×

همه چیز درباره نرم افزار Reaper 7

Reaper 7

نرم افزار آهنگسازی Reaper یکی از جامع‌ترین، کامل‌ترین ومحبوب‌ترین نرم افزارهای تولید موسیقی در جهان به شمار رفته و هنرمندان بی شماری از این نرم افزار برای آهنگسازی و ضبط موسیقی استفاده می‌کنند. جدیدترین نسخه این نرم افزار، Reaper 7، به تازگی منتشر شده و در این مقاله قصد داریم به ویژگی‌ها و قابلیت‌های این نرم افزار بپردازیم. در ادامه با سازکالا همراه باشید.

 تم جدید و جذاب نرم افزار Reaper 7

به محض نصب و استفاده از نسخه جدید نرم افزار Reaper، متوجه ظاهر جدید و تم جذاب آن خواهید شد. شما می‌توانید از طریق قسمت Options > Themes به این تم دسترسی پیدا کنید. تم جدید، ظاهری مینیمال داشته و تغییرات کاربردی و منحصر به فردی دارد. از جمله این تغییرات می‌توان به قرار گیری کلیدهای Mute و Solo در داخل Audio Track و عملکرد سریع و روان میکسر در ابعاد و سایزهای مختلف اشاره کرد.

یکی از تغییرات ظاهری جالب توجه نسخه جدید این نرم افزار، این است که شما می‌توانید قسمت FX Inserts را مستقیما در بخش Track Control Panel در دسترس داشته باشید. برای فعال کردن این ویژگی، بر روی یک فضای خالی کلیک راست کرده و گزینه Show “FX Inserts in the TCP” را انتخاب کنید.

قابلیت Track Spacers

نسخه جدید نرم افزار Reaper قابلیت Track Spacers را به این نرم افزار اضافه کرده که با ایجاد کردن آن در قسمت Track Control Panel، یک فضای خالی بین لاین‌های شما ایجاد می‌شود و این امر، چالش‌های شما در زمان ادیت کردن لاین‌های صدا را به حداقل می‌رساند. آسان‌ترین راه برای ایجاد یک Track Spacer، انتخاب گزینه “Visual Track Spacer”  و سپس “Insert Spacer Before Tracks” با کلیک راست کردن بر روی لاین Audio Track می‌باشد.

FX Chain های موازی

با استفاده از این قابلیت در نرم افزار Reaper 7، شما می‌توانید هریک از افکت‌های مورد علاقه خود را به طور موازی در لاین‌های صدایی فعال کنید. این امر به شما این امکان را می‌دهد تا بدون نیاز به کپی کردن سیگنال صدا در یک لاین جدید، به طور همزمان از افکت‌های مد نظرتان به طور موازی استفاده کنید. برای مثال، شما می‌توانید از افکت شبیه ساز ۲ امپلی فایر مختلف به طور همزمان در یک لاین صدا به طور موازی استفاده کنید.

برای درک بهتر این موضوع، به تصویر زیر توجه کنید.

FX Chain های موازی

همانطور که در تصویر بالا مشاهده می‌شود، سیگنال صدا به صورت موازی از Amp 1 و Amp 2 عبور کرده و سپس وارد Real EQ می‌شود. شما با استفاده از این قابلیت می‌توانید به طور جداگانه، دو یا چند افکت مجزا را در مسیر سیگنال صدا قرار دهید و سپس تغییرات اعمال شده توسط افکت‌ها را در کنار یکدیگر قرار دهید.

قابلیت Gain Reduction Metering

این ویژگی به شما اجازه می‌دهد تا میزان Gain Reduction اعمال شده توسط پروسسورهای داینامیک بر روی سیگنال صدا را به راحتی زیر نظر داشته باشید. برای استفاده از این قابلیت می‌توانید از قسمت Prefrences, Track/Send Defaults, Track Meter Display Dropdown، گزینه “Display gain reduction for plugins that support it” را فعال کنید.

تنظیمات سریع و بدون دردسر Shortcut ها

یکی از کاربردی‌ترین تغییرات نسخه جدید نرم افزار Reaper 7، قابلیت استفاده از چندین Shortcut مختلف می‌باشد. برای مثال، شما می‌توانید یک مجموعه کامل و منحصر به فرد از Shortcut ها را که از آن‌ها در هنگام ضبط صدا استفاده می‌کنید در اختیار داشته و از آن‌ها استفاده کنید و پس از اتمام ضبط، مجموعه Shortcut های خود را به حالت اولیه برگردانید.

تنظیمات جدید برای Backup در قسمت Prefrences

یکی از رایج‌ترین و بدترین اتفاقاتی که ممکن است در هنگام ضبط و استفاده از نرم افزارهای آهنگسازی رخ دهد، پاک شدن و از دست رفتن تمامی فایل‌ها و پروژه‌های ضبط شده است. قطعا شما دوست ندارید چنین شرایطی را تجربه کنید و به همین دلیل نسخه جدید نرم افزار Reaper با ارائه تنظیماتی برای ذخیره و Backup فایل‌های ضبط شده، احتمال وقوع چنین اتفاقاتی را تا حد بسیاری کاهش داده است.

برای مثال، یکی از راه‌های مناسب برای ذخیره کردن پروژه‌ها به صورت خودکار، تنظیم کردن یک بازه زمانی مشخص برای ذخیره پروژه‌ها محسوب می‌شود.

مطلب پیشنهادی: تاثیر میکس و مسترینگ خوب در صنعت آهنگسازی

سخن آخر

در این مقاله برخی از ویژگی‌ها و قابلیت‌های جدیدترین نسخه نرم افزار آهنگسازی Reaper را مورد بررسی قرار دادیم. البته باید توجه داشته باشید که تعداد قابلیت‌های جدید این نرم افزار بیشتر از آن چیزی است که در این مقاله گفته شد و نکات عنوان شده تنها بخشی از مباحث ابتدایی نرم افزار Reaper 7 می‌باشند. توجه کنید که بهترین راه برای بررسی دقیق و جامع قابلیت‌های نرم افزار آهنگسازی Reaper 7، استفاده مستقیم از این نرم افزار و کسب تجربه در زمینه ضبط موسیقی می‌باشد.

مطالب مرتبط
ارسال نظر
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *