×

آموزش گیتار – قسمت سوم: ریتم ۳/۴ و آکورد می ماژور

در جلسه قبل جایگاه نت‌ها بر روی گیتار را یاد گرفتیم و ارزش‌های زمانی مختلف، ریتم، دو آکورد “ر مینور و لا مینور”، نحوه تمرین کردن و انتقال دست از یک آکورد به آکورد دیگر را آموزش دادیم. در این جلسه می‌خواهیم به آموزش ریتم ۳/۴ و آکورد “می ماژور” بپردازیم. با سازکالا همراه باشید.

آموزش گیتار – قسمت اول

آموزش گیتار – قسمت دوم: نحوه یادگیری آکورد ها و نت های بیس

آموزش گیتار – قسمت چهارم: ریتم ۶/۸ و الگوی گام ماژور

آموزش گیتار – قسمت پنجم: آکورد‌های G و C، ریتم ۲/۴ و فواصل گام ماژور

آکورد می ماژور

برای گرفتن این آکورد انگشت یک، روی فرت اول سیم سوم، انگشت دو، روی فرت دوم سیم پنج و انگشت سوم، روی فرت دوم سیم چهارم قرار می‌گیرد. ساده‌تر بگوییم کافیست آکورد “لا مینور” را در تمام انگشانمان، یک سیم بالاتر اجرا کنیم. دقت کنید که انگشتانتان به صورت درست و خمیده این آکورد را اجرا کند تا از میوت شدن سیم‌ها جلوگیری شود. پس از یادگرفتن جایگاه آکورد “می ماژور”، تمامی تمرین‌هایی که برای دو آکورد قبلی انجام می‌دادید را برای این آکورد نیز انجام دهید و اینبار عوض شدن جای دست روی گیتار، بین سه آکوردی که آموزش دیدید را تمرین کنید.

 نواختن ریتم 3/4 با آکورد می ماژور

ریتم ۳/۴

در این جلسه می‌خواهیم بیشتر راجع به دست راستمان صحبت کنیم و ریتم ۳/۴ را آموزش ببینیم؛ تا بتوانیم از این آکوردها صدای زیباتر و منظم‌تری بگیریم. برای این ریتم، ما سه ضرب، در یک میزان داریم و آن سه ضرب، هر سه، نت سیاه هستند. برای شروع نواختن این ریتم، انگشت “I” یا همان انگشت اشاره، به سه تا سیم اول گیتار به سمت پایین ضربه می‌زند. این ضربه، اولین نت سیاه داخل میزانمان را شکل می‌دهد. برای ضربه دوم یا نت سیاه دوم در میزانمان، انگشت “P” یا همان انگشت شستمان، روی سه سیم پایین گیتار به سمت بالا ضربه می‌زند. آخرین نت سیاه نیز تکرار ضربه دوم با شستمان بر روی سه سیم آخر گیتار به سمت بالا می‌باشد. این سه ضرب کل میزان ما را تشکیل می‌دهد.

حالا کاری که باید بکنیم این است که برای هر آکوردی که آموزش دیدیم، دو میزان را در نظر بگیریم و بعد از نواختن دو میزان با آکورد “لا مینور”، برای راحت‌تر بودن تمرین، آکورد “می ماژور” را می‌گیریم و دوباره دو میزان را با همان ریتم اجرا می‌کنیم. در انتها شما باید بتوانید هر سه آکوردی که آموزش دیدید را پشت سر هم و بدون تغییر ریتم، بنوازید. کم کم بعد از مسلط شدنتان روی ریتم و آکوردها سعی کنید سرعت نواختن خود را افزایش دهید؛ اما همچنان دقت کنید که یکنواخت بودن ریتم، نداشتن مکث، نحوه درست قرار گرفتن انگشت‌ها روی آکورد مورد نظرتان از هر چیزی مهم‌تر است.

ملودی بلا چاو

بخش بعدی آموزش گیتار در این جلسه مختص آموزش یک ملودی جذاب و معروف به نام “بلا چاو” هست که به صورت کامل در ویدیو آن را آموزش داده ایم. این ملودی با استفاده از آکورد لا مینور “با کمی تغییر” و ضربه آپویاندو نواخته می‌شود. کاری که باید انجام دهید این است که تمام قطعه را به بخش‌های کوچک مانند ویدیو تبدیل کنید و بر روی هر بخش تسلط پیدا کنید. سپس وقتی کاملا بر روی هر بخش مسلط شدید، آن‌ها را به هم وصل کرده و مجددا اجرا کنید و یکنواختی این بخش‌ها را کنار هم تمرین کنید. و در آخر روی تک تک صداهایی که از ساز خارج می‌شود دقت کنید که به خوبی اجرا شوند.

بلا چاو

در این جلسه ریتم ۳/۴ و آکورد می ماژور را به شما عزیزان آموزش دادیم و در انتها یک ملودی جذاب و معروف به اسم بلا چاو را با استفاده از مطالبی که تا به امروز آموزش دادیم، نواختیم. فراموش نکنید که تمرین کردن و استمرار در آن، موجب پیشرفت شما در یادگیری نواختن گیتار می‌شود.

مطالب مرتبط
ارسال نظر
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *