×

نحوه اجرای تنظیمات اکولایزر برای ساب بیس ها

چگونه با استفاده از اکولایزر و کمپرسورهای مختلف حین آهنگسازی، فرکانس‌های بیس بهتری را تولید و مهندسی کنیم. اگر در زمینه تولید موسیقی‌های مدرنی همچون هیپ هاپ یا پاپ فعالیت دارید، قطعا با ساب بیس‌ها سر و کار داشته اید. در این صورت، می‌دانید که تولید و مهندسی این فرکانس‌های بیس کار دشواری می‌باشد. در این مطلب، به نحوه اجرای تنظیمات اکولایزر برای ساب بیس ها پرداخته و در کنار آن نکات و ترفندهایی برای حفظ تعادل فرکانس‌ها حین آهنگسازی ارائه خواهیم داد.

اجازه دهید با یک مثال ملموس، فرکانس‌های ساب بیس را برایتان توضیح دهیم. آیا تابحال هنگام پخش موزیک در باشگاه یا ماشین، در قفسه سینه خود احساس سنگینی کرده اید؟ این احساس بخاطر فشاریست که توسط فرکانس‌های بسیار پایین، بین ۲۰ هرتز تا ۸۰ هرتز، ایجاد می‌شود.

ساب بیس‌ها بیشتر از آنکه قابل شنیدن باشند، حس می‌شوند، از همین رو، نقش بسیار مهمی در تولید موسیقی ایفا می‌کنند. زیرا این احساس سنگینی و فشاری که بخاطر ساب بیس‌ها در بدن ایجاد می‌شود، همان چیزیست که مردم را در باشگاه یا ماشین وا می‌دارد که با موزیک برقصند یا سرشان را با ریتم موزیک حرکت دهند.

در نتیجه، اجرا درست و مناسب تنظیمات اکولایزر بر روی ساب بیس‌ها، بخش مهمی از فرایند میکس محسوب می‌شود. انتخاب درست ستاپ اکولایزر، پایه و اساس میکس بوده و بدان معنا و قدرت می‌بخشد.

مفهوم فرکانس های ساب بیس

نحوه اجرای تنظیمات اکولایزر برای ساب بیس ها

به فرکانس‌های بین بازه ۲۰ هرتز تا ۸۰ هرتز، فرکانس‌های بیس گفته می‌شود. این فرکانس‌ها پایه و اساس فرآیند میکس را تشکیل داده و به فرکانس‌های پایین، قدرت و کوبندگی می‌بخشد. به همان اندازه که وجود این فرکانس‌های پایین از اهمیت ویژه ای برخوردار است، عدم حفظ تعادل بین ساب بیس‌ها و سایر فرکانس‌های موزیک نیز به همان اندازه مسئله ساز خواهد بود.

یکی از مشکلات رایج در این زمینه، کوبندگی بیش از حد فرکانس‌های بیس است که منجر به عدم شفافیت و وضوح صدا می‌گردد. این مسئله موجب تضعیف صدای سایر سازها در پس زمینه گشته و شنونده اینگونه حس کند که صدای ضعیفی از زیر آب به گوشش می‌رسد.

این فرکانس‌ها به وسیله ساب ووفرهای بلندگوهای بسیار بزرگ تولید می‌شوند. توصیه می‌شود که هنگام کار با فرکانس‌های بیس در استودیو، علاوه بر مانیتورهای استودیویی، از ساب ووفرها نیز استفاده شود.

نحوه اجرای ستاپ اکولایزر مناسب برای میکس با وضوح بالا

نکته ظریف در فرآیند میکس فرکانس‌های ساب بیس، حفظ تعادل مناسب بین قدرت و وضوح بیس می‌باشد. در صورتی که تمایل دارید موزیک تولید شده دارای ساب بیس قوی و کوبنده و در عین حال با وضوح و شفافیت بالا باشد، می‌بایست از ترکیب تنظیمات اکولایزر و کمپرسور استفاده کنید.

اعمال فیلتر High-Pass برای سایر ترک ها

اعمال فیلتر High-Pass برای سایر ترک ها

یکی دیگر از راه‌هایی که به فرکانس‌های ساب باس فضای بیشتری برای میکس می‌دهد، اجرای فیلتر High-Pass برای سایر آهنگ‌ها می‌باشد. به منظور فیلتر فرکانس‌های پایینی که بر روی سایر سازها همچون گیتار، پیانو، یا وکال‌ها، تاثیری نخواهند داشت، از فیلتر اکولایزر استفاده می‌شود.

بدین ترتیب، فضای مناسبی برای آزادی عمل ساب بیس‌ها حین میکس ایجاد شده و در نتیجه، شاهد صدایی کوبنده و در عین حال واضح و قوی خواهیم بود. با این حال، بکارگیری بیش از حد فیلتر High-Pass نیز ممکن است منجر به تضعیف و حذف صدای طبیعی و نازک این آهنگ‌ها گردد. تنها می‌بایست فرکانس‌های اضافی، حذف شوند.

فیلتر پایین گذر یا Low-Pass

فیلتر پایین گذر یا Low-Pass

ساب بیس‌ها، همچون فرکانس ۸۰۸، حاوی اطلاعاتی در محدوده فرکانس متوسط (یا به اصطلاح هارمونیک) هستند که تا حدودی با فرکانس سایر سازها، همچون پیانو یا گیتار، در تضاد است.

در این صورت، می‌توان به راحتی و تنها با اعمال تنظیمات اکولایزر، این فرکانس‌ها را تضعیف یا حذف نمود. گاهی اوقات دقیقا همین فرکانس‌ها، همچون فرکانس ۸۰۸، هستند که منجر به بهبود صدای یک ترک موسیقی شده و حتی در بلندگوهای کوچک نیز قابل شنیدن می‌باشند.

بنابراین، توصیه می‌شود که ابتدا با بکارگیری ستاپ Bell EQ، این فرکانس‌های پایین را کاهش داده و بتوان اطمینان حاصل نمود که فرکانس‌های ساب بیس تا حدودی بی اثر گشته اند. در صورتی که نتیجه مطلوب حاصل نگشت، با اعمال یک فیلتر اکولایزر Low-Pass، تمامی فرکانس‌های پایین را فیلتر نمایید.

کامپرشن ساب بیس

کامپرشن ساب بیس

به شدت توصیه می‌شود که در این مرحله از کمپرسور سایدچین کمک گرفته شود. این ستاپ، امکان جداسازی فرکانس سازهایی که با فرکانس‌های ساب بیس تداخل دارند را فراهم می‌نماید. در چنین حالتی، دیگر نیازی به اجرا تنظیمات اکولایزر نیز نخواهد بود.

بدین ترتیب، در عین حفظ تعادل، کوبندگی و قدرت ساب بیس‌ها، کیفیت و وضوح صدای سایر سازها و وکال حفظ می‌گردد. ستاپ کامپرسور سایدچین را می‌بایست دقیقا در نقطه تلاقی و تداخل (دقیقا حین اعمال صدای کیک درام) فرکانس‌های ساب بیس و سایر سازها اعمال نمود.

زمان پخش موزیک را نیز می توان به سلیقه خود تنظیم نمود. گاها، زمان پخش طولانی، افکت پامپینگ مناسبی را در موزیک ایجاد می‌کند. از طرف دیگر، گاهی اوقات زمان پخش کوتاه برای بازتولید سریع ساب باس‌ها مناسب‌تر خواهد بود.

به هر حال، رعایت این نکته ظریف برای آهنگسازان سبک موسیقی ترپ (Trap) که از صدای کیک درام و سمپل‌های ۸۰۸ استفاده می‌کنند، ضروری خواهد بود، زیرا این دو سیگنال همواره در فرکانس‌های پایین‌تر با یکدیگر تداخل پیدا خواهند کرد. در چنین حالتی، فرکانس‌های ساب بیس با یک تن صدای سریع کیک درام آغاز شده که بیت موزیک را تشکیل داده و به دنبال آن شاهد شنیدن صدای سمپل‌های ۸۰۸ خواهیم بود که کوبندگی و قدرت فرکانس‌های پایین را به نمایش می‌گذارند.

مطلب پیشنهادی: آموزش نحوه کار با تنظیمات اکولایزر

سخن آخر

در این مقاله راجع به نحوه اجرای تنظیمات اکولایزر برای ساب بیس ها صحبت شد و در کنار آن نکات و ترفندهایی برای حفظ تعادل فرکانس‌ها حین آهنگسازی ارائه داده شد. در صورت نیاز به اطلاعات بیشتر می‌توانید از طریق دیدگاه وبلاگ سوالات خود را از کارشناسان سازکالا بپرسید.

مطالب مرتبط
ارسال نظر
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *