×

جلسه سوم آموزش گیتار کلاسیک

درجلسه اول و دوم نکات کلیدی برای یادگیری اولیه گیتار کلاسیک به شما آموزش داده شد. باید توجه داشته باشید برای یادگیری اصولی، تمرینات مربوط به جلسات قبل را حتما به صورت مداوم و اصولی تمرین کنید. زمان کافی برای تمرین روزانه حداقل بین ۱ الی ۲ ساعت می‌باشد. با جلسه سوم آموزش گیتار کلاسیک با ما همراه باشید.

جلسه اول آموزش گیتار کلاسیک

جلسه دوم آموزش گیتار کلاسیک

جلسه چهارم آموزش گیتار کلاسیک

جلسه پنجم آموزش گیتار کلاسیک

خلاصه جلسه سوم آموزش گیتار کلاسیک

تکنیک آپویاندو

به معنی ضربه­ ی با تکیه است، معمولاً با انگشتان i , m بوده و پس از ضربه انگشتان به سیم بالایی تکیه می­‌کنند. برای این منظور بهتر است دست از ساعد بر روی گیتار باشد نه از بازو، هم­چنین برای دو سیم پایین بهتر است انگشت شست روی سیم ششم تکیه کند. اما برای سیم­‌های بالایی باید شست را از روی سیم ششم برداشته و روی سطح گیتار بگذاریم. هر چه انگشتان سیم بالاتری را بنوازند، باید شست بر روی سطح بالاتری قرار گیرد.

نکته: تکنیکی به نام پیکادو در گیتار فلامنکو وجود داشته که شبیه آپویاندو است: در پیکادو انگشتان باید ۹۰ درجه خم شوند و به هیچ وجه باز کشیده باشند. فاصله­ ی انگشت هم باید از سیم کم­تر باشد زیرا سرعت نواختن بیش­تر می­‌شود.

نت های سیم‌های سوم و چهارم

بر روی سیم سوم گیتار دو نت سل و لا به ترتیب در سیم آزاد و فرت ۲ هستند. بر روی سیم چهارم نیز نت ر روی سیم آزاد، می روی فرت دوم و فا روی فرت سوم است. با کمی دقت می‌­توان ترتیب نت‌­ها را از سیم چهارم تا یکم پیدا کرد: ر، می، فا، سل، لا، سی، دو، ر، می، فا، سل. چنان­چه این نت‌­ها را از سیم چهارم تا یکم بنوازیم، می‌­توانیم نکات دست چپ را مرور نماییم. به این تمرین، گام گویند.

نت های نقطه دار

هر گاه نقطه‌­ای در برابر یک نت قرار گیرد، نصف کشش آن به نت اضافه می­‌شود؛ به این ترتیب گرد نقطه­ دار ۶ ضرب، سفید نقطه­ دار ۳ ضرب و سیاه نقطه­ دار ۵/۱ ضرب است.

قطعه­‌ی جینگل بل

نت­های این قطعه بر روی سیم یکم و دوم هستند و مانند سمفونی نهم در متر چهارچهار است. تکنیک دست راست آن نیز با شست p است. برای تمرینِ بهتر آن باید میزان­‌های سخت را شناسایی کرد. مثلاً میزان سوم که سخت­‌تر است را جداگانه تمرین کرد، چندین برابر میزان‌­های دیگر.

قطعه­‌ی جمعه

در متر سه­ چهار بوده و شامل سفید نقطه­‌دار است که سه ضرب می‌­باشد. نت‌­های آن گسترده­‌تر بوده و شامل سیم سوم و چهارم نیز هست. میزان‌­های زوج آن به طور کلی سخت­‌تر بوده و باید بیش­تر تمرین شود.

مطالب مرتبط
ارسال نظر
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *