×

پیکاپ گیتار چیست؟

پیکاپ گیتار چیست؟

آیا تا به حال تلاش کرده‌اید تا گیتار خود را بدون آمپلی فایر بنوازید؟ اگر این کار را کرده باشید متوجه می‌شوید که صدای گیتار در حالی که به آمپلی فایر متصل نیست، صدای بلندی ندارد و نمی‌توانید آن را برای اجراهای زنده استفاده کنید. اما چه چیزی باعث می‌شود تا سیگنال گیتار ما به امپلی فایرها انتقال پیدا کند و بتوانیم صدای تقویت شده گیتار را به دست بیاوریم؟ در این مقاله، اطلاعات جامعی در مورد پیکاپ‌های گیتارهای الکتریک به شما می دهیم که دلیل اصلی انتقال سیگنال از گیتار به امپلی فایرها، کارت صداها و یا افکت‌ها می‌باشند. در ادامه این مقاله سازکالا با ما همراه باشید که موضوع پیکاپ گیتار چیست را مورد بررسی قرار دهیم.

پیکاپ گیتار
پیکاپ گیتار الکتریک

پیکاپ گیتار در واقع یک آهنربای خاص است که ارتعاش سیم‌های گیتار الکتریک را به سیگنال‌های الکتریکی تبدیل می‌کند. این سیگنال‌ها در نهایت به امپلی فایرها، افکت‌ها و یا کارت صداها منتقل می‌شوند و باعث می‌شوند تا بتوانیم صدای مورد نظر خود را به دست بیاوریم. این سیگنال‌ها همچنین باعث می‌شوند تا بتوانیم صدای گیتار خود را به وضوح بشنویم.

نکته جالبی که در مورد پیکاپ‌های گیتار وجود دارد این است که نه تنها با استفاده از افکت‌های مختلف می‌توانیم جنس صداهای مختلفی را به دست بیاوریم، بلکه خود پیکاپ‌ها، نوع سیم پیچ آن‌ها و بسیاری از فاکتورهای دیگر نیز به صدا رنگ خاصی می‌بخشند که این موضوع باعث می‌شود تا پیکاپ گیتارها نیز رنگ خاصی به صدای گیتار ما ببخشند.

پیکاپ گیتار چگونه عمل می کنند؟

اما پیش از آن‌که انواع پیکاپ‌ها را بشناسیم، بهتر است با نحوه کار آن‌ها آشنا شویم. پیکاپ‌ها به صورت گسترده در انواع گیتارهای الکتریک و گیتارهای بیس وجود دارند و تئوری پشت آن‌ها این است که با ایجاد یک میدان مغناطیسی، بتوان سیگنال‌های الکتریکی تولید کرد.

نکته جالب در مورد این محصولات این است که هنگامی که ساز خود را می‌نوازید، با ارتعاش سیم‌ها، میدان الکترومغناطیسی ایجاد می‌شود که این موضوع باعث می‌شود تا ارتعاش سیم‌های شما به سیگنال الکتریکی تبدیل شود. در نهایت با اتصال گیتار به تجهیزات الکترونیکی مانند امپلی فایرها و یا افکت‌ها، می‌توانید این سیگنال الکتریکی را به صدای گیتاری که همه ما آن را می‌شناسیم تبدیل کنید. اگر قصد خرید گیتار را دارید، می توانید با مشاهده قیمت گیتار در سازکالا اقدام به خرید نمایید.

مگنت پیکاپ گیتار
مگنت پیکاپ

این که پیکاپ‌ها چگونه ساخته می‌شوند نیز از مواردی است که جذابیت بسیاری دارد. مگنت‌هایی که برای ساخت پیکاپ‌ها استفاده می‌شود، از نوع آلنیکو و یا سرامیک هستند که از سیم پیچ کردن هزاران سیم مسی به دور یک هسته ساخته می‌شود. این کار باعث می‌شود تا یک میدان الکترومغناطیسی ایجاد شود که به جنس سیم‌های گیتار (نیکل، کبالت و استیل) حساس باشد و با ارتعاش آن‌ها، ارتعاشات را جذب کنند.

گیتارهای الکتریک اکثرا از شش سیم بهره می‌برند، به همین دلیل است که پیکاپ‌ها اکثرا شش قطب دارند. برای گیتارهایی با سیم‌های بیشتر، این قطب‌ها افزایش پیدا می‌کنند. نکته جالب این است که این قطب‌ها و جنس آن‌ها نیز، در نوع صدایی که تولید می شوند، تاثیر بسزایی دارند.

چند نوع پیکاپ گیتار در دنیا وجود دارد؟

پیکاپ‌های گیتارهای الکتریک در انواع مختلف تولید می‌شوند. اما دو نوع از این پیکاپ‌ها از محبوبیت بیشتری برخوردار هستند و بسیاری از شرکت‌ها از این پیکاپ‌ها برای تولید گیتارهای خود استفاده می‌کنند. در ادامه به توضیح هر کدام از این پیکاپ‌ها می‌پردازیم.

پیکاپ‌های سینگل کویل (SINGLE COIL)

اولین پیکاپ‌هایی که برای گیتارهای الکتریک تولید شدند، پیکاپ‌های سینگل کویل بودند. این پیکاپ‌ها همچنان در بسیاری از سازهای محبوب مورد استفاده قرار می‌گیرند که از مشهورترین مدل‌ها می‌توانیم به گیتارهای استرتوکستر و تلکستر شرکت فندر اشاره کنیم. این پیکاپ‌ها همچنین در سازهایی مانند سری گیتارهای جگوار و ماستنگ شرکت فندر و بسیاری از مدل‌هایی که شرکت یاماها تولید می‌کند نیز به کار رفته اند.

صدایی که این پیکاپ‌ها تولید می‌کنند، صدایی شفاف و بسیار تیز است که به راحتی در آهنگ‌ها شنیده می‌شوند. یکی از نکات مثبت این پیکاپ‌ها این است که کوچکترین جزئیات در نوازندگی را به بهترین شکل ممکن تشدید می‌کنند و این موضوع باعث می‌شود تا به راحتی بتوانید نکنیک‌هایی که نوازنده‌ها استفاده می کنند را بشنوید.

پیکاپ گیتار سینگل کویل
پیکاپ سینگل کویل

از این پیکاپ‌ها در سبک‌های بسیاری استفاده می‌شود که از آن‌ها می‌توانیم به راک‌های کلاسیک مانند پینک فلوید، جیمی هندریکس، اریک کلپتون و بسیاری دیگر از نوازنده‌هایی که از گیتارهای استرتوکستر شرکت فندر استفاده می کردند اشاره کنیم. همچنین در سبک‌هایی مانند کانتری و یا آلترنتیو نیز عموما از گیتارهایی استفاده می‌شود که دارای پیکاپ‌های سینگل کویل هستند.

یکی از پیکاپ‌هایی که با الهام از پیکاپ‌های سینگل کویل طراحی شد، پیکاپ‌های P-90 می‌باشند که توسط شرکت گیبسون طراحی و ساخته شده اند. این پیکاپ‌ها در مقایسه با پیکاپ‌های سینگل کویل صدای حجیم تر و گرم تری را تولید می‌کنند که این موضوع باعث می‌شود تا به یکی از گزینه‌های جدی برای نوازنده‌های بلوز تبدیل شوند. از نوازنده‌هایی که از پیکاپ‌های P-90 استفاده می‌کند می‌توان به بیلی جو آرمسترانگ، نوازنده گروه Green Day اشاره کرد.

پیکاپ های هامباکر (HUMBUCKER)

پیکاپ‌های هامباکر هنگامی تولید شدند که نوازنده‌های بسیاری با مشکل نویز در پیکاپ‌های سینگل کویل مواجه شده بودند. برای تولید این پیکاپ‌ها، از دو عدد پیکاپ سینگل کویل که یکی از آن‌ها خلاف جهت دیگری است، استفاده شده که این طراحی نه تنها باعث از بین رفتن نویز گیتار می‌شود، بلکه صدایی به مراتب گرم تر، کوبنده تر و حجیم تر را تولید می‌کند.

این پیکاپ‌ها برای اولین بار در سال ۱۹۵۴ برای گیتارهای شرکت گرچ تولید شدند و در مدت کوتاهی، شرکت گیبسون نیز از این پیکاپ‌ها برای مدل‌های مشهور خود همانند لس پاول و یا SG استفاده کرد. نکته جالب در مورد این پیکاپ‌ها این است که بسیاری از افرادی که به صدای گیتار حجیم و گرم نیاز داشتند، بدون نیاز به استفاده از افکت‌های متنوع و تنها با استفاده از این پیکاپ‌ها توانستند به صدای مورد نظر خود دست پیدا کنند.

از این پیکاپ‌ها در انواع سبک‌ها استفاده می‌شود که در میان آن‌ها می‌توانیم به سبک‌هایی مانند جز، هوی متال، بلوز راک و هارد راک اشاره کنیم.

پیکاپ گیتار هامباکر
پیکاپ هامباکر

در برخی از گیتارها، از هر دو پیکاپ‌های هامباکر و سینگل کویل استفاده می‌شود. این گیتارها این امکان را به نوازنده می‌دهند تا بتواند در انواع سبک‌ها به نوازندگی بپردازد و به صدای مورد نظر خود دست پیدا کند.

پیکاپ های اکتیو(ACTIVE) و پسیو (PASSIVE)

اما همه پیکاپ‌ها به طور کل به دو دسته پسیو و اکتیو تقسیم می‌شوند. پیکاپ‌ها به شکل طبیعی، به صورت پسیو تولید می‌شوند و طراحی ابتدایی آن‌ها نیز پسیو بوده است. برای مثال، پیکاپ‌های گیتارهای استرتوکستر، تلکستر و گیبسون پسیو هستند. اما این پسیو بودن به چه معناست؟ پسیو بودن یک پیکاپ به این معناست که برای گرفتن صدای گیتار، به هیچ باتری و یا پاور جانبی‌ای احتیاج ندارید و صدای گیتار شما تنها با ایجاد میدان الکترو مغناطیسی موجود در پیکاپ‌ها به دست می‌آورد.

از طرف دیگر، پیکاپ‌های اکتیو پیکاپ‌هایی هستند که برای این که بتوانید با آن ها به نوازندگی بپردازید، باید از باتری‌های ۹ ولتی استفاده کنید. این قدرت جانبی باعث می‌شود تا این پیکاپ‌ها صدای بسیار خشن تر، واضح تر و کوبنده تری داشته باشند. همین موضوع باعث شده تا بسیاری از نوازنده‌های سبک هوی متال همانند جیمز هتفیلد، نوازنده و خواننده گروه متالیکا از پیکاپ‌های اکتیو برای ضبط و یا اجرای زنده آهنگ‌های خود استفاده کنند.

از مشهورترین شرکت‌هایی که به تولید پیکاپ‌های اکتیو می‌پردازند می توانیم به شرکت EMG و Fishman اشاره کنیم. اما این پیکاپ‌ها تنها برای سبک هوی متال نیستند. بسیاری از نوازنده های راک، جز و حتی فیوژن نیز از این پیکاپ‌های اکتیو استفاده می‌کنند. برای مثال، دیوید گیلمور، گیتاریست افسانه‌ای گروه پینک فلوید برای سال‌ها از پیکاپ‌های اکتیو برای گرفتن صدای گیتار خود استفاده می کرد.

پیکاپ اکتیو
پیکاپ اکتیو

آیا گیتارهای آکوستیک نیز به پیکاپ نیاز دارند؟

با این که گیتارهای آکوستیک این قابلیت را دارند که در اتاق‌های کوچک و یا حتی متوسط، به راحتی صدای مناسب و نسبتا بلندی تولید کنند. اما بسیاری از شرکت‌های تولید کننده گیتارهای آکوستیک از پیکاپ‌های خاصی در گیتارهای خود استفاده می کنند؛ که این موضوع باعث می‌شود تا نوازنده‌ها بدون هیچ نگرانی بتوانند به اجرا، ضبط و یا تمرین بپردازند.

اما نکته‌ای که در مورد پیکاپ‌های گیتارهای آکوستیک وجود دارد این است که بر خلاف گیتارهای الکتریک، پیکاپ‌هایی که برای این گیتارها استفاده می‌شود زیر سدل‌های بریج قرار دارد. به عبارت دیگر نحوه کار کرد آن‌ها ایجاد میدان الکترو مغناطیسی نیست؛ بلکه به دو شکل میکروفون یا تبدیل لرزش به سیگنالهای الکتریکی (پیکاپ پیزو) عمل می‌کنند.

البته مدلهای مشابه پیکاپهای گیتار الکتریک نیز برای گیتارهای آکوستیک هک تولید می شوند که دقیقا به همان شکل یعنی ایجاد میدان مغناطیسی عمل کرده و صدایی مشابه به گیتارهای الکتریک نیز تولید می کنند.

پیکاپ گیتار آکوستیک
نمونه ای از پیکاپ مگنتی نصب شده بر روی گیتار اکوستیک

مطالب مرتبط
ارسال نظر
3 thoughts on “پیکاپ گیتار چیست؟
  • آذر ۱۹, ۱۴۰۱ at ۱:۳۳ ب٫ظ

    یه سوال پیکاپ گیتار میتونه بخاطر نزدیکی زیاد به آمپلی فایر آسیب ببینه؟

    پاسخ
    • اسفند ۲۵, ۱۴۰۱ at ۱:۴۹ ب٫ظ

      سلام دوست عزیز
      خیر باعث آسیب نمیشه

      پاسخ
    • تیر ۳۱, ۱۴۰۲ at ۲:۵۳ ب٫ظ

      چرا ممکنه، اگه در مجاورت میدان مغناطیسی قوی قرار بگیره بسته به اینکه از که نوع مگنتی در پیکاپ استفاده شده ممکنه مغناطیس پیکاپ تغییر پیدا کنه و به هم بریزه

      پاسخ
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *