی داشته است.

همانطور که تفاوت فاحش میان سکه و یک پیک گیتار عادی را با این آزمایش متوجه شدید، باید بدانید که پیک‌های مختلف نیز صدا و حسی کاملا متفاوت از یکدیگر را به نوازنده منتقل می‌کنند و تاثیر مستقیمی بر روی صدای ساز شما خواهند داشت. شاید این تفاوت به اندازه تفاوت میان یک پیک و سکه نباشد، اما به هر حال نکته ای است که به عنوان یک نوازنده باید آن را در نظر داشته باشید.

نکات مختلفی که باید در مورد پیک‌ها در نظر داشته باشید، اندازه آن‌ها، قطر پیک‌ها، متریالی که برای ساخت پیک از آن‌ها استفاده شده و همچنین شکل آن است که تمامی این موارد، نقش بسیار مهمی را بازی می‌کنند.

متریال‌های مختلف پیک: پیک‌ها از چه متریالی ساخته می شوند؟

به طور کلی، اکثر پیک‌هایی که امروزه در بازار به فروش می‌رسند، پیک‌هایی هستند که از متریال‌های مختلف پلاستیک از جمله نایلون، دلرین و یا سلولوئید ساخته می‌شوند. برندهای مختلف دیگری نیز هستند که برای ساخت پیک‌های خود از چوب، سنگ و یا فلزهای مختلف استفاده می‌کنند. در ادامه مقاله ی راهنمای جامع انتخاب پیک گیتار با ما همراه باشید.

حال تاثیر صدای هر کدام از این متریال‌ها بر روی صدای نهایی گیتار به چه شکل است؟

نایلون
  • نایلون: نایلون یکی از متریال‌هایی است که برای ساخت پیک‌های مختلف استفاده می‌شود. این نوع پیک‌ها بسیار نرم هستند و صدایی که از آن‌ها دریافت می‌کنید، صدایی وینتیج طور است که می‌توانید آن را در بسیاری از آلبوم‌های راک و یا بلوز قدیمی بشنوید. با این که ضخامت‌های مختلفی برای این نوع پیک در نظر گرفته شده است اما حتی ضخیم‌ترین پیک نایلونی نیز انعطاف بیشتری نسبت به دیگر متریال‌ها دارد.
سلولوئید
  • سلولوئید: پیک‌هایی که در ابتدا توسط شرکت‌ها ساخته می‌شد، عموما از لاک لاک پشت ساخته می‌شد که پس از مدتی استفاده از این متریال ممنوع اعلام شد. سلولوئید در واقع جایگزین لاک لاک پشت در ساخت پیک است که صدا و حسی مشابه به آن را به نوازنده منتقل می‌کند. این متریال از لاک لاک پشت انعطاف پذیرتر است اما نسبت به نایلون سختی بیشتری دارد و فرکانس‌های تربل بیشتری را می‌توانید از آن به دست آورید.
دلرین
  • دلرین: دلرین شاید محبوب‌ترین متریال برای ساخت پیک می‌باشد. این نوع از پلاستیک را می‌توانیم در پیک‌های پرفروش Tortex شرکت دانلوپ و همچنین پیک‌های Everlast شرکت ارنی بال مشاهده کنیم. این متریال، سختی بسیار بالایی دارد و همین موضوع باعث شده تا صدایی بسیار شفاف را تولید کند.

مقاله پیشنهادی: راهنمای جامع انواع چوب ها در گیتار های کلاسیک

تاثیر ضخامت در پیک‌ها

یکی دیگر از راهنمایی‌های انتخاب پیک گیتار مناسب انتخاب ضخامت آن است. ضخامت یک پیک می‌تواند نقش بسیار مهمی در نحوه نوازندگی و همچنین در صدای کلی ساز شما داشته باشد. به طور کلی می‌توانیم ضخامت پیک‌ها را به سه دسته نازک، متوسط و ضخیم تقسیم کنیم.

راهنمای جامع انتخاب پیک گیتار
  • پیک‌های نازک: پیک‌هایی که ضخامت آن‌ها کمتر از ۰.۶۰ میلی متر باشد، پیک‌های نازک به شمار می‌روند. این پیک‌ها از انعطاف پذیری بسیار بالایی برخوردار هستند (بخصوص با متریال نایلون) و همچنین صدایی که توسط آن‌ها تولید می‌شود، از فرکانس بیس و میدرنج زیادی برخوردار نیست.

  • پیک‌های متوسط: پیک‌هایی که ضخامت آن‌ها بین ۰.۶۰ میلی متر تا ۰.۸۰ میلی متر باشد، پیک‌هایی با ضخامت متوسط شناخته می‌شوند. استفاده از این پیک‌ها، صدایی بلندتر و همچنین فرکانس‌های بیس و میدرنج بیشتری را برای شما به ارمغان می‌آورد.

  • پیک‌های ضخیم: این نوع از پیک‌ها ضخامتی بیش از ۰.۸۰ میلی متر دارند و انعطاف پذیری بسیار کمی از خود نشان می‌دهند. صدایی که از این نوع پیک به دست می‌آید، صدایی بسیار گرم و کوبنده است و فرکانس‌های بیس و میدرنج زیادی را با این نوع پیک‌ها به دست می‌آورید. عموما از این نوع پیک در سبک‌های راک و متال استفاده می‌شود.

تاثیر شکل پیک در صدای گیتار

راهنمای جامع انتخاب پیک گیتار

شرکت‌‎های مختلف، گیتارهای خود را با اشکال مختلف به بازار عرضه می‌کنند که هر کدام از آن‌ها، حس متفاوتی را به نوازنده منتقل می‌کند. برای آن که شکل مورد علاقه خود را پیدا کنید، بهترین کار خرید پیک‌های مختلف است تا در نهایت، پیک مورد نظر خود را انتخاب کرده و از آن استفاده کنید. اما در این میان، نکته ای که باید در نظر داشته باشید، نوک پیک است که به اشکال مختلف ساخته می‌شود.

معمولا برخی پیک‌ها از نوک گرد تری برخوردار هستند که این موضوع باعث می‌شود تا ضربه کمتری از نوازندگی دریافت کنید و صدایی نرم تر از ساز خود بگیرید. این نوع پیک‌ها مناسب افرادی هستند که می‌خواهند در سبک‌های کانتری و یا فولک به نوازندگی بپردازند.

از طرف دیگر اما، پیک‌های مختلفی وجود دارند که نوک آن‌ها تیز است. این نوع پیک‌ها برای نوازندگانی مناسب هستند که می‌خواهند لاین‌های سرعتی را بنوازند و یا ضربه و دقت پیکینگ برای آن‌ها بسیار مهم است. به همین دلیل است که بسیاری از نوازندگان لید گیتار در سبک متال از پیک‌های Jazz III شرکت دانلوپ استفاده می‌کنند زیرا نوک این پیک‌ها بسیار تیز می‌باشد. برای خرید پیک گیتار می‌توانید با بررسی مدل های مختلف مدل مناسب تر را انتخاب نمایید.

جنس رویه پیک‌ها

در کنار متریالی که برای ساخت پیک‌ها استفاده می‌شود، بسیاری از شرکت‌ها از رویه‌های مختلفی برای پیک‌های خود استفاده می‌کنند که این موضوع باعث می‌شود تا نواختن با آن‌ها به کاری راحت تبدیل شود.

  • پیک‌های براق: این نوع پیک‌ها رویه ای براق و کمی لیز دارند که تا هنگامی که دستان شما عرق نکند، می‌توانید به راحتی از آن‌ها استفاده کنید. به محض عرض کردن دست در هنگام نوازندگی، این پیک‌ها در بین انگشتان شما لیز می‌خورند و نوازندگی با آن‌ها مقداری مشکل می‌شود.

  • پیک‌های سمباده خورده: مثال خوبی که برای این نوع پیک‌ها می‌توانیم بیاوریم، پیک‌های Tortex برند دانلوپ می‌باشد. اگر از این پیک‌ها استفاده کرده باشید، متوجه حس پودر مانند و سمباده خورده آن می‌شوید که باعث می‌شود تا هنگام عرق کردن دست نیز، کنترل کاملی بر روی آن داشته باشید.

  • پیک‌هایی با Grip بیشتر: برخی از مدل‌هایی که در بازار تولید شده اند، دارای طراحی خاصی هستند که در قسمتی که انگشتان دست در آن قرار می‌گیرد، یک رویه زبر در نظر گرفته شده است تا به این ترتیب، نوازنده کنترل کاملی بر روی پیکینگ خود داشته باشد. به طور کلی این نوع پیک‌ها مناسب افرادی است که دست آن‌ها به شدت هنگام نوازندگی عرق می‌کند و پیک‌های دیگر در بین انگشتان آن‌ها لیز می‌خورند.

مقاله پیشنهادی: راهنمای جامع خرید گیتار

سخن پایانی

با استفاده از نکاتی که در مقاله ی راهنمای جامع انتخاب پیک گیتار گفته شد، شما به راحتی می‌توانید پیک مورد نظر خود را خریداری کنید و با توجه به سبک خود، بهترین محصول ممکن را برای صدای مورد نظر خود سفارش دهید. در نهایت، پیشنهاد ما به شما امتحان کردن پیک‌های مختلف است.

پیک‌ها عموما یکی از ارزان ترین تجهیزات مرتبط با گیتار می‌باشند و با خریداری مدل‌های مختلف و تست کردن آن‌ها، به راحتی می‌توانید پیک مورد علاقه خود را پیدا کرده و از آن برای نوازندگی استفاده کنید.

مطالب مرتبط
ارسال نظر
2 thoughts on “راهنمای جامع انتخاب پیک گیتار
  • آذر ۲۰, ۱۴۰۱ at ۴:۵۸ ب٫ظ

    سلام استفاده از پیک گیتار فایده ی خاصی داره؟ مثلا کمک میکنه زودتر یاد بگیریم و مسلط بشیم؟

    پاسخ
    • دی ۱۷, ۱۴۰۱ at ۱۱:۰۷ ق٫ظ

      سلام دوست عزیز
      استفاده از پیک فایده خاصی نداره و بستگی به استایل نوازندگیتون می تونید سراغش برید. اگه به تازگی شروع به یادگیری گیتار کردین پیشنهاد میشه تکنیک های پنجه نوازی رو در ابتدا فرا بگیرید.

      پاسخ
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *