×

معرفی انواع لوازم جانبی گیتار و کاربرد آن‌ها

ساز گیتار یکی از سازهایی است که لوازم جانبی متعددی برای آن در نظر گرفته شده است و همین نکته باعث می‌شود تا افراد بتوانند صداهای مختلفی را از این ساز به دست آورند. به دلیل تنوع بسیار زیادی که لوازم جانبی این ساز دارد، تصمیم گرفتیم تا در این مقاله انواع لوازم جانبی ای که برای ساز گیتار مورد استفاده قرار گرفته می‌شود را برای شما شرح دهیم و به این ترتیب، شما را با کاربرد آن‌ها و همچنین نحوه استفاده آن‌ها آشنا کنیم.

این تجهیزات نه تنها برای گیتارهای آکوستیک و کلاسیک، بلکه برای گیتارهای الکتریک و حتی گیتارهای بیس نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند و بسیاری از نوازندگان و یا آهنگسازان با استفاده از این تجهیزات توانسته اند آهنگ‌های محبوبی را خلق کنند.

در ادامه با سازکالا همراه باشید.

انواع لوازم جانبی گیتار

تفاوت اساسی در میان لوازم جانبی

همانطور که پیش‌تر نیز گفتیم، تنوع و تعدد در بین لوازم جانبی گیتار وجود دارد و اگر بدون دانش بخواهید برای ساز خود، تجهیزات مختلفی تهیه کنید، قطعا گیج خواهید شد. اولین پرسشی که باید از خود بپرسید این است که چه سازی خریداری کردید و یا قصد خرید آن را دارید، سبکی که می‌خواهید در آن به نوازندگی بپردازید چیست و سپس با توجه به پاسخ خود، شروع به خرید تجهیزات مختلف کنید.

در ادامه اما ما لوازم جانبی مختلف گیتار را به دو قسمت تقسیم کردیم. قسمت اول، مربوط به تجهیزاتی هستند که برای شروع نوازندگی و به دست آوردن صدایی مناسب به آن‌ها احتیاج دارید. این تجهیزات در واقع تجهیزاتی هستند که باید به همراه ساز خود خریداری کنید زیرا در غیر این صورت، نوازندگی شما با مشکل روبرو می‌شود و یا نمی‌توانید یک پیشرفت درست و مناسب را در نوازندگی خود شاهد باشید.

قسمت دوم اما، تجهیزاتی هستند که از ابتدا برای نوازندگی لازم و ضروری به شمار نمی‌روند، اما می‌توانید با تهیه آن‌ها در هر زمان، دست خود را برای به دست آوردن صداهای مختلف باز بگذارید و ایده‌های منحصر به فرد و خاصی را تولید کنید. در نظر داشته باشید که برخی از محبوب‌ترین قطعات دنیا نیز با استفاده از این تجهیزات ساخته شده اند بنابراین استفاده از آن‌ها باعث می‌شود تا بتوانید برخی از محبوب‌ترین قطعات را نیز بنوازید. در ادامه محصولات و تجهیزات مختلفی که در هر کدام از این دسته‌ها قرار می‌گیرد را برای شما گلچین کرده ایم.

۱. پیک‌ها

انواع لوازم جانبی گیتار(پیک)

پیک‌ها را می‌توانیم یکی از ضروری‌ترین لوازمی بدانیم که هر گیتاریست باید داشته باشد. فرقی نمی‌کند که شما با گیتار آکوستیک، کلاسیک، الکتریک و یا بیس به نوازندگی بپردازید. داشتن یک پیک باعث می‌شود تا بتوانید صداهای مختلفی را از ساز خود به دست آورید و اگر سبک شما کلاسیک و یا فلامنکو نباشد، داشتن یک پیک و نوازندگی با آن یک امر ضروری خواهد بود. پیشنهاد ما به شما این است که پیک‌های مختلفی را امتحان کرده و با مناسب‌ترین آن‌ها به نوازندگی بپردازید.

بیشتر بخوانید: آیا پیک های مختلف در صدای گیتار تاثیر گذار است؟

۲. تیونر

تیونر گیتار

تیونر یکی دیگر از تجهیزات ضروری برای گیتار به شما می‌رود که خرید آن را به تمامی نوازندگان، به خصوص نوازندگان مبتدی پیشنهاد می‌کنیم. به عنوان یک نوازنده مبتدی، گوش شما ایده ای از نت‌های کوک و ناکوک ندارد و این موضوع می‌تواند در روند پیشرفت شما تاثیر منفی داشته باشد. با خرید تیونر دقیق و کوک کردن ساز خود قبل از هر تمرین، می‌توانید به مرور زمان گوش خود را به صدای کوک شده عادت دهید و به این ترتیب، صدایی به مراتب حرفه‌ای‌تر و زیباتر را از ساز خود به دست آورید.

۳. مترونوم

مترونوم گیتار

با این که بسیاری از تیونرهای موجود در بازار، از قابلیت مترونوم نیز برخوردار هستند، اما در غیر این صورت خرید یک مترونوم برای یک نوازنده بسیار ضروری است. مترونوم وسیله ای است که می‌توانید از طریق آن به ریتم‌های مختلف عادت کنید و به این ترتیب، سرعت خود را در نواختن تکنیک‌های مختلف بیشتر کنید. در نظر داشته باشید که برای شروع استفاده از مترونوم، از تمپوهای پایین شروع کرده و ذره ذره تکنیک خود را به تمپوهای بالاتر برسانید.

در ادامه مقاله معرفی انواع لوازم جانبی گیتار و کاربرد آن‌ها با ما همراه باشید.

حال که به برخی از انواع لوازم جانبی اساسی گیتار اشاره کردیم، وقت آن است که برخی از تجهیزات نه چندان ضروری را نیز نام ببریم:

۱. استرپ

استرپ گیتار

استرپ در واقع یک بند است که به دو قسمت از گیتار متصل می‌شود و می‌توانید گیتار خود را بر روی دوش خود نگه دارید. استفاده از استرپ به طور کلی برای نوازندگی گیتار به شکل ایستاده مناسب است و برای هنگامی کارایی دارد که بخواهید به اجرای زنده بپردازید. استرپ‌های مختلفی برای ساز گیتار طراحی و ساخته شده است که علاوه بر ظاهری متفاوت، راحتی شما هنگام استفاده از آن‌ها نیز مختلف و متفاوت است.

۲. کاپو

کاپو گیتار

کاپو یکی دیگر از لوازم‌های جانبی برای گیتار است که سیم‌های شما را در یک فرت به خصوص قفل می‌کند. در واقع، در هنگام استفاده از کاپو شما می‌توانید از سیم‌های دسته باز خود را به نت‌های مختلف دیگری تبدیل کنید و به این شکل، آکوردهای مختلفی را در اختیار داشته باشید. بسیاری از آهنگ‌های مشهور دنیا با استفاده از کاپو ساخته و نواخته می‌شوند که از جمله محبوب‌ترین آن‌ها می‌توانید به آهنگ هتل کالیفرنیا از گروه The Eagles اشاره کنیم. با این که خرید کاپو یک خرید ضروری نیست، اما می‌تواند به شما کمک کند تا قطعات بیشتری را بنوازید و یا ایده‌های مختلفی را در اختیار داشته باشید.

۳. سیم‌های اضافی

انواع لوازم جانبی گیتار سیم اضافی

یکی از پیشنهادات ما به شما این است که همواره یک پک سیم اضافی در اختیار داشته باشید تا در صورتی که یکی از سیم‌های شما دچار پارگی شد، بتوانید به راحتی آن را تعویض کرده و به نوازندگی و تمرین‌های خود ادامه دهید.

پیشنهاد سازکالا به شما عزیزان این است که مقاله یادگیری انواع آکورد گیتار را نیز مشاهده کنید.

سخن پایانی

در این مقاله قصد داشتیم تا انواع لوازم جانبی ای که برای ساز گیتار مورد استفاده قرار می‌گیرند را به شما معرفی کنیم تا بتوانید هنگام خرید گیتار خود، کاملا با این لوازم آشنا باشید و بتوانید یک خرید درست و دقیق را تجربه کنید.

مطالب مرتبط
ارسال نظر
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 − یک =