×

آشنایی با سبک متال

سبک‌های مختلف موسیقی همواره طرفداران مختلفی را داشته اند، اما زیر سبک‌های آن‌ها عموما از تعداد طرفداران زیادی برخوردار نبوده اند. این موضوع اما در مورد سبک متال صدق نمی‌کند. سبک متال را نمی‌توانیم یک سبک کاملا مستقل در نظر بگیریم، این سبک در واقع یک زیر سبک بزرگ از سبک راک است که خود نیز از سبک بلوز به وجود آمده است. اما سبک متال چیست؟ چه المان‌هایی در آن به کار برده می‌شود و چه نکاتی باعث می‌شود تا این حد طرفدار داشته باشد؟ در این مقاله قصد داریم تا پا در دنیای یکی از پرانرژی‌ترین سبک‌های موسیقی بگذاریم و به آشنایی با سبک متال بپردازیم.

در ادامه با سازکالا همراه باشید.

تاریخچه موسیقی متال

یکی از نکاتی که باید در مورد تاریخچه سبک متال در نظر داشته باشید، این است که بسیاری از افراد تاریخچه این سبک را با سبک راک اشتباه می‌گیرند. از آن جایی که سبک متال را می‌توانیم پرطرفدارترین زیر شاخه دنیا بدانیم، بسیار از افراد آن را به عنوان یک سبک جدا در نظر می‌گیرند. البته این موضوع کاملا هم اشتباه نیست.

با این که این سبک در ابتدا تنها یک زیر شاخه از سبک راک بود، اما با گذر زمان، طرفداران بی شماری پیدا کرد و زیر شاخه‌های مختلفی نیز از آن پدید آمد که می‌توانیم در دنیای امروزی، موسیقی متال را یک سبک مستقل و کامل در نظر بگیریم.

پیدایش سبک متال

اگر به تاریخ موسیقی و گروه‌های مختلفی که پا در این عرصه گذاشتند، نگاه کنیم، متوجه می‌شویم که پیدایش سبک متال در دهه ۶۰ میلادی رخ داد. در دهه ۵۰ بسیاری از نوازندگان گیتار شروع به استفاده از تجهیزاتی کردند که باعث می‌شد تا صدایی خشن‌تر و به اصطلاح دیستورت‌تری را دریافت کنند.

پس از آن اما در دهه ۶۰، بسیاری از گروه‌هایی که نخستین المان‌های سبک متال را در آهنگ‌های خود استفاده کردند، از سبک‌های راک و بلوز نیز بسیار الهام گرفته بودند و همین نکته باعث شده بود تا افراد متوجه پیدایش یک سبک جدید نشوند. اما پس از مدتی، با اضافه کردن المان‌هایی همانند استفاده از ریتم‌های پانک، دوست داران موسیقی متوجه سبکی شدند که از انرژی بسیار زیادی برخوردار است.

مشاهده قیمت گیتار الکتریک در تنوع بی نظیر در فروشگاه معتبر سازکالا

به شکل کلی اما، سبک متال سبکی است که از دل سبک راک بیرون آمده و همان سازهایی که در سبک راک مورد استفاده قرار می‌گیرند، در این سبک نیز به عنوان سازهای اصلی به شمار می‌روند. اما باید این نکته را در نظر داشته باشید که این سازها، با صداهای مختلفی در سبک متال مورد استفاده قرار می‌گیرند که باعث تفاوت میان سبک راک و سبک متال می‌شود. برای مثال، گیتارهای الکتریک و گیتار بیسی که در سبک متال مورد استفاده قرار می‌گیرد، صدای دیستورت‌تری دارند و از درامزهایی استفاده می‌شود که صدایی کوبنده‌تر و تیزتری دارند.

پیدایش گروه های متال باز

گروه Black Sabbath

یکی از نخستین گروه‌هایی که شروع به آهنگسازی در این سبک جدید کرد را می‌توانیم گروه Black Sabbath در نظر بگیریم. بسیاری از افراد بر این باور هستند که سبک متال با پیدایش این گروه متولد شد و سپس گروه‌های دیگر همانند Led Zeppelin و Deep Purple نیز راه این گروه را ادامه دادند. پس از آن که این گروه‌ها سر و صدای بسیار زیادی در میان طرفداران به راه انداختند، به هر سه آن‌ها لقب “سه گانه نامقدس هوی متال” داده شد.

پس از گذشت چند سال و پیدایش بندهای مختلف در زیر سبک‌های گوناگون این سبک، المان‌های جدیدی به سبک متال اضافه شد. از جمله گروه‌های تاثیر گذار بر روی این سبک می‌توانیم به Poison و Motley Crue اشاره کنیم که پیدایش زیر سبک‌های متال از جمله Glam Metal و Hair Metal از جمله این سبک‌ها بوده است. گروه‌های دیگری همانند Metallica نیز وارد عرصه موسیقی شدند و با پیدایش سبک‌هایی نظیر Thrash Metal، طرفداران بسیاری پیدا کردند.

گروه Poison

در دهه ۹۰ میلادی اما گروه‌های مختلف با استفاده از المان‌های مختلف توانستند تا زیر سبک‌های جدیدی را به وجود بیاورند. برای مثال، سبک Nu Metal یکی از خاص‌ترین سبک‌هایی بود که در این دهه از آن رونمایی شد و بندهای مختلفی در این سبک‌ها به نوازندگی پرداخته اند.

یکی دیگر از نکاتی که باعث می‌شود تا سبک متال را بتوانیم به عنوان یک سبک مجزا و خاص در نظر بگیریم، این است که زیر سبک‌های مختلفی برای این سبک در نظر گرفته شده است. برای مثال، از جمله محبوب‌ترین زیرسبک‌های متال می‌توانیم به دث متال اشاره کنیم که دهه‌هاست طرفداران خاص خود را دارد.

در ادامه مقاله آشنایی با سبک متال با ما همراه باشید.

آشنایی با سبک متال مدرن و امروزی

اما سبک متال مدرن و امروزی را می‌توانیم نوع خاصی از سبک متال بدانیم که توسط بسیاری از بندها مورد استفاده قرار می‌گیرد. بسیاری از بندهایی که امروزه در این سبک به فعالیت مشغول هستند، آهنگ‌های خود را با الهام از بندهای محبوب این سبک می‌سازند. برای مثال، یکی از تاثیرگذارترین بندهای دنیا در سبک متال را می‌توانیم گروه متالیکا و یا پنترا بدانیم. این بندها با ساخت آهنگ‌های بسیار خاص و منحصر به فرد، باعث شدند تا صداهای مختلفی وارد این سبک از موسیقی شوند و بسیاری از بندها با استفاده از این المان‌ها، صدای خاص خود را تولید کنند.

گروه متالیکا (آشنایی با سبک متال)

سبک متال در طی سال‌های گذشته تغییرات بسیار زیادی داشته اند و همین نکته باعث شده تا افراد صدایی متفاوت را بشنوند. یکی از محبوب‌ترین سبک‌های مدرن، سبک جنت (Djent) است که نوعی زیر شاخه از سبک پراگرسیو می‌باشد. این سبک از گیتارهای ۷ سیم و یا ۸ سیم بهره می‌برد و ریتم‌هایی بسیار پیچیده دارد.

مطلب پیشنهادی : بیوگرافی متالیکا

سبک Hardcore با سبک متال متفاوت است!

سبک Hardcore نیز یکی دیگر از سبک‌هایی است که شباهت بسیاری به سبک متال دارد اما در بسیاری از موارد با آن متفاوت است. در نظر داشته باشید که بسیاری از افرادی که در این سبک کار می‌کنند، خود را جزو گروه‌های متال نمی‌دانند و سبک خاص خود را دارند. این سبک از لحاظ ساز بندی شباهت بسیاری به سبک متال دارد اما از نظر محتوای متن و چینش درامز با آن متفاوت است.

زیر شاخه های سبک متال

در ادامه به آشنایی با برخی از مهم‌ترین زیرشاخه‌های سبک متال می پردازیم:

سبک ثرش متال

یکی از محبوب‌ترین زیر شاخه‌هایی که برای سبک متال وجود دارد، زیر شاخه ثرش متال می‌باشد که در دهه ۸۰ میلادی محبوبیت بسیار بالایی داشت. بسیاری از متال هدها و افرادی که این سبک موسیقی را گوش می‌دهند، بر این باور هستند که این سبک، یکی از مهم‌ترین زیر سبک‌های متال به شمار می‌رود و بسیاری از بندهایی که در این سبک فعالیت می‌کنند، از جمله بزرگ‌ترین بندهای دنیا در سبک متال به شمار می‌روند.

از دید بسیاری از این افراد، سبک ثرش متال را هار گروه به اوج رسانده اند که در میان طرفداران این زیر شاخه، این چهار گروه به The Big 4 مشهور هستند. این چهار گروه متشکل از گروه‌های متالیکا، مگادث، اسلیر و آنثرکس می‌باشد که گروه‌های محبوبی در این سبک به شمار می‌روند.

سبک پراگرسیو متال

یکی دیگر از محبوب‌ترین زیر سبک‌های متال، پراگرسیو متال می‌باشد که گروه‌های مختلفی در آن به فعالیت مشغول هستند. این سبک بیشتر در میان نوازندگان تکنیکال محبوب است و بسیاری از افرادی که در این سبک به نوازندگی مشغول هستند، افرادی هستند که از تکنیک‌های مدرن و حرفه‌ای را در این سبک اجرا می‌کنند و همین نکته باعث می‌شود تا بسیاری از ایده‌های متفاوت و جالب را در این سبک شنید. از گروه‌های قدیمی ای که در این سبک به قفعالیت مشغول بوده اند می‌توانیم به گروه‌هایی همانند Queensrÿche و Dream Theater اشاره کرد.

همچنین گروه‌های امروزی نیز در این سبک به فعالیت مشغول هستند و از المان‌هایی که در سبک‌هایی همانند جز فیوژن مورد استفاده قرار می‌گیرد، استفاده می‌کنند تا صدایی منحصر به فرد و جالب را به سبک متال اضافه کنند. از جملبه این گروه‌ها می‌توانیم به Animals as Leaders و یا Intervals اشاره کنیم.

سخن پایانی

سبک متال را یکی از پرطرفدارترین سبک‌های دنیا می‌توان در نظر گرفت که زیر سبک‌های مختلفی نیز دارد. در این مقاله به آشنایی با ویژگی‌های مختلف سبک متال و همچنین پیدایش آن پرداختیم. با دانستن این ویژگی‌ها می‌توانید بیش از پیش، از این سبک لذت ببرید.

مطالب مرتبط
ارسال نظر
2 thoughts on “آشنایی با سبک متال
  • اردیبهشت ۳۱, ۱۴۰۲ at ۱۱:۴۰ ق٫ظ

    یکی از بهترین سبک هاست، لطفا راجع به زیر شاخه های سبک متال هم بگید ممنون

    پاسخ
    • خرداد ۷, ۱۴۰۲ at ۳:۰۸ ب٫ظ

      بله دوست عزیز حتما
      آپدیت میشه مطالب

      پاسخ
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *