×

بیوگرافی جیمی هندریکس (Jimi Hendrix)

Hendrix در نوجوانی، نواختن گیتار را آموخت و در دهه ۶۰ با نوازندگی نوآورانه اش تبدیل به یک افسانه شد. یکی از به یادماندنی‌ترین اجراهای وی در Woodstock سال ۱۹۶۹ اتفاق افتاد، جایی که وی آهنگ “The Star-Spangled Banner” را اجرا کرد. جیمی هندریکس در سال ۱۹۷۰ بر اثر عوارض ناشی از مصرف مواد مخدر در گذشت، و نشان خود را در موسیقی راک به جا گذاشت.برای خواندن بیوگرافی کامل جیمی هندریکس با ما در سازکالا همراه باشید.

jimi hendrix

سال های اول زندگی

هندریکس در تاریخ ۲۷ نوامبر سال ۱۹۴۲ در شهر سیاتل واشنگتن متولد شد. او کودکی سختی داشت و گاهی از آشنایان و بستگان خود مراقبت می کرد. مادر وی ، Lucille فقط ۱۷ سال داشت که هندریکس را به‌دنیا آورد. او رابطه ی طوفانی با پدرش داشت و سرانجام از آنجا که پدر و مادرش دو فرزند دیگر به نام های Leon و Joseph  داشتند، خانواده را ترک کرد. Hendrix قبل از مرگش در سال ۱۹۵۸، مادرش را دید. از بسیاری جهات، موسیقی به پناهگاهی برای Hendrix تبدیل شد. وی هوادار سبک های بلوز و راک اند‌رول بود و با تشویق پدرش گیتار را به صورت خودآموز آموخت.

هنگامی که هندریکس فقط ۱۶ سال داشت، پدرش اولین گیتار آکوستیک خودش را به او داد و سال بعد، اولین گیتار الکتریک، گیتار دست راست Supro Ozark خود را تهیه کرد ولی آن را به صورت بر عکس می‌نواخت زیرا چپ دست بود و تا آن زمان گیتار چپ دستی تولید نشده بود. بعد از گذر زمان اندکی ، وی شروع به کار با گروه خود، the Rocking Kings کرد. در سال ۱۹۵۹ از دبیرستان اخراج شد و ضمن ادامه ی کار موسیقی خود، کار های عجیب و غریبی در موسیقی کرد.

خاطرات دوران سربازی

در سال ۱۹۶۱ ، جیمی هندریکس با ثبت نام در ارتش ایالات متحده، جا پای پدرش گذاشت. Hendrix تا سال ۱۹۶۲ در ارتش خدمت کرد و پس از مجروح شدن هنگام چتربازی با افتخار از خدمت معاف شد. بعد از ترک ارتش ، Hendrix با نام Jimmy James به عنوان نوازنده کمکی افرادی نظیر Little Richard, B.B. King, Sam Cooke و Isley Brothers فعالیت کرد.همچنین در سال ۱۹۶۵، وی گروه خود بنام Jimmy James و the Blue Flames را تشکیل داد، که در اطراف دهکده Greenwich نیویورک سیتی فعالیت می کردند.

جیمی هندریکس در حال گیتار زدن

تجربیات جیمی هندریکس

 

در اواسط سال ۱۹۶۶ ، Hendrix با Chas Chandler، نوازنده بیس از گروه راک انگلیسی the Animals  قرار داد بست تا وی مدیر این گروه باشد. Chandler وی را متقاعد کرد که به بیسیست Noel Redding و درامر Mitch Mitchell در لندن ملحق شود. وقتی Hendrix در حال اجرا در انگلستان بود، اجراهای راک ماندگاری داشت که همراه با Beatles, the Who و Eric Clapton  در بین کارهای ماندگار قرار گرفت. یکی از منتقدان مجله موسیقی انگلیسی بنام Melody Maker اظهار داشت که حضور وی در صحنه بسیار خوب است و نوازندگی او خاص و مثال زدنی است.

“Hey Joe”

این آهنگ در سال ۱۹۶۷ منتشر شد که اولین تک آهنگ و اولین تجربه ی Hendrix در طول دوره ی موسیقایی او بود. “Hey Joe” سر و صدایی زیادی در انگلستان بپا کرد و سپس آهنگ هایی نظیر “Purple Haze” و “The Wind Cries Mary” نیز انتشار یافتند. Hendrix با مهارت های خیره کننده در نواختن گیتار و صدای خاصش به سرعت مخاطبان زیادی را به دور خود جمع کرد. در ژوئن سال ۱۹۶۷ ، وی همچنین با اجرای فوق العاده اش در جشنواره Monterey Pop برنده جایزه بهترین موسیقی آمریکایی از دیدگاه طرفداران شد.

جیمی هندریکس (Jimi Hendrix)

“Electric Ladyland”

این آهنگ به سرعت وی را به شهرت رساند و او را به یک ستاره بزرگ در موسیقی راک تبدیل کرد. بعدا در همان سال، Hendrix با آلبوم دوم خود یعنی Bold as Love برنده جایزه شد. سپس با آلبوم پایانی خود به عنوان بخشی از تجربه ی Hendrix با نام Electric Ladyland در سال ۱۹۶۸، اثر دیگری بر جای گذاشت.

مطالب پیشنهادی: تاریخ موسیقی راک

 

آهنگ “The Star-Spangled Banner” در Woodstock

 

در سال ۱۹۶۹ ، هندریکس در یک رویداد موسیقی مطرح بنام فستیوال موسیقی Woodstock اجرا داشت. Hendrix، آخرین اجرا کننده فستیوال سه روزه Woodstock، یک نمایشنامه راک بنام “The Star-Spangled Banner” اجرا کرد که باعث حیرت جمعیت شد و استعداد های قابل توجهی از وی را نشان داد. همچنین در این زمان، وی به عنوان یکی از بهترین  آهنگسازان و تهیه کنندگان موسیقی، استودیوی ضبط موسیقی خود بنام Electric Lady را داشت که نوازندگان مختلفی برای ضبط موسیقی و صدای خود به این استودیو می آمدند و با وی همکاری می کردند.

در اواخر سال ۱۹۶۹ ، Hendrix یک گروه جدید تشکیل داد و گروهی تحت عنوان Gypsys همراه با دوست دوران خدمتش یعنی Billy Cox و درامر Buddy Miles تشکیل داد. در این گروه Hendrix همراه با Cox و Mitch Mitchell روی آلبوم جدیدی به نام First Rays of the New Rising Sun کار می کردند. ولی متاسفانه ، Hendrix عمر کافی برای تکمیل این پروژه نداشت.

 

مرگ Jimi Hendrix

 

Hendrix بر اثر عوارض ناشی از مواد مخدر در ۱۸ سپتامبر ۱۹۷۰ در سن ۲۷ سالگی در شهر لندن در گذشت. وی اثر غیر قابل توصیفی بر موسیقی راک به جا گذاشت و تا به امروز به عنوان یکی از بزرگترین گیتاریست های جهان شناخته می شود. یکی از روزنامه نگاران در Berkeley Tribe نوشت : Jimi Hendrix می توانست چیزهایی از گیتار الکتریک به ما نشان دهد که هیچکس قادر به انجام آن نبود، او یک نوازنده کامل بود.

 

مطالب مرتبط
ارسال نظر
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *