×

کمپرسور صدا چگونه کار می کند؟

کمپرسور صدا

کمپرسور، یکی از اصلی‌ترین ابزاری است که در هنگام ضبط، میکس و مستر از آن استفاده می‌شود. در تمامی آهنگ‌هایی که شنیده اید، کمپرسورهای مختلف استفاده شده است. اما این ابزار چگونه کار می‌کند؟ چگونه می‌توانیم با استفاده از آن به صدای مورد نظر خود دست پیدا کنیم و چه چیزهایی را می‌توانیم از کمپرسور خود انتظار داشته باشیم؟ در این مقاله تمامی پارامترهای کمپرسور را بررسی می‌کنیم و متوجه می‌شویم که کمپرسور صدا چگونه کار می کند و برای دستیابی به صدای مورد نظر خود، چه تنظیماتی را باید برای کمپرسور خود در نظر بگیریم.

در ادامه با سازکالا همراه باشید.

پارامترهای مختلفی که برای کمپرسورها وجود دارد

یکی از نکاتی که باید به آن توجه ویژه ای داشته باشید، این است که بسیاری از کمپرسورهایی که از آن‌ها استفاده می‌شود، به گونه ای ساخته می‌شود که پارامترهای مشابهی دارند. هنگامی که شما از یک کمپرسور استفاده می‌کنید، پارامترهای اصلی ای که از آن‌ها استفاده می‌کنید Ratio، Threshold، Attack، Release و Make Up Gain می‌باشد.

اما هر کدام از این پارامترها چگونه کار می‌کند؟ ابتدا با پارامتر Ratio شروع می‌کنیم که یکی از مهم‌ترین پارامترها در کمپرسورها به شمار می رود. اگر بخواهیم علمی به این پارامتر نگاه کنیم، به مقدار سیگنالی که کمپرسور به ازای سیگنال ورودی، کاهش می‌دهد، Ratio گفته می‌شود. برای مثال، هنگامی که شما Ratio 2:1 را بر روی کمپرسور خود انتخاب می‌کنید، به ازای هر یک دسی بل که سیگنال از Threshold عبور می‌کند، ۲ دسی بل صدا توسط کمپرسور کاهش پیدا می‌کند. اگر Ratio 4:1 را انتخاب کنید، به ازای هر یک دسی بل که سیگنال از Threshold عبور می‌کند، ۴ دسی بل صدا توسط کمپرسور کاهش پیدا می‌کند.

خرید کارت صدا را از فروشگاه اینترنتی سازکالا تجربه کنید

اما به شکل کاربردی، این موضوع چه مفهومی برای ما دارد؟ بهتر است که به ratio، به عنوان ناب “شدت” نگاه کنید. هر چقدر که Ratio شما پایین‌تر باشد، شدت عملکرد کمپرسور پایین‌تر خواهد بود و هنگامی که Ratio شما بالا باشد،  شدت عملکرد کمپرسور شما بالاتر خواهد بود. برای انتخاب کمپرسور برای میکس باس خود بهتر است از Ratioهای ۲:۱ و یا ۴:۱ استفاده کنید که شدت بالایی نداشته باشند. از طرف دیگر، برای استفاده از کمپرسور در تکنیک پارالل پیشنهاد می‌شود که از Ratioهای بالا همانند ۱۰:۱ استفاده کنید.

دیگر پارامتر مهم در یک کمپرسور، Threshold آن است که در واقع حد کمپرسور برای شروع به عمل می‌باشد. هنگامی که شما Threshold را بر روی یک عدد مشخص قرار می‌دهید، هنگامی که سیگنال از عدد مشخص شده عبور کند، کمپرسور شروع به کم کردن سیگنال می‌کند. تمامی سیگنال‌هایی که پایین این Threshold هستند نیز، توسط کمپرسور پردازش نمی‌شوند و دست نخورده باقی می‌مانند.

در ادامه مقاله کمپرسور صدا چگونه کار می کند با ما همراه باشید.

دو پارامتر دیگر برای کمپرسورها مورد استفاده قرار می‌گیرد که نام آن‌ها Attack و Release می‌باشد. این دو پارامتر به شکل همزمان قابل استفاده هستند و باید با تنظیم درست آن‌ها، به صدای مورد نظر خود دست پیدا کنید. ابتدا پارامتر Release را بررسی می‌کنیم که از نظر علمی، مقدار زمانی است که کمپرسور سیگنال را رها می‌کند و پردازش از روز آن قطع می‌شود. به زمانی که طول می‌کشد تا سیگنال به حالت عادی خود باز گردد، Release گفته می‌شود.

بسته به صدایی که می‌خواهید از لاین‌های مختلف خود دریافت کنید، می‌توانید این پارامتر را تنظیم کنید. اگر می‌خواهید صدایی که به دست می‌آورید، صدایی بسیار واضح و رو باشد، بهتر است از Releaseهای سریع استفاده کنید. از طرف دیگر، اگر می‌خواهید یک المان پشت باقی المان‌ها باقی بماند، می‌توانید از Release بالاتر استفاده کنید.

از طرف دیگر، Attack یکی دیگر از المان‌های بسیار مهم در استفاده از کمپرسورها می‌باشد. با تغییر این المان می‌توانید صداهای مختلفی را به دست آورید. Attack در واقع مدت زمانی است که طول می‌کشد تا یک کمپرسور شروع به اعمال پردازش خود بر روی سیگنال مورد نظر می‌کنید. اگر از زمان Attack کم استفاده کنید، ترنزینت کمتری را دریافت می‌کنید و ساستین بیشتری را دریافت خواهید کرد. هنگامی که Attack خود را بالا می‌برید، کمپرسور بر روی ترنزینت‌ها اعمال‌ نمی‌شود و در نتیجه، صدایی بسیار پانچی و کوبنده را دریافت می‌کنید.

بهترین کمپرسورهای نرم افزاری برای یادگیری بهتر کمپرسور

اگر به دنبال تهیه یک کمپرسور نرم افزاری هستید که به شکل دقیق بتوانید با استفاده از آن کار کردن با کمپرسور صدا را به بهترین شکل ممکن یاد بگیرید، پیشنهاد می کنیم تا از پلاگین FabFilter Pro C-2 استفاده کنید.

مطلب پیشنهادی: صدابرداری از گیتار آکوستیک

سخن پایانی

در این مقاله پارامترهای اصلی کمپرسور را مرور کردیم و متوجه شدیم تا با توجه به منبع صدایی مورد نظر خود، از چه تنظیماتی استفاده کنیم تا به بهترین صدای ممکن دست پیدا کنیم. با استفاده از مواردی که در این مقاله به آن‌ها اشاره شد، می‌توانید استفاده درستی را از کمپرسورها داشته باشید.

مطالب مرتبط
ارسال نظر
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *