×

نحوه دستیابی به میکس های بلند و واضح

میکس صدا به دقیق‌ترین شکل ممکن یکی از مهم‌ترین المان‌هایی است که در موزیک مدرن از اهمیت بسیار خاصی برخوردار است. اما دستیابی به یک میکس مدرن و واضح، کار بسیار سخت و دشواری خواهد بود و برای رسیدن به چنین میکسی، باید از تکنیک‌های مختلفی استفاده کنید. در این مقاله به نحوه دستیابی به میکس های بلند و واضح و همینطور میکس های مدرن اشاره می‌شود. در ادامه با سازکالا همراه باشید.

به شکل کلی، برای این که بتوانید یک میکس با کیفیت و بدون تداخل فرکانسی داشته باشید، نیاز است تا چهار مرحله را به شکل دقیق پیاده سازی کنید.

  • انتخاب صداهای مختلف با دقت بسیار بالا
  • تنظیم کردن آهنگ با فکر کردن به میکس
  • استفاده از لایه‌ها
  • استفاده دقیق و هوشمندانه از اکولایزرها

در ادامه مقاله نحوه دستیابی به میکس های بلند و واضح، تک تک این تکنیک‌ها را به شکل دقیق‌تر مورد بازبینی قرار می‌دهیم.

۱- انتخاب صداهای مختلف با دقت بسیار بالا

نحوه دستیابی به میکس های بلند و واضح

اولین جایی که باید از این تکنیک استفاده کنید، در انتخاب صداهای کیک و بیس می‌باشد. به شکل کلی، این دو المان فرکانس‌های بیس و ساب آهنگ شما را ساپورت می‌کنند و با انتخاب سمپل‌های مناسب، می‌توانید تداخل فرکانسی را تا حد بسیار زیادی کاهش دهید. اگر از سمپل‌هایی استفاده کنید که در یک فرکانس مشخص با یکدیگر تداخل داشته باشند، این موضوع باعث می‌شود تا در میکس کار بسیار دشواری داشته باشید.

برای اینکه در میکس به راحتی بتوانید کیک و بیس خود را از یکدیگر جدا کنید، بهترین راه این است که از سمپل‌هایی استفاده کنید که در فرکانس‌های بیس تفاوت داشته باشند. باید پیش از انتخاب سمپل‌های خود در نظر داشته باشید که می‌خواهید کیک از نظر فرکانسی پایین‌تر از بیس قرار بگیرد یا بالاتر از آن. بگذارید با یک مثال این موضوع را توضیح دهیم.

در نظر بگیرید که می‌خواهید یک ترک هیپ هاپ تنظیم کنید؛ در این سبک عموما کیک پایین‌تر از بیس قرار داده می‌شود و برای این کار، می‌توانید از سمپل کیکی استفاده کنید که فرکانس بیس آن حدود ۴۰ هرتز باشد. سپس می‌توانید ۸۰۸ یا بیسی را انتخاب کنید که فرکانس بیس آن حدود ۶۰ هرتز باشد. به این ترتیب شما ۲۰ هرتز اختلاف دارید که در میکس کارتان را بسیار آسان‌تر می‌کند.

۲- تنظیم کردن آهنگ با فکر کردن به میکس

دیگر نکته ای که می‌توانید برای دستیابی به میکسی واضح، از آن استفاده کنید، این است که آهنگ خود را به شکلی تنظیم کنید که کیک و بیس به شکل همزمان در تنظیم قرار نگیرند. فرض کنید که هر بار که کیک در تنظیم شما باشد، همزمان بیس هم در همان لحظه پخش شود. این موضوع باعث می‌شود تا تداخل فرکانسی در فرکانس‌های بیس و ساب به حداقل برسد و صدایی حرفه‌ای را در اختیار داشته باشید.

تداخل فرکانسی تنها برای داشتن میکسی واضح‌تر کارساز نیست، بلکه می‌توانید با استفاده از تکنیک‌های موجود در این مقاله، مقدار فرکانس‌های بیس و ساب خود را کاهش دهید و به این ترتیب، هدروم بیشتری داشته باشید. با داشتن هدروم بیشتر، می‌توانید استفاده بهتری از لیمیتر و کلیپر خود داشته باشید و میکس خود را بلندتر از گذشته کنید.

۳- استفاده از لایه‌ها

شرایطی را فرض کنید که شما یک ترک کانتری، راک و یا متال را می‌خواهید میکس کنید و یک درام کیت آکوستیک را به بهترین شکل ممکن میکروفون گذاری کرده اید. اما اندازه کیک درام و یا میکروفون‌هایی که در هنگام ضبط رکوردر کرده اید، باعث شده تا کیک درام فرکانس بیسی در حدود ۸۰ هرتز داشته باشد. از طرف دیگر، گیتار بیسی که برای تنظیم آهنگ خود انتخاب کرده اید نیز، در این همین حدود می‌باشد و همین نکته باعث می‌شود تا از همان ابتدا، تداخل فرکانسی در میکس شما بی داد کند!

اولین کاری که ممکن است بخواهید انجام دهید این است که کیک درام خود را اکولایز کنید و فرکانس‌های ۸۰ هرتز را کاهش داده و فرکانس‌ ۴۵ هرتز را افزایش دهید. اما به سرعت متوجه می‌شوید که این کار کاملا بی فایده است زیرا این فرکانس به هیچ عنوان در کیک درام ضبط شده موجود نیست! بهترین کاری که می‌توانید بکنید، این است که از لایه‌های مختلف استفاده کنید و چند سمپل مختلف به کیک درام ضبط شده خود اضافه کنید تا بتوانید فرکانس بیس کیک خود را پایین‌تر بیاورید. به این ترتیب، می‌توانید میکسی شفاف‌تر در اختیار داشته باشید.

۴- استفاده دقیق و هوشمندانه از اکولایزرها

استفاده دقیق و هوشمندانه از اکولایزرها

یکی دیگر از راه‌هایی که می‌توانید میکسی واضح‌تر در اختیار داشته باشید، این است که از اکولایزرها و یا تکنیک‌ ساید چین استفاده کنید. برای مثال، اگر می‌خواهید بیس شما در فرکانس ۸۰ هرتز باشد و کیک را در فرکانس ۵۵ هرتز قرار دهید، می‌توانید فرکانس ۵۵ هرتز را از کیک کم کرده و فرکانس ۸۰ هرتز را نیز از بیس کم کنید. به این ترتیب فضایی را باز گذاشته‌ اید که این دو المان در کنار یکدیگر به بهترین شکل ممکن قرار بگیرند.

سخن پایانی

در این مقاله به تداخل فرکانسی دو المان مهم در هر میکس، یعنی کیک و بیس پرداختیم و روش‌های مختلفی که می‌توانید به بهترین شکل ممکن این دو المان را در کنار یکدیگر قرار دهید را بررسی کردیم. با استفاده از تکنیک‌هایی که در این مقاله ذکر شد، می‌توانید میکسی حرفه‌ای و استاندارد را در اختیار داشته باشید.

مطالب مرتبط
ارسال نظر
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *