×

راهنمای مبتدیان برای آشنایی با سیم ها، نت ها و گام های یوکللی

راهنمای مبتدیان برای آشنایی با سیم ها، نت ها و گام های یوکللی

ساز یوکللی، یکی از سازهای محبوب و پرفروش در سال‌های اخیر است که بسیاری از افراد آن را خریداری کرده و در سبک‌های مختلف از آن استفاده می‌کنند. اما نوازندگی با ساز یوکللی و چیدمان نت‌ها در آن در مقایسه با ساز گیتار بسیار متفاوت است. به همین دلیل است که در این مقاله قصد داریم تا به آشنایی با سیم ها، نت ها و گام های یوکللی بپردازیم.

با سازکالا همراه باشید.

دلیل محبوبیت ساز یوکللی چیست؟

یکی از اولین سوال‌هایی که ممکن است برای شما به وجود آید، این است که دلیل محبوبیت این ساز چیست؟ اولین نکته ای که باید در مورد این محصول در نظر داشته باشید، این است که اندازه ای که این ساز با آن ساخته می‌شود، اندازه ای بسیار کوچک و قابل حمل است و همین نکته باعث می‌شود تا بسیاری از افراد این ساز را برای خرید انتخاب کنند. همچنین قیمتی که برای سازها در نظر گرفته می‌شود در مقایسه با دیگر سازهای موجود در بازار بسیار کمتر است و همین موضوع یکی از نکات مثبت در مورد این محصول به شمار می‌رود.

از جمله نکاتی که باید در مورد این ساز در نظر داشته باشید، نوع کوک کردن آن است که با دیگر سازهای موجود در بازار متفاوت است. همچنین باید در نظر داشته باشید که نوع گرفتن آکورد در این سازها نیز متفاوت است که باعث می‌شود ساز یوکللی برای نوازندگان مبتدی یک گزینه عالی به شمار برود.

دلیل محبوبیت ساز یوکللی چیست

آیا می توانیم به شکل خود آموز ساز یوکللی را یاد بگیریم؟

با این که شما با علاقه و تمرین مستمر می‌توانید به یک نوازنده حرفه‌ای تبدیل شوید، اما باید در نظر داشته باشید که برای آن که بتوانید به صدایی بسیار حرفه‌ای دست پیدا کنید، لازم است تا یک مدرس حرفه‌ای را نیز در کنار خود داشته باشید. وجود یک مدرس حرفه‌ای این امکان را برای شما فراهم می‌کند تا بتوانید به سرعت در نوازندگی پیشرفت کنید و به صدای مورد نظر خود دست پیدا کنید.

برای این که بتوانید ایده‌های جدیدی نیز خلق کنید می‌توانید از محتوای آموزشی موجود در اینترنت استفاده کنید. برای این کار می‌توانید از یوتیوب استفاده کنید و یا از اپلیکیشن‌ها و سایت‌هایی مانند Fender Play استفاده کنید و تمرین‌های جدیدی بر روی ساز خود اجرا کنید.

نحوه کوک کردن یوکللی

برای این که بتوانید بهترین صدای ممکن را از ساز خود به دست آورید، لازم است تا به دقیق‌ترین شکل ممکن ساز خود را کوک کنید. در ادامه کوک استاندارد ساز یوکللی را برای شما آورده ایم تا بتوانید با استفاده از این کوک، به صدایی حرفه‌ای دست پیدا کنید. در نظر داشته باشید که ساز یوکللی سازی است که ترتیب سیم‌های آن متفاوت است و باید به ترتیب خاصی سیم‌ها را روی ساز خود قرار دهید.

در واقع برخلاف ساز گیتار، یوکللی سازی است که سیم سوم آن از سیم چهارم آن بم‌تر است و این نکته را باید در کوک کردن ساز خود نیز در نظر داشته باشید. کوکی که برای این ساز در نظر گرفته شده است، به شکل کلی، کوک این ساز به این شکل خواهد بود.

سیم چهار نت سل

سیم سه نت دو

سیم دو نت می

سیم یک نت لا

با این که در گیتارهای شش سیم، به شکل کلی سیم‌ها به شکل تصاعدی بم‌تر می‌شود و سیم شش از تمامی سیم‌ها، بم‌تر است اما در ساز یوکللی، این موضوع متفاوت است و سیم سوم در این محصول، از باقی سیم‌ها بم‌تر می‌باشد.

نحوه کوک کردن یوکللی

نحوه نواختن آکوردها در یوکللی

به شکل کلی، به سه عدد نت (یا بیشتر) هنگامی که با هم نواخته شود، آکورد گفته می‌شود. به شکل کلی آکوردها می‌توانند احساسات متفاوتی را در ما ایجاد کنند و همین نکته باعث می‌شود تا بتوانیم از آن‌ها برای ساخت آهنگ‌های مختلف استفاده کنیم.

یکی از راحت‌ترین کارهایی که می‌توانید برای یادگیری آکوردهای مختلف در نوزندگی یوکللی انجام دهید، این است که از جدول آکوردهای یوکللی استفاده کنید. اگر روی سیمی علامت x را مشاهده کردید، یعنی این سیم نباید نواخته شود. اگر بر روی نت دست باز این سیم یک دایره مشاهده کردید، یعنی باید سیم را به شکل دسته باز بنوازید و اگر اعدادی را بر روی فرت‌های مختلف ساز خود مشاهده کردید، یعنی انگشت‌های نشان داده شده را بر روی این فرت‌ها قرار دهید.

مطلب پیشنهادی : چگونه نت های گیتار را حفظ کنیم

سخن پایانی

در این مقاله، به آشنایی با سیم ها، نت ها و گام های یوکللی پرداختیم و همچنین روش یادگیری این ساز را متوجه شدیم. با استفاده از موضوعاتی که در این مقاله به آن‌ها اشاره شد، می‌توانید به راحتی نوازندگی با ساز یوکللی را آغاز کنید.

مطالب مرتبط
ارسال نظر
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *