×

آشنایی با انواع سبک های پیانو

انواع سبک های پیانو

در این مقاله قصد داریم انواع سبک ها و ژانرهایی موسیقی که می‌توان با پیانو نواخت را به شما معرفی کنیم. یکی از حقایق جالب درباره پیانو این است که یکی از سازهای بسیار محبوب در بین نوازندگان به شمار رفته و در همه ژانرهای موسیقی استفاده می‌شود. آهنگ سازان در سراسر دنیا از این ساز در طیف گسترده و متنوعی از ژانرهای موسیقی مانند کلاسیک، پاپ، جاز، بوسانوا و غیره استفاده می‌کنند. پیانو جزو سازهای پایه محسوب می‌شود که برای تسلط به آن باید در تمامی سبک های نوازندگی پیانو دستی داشته باشید.

در ادامه با سازکالا همراه باشید.

سبک کلاسیک

یکی از محبوب‌ترین سبک هایی که با پیانو نواخته می‌شود، موسیقی کلاسیک است. اگرچه یادگیری این سبک نیازمند مهارت‌های فنی و بصری خاصی است، اما نواختن آن چندان پیچیده نبوده و هنوز هم دست نوازنده برای بداهه نوازی باز است و می‌تواند از خلاقیت خود استفاده کند. از جمله آهنگسازان به نام این عرصه عبارتند از فردریک شوپن، فرانتس لیست، و سرگئی راخمانینف که آثار بزرگی را از خود به جا گذاشته اند. این سبک موسیقی به چندین سبک فرعی شامل باروک، رمانتیک و معاصر تقسیم می‌شود که در ادامه به آن‌ها خواهیم پرداخت.

سبک های فرعی کلاسیک

سبک کلاسیک را می‌توان مربوط به سال‌های ۱۷۵۰ تا ۱۸۲۵ دانست. این دوران را عصر سلطنت موسیقی دانان بزرگی همجون موتزارت، بتهوون، هایدن، سونات بر عرصه موسیقی می‌دانند. از سال ۱۶۰۰ تا ۱۷۵۰ میلادی، سبک موسیقی باروک بر جامعه موسیقی دانان حکم فرما بود که از مشخصات بارز آن یکپارچگی در حالت نواختن آن است. باخ از جمله آهنگسازان مطرح این سبک به شمار می‌رود. پس از آن، در سال‌های ۱۸۲۰ تا ۱۹۱۰ شاهد دوران سبک رمانتیک در موسیقی بودیم.

در این دوره، موسیقی دانانی همچون شوپن و لیست، احساسات را وارد سبک کلاسیک کردند و به آن رنگ و بوی تازه ای بخشیدند. در دوره ی معاصر یا مدرنیسم کلاسیک نیز موسیقی دانان در تلاش بودند تا قطعات موسیقی خود را متفاوت از سبک‌های گذشته ارائه دهند. از جمله هنرمندان مطرح سبک معاصر، می‌توان به لودویکو اناودی و یروما و آهنگسازانی همچون کلودآشیل دبوسی (پسارمانتیک/مدرن) اشاره داشت.

سبک جاز

سبک جاز

سبک موسیقی جاز را می‌توان یکی از منحصر به فردترین و محبوب‌ترین سبک‌های موسیقی در قاره آمریکا محبوبیت زیادی دارد. این نوع موسیقی از دل ظلم و ستم و تراژدی‌های دوران برده داری آمریکا شمالی برخاسته و تبدیل به موسیقی محبوبی شد که شادی و رقص را به ارمغان می‌آورد. سبک جاز معاصر که شاهد آن هستیم حاصل پیچیدگی و تلفیق سبک‌های موسیقی در دهه‌های بعد از ظهور آن می‌باشد.

می‌توان گفت سبک جاز ریشه در موسیقی محلی آفریقای غربی، موزیک‌هایی که کارگران هنگام کار می‌خواندند، موسیقی ضربی (ragtime) و موسیقی‌هایی دارد که بداهه خوانی می‌شدند. با همه این تفاسیر، ماهیت موسیقی جاز همچنان بر ما پوشیده است، اما اکثر موسیقی دانان بر این باورند که عناصر اصلی این سبک را هارمونی بلوز، بداهه نوازی و سوئینگ تشکیل می‌دهند. این سبک نیز دارای سبک‌های فرعیست که در ادامه به آن می‌پردازیم.

سبک های فرعی جاز

سبک موسیقی رگتایم کاملا پیانو محور است. از جمله آثار کلاسیک مطرحی که رگه‌هایی از گرایش به سمت موسیقی جاز را در خود داشت می‌توان به “The Entertainer” و “Maple Leaf Rag” از آهنگساز و نوازنده آفریقایی، اسکات جاپلین اشاره داشت که از او تحت عنوان شاه سبک موسیقی رگتایم یاد می‌کنند. این قطعه‌های موسیقی دارای رگه‌های بلوز و پیش درآمدی بر سبک جاز بود.

موسیقی جاز خود به سبک‌های فرعی مهمی تقسیم می‌شود که در قرن بیستم پدیدار شدند. برخی از آن‌ها عبارتند از: بی باپ که حاوی اجراهای سریع، تند و تیز، و پیچیده بوده، و فری جاز که مرزهای قواعد هارمونیک را جابجا کرد، و کول جاز که نسبت به سبک‌های قبلی ریتم آرام‌تری داشت. معروف‌ترین نوازندگی های سبک پیانو جاز را می‌توان به پیانیست هایی همچون آرت تیتوم، اسکار پترسون، چیک کوریا، و هربی هنکاک نسبت داد.

سبک پاپ

سبک پاپ

به جرئت می‌توان پیانو را جزو آن دسته از سازهای موسیقی دانست که طی دهه ها همچون ستونی، موسیقی را سرپا نگهداشت. کافیست نت‌های آغازین ترانه معروف “Bohemian Rhapsody” را بنوازید تا شاهد همراهی اطرافیان با این موسیقی باشید. خیلی از افرادی که پا به عرصه موسیقی گذاشته و کار خود را با یادگیری نوازندگی پیانو شروع کردند، در ابتدا روی نواختن آهنگ های پاپ موردعلاقه شان تمرین کرده اند. شاید باورنکردنی به نظر برسد، اما سبک موسیقی پاپ در نوازندگی پیانو جزو آسان‌ترین سبک ها برای یادگیری محسوب می‌شود.

سبک های فرعی پاپ

اگر به بسیاری از آهنگ های محبوب سبک پاپ دقت کنید، متوجه می‌شوید که سازهای کیبوردی مثل پیانو جزو سازهای اصلی این قطعه های موسیقی محسوب می‌شده است. سبک‌های فرعی این نوع موسیقی شامل راک، هیپ هاپ و بسیاری از تک خوانی‌های خواننده‌های این سبک می‌باشد.

در همین دوران بود که پیانو در هر سبک موسیقی، حتی دث متال نیز بکار برده می‌شد! از جمله موسیقی دانانی که صدای پیانو جزو مشخصه های قطعه موسیقی آنان به شمار می‌رفت می‌توان به آلیشیا کیز، لیدی گاگا، بیلی جوئل و التون جان اشاره داشت.

سبک گاسپل:

سبک گاسپل:

گاسپل یک نوع سبک موسیقی روحانی ست که با سبک‌های بلوز و جاز ارتباط نزدیکی دارد. این سبک موسیقی ریشه در مراسم‌های روحانی در کلیساها و انجیل خوانی روحانیون دارد. از همین رو، در دوران برده داری در آمریکا، برده‌های آفریقایی داستان‌های انجیل را در قالب این سبک موسیقی بیان می‌کردند. ترانه‌هایی همچون “Swing Low, Sweet Chariot” و Go Down Moses (Let My People Go)” باالهام از این سبک موسیقی نواخته شده و بیانگر امید به زندگی بهتر هستند.

برای نواختن پیانو در سبک گاسپل نیاز است تا نوازنده به برخی از ترنزیشن ها و پراگرشن ها در موسیقی آشنا باشد. افرادی همچون توماس دورسی، کوری هنری، گوردون موت و کرک فرانکلین را می‌توان از جمله پیانیست‌های مطرح سبک دانست.

سبک جاز لاتین

این سبک از موسیقی دارای ریتم منحصر به فردیست. می‌توان گفت که ماهیت اصلی سبک جاز لاتین را ریتم آن تشکیل می‌دهد. جاز لاتین از ریتم‌های «نوسانی» بیشتری برخوردار است که آن را از سبک جاز سوئینگ متمایز می‌کند. مهم‌ترین مفاهیم در این سبک موسیقی برای پیانیست‌ها، montuno و tumbao می‌باشد. سبک مونتونو ریتم آرامی داشته که آکوردها واضح بوده و از مشخصه‌های بارز آن، اکتاوها و ضرب‌ها می‌باشند. اما سبک تومبائو همانند تن آهنگ باس است که بوسیله پیانو نواخته می‌شود.

سبک های فرعی جاز لاتین

دو مورد از سبک‌های فرعی اما مهم در جاز لاتین شامل جاز آفرو-کوبایی و جاز آفرو-برزیلیایی می‌باشد. سبک موسیقی بوسانوا (به معنی موج نو) خود از سبک‌های فرعی جاز آفرو-برزیلیایی محسوب می‌شود. این سبک آرام موسیقی برای اولین بار در دهه ۵۰ میلادی در قالب ترانه ای به نام “The Girl from Ipanema” به محبوبیت رسید. پیانیست‌های مطرح این سبک شامل آنتونیو کارلوس ژوبیم، میشل کامیلو، و الیانا الیاس می‌باشد.

سبک های Mix’n’Match

سبک های Mix’n’Match

سبک‌های موسیقی که تا به اینجا درباره آن‌ها صحبت کردیم تازه شروع ماجرا هستند. عرصه موسیقی پر از سبک‌های مختلف و ترکیبی است که در نوع خود منحصر به فرد به شمار می‌روند. بنابراین می‌توان گفت این میکس سبک‌های مختلف با یکدیگر است که موجب خلق قطعه‌های موسیقی جدید و گوش نواز می‌گردد. با ترکیب و تلفیق عناصر سبک‌های موسیقی مختلف با الهامات و بداهه نوازی‌های خود، می‌توانید مرزهای موسیقی را درنوردید و قطعات موسیقی خارق العاده ای را خلق کنید.

مطلب پیشنهادی: شروع آهنگسازی با پیانو

نتیجه گیری:

در نهایت، می‌توان گفت پیانو یک ساز پایه و جامع به حساب می‌آید که در نواختن طیف وسیعی از سبک های موسیقی به کار رفته است. فرقی نمی‌کند در چه ژانری فعالیت می‌کنید: پاپ، کلاسیک، جاز، گاسپل، لاتین یا هر ژانر موسیقی دیگری، پیانو جزو آن دسته از سازهاییست که راه را برای نواختن موسیقی در آن سبک هموار می‌کند.

از آنجایی که هر ژانر موسیقی چالش ها و مشخصه های خاص خود را دارد و از طرفی ساز پیانو در نواختن تمامی این ژانرها کاربرد داشته است، می‌توان گفت که یادگیری نوازندگی پیانو جزو توانایی های اساسی هر آهنگساز محسوب می‌شود. چرا که نواختن پیانو در سبک های مختلف دربردارنده تجربه ای غنی و ارزشمند در عرصه موسیقی است.

مطالب مرتبط
ارسال نظر
2 thoughts on “آشنایی با انواع سبک های پیانو
  • مرداد ۹, ۱۴۰۲ at ۲:۴۵ ب٫ظ

    فقط کلاسیک 😎

    پاسخ
    • شهریور ۵, ۱۴۰۲ at ۱۰:۲۴ ب٫ظ

      دقیقا👍

      پاسخ
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *